Cursus website maken

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

yoz
Lid geworden op: 11 dec 2003, 17:13
Locatie: Zuiderkempen

09 feb 2004, 14:40

beagle,

Goe gevonden, die vergelijking frontpage / rolstoel. :D

Veel mensen die HTML willen leren vinden het intypen van de code in het "simpele" Notepad of EditPlus niet "cool".
Het moet direkt met de grote Macromedia, Adobe en Microsoft kanonnen anders vinden de vrienden en vriedinnen je een watje.
Zeg nu zelf, "Ik heb Dreamweaver op de PC staan" maakt veel meer indruk dan "Mijn webstek heb ik gemaakt met EditPlus".
Wat er achter de schermen gebeurt hoeft niemand te weten, als 't maar veel kleurtjes heeft en er maar vanalles beweegt, liefst met één of ander deuntje op de achtergrond, *dat* is belangrijk.

Software is zoals een auto, 75% emotie. ;-)

yoz

rita de clercq
Lid geworden op: 06 okt 2003, 20:33

09 feb 2004, 15:30

bon, ik wil een nieuwe site maken, maar zonder "kerstboom effect, zonder verlichtingen, heel sober, functioneel, geen sprinkhanen en muziek. ik heb er een mooie gezien bij de site van pcke , van de motorclub van zijn broer. die verdeling van de photos was mooi.
bij Lelici van maastricht die zijn photos vind ik ook schitterend.
is die "dreamweaver" bij U in het engels? rita

jokeekoj
Lid geworden op: 13 jan 2004, 14:20
Locatie: meppel

09 feb 2004, 20:05

Dit is op de rolstoelmanier gemaakt met frontpage.
Laat hem even opwarmen :D bekijk dan mijn probeersels.
Ik ga nu aan de tekeningen werken komende week
groet Joke
Het is altijd een uitdaging om aan een iets nieuws te beginnen

jokeekoj
Lid geworden op: 13 jan 2004, 14:20
Locatie: meppel

09 feb 2004, 22:23

jokeekoj schreef:Dit is op de rolstoelmanier gemaakt met frontpage.
Laat hem even opwarmen :D bekijk dan mijn probeersels.
Ik ga nu aan de tekeningen werken komende week
groet Joke
Even voor de duidelijkheid bovenin was niet zo duidelijk.

http://members.home.nl/hetkleinevolkje
Het is altijd een uitdaging om aan een iets nieuws te beginnen

yoz
Lid geworden op: 11 dec 2003, 17:13
Locatie: Zuiderkempen

09 feb 2004, 23:24

Rita schreef:is die "dreamweaver" bij U in het engels?
Staat *niet* op mijne pc, Rita. Te duur, zelfs de academic versie.
Ik amuseer mij met het $30 kostende EditPlus. Een teksteditor die voldoende mogelijkheden biedt voor wat ik wil.
Een 30-dagen versie kan je hier downloaden:
http://www.editplus.com/
Blijft na 30-dagen wel verder werken. Je krijgt alleen een "nag screen" te zien als je het programma start.
Na de HTML handleiding op seniorennet kan je je misschien hier mee amuseren:
http://www.mcli.dist.maricopa.edu/tut/lessons.html
't Is wel in het Engels.

groeten

yoz
Lid geworden op: 11 dec 2003, 17:13
Locatie: Zuiderkempen

09 feb 2004, 23:32

jokeekoj,

Je moet je webstek eens door een HTML validator halen. Deze bijvoorbeeld:
http://www.htmlhelp.com/tools/validator/

groeten

rita de clercq
Lid geworden op: 06 okt 2003, 20:33

10 feb 2004, 00:06

yoz, bedankt, ik ga uw berichtjes afprinten en meenemen naar de pc club. ik laat wel iets weten na woensdagavond. groetjes rita

jokeekoj
Lid geworden op: 13 jan 2004, 14:20
Locatie: meppel

10 feb 2004, 09:07

wat is dat?
en wat gebeurd er dan?Het is trouwens engels voor mij onbegrijpelijk.
Het is een website in opbouw, misschien kan je er iets leuks vertellen hierover?
Ik werk trouwens ook met psp, ook beginnend. Of zie je geen achtergrondje?

Jokeb
Het is altijd een uitdaging om aan een iets nieuws te beginnen

yoz
Lid geworden op: 11 dec 2003, 17:13
Locatie: Zuiderkempen

10 feb 2004, 16:08

jokeekoj schreef:Het is trouwens engels voor mij onbegrijpelijk.
Dan heeft het verder geen zin om er verder op door te gaan. Nog veel plezier met het verder samenstellen van je webpagina's.

groeten

jokeekoj
Lid geworden op: 13 jan 2004, 14:20
Locatie: meppel

10 feb 2004, 18:13

Yoz, je schrijft niet wat je nou ermee bedoeld Joke
Het is altijd een uitdaging om aan een iets nieuws te beginnen

yoz
Lid geworden op: 11 dec 2003, 17:13
Locatie: Zuiderkempen

10 feb 2004, 19:39

jokeekoj,
Met die link wou ik je laten ontdekken dat frontpage een hoop code genereert die niet volgens de HTML afspraken is.
Wat een HTML validator doet is:
-kijken of jou code voldoet aan die HTML afspraken
-waar je eventueel je code kan aanpassen.
Het zal je wel duidelijk zijn dat hoe langer het rapport van een HTML validator is hoe slechter je frontpage code de HTML afspraken volgt. En dit kan dan weer gevolgen hebben voor de mensen die jou pagina bekijken met een andere browser dan MSIE.

groeten

beagle
Lid geworden op: 22 apr 2003, 19:02
Locatie: Wilrijk

12 feb 2004, 14:05

Volgende tekst is wel niet van mezelf.
Maar nog altijd actueel.

