oude dia's op dvd gebrand

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

25 jul 2010, 00:12

Mac OS X Versie 10.4.11
Processor 2GHz Intel Core Duo
Geheugen 1GB 667 MHz DDR2 SDRAM

En nu de vraag:
Mijn echtgenoot heeft vele uurtjes lang alle dia's ingescand van vroeger, op de harde schijf(I-Photo) gezet en daarna I-dvd gebruikt om alles op dvd te zetten. Alles werkte gesmeerd, meer dan één keer zijn de dvd's afgespeeld. Na verloop van tijd wil hij zijn werk tonen aan een buur en wat blijkt: geen enkele dvd werkt nog. Niet op de mac, niet via de dvd-speler.
Nu heeft onze zoon de dvd gekopieerd op zijn mac en de dvd's zijn ook bij mijn moeder afgespeeld via dvd op tv. Een heel oud toestel die tv...
Is al dat moeizame werk u voor niets gedaan?[/b]

powerbooster
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:09
Locatie: Hasselt

25 jul 2010, 11:58

En die gekopieerde dvd's, spelen die dan af op uw mac en dvdspeler?
ISP Telenet Wigo⎟
Dropbox ⎟iCloud Drive 200GB
 iMac 21,5" 2,8 GHz Intel Core i7 MacOSX 10.13
 MacBook Pro 13" Intel Core2 Duo MacOSX 10.13
 iPhone 6 16GB
 iPad 3 16GB

pluche
Lid geworden op: 21 jan 2004, 00:40
Locatie: Antwerpen

25 jul 2010, 16:28

een oud gegeven: belangrijk materiaal ALTIJD een backup - of meer dan een -maken : mijn oude fotos dias, filmen staan op steeds op 2 DVD's van een verschillend merk en dan ook nog op 2 externe harde schijven;
als uw zoon de DVD heeft kunnen copieren op zijn harde schijf dan moet ie normaal daar terug een goed werkende DVD van kunnen branden (en best op de laagste snelheid branden)
DVD zijn nu eenmaal niet betrouwbaar voor stockage; afhankelijk van het merk en de gekozen brandsnelheid kan dat van slechts een tot meerdere jaren gaan
een andere optie is dat de DVD speler/lezer oud begint te worden, dwz na 2 jaar kan dat al en niet zo goed meer leest

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

26 jul 2010, 11:58

Gelukkig staat de oorspronkelijke versie uiteraard nog op de mac en op de back-up, die wekelijks op een externe harde schijf gemaakt wordt.

Inderdaad ze zijn een jaar oud ondertussen die dvd's.Ze zijn wel op de traagste snelheid gebrand, dat wel. Het ging er ons in feite om die dingen aan mijn moeder te kunnen geven... Dus alle kans dat die van haar ook niet meer meedoen....

Bedankt in elk geval voor de antwoorden, maar nu spelen ze nog niet terug hé. Daar moet ik dus niet op hopen blijkbaar.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

26 jul 2010, 12:01

@powerbooster: ze spelen nergens meer op af de dvd.

De oorspronkelijke versie hebben we gelukkig nog wel.
Er is wel een tool van het I-dvd programma op mac gebruikt. Misschien ligt daar de knoop.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

26 jul 2010, 18:45

Daar hoeft de fout helemaal niet te liggen.

Klinkt een beetje gek maar DVD's hebben ook ene houdbaarheidsdatum. Je moet ze ook zeker niet in de zon leggen. Liefst in een donkere kamer/doos.

Waar het ook aan kan liggen is dat de speler een beetje kieskeurig is. Zo heb ik ooit een Sony gehad die bepaalde merken standaard niet kon lezen. Ding was snel de deur weer uit.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

powerbooster
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:09
Locatie: Hasselt

26 jul 2010, 21:31

Dat is wel raar dat die gekopieerde dvds ook niet op uw Mac afspelen en niet op de standalone speler. Dat maak ik toch op uit uw antwoord, of vergis ik mij.
Dan zouden beiden de geest gegeven hebben vermits ze zowel bij uw zoon als bij uw moeder wel spelen. Dat een standalone nogal kieskeurig is, dat kan.
Maar een ingebouwde DVDRom die weigert, dat vind ik nogal straf. Dan moeten die schijfjes wel van een heel bedenkelijk kwaliteit zijn.
ISP Telenet Wigo⎟
Dropbox ⎟iCloud Drive 200GB
 iMac 21,5" 2,8 GHz Intel Core i7 MacOSX 10.13
 MacBook Pro 13" Intel Core2 Duo MacOSX 10.13
 iPhone 6 16GB
 iPad 3 16GB

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

26 jul 2010, 21:52

de dvd's zijn van het merk TDK, de betere soort beweert mijn man, dus en zeg een zekere houdbaarheidsdatum, jongens dat zou dan toch een beetje langer dan een jaartje mogen zijn, vrees ik...
trouwens andere dvd's rond dezelfde tijd gekopieerd blijven wel goed dan?

