iPad

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

03 sep 2010, 08:02

Ik was van plan om een iBook aan te schaffen (voor mijn vrouw), maar nu er zo'n atraktieve iPad is, dacht ik, kan dat een iBook vervangen?
En, kan ik daar met mijn OS 10.3.9 van mijn ("gerijpte"!!! ) iMac , mee communiceren enz...Zit daar het laatste OS op?
Heeft het dan nog wel zin om een iBook te kopen?
mvg

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

04 sep 2010, 10:11

JDC,

We gaan eerst even wat dingen op een rijtje zetten.

De iBook is een verouderd model laptop van Apple, de laatste is geleverd midden 2005. Deze draaide toen op 10.4 en misschien nog op 10.5.

De nieuwste laptop van Apple is een MacBook (Pro). Deze draaien allemaal op 10.5 en vooral op 10.6, waarvan 10.6 het nieuwste besturingssysteem is (Snow Leopard). De iBook kan géén 10.6 aan, deze draait namelijk alleen op modellen met een Intel processor.

Op je vraag of de iPad een iBook/MacBook kan vervangen moet je "Nee" zeggen. Waarom niet? Een iPad is geen volwaardige computer. Simpel. Het hangt er wel vanaf wat je wilt gaan doen. Als het puur is om websites te bekijken en e-mail te sturen is er niets aan de hand, dat kan de iPad perfect.
Een CD/DVD kun je niet in je iPad stoppen, die zit er gewoon niet in en kun je ook niet aansluiten.

De iPad kan niét met je gerijpte Mac communiceren. De minimale systeemeisen zijn Mac OS X 10.5.8 of nieuwer én iTunes 9.1 of nieuwer.
iTunes 10, die afgelopen week uitgekomen is, draait zelfs niet meer op 10.4 waardoor deze ook buiten de boot valt.

Op je vraag of het wel zin heeft om een iBook te kopen: Nee, een iBook niet maar een MacBook zeker wel, afhankelijk van wat je wilt doen met je MacBook / iPad.

De iPad draait NIET op Mac OS X maar op z'n eigen besturingssysteem. Dit heet iOS4 (iPhone OS versie 4/ iPad OS versie 4) welke regelmatig bijgewerkt wordt. Volgende week, en in november, komen er updates voor.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

04 sep 2010, 15:31

bedankt voor de klare uitleg , ik bedoelde met iBook eigenlijk een macBook, maar ik weet niet wat ik zou doen, uiteindelijk zal het maar gebruikt worden om te internetten, zaken opzoeken, soit een opening op de wereld, denk ik.
Maar, kan men daar ook wat teksten en (lichtjes) beelden mee bewerken? Ik bedoel afdrukken (via printer uiteraard) en via iTunes muziek afspelen (----> uitwendige versterker) en zo.
mvg

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

04 sep 2010, 21:06

Teksten tikken kan wel, zelfs met een draadloos toetsenbord. Foto's bewerken durf ik je niet te vertellen maar ook daar zullen programma's voor zijn.

Afdrukken kan nu nog niet maar na de grote update van november kan het wel, dat is afgelopen week aangekondigd.

Muziek spelen kan ook, zelfs op een externe versterker. Je moet dan wel je iPad met een snoertje aan je versterker koppelen.

Muziek op je iPad zetten kan door deze te kopen via iTunes of door de iPad te synchroniseren met een computer. Downloaden van illegale muziek zit er niet in.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

jdc
Lid geworden op: 20 sep 2005, 04:06
Locatie: Tilff

05 sep 2010, 09:39

Haha, lijkt me toch een aantrekkelijk iets. Maar kan men "legale" muziek van bvb al mijn cd's of die op mijn "oude" iMac staan op de een of andere manier daarop zetten?
Muziek streamen ,zoals dat nu met mijn iMac gaat , is dat ong. hetzelfde?
Het "toetsenbord, is dat niet het scherm zelf tegelijkertijd?
mvg

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

05 sep 2010, 14:25

Als je muziek, boeken en films op je iPad wilt zetten dan kun je het beste de iPad synchroniseren met een computer (Mac/PC). Je computer moet dan alleen aan de minimale systeemeisen voldoen die er op de website van Apple staan, simpel.

Het toetsenbord wordt geprojecteerd op het scherm en zo kun je tikken. Mocht je veel moeten tikken dan werkt dat niet zo fijn en dus kun je een draadloos toetsenbord gebruiken: http://lifehacking.nl/mac/echt-schrijve ... nbordapps/
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.