Stel dat je je site geoptimaliseerd hebt, Hij is uiteindelijk on-line. Zo fier als een gieter ga je dus proberen je website bekendbaar te maken .
Tof! DE eerste bezoeker over de vloer! Nu is het kwestie om hem daar te laten blijven, om ervoor te zorgen dat hij je informatie, producten en/ of diensten leest.
Want dat was toch de bedoeling.

Maar, wat is nu het nadeel van surfen en websites? Dat een surfer zijn muis maar 5 cm naar boven rechts hoeft te verschuiven, Enkel klikken op dat x'je en weg is hij.

Al je werk om om een goede site te maken en hij is al weg na 5 seconden. Dit kan zeer zeker niet de opzet zijn of vergis ik me....

Stel je hebt een winkel (in het echte leven bedoel ik dan), je promoot de winkel via de 'normaal' gekende wegen.
Maar... mensen die groter zijn dan 1.80 m kunnen niet binnen want je hebt enkel deuren van 1.60 m geplaatst (jezelf bent maar 1.55 m), de parking staat vol betonblokken (de mensen moeten maar of te voet komen of gebruik maken van een 4x4).
Je winkel is vollop in verbouwing, dus vinden de mensen door het bos de bomen niet meer, het is er té donker en ze zien niet onmiddellijk wat je winkel te bieden heeft.

Dit zal je gelukkig nooit zien... maar websites die totaal geen aandacht schenken aan de centrale gast, namelijk de bezoeker, zijn schering en inslag. Er zijn meer slechte sites dan goede.

Voorbeelden:

1) Deze site is enkel te bekijken indien je Flash geinstalleerd hebt... Huh??? Dat is pas een betonblok voor je deur plaatsen. Om te beginnen verplicht je de bezoeker om de plug-in te downloaden. Ik herinner me nog mijn begin periode met mijn 50K modem.... En wees gerust, zo zijn er nog véél surfers.... En ik zou mijn telefoon rekening moeten laten oplopen om die site te bekijken??
Neen, 5 cm rechts omhoog of "ALT-F4"... Weg ermee.

2) Deze site is optimaal te bekijken in 1024 x 768 resolutie.
Secondje webmaster, wil je dat ik snel een nieuwe monitor haal om je super site te bewonderen, want mijn monitor kan enkel 800 x 600 aan. Duh!
Weg is em...

3) Deze site is gemaakt met MS--Product xxxx en te bekijken met MS-IE 6
Moet ik dus even snel een ander computer kopen en een ander operating systeem om je fantastische site te bekijken. sorry dat wordt weer "Alt-F4" en weg ermee.

Enfin, zo zijn er massa's puntjes die ervoor zorgen dat de bezoeker afhaakt en erger nog... niet meer terugkomt!

Moraal van het verhaal:
Wees kritisch over jezelf en de website... Plaats je in de huid van je potentiele bezoeker... Denk eens na over welke punten je kritisch bent als je zelf een andere site bezoekt.
Haal eens je oude 386 uit de kast. Koppel er een 50K modempje aan en bekijk de site eens met een IE 3 of oudere versie van Netscape.


Denk aan je medemens!
want het is aan die medemens dat jij je boodschap wil verkondigen. Hij moet ze dan wel kunnen lezen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ..

beagle
Lid geworden op: 22 apr 2003, 19:02
Locatie: Wilrijk

12 feb 2004, 14:18

nog een tipje.

Je ziet weleens, dat wanneer je een website aan je favorieten hebt toegevoegd, dat deze website dan in het favorietenmenu een apart icoontje krijgt in plaats van het standaard icoontje. Wil je weten hoe je dat doet?

Ten eerste zet je in de header van het document, dus tussen <head> en </head> het volgende:

<link rel="shortcut icon" href="http://www.jouwwebsite.be/favicon.ico">

Dan moet je ook nogeens favicon.ico gaan maken. Maak een afbeelding van 16px bij 16 px met je grafische software, bijvoorveeld Paint Shop Pro. Dat plaatje exporteer je als icoon, dus opslaan als favicon.ico

Dan kopieer je dat bestandje naar je server, en die zet je gewoon in de hoofdmap, waar dus ook index.html in staat.

Dat was het alweer!
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ..
opa

18 feb 2004, 16:02

Pascal,

Bedankt voor de kursus eigen webside bouwen.
Dank zij deze kursus is het mij gelukt om een eenvoudige webside te maken waarmee ik op forums fotos kan uploaden enz..
Groeten, opa :D :D

Tilly
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 24 dec 2002, 15:35
Locatie: aan het bos van den baron

18 feb 2004, 16:06

Beste opa,

Pascal, onze webmaster zal dit heel graag horen.
Aangezien hij het erg druk heeft en niet alles meer kan volgen stuur ik dit berichtje door naar hem persoonlijk.

Groetjes, Tilly :P