Cursus website maken

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.
proefdier

02 okt 2003, 10:28

Bovenstaand initiatief vind ik schitterend. :idea:
Ik ben hier nieuw via, via....en vind als senior al dadelijk antwoord op de problemen van mijn huidige interesse.
Als totale pc analfabeet zal ik mij dan ook eens wagen aan uw cursus "website maken", maar vrees dat ik een hele dag zal moeten uittrekken om tot op het einde te geraken.
Ik heb onlangs voor het eerst een heel simpele website gemaakt www.geocities.com/rolifiti
en zelfs dat ben ik nog helemaal niet machtig. :( Maar dat is niets vergeleken met wat jullie ervan bakken.
Proficiat! Wil dat dus ook wel eens proberen. :wink:
De pc terminologie is voor mij vaak latijn! :oops: Dat is mijn grootste probleem.
Bedankt
Adgam

Adgam
Lid geworden op: 01 okt 2003, 21:55
Locatie: Belg.Limburg

02 okt 2003, 10:41

Oeps....mijn eerste post ging al fout.
De tekst van "proefdier" is van mij maar was vergeten in te loggen sorry!!!! :) :wink:
Adgam de nieuwelinge! :oops:
Pluk de dag
tillie

02 okt 2003, 15:23

dat rood op dat paars is toch niet zo goed leesbaar.
Dat totale pc analfabeet geloof ik ook niet echt.

Adgam
Lid geworden op: 01 okt 2003, 21:55
Locatie: Belg.Limburg

02 okt 2003, 19:07

hallo Tillie bedankt dat u de moeite deed om te reageren.
Ja analfabeet...laat ons zeggen dat ik net het alfabet ken daarmee kan je nog niet lezen hé! zo is dat ook met PC
Dat roos op paars is niet goed leesbaar da's juist, maar ik weet niet hoe ik het kan veranderen. Het dient uiteindelijk ook maar als geheugensteuntje en hoeft niet zo op te vallen. Ik wou de achtergrond paars houden in verband met de gedachtenis.

Adgam
Pluk de dag

jana100
Lid geworden op: 02 dec 2003, 22:10
Locatie: sint katelijne waver

03 dec 2003, 18:33

Hello, ik heb met de cursus een webpagina ineen
geknutseld daar zou ik nu graag foto's op plaatsen
van onze laatste reizen.
Ik vind echter nergens in de cursus hoe ik dit kan
doen, is er iemend die mij kan helpen.

joske
Lid geworden op: 24 jan 2003, 13:34

03 dec 2003, 19:06


webmaster
Website admin
Lid geworden op: 02 aug 2002, 15:30
Locatie: Antwerpen

08 dec 2003, 22:56

Pascal Vyncke
Webmaster
www.SeniorenNet.be

jana100
Lid geworden op: 02 dec 2003, 22:10
Locatie: sint katelijne waver

10 dec 2003, 21:47

alvast bedankt beide, ga het nu even uitproberen

jokeekoj
Lid geworden op: 13 jan 2004, 14:20
Locatie: meppel

15 jan 2004, 22:00

hoofdstuk1
Ook ik heb al verschillende lessen gemaakt, ik ben al tot de tabellen, en heb in twee dagen tijd al een aardige bladzijde gemaakt. met een lichtkrant erop.
Er staat al een bewerkte foto in met paint shop pro gemaakt.
Zelf vindt ik het hoofdstuk met de plaatjes invoegen niet duidelijk genoeg.
Ik wil uit eigen voorraad, tekeningen, leveren.
Oefening baart kunst dus ik heb me nog niet aangemeld.
Hoe zit het met de buttons?
Hoe doe je dat?
hoofdstuk2
De Dinsdag daarop.
Ik werk met microsoft frontpage heel plezierig.
inmiddels heb ik 3 bladzijdes klaar die overvloeien ddor middel van lamellen naar elkaar.
Het is heel leuk.
Er moet nog heel veel gebeuren natuurlijk maar het lijkt er een beetje op.
De buttons lukken nog niet.
Het is altijd een uitdaging om aan een iets nieuws te beginnen

gevane
Lid geworden op: 11 jan 2004, 21:50
Locatie: tiel

24 jan 2004, 00:07

Mijnheer Vyncke,
Ik had me er al bij neergelegd dat een webside maken voor mij te moeilijk was. Maar toen ik jou cursus tegenkwam besloot ik om het toch te proberen. Nog niet alles uitgeprobeerd. Mijn hartelijke dank !

beagle
Lid geworden op: 22 apr 2003, 19:02
Locatie: Wilrijk

09 feb 2004, 09:52

Omdat er hier toch veel beginnelingen komen waarvan vele met vragen als : hoe maakt ge website's, welk programma'tje heb ik nodig, hoe begin ik .... Wil ik wel even mijn visie , als aanvulling op de cursus van senioren net geven.

