Cursus website maken

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

Moon River
Lid geworden op: 17 okt 2008, 13:51
Locatie: Brugge

04 mei 2010, 21:16

Coderunner,

Ik heb nu nog eens de test gedaan betreffend het eerrs opslaan van een
" nieuw tekstdocument " en waarom ik dat gedaan had.
Ik veronderstel dat wanneer je een verandering aanbrengt ( zie vb. hierna ), opslaat als index.html en alle bestanden, vernieuwen en je voorbeeld bekijkt deze verandering terug vindt.
Wanneer je nu verder wilt werken op dit tekstdocument moet die verandering er toch blijven opstaan volgens mij of zit mijn fout hier en hoeft dat niet persé?
vb. in mijn tekstdocument met achtergrondkleur + letterkleur :
<body bgcolor=#0000FF"text="#FFFF00">
Ik sla op zoals boven en bekom blauwe achtergrond met gele letters.
Bekijk ik nu mijn tekstdocument dan staat er alleen nog <body> en mijn kleur duidingen zijn weg.
Als ik nu eerst opsla als Nieuw tekstdocument, dan als html, vernieuwen en voorbeeld en ik controleer mijn tekstdocument dan staat de kleurduiding er wel nog op.
Ik ben lastig hé maar ik weet gewoon graag alles om er iets van te kunnen maken.

Groetjes, Moon River

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

04 mei 2010, 21:47

Beste Moon River,

Kan je dat eens tonen met een/meerdere schermafdruk/ken want ik begrijp niet wat je juist doet.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

ultddave
Lid geworden op: 11 mei 2009, 13:59
Locatie: Limburg > Genk

04 mei 2010, 22:07

@Coderunner;
Ik denk (ben niet zeker) dat hij de broncode van zijn webpagina opent, die editeert en opslaat als index.html . De vraag is uiteraard of hij die in de juiste map opslaat en dus de bestaande index.html overschrijft. ;)

Anders zal "vernieuwen" niet werken. Als je dat zo doet, maar er verandert niets. Dan kan je anders eens proberen om "CTRL+F5" te gebruiken ipv "vernieuwen". ;)

(CTRL toets op je toetsenbord inhouden en dan op de F5 toets drukken.)

Succes.

PS: Niet om te muggenziften, maar je bent een aanhalingsteken vergeten:
<body bgcolor="#0000FF" text="#FFFF00">
Het aanhalingsteken in het rood moet nog toegevoegd worden. ;)


Mvg,
Dave

Moon River
Lid geworden op: 17 okt 2008, 13:51
Locatie: Brugge

04 mei 2010, 23:11

Beste Coderunner,
Nu vraag je mij iets dat ik al vaak heb willen doen om met een screen of zo iets een PowerPoint uitleg te visualiseren voor iemand maar ik weet absoluut niet hoe ik dat moet doen.
Op mijn scherm verkenner komt dus een kladblok scherm, idem voor opslaan maar verder weet ik het niet.
Ik kan best een beetje hulp gebruiken hier voor.
Groetjes, Moon River

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

04 mei 2010, 23:59

Beste Moon River,

1- Je hebt kladblok geopend en je html code geschreven
Afbeelding

2- Dan ga je naar het menu van kladblok >> Bestand >> en klik je op "Opslaan als"
Afbeelding

3a- In het volgende scherm selecteer je de map waar je het wil bewaren (hier in het voorbeeld is dit in "Mijn websites")
zie a

3b- Dan schrijf je de benaming van het bestand in het vak "bestandsnaam" (hier is dit "ïndex.html")
zie b

3c- Vervolgens selecteer je in het vak "Opslaan als type" >> "Alle bestanden"
zie c

Als laatste druk je op de knop "Opslaan"
Afbeelding

Noot: Telkens wanneer je de hml code terug oproept (bestand index.html terug opent) bewaar je dit steeds in dezelfde map én overschrijf je het oude bestand.

4- Ga naar de map waar je het bestand "index.html" hebt bewaard en klik 2x op dit bestand (icoontje)

5- Het bestand "index.html" wordt nu geopend in je browser
Afbeelding

6- Om wijzigingen aan te brengen aan de html code, neem je in je browser in het menu >> Beeld >> Bron
Afbeelding

7- Kladblok wordt geopend en de broncode wordt getoond.
Afbeelding

Noot: Wordt de broncode niet geopend in kladblok, lees dan dit

8- Breng je wijzigingen in de html code aan.

9- Doorloop nu terug nummers 1 tot en met 3 hierboven uitgelegd

Succes

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Moon River
Lid geworden op: 17 okt 2008, 13:51
Locatie: Brugge

05 mei 2010, 15:04

Beste Coderunner,

Ik weet nu waar ik fout zat. Om verder te gaan of verbeteringen aan te brengen opende ik telkens eerst mijn tekstdocument. Ik heb het nu geprobeerd zoals je zegt en inderdaad klopt het nu.
Ik heb nog een vraagje, hoe maak je die schermafdrukken? Ik weet niet hoe ik dat moet doen. Graag een woordje uitleg a.u.b.
Nogmaals stief wel bedankt weije.
Groetjes, Moon River

Moon River
Lid geworden op: 17 okt 2008, 13:51
Locatie: Brugge

05 mei 2010, 15:10

Beste Ultddave,

Je moet je niet verontschuldigen voor de " want dat is absoluut geen muggeziften. Als er niemand je op je fouten wijst kan je ze ook niet verbeteren. Zo'n foutjes maak ik door te snel te willen gaan en dit maal had ik mijn tekst niet nog eens na gelezen, fout dus.