Euh, ik ga nog groot gelijk krijgen als ik bij mijn gedacht blijf dat je nog altijd beste af bent met een onnozel fotootje in een albumpje...dat haal je uit als je zin hebt om het tebekijken en dat kan in je sacoche overal mee naartoe.

Nog ideeën?

pluche
Lid geworden op: 21 jan 2004, 00:40
Locatie: Antwerpen

27 jul 2010, 00:31

TDK was vroeger van de "betere" soort maar produceert al enkele jaren zelf geen dvds meer maar koopt ze llinks en rechts in en verkoopt ze onder hun eigen naam - veel andere zogenaamde merken doen precies hetzelfde -

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

27 jul 2010, 13:48

Dank voor de info, dat weten dan ook weeral. Ze zullen weer uit China komen zeker....

powerbooster
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:09
Locatie: Hasselt

28 jul 2010, 00:52

helena schreef:Dat is wel raar dat die gekopieerde dvds ook niet op uw Mac afspelen en niet op de standalone speler. Dat maak ik toch op uit uw antwoord, of vergis ik mij.
Nog geen antwoord gekregen.
ISP Telenet Wigo⎟
Dropbox ⎟iCloud Drive 200GB
 iMac 21,5" 2,8 GHz Intel Core i7 MacOSX 10.13
 MacBook Pro 13" Intel Core2 Duo MacOSX 10.13
 iPhone 6 16GB
 iPad 3 16GB

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

28 jul 2010, 11:21

@powerbooster ik ben een amateurke op computergebied, wat is de standalone?

powerbooster
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:09
Locatie: Hasselt

28 jul 2010, 13:18

Helena van Troje schreef:@powerbooster ik ben een amateurke op computergebied, wat is de standalone?
Dat is een niet ingebouwde dvdspeler zoals bv uw speler om op tv af te spelen.
ISP Telenet Wigo⎟
Dropbox ⎟iCloud Drive 200GB
 iMac 21,5" 2,8 GHz Intel Core i7 MacOSX 10.13
 MacBook Pro 13" Intel Core2 Duo MacOSX 10.13
 iPhone 6 16GB
 iPad 3 16GB

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

28 jul 2010, 15:06

Inderdaad, noch op de mac, noch op de standalone willen die dingen spelen.

De tv waarop de dvd-speler(nieuw) aangesloten is, is wel een niet zo nieuw modelletje.
Maar dan zou toch op zijn minst de ingebouwde speler op de Mac moeten werken. Voor zover ik daar als "veredelde tekstverwerker gebruikster" van computers over kan oordelen.

Kan het zijn dat de dvd-schijfjes niet meer willen spelen omdat er muziek en een achtergrondje bijgezet is?
Hij heeft daar een dingetje van de Mac voor gebruikt. I-dvd zou het heten.

Verloren is het oorspronkelijk werk niet, maar ik persoonlijk vind het zo spijtig dat al dit moeizame werk, want hij heeft in zijn eentje uitgevist hoe het moest werken, nu verloren is... Hij was nog zo fier op zijn realisaties...
Anderzijds was het een goede bezigheidstherapie na ontslag uit het ziekenhuis.

powerbooster
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:09
Locatie: Hasselt

28 jul 2010, 20:43

Inderdaad, noch op de mac, noch op de standalone willen die dingen spelen.
Ik bedoel de kopies die uw zoon heeft gemaakt.
Kan het zijn dat de dvd-schijfjes niet meer willen spelen omdat er muziek en een achtergrondje bijgezet is?
Als dat muziekje en die achtergrond aan de dvd specificaties voldoet (mpg1,mpg2 of vob in een video_ts map) is dat geen probleem.
Bijgezet? Is dat dan een DVDRW?
ISP Telenet Wigo⎟
Dropbox ⎟iCloud Drive 200GB
 iMac 21,5" 2,8 GHz Intel Core i7 MacOSX 10.13
 MacBook Pro 13" Intel Core2 Duo MacOSX 10.13
 iPhone 6 16GB
 iPad 3 16GB