Hoe maakt ge website's ?
De basistaal van website's is HTML of "HyperText Markup Language", een soort van opmaaktaal (dus geen programmeertaal ofzo ... )
HTML is vrij gemakkelijk en boeiend om te leren en ge kunt er vrij veel mee ...
Je kan kijken hoe de HTML-file van een site eruit ziet door in je browser bij beeld -> bron te gaan kijken (view -> source in het engels).
Zeer leerzaam. Ik zou dit aanraden aan beginners.

Kan ik dan niet beter een programma als frontpage gebruiken ?
Dit is een discussiepunt waar ge verschillende antwoorden op zult krijgen, de meeste mensen die al even met webdesign bezig zijn zullen u echter altijd zeggen : neen !
waarom niet ?
Dan moeten we even kijken wat voor een programma frontpage is. Frontpage schrijft html-code aan de hand van hoe de gebruiker dingen in een visuele mode beschrijft. Klinkt mss wat ingewikkeld, het komt er op neer dat als je in frontpage bv. een enter typt, zal hij in htmlcode <br> zetten (de htmlcode voor een enter-teken), dit kun je in frontpage alleen maar zien als je naar de codeview switched.

Nu, een programma dat de code voor uw schrijft zal altijd wel fouten maken, denk maar na, ge doet iets weg, dan terug bij, dan pas je dat nog wat aan, geef je het een andere naam, nog wat andere opmaak ...
en wat krijg je ? juist, een slordige en lange code !
so what ? niemand ziet de code !
Juist, maar de code die in die htmlfile staat, gaat ingelezen moeten worden door je browser die er dan iets visueels van maakt, langere broncode betekent dus ook een langere laadtijd ... en frontpage is van Microsoft en als er 1 ding is wat Microsoft graag doet is het concurrentie elimineren, dingetjes die je mss "cool" lijken gelijk bv. een lichtkrant zijn helaas niet te zien in andere browsers !

Er heeft iemand hier ooit op dit forum gezegt dat ge wel beter met frontpage begint omdat 'voordat ge wilt lopen ge ook eerst moet leren wanderen'. Daar ben ik het dus niet mee eens, dit is een foutieve voorstelling.
Als ge frontpage gebruikt leert ge niet wandelen of lopen maar gaat ge in een rolstoel zitten die u ergens naartoe rijd !
Om in dat voorbeeld te blijven dus :
- veel minder bewegingsvrijheid.
- een rolstoel neemt veel meer plaats in beslag.
- gebouwen moeten veelal aangepast zijn om een rolstoel vlot door te laten.

Veel beter dan frontpage zijn de zogenaamde WYSIWYG ( What You See Is What You get = Wat U ziet is wat je zult krijgen)
Wil je toch met zulke WYSIWYG progjes werken, probeer dan Dreamweaver-MX of Go-live voor HTML of Macromedia-flash. Alle drie zowel in Win als mac versie te verkrijgen.

Waarom zou ik dan wel html leren en hetzelf schrijven ?
- Je kan een veel puurdere code bekomen die sneller laad
- Je leert veel meer over webdesign en website's in het algemeen
- Je kan alles precies naar jouw hand zetten, je bent niet gebonden aan optie's die een programma als frontpage toelaat
- Je bent minder geneigd om de flashy maar zéér afgezaagde en domme dingen die frontpage aanbied te gebruiken (ik denk dan bv. aan zo'n lichtkrant)
- sommige zeggen onoverzichtelijk zo'n code's maar er zijn genoeg programma's gelijk Homesite, AceHTML, Editplus, HTMLkit die uw code highlighten en zo overzichtelijk houden ...

OK, ge hebt mij overtuigd, ik wil html leren ! maar uhm waar en hoe ?
Ik ga je hier niet helemaal uitleggen hoe html werkt maar ik kan je de algemene lijnen wel uitleggen ...
html is een opmaaktaal die kan gewoon geschreven worden in kladblok ! je hebt niks speciaals nodig, al is het wel aangeraden om een programma'tje als AceHTML ( download ) of HTMLkit ( download )

OK, ik ken nu html, nu kan ik zeker alles maken wat ik maar wil ?
Dat zou net iets te mooi zijn hé
HTML is de eerste (belangrijkste) stap, de volgende stap zou zeker CSS moeten zijn.
CSS is net als HTML een opmaaktaal, maar gaat iets verder als HTML, oppassen, nu niet denken : oh als css beter is dan leer ik alleen css, neen, css moet altijd gecombineerd worden met html.
CSS verfijnt als het ware de opmaak die je in HTML meegeeft.
CSS kan je ook leren via een van de tutorials, alhoewel ik hem heb geleerd door gewoon andere css-documenten te bestuderen en in een referentietabel dingen op te zoeken als ik iets nodig had.