Vriendelijk bedankt.
Groetjes, Moon River

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

05 mei 2010, 20:57

Moon River schreef:Ik heb nog een vraagje, hoe maak je die schermafdrukken? Ik weet niet hoe ik dat moet doen. Graag een woordje uitleg a.u.b.
Beste Moon River.

1- Schermafdruk maken: >> klik hier << of >> klik hier <<

2- Schermafdruk maken en plaatsen op het forum: >> klik hier << of >> klik hier << (PDF-bestand)
deel I : schermafdruk maken
deel II : schermafdruk plaatsen op seniorennetforum

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Moon River
Lid geworden op: 17 okt 2008, 13:51
Locatie: Brugge

06 mei 2010, 14:38

Beste Coderunner,

Dat is een hele boterham dat je daar gemaakt hebt en die ik nu eerst heb geprint.
Mijn " Print Screen SysRq " staat wel op een andere plaats (ouder toestel )maar dat zal wel geen problemen geven veronderstel ik.
Dit is inderdaad veel duidelijker dan alleen woordelijke uitleg.
Bedankt voor alle moeite.
Groetjes, Moon River

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

06 mei 2010, 14:56

Beste Moon River,

Wat ik hier heb doorgegeven is de meest voorkomende plaats van de Print Screen toets maar kan bij elk toetsenbord wel ergens anders staan. Op laptops is het weer een andere combinaties.

Succes.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Moon River
Lid geworden op: 17 okt 2008, 13:51
Locatie: Brugge

14 mei 2010, 14:07

Coderunner,

2 vraagjes :

- Moet je voor die oefeningen (16 ) telkens een nieuwe pagina maken of mag je na oefening 1 daar onder gewoon verder gaan?

- Ik heb bij les 11.1 " De gewone figuur " het Logo en een fladderende vlinder kunnen plaatsen maar wilde voor les 11.5 " De achtergrondfiguur " een van mijn foto's plaatsen maar die zijn in jpeg en dat lukt mij dus niet. Hoe moet je dat dan doen? Mogen of kan het enkel en alleen met gif afbeeldingen?

Groetjes,
Moon River

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

14 mei 2010, 16:14

Beste Moon River,
Moon River schreef:- Moet je voor die oefeningen (16 ) telkens een nieuwe pagina maken of mag je na oefening 1 daar onder gewoon verder gaan?
Je moet voor elke nieuwe oefening een nieuwe pagina aanmaken. Vergelijk het met een boek waar je telkens een pagina omslaat
Moon River schreef:- Ik heb bij les 11.1 " De gewone figuur " het Logo en een fladderende vlinder kunnen plaatsen maar wilde voor les 11.5 " De achtergrondfiguur " een van mijn foto's plaatsen maar die zijn in jpeg en dat lukt mij dus niet. Hoe moet je dat dan doen? Mogen of kan het enkel en alleen met gif afbeeldingen?
Neen je mag alle gangbare bestandsextensies voor afbeeldingen gebruiken (jpg, gif, png, bmp, ...) alleen moet ook hier weer de schrijfwijze van de benaming van de afbeelding identiek zijn aan de benaming van de afbeelding in de html code. Het bestand zal op je pc opgeslagen zijn met extensie *.jpg of *.JPG en niet als *.jpeg
Probeer eens met : bestandsnaam.jpg of bestandsnaam.JPG

Maak desnoods de extensies van gekende bestandstype zichtbaar in
>> Mijn Computer >> Extra >> Mapopties >> tabblad Weergave >> scrollen naar "Extensies voor bekende bestandstypen verbergen" en haal daar het vinkje weg >> Toepassen >> OK

Afbeelding

Succes

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Moon River
Lid geworden op: 17 okt 2008, 13:51
Locatie: Brugge

18 mei 2010, 20:00

Beste Coderunner,

Bedankt voor je tips en het lukt om een JPG in te brengen als , bv: achtergrond.

Groetjes,
Moon River

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

21 mei 2010, 04:48

Beste Moon River,

Goed zo! Bedankt om dit te melden.

Ik zou toch ook in je Windows de extensies van gekende bestandstype zichtbaar maken (zie mijn uitleg in mijn vorige post) zodat het geen gokwerk is om de juiste schrijfwijze van bestandsnaam + extensie te achterhalen.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Klosje
Lid geworden op: 27 mei 2009, 18:58

18 aug 2011, 15:43

Hallo goede middag ik ben ook begonnen aan die cursus website maar ik zit al vast ,is deze cursus voor vista of xp of windows 7 ?ik krijg precies andere schermen te zien
ps ben maar een sukkeltje op pc gebied