En wat daarna ?
tsja, daarna kan je nog elke kant op, we onderscheiden 2 hoofdcategoriën van mensen bij webdesign : Designers en Coders
Designers gaan zich toespitsen op photoshop, imageready, 3Dmoddelingprogramma's ... en voor een prachtig uiterlijk van een site zorgen
Coders gaan zich eerder toespitsen op wat er zich achter de schermen afspeelt, zij gaan zich dus eerder toespitsen op javascript, PHP, ASP, MySQL, ...

Het is best om beide richtingen eens wat uit te proberen : leer wat met photoshop en dergelijk werken (heb je altijd wel nodig voor een goed design) en leer wat coderen in php bijvoorbeeld. En dan kijk je wat je het fijnste vind, waar je het beste in bent en dan ga je daar alles uithalen ...

Een goede site wordt dus best gemaakt door samenwerking van een coder en een designer ...

Waarvoor moet ik oppassen als ik begin ?
- animated gifs (bewegende mannetjes, emailtekentjes, internettekentjes, ...) ze worden als storend en afgezaagd ervaren en bemoeilijken het lezen van teksten op je site
- te donkere achtergronden (zwart is héél moeilijk om mee te werken !)
- te flashy kleurtjes, gebruik geen kleurnamen in je html gelijk blue of red maar gebruik zachtere hexadecimale codes : #3399cc bv. probeer met zachte pastelkleurtjes te werken, zeker als je begint
- een onsamenhangende layout : als je een site maakt over moto's, probeer dat dan ook een beetje in je layout te verwerken
- onconsistentie (weet niet of dat wel het juiste woord is ) pagina's : bv. ene pagina in het blauw, andere int rood, ...
- zorg dat je menu op elke pagina staat, onthoud deze gouden regel : 2 kliks is 1 teveel !
- nog een goude regel : Less is more ! Maak je site niet te hectisch en druk, hou het simpel maar mooi, informatie is nog altijd het belangrijkste op een site !

Nog tips!
- Hang veel rond op webdesignforums, je leert er veel door.
- Vind je tijdens het surfen een site die je aanstaat, kijk dan naar die site, probeer er je eigen oordeel over te vormen. Kijk wat andere mensen over die site te zeggen hebben en denk er eens over na of dat inderdaad niet beter zou zijn ...
- Rip geen designs, rippen is stelen van anderen dus, dat wordt niet getolereerd binnen de webdesigncommunity.
- richt geen webdesignbedrijf op direct nadat ge html hebt geleerd, webdesign is iets wat bij u groeit door de jaren, laat dat maar wat rijpen ...
- probeer de oplossingen voor je problemen zelf te vinden, loop niet direct naar een forum, iets wat ge zelf vind onthoud ge veel beter ... ( DE place to be is dus http://www.google.be )
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ..

rita de clercq
Lid geworden op: 06 okt 2003, 20:33

09 feb 2004, 11:19

Beagle, ik heb uw artikel met de meeste aandacht gelezen/ ik heb nu reeds frontpage, maar ik begin met veel moed aan een nieuwe site. maar ik heb al een hele boel vragen aan u, ik zal proberen van ze compact in te pakken:
1) ik heb twee abonnementen telenet- reeds 1 website via mijn pandora hier thuis
2) er is een nummer beschikbaar voor het tweede abonnement aan de kust
3) kan ik hier thuis met dit nummer verder een nieuwe site aanmaken of moet dit aan de kust gebeuren
4) hier thuis gebruik ik een "router" ik weet niet of dat van belang is
5) voor een niet ervaren pc gebruiker: welke hulpmiddelen, nederlands of frans liefst geen engels
6) zeker geen frontpage meer
7) welk fotoprogramma - ik heb nu Irfan view, maar ik kan er niet goed meewerken
8) mijn zoon heeft iets van Limoen opgezet
sorry ik moet u laten mijn beagel boris doet nogal moeilijk.
dank u rita

ps. ik heb ook adressen gekregen van een seniorenlid van Maastricht, die zijn site vind ik prachtig . ik zoek het wel weer op.
dank u wel

beagle
Lid geworden op: 22 apr 2003, 19:02
Locatie: Wilrijk

09 feb 2004, 12:37

OK: Even een antwoordje. En misschien wat hulp van andere forum gebruikers. Ikzelf werk met een apple en niet met een MS-Win systeem. Wat het voor mij moeilijk maakt om de juiste MS-terminologie of naam van progjes te geven.


1) ik heb twee abonnementen telenet- reeds 1 website via mijn pandora hier thuis
Als je twee abonnementen hebt Dan heb je ook twee basis accounts . Bijgevolg normaal gezien ook twee maal een plaats voor een website van ieder 50Mb space.

2) er is een nummer beschikbaar voor het tweede abonnement aan de kust

3) kan ik hier thuis met dit nummer verder een nieuwe site aanmaken of moet dit aan de kust gebeuren.
Als je twee web adressen hebt, maakt het niet uit waar je de website maakt, thuis, aan de kust, in jamajaca of in een verlaten koolmijn. Je moet wel de juiste site kiezen bij het opladen.

4) hier thuis gebruik ik een "router" ik weet niet of dat van belang is
Geen belang.

5) voor een niet ervaren pc gebruiker: welke hulpmiddelen, nederlands of frans liefst geen engels.
eindelijk de juiste vraag :-) voor een eenvoudige web-site heb je in principe genoeg aan een eenvoudige tekstverwerker. zoals kladblok. Wel moet je ook een progje hebben om je blz op te laden . een FTP program. Tja iets vinden in de nederlandse taal???

6) zeker geen frontpage meer
goede beslissing proficiat.! Feitelijk mag het niet hier maar ken je iemand die desnoods een copy heeft van dreamweaver of Go-Live. Dat maakt het leven veel eenvoudiger. iedere goede web designer heeft in het begin wel begonnen met kladblok maar al diegene die ik ken en prof. bezig zijn gebruiken wel zo'n "WYSIWYG" Met zulke progjes, sleep je alles visueel op zijn plaats en hij maakt voor jou de gepaste HTML code.

7) welk fotoprogramma - ik heb nu Irfan view, maar ik kan er niet goed meewerken . Mijn zoon heeft iets van Limoen opgezet
Ik gebruik voor het bewerken van de foto's, geen specifiek echt fotoprogramma zoals "Photoshop". Ik doe dat met " Graphic converter"

Met foto's op je site :
Zorg dat steeds de definitie 72 pixels/duim is. Maak van ieder foto een "Thumbnail = duimspijker" op een grote van 100 x 75 pixels. en de originele foto zet je om naar 480 x 350 of 600 x 480 pixels. Weer met een resolutie van 72 pixels/duim.
Als je ze bewaart, zorg er dan ook voor dat de bijhorende informatie van sluitertijd, Film gevoeligheid eruit verdwijnen. (Bewaar als --> Web photo.)
als richtlijn :
Voor een thumb met je dan een grote hebben van 4-8 KB en voor een ander foto ongeveer 50-100 KB.

zo kan je op je web-site gewoon kleine foto's zetten. wie ze beter wil bekijken hoeft dan maar op de "Thumb" te drukken. Jij kan dan voorzien dat ze dat in een ander venster vergroot zien.

Nu moet ik ook weg want de beagle wil buiten.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ..

jokeekoj
Lid geworden op: 13 jan 2004, 14:20
Locatie: meppel

09 feb 2004, 12:56

Nou ik ben in voor een copy van dreamweaver.
Het mag misschien niet maar om een prgramma te kopen waar je misschien niets mee doet???
Toch ben ik het in principe niet met je eens over frontpage.
Juist daar kan je oefenen en zien wat iets doet zonder op het net te gaan
Maar als iemand gee bezwaar heeft om tegen een onkosten vergoeding dreamwaever naar mij op te sturen wil ik dat graag maaaaar in een nederlandse versie anders snap ik er nog niets van.
Maar wil wel profesioneel werkj leveren en die lichtkrant....
oke. maar het is leuk om te oefenen.
Jokeekoj
Het is altijd een uitdaging om aan een iets nieuws te beginnen

rita de clercq
Lid geworden op: 06 okt 2003, 20:33

09 feb 2004, 13:56

voor beagle
ik ben in de computerclub: FCC in Dendermonde. daar was het zaterdag een namiddag voorstelling van OPEN OFFICE. voor mij( denk ik) gaat het veel eenvoudiger zijn hiermee te werken dan met de microsoft. iedere woensdagavond kan ik uitleg gaan vragen in de club.
is dat voor het maken van die site eenvoudiger met OPEN OFFICE?
denk zeker niet dat ik alles al kan, ver van. ik kan nog maar heel weinig, daarom ga ik overal bijleren en vragen. ik ben nog naar cursussen geweest , maar ik kom gewoon niet mee met het vlugge tempo. het leeftijdsverschil met de cursisten was veel te groot. die jeugd heeft ook gans andere interesses.
bedankt rita