Fietshouding

Dit is de plaats waar je vragen kan stellen en/of discussiëren over alle mogelijke soorten van sporten: watersport, voetbal, basketbal, golf, tennis, enz.

witte wijn
Lid geworden op: 03 aug 2008, 20:32
Locatie: tienen

21 aug 2011, 17:04

Hallo iedereen
Een vraagje: hoe bepaalt men de ideale fietshouding ? Bestaat er een formule om dit zelf te berekenen ? Of waar kan ik terecht zowel voor racefiets als voor gewone fiets?

graag uw reactie hierop sportieve groetjes

kwezelein
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:37

22 aug 2011, 11:06

Dààr waar je je fietsen gekocht hebt, zullen ze je wel vertellen en raad geven waar je je fietsen kan laten afstellen op je eigen behoeften.

Ik gaf 100 euro een paar jaartjes geleden voor mijn koersfiets te laten afstellen , mijn tweede fiets mocht aan de helft van de prijs.

Maar dit is niet definitief. Iedere maand moet hier of daar wel wat bij gesleuteld worden.

Ook moet ik regelmatig mijn schoenplaatjes ietske bijdraaien, vernieuwen.

Als men ouder is hoef men ook niet zo gelijk een echte renner op zijn fiets te zitten, is nergens goed voor.

In het begin als je fiets afgestemd is op je, heb je meer pijn in je rug dan eerst maar dat betert wel.
niks is eeuwig!

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

22 aug 2011, 13:44

Normaal begint alles met de juiste keuze van het frame.
Maar met deze uitleg ben je al een eind weg. Al blijkt bij mij dat het toch allemaal veel bijsleutelen wordt . Een mens is nu eenmaal geen poppetje uit de srieproduktie.

http://www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm

witte wijn
Lid geworden op: 03 aug 2008, 20:32
Locatie: tienen

22 aug 2011, 14:53

Ja mannen, denk ook dat dat het beste is maar je weet nooit of iemand
anders nog goeie ideeen heeft om nog iets te verbeteren zonder dat je
steeds naar de fietswinkel moet.
Probeer zoveel mogelijk zelf op te lossen ziet ge
bedankt en tot nog es

kwezelein
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:37

22 aug 2011, 16:54

Het ligt er ook aan wat je bedoelt met afstellen?
Als je last hebt van je rug, van je knieën of tintelingen?

Soms moet ik de beugel (stuur) ietske omhoog draaien, millimeter werk is dit en een paar weken later moet ik weer de beugel omlaag knikken.

Dan moet ik eens mijn zadel een paar millimeter naar achteren zetten om vast te stellen, dit is ook niet goed.

Zo zie je maar, je blijft altijd afmeten.

Ook moeten je benen niet zo gestrekt zijn als je met je voeten beneden zijt. Er mag een kleine buiging in je been zitten maar dat is weer voor iedereen anders.
niks is eeuwig!

kwezelein
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:37

22 aug 2011, 17:09

Ik veronderstel dat je lage rugpijnen hebt bij en na het fietsen?

Foutieve afstelling zadelhoogte en zadellengte,
beenlengteverschil-vlakke/holle/bolle voeten veroorzaken lage rugpijn.

Niet iedereen heeft twee gelijke benen.

Je kan in je schoen speciale inlegzolen doen (eerst de originele eruit halen) soms moet men in de schoen waar het lengteverschil van je been zit een dun leertje leggen.

De zooltjes van bij de orthopedie mogen er ook in.
niks is eeuwig!

witte wijn
Lid geworden op: 03 aug 2008, 20:32
Locatie: tienen

22 aug 2011, 20:03

Hoi kwezelein,
Das helemaal juist wat je schrijft dat je regelmatig moet bijsleutelen want
tis elke keer iets anders.
Ik heb geen lage rugpijn maar bij mij is het vooral de nek en schouders die
mij parten spelen dus ik draai mijn stuur regelmatig anders om de juiste
positie te vinden en vandaag is da goe en morgen weer ni pff
Zo blijven we wel bezig he!Gelukkig ben ik da ni alleen en van anderen leert
ge ook weer iets positiefs das ook leuk.
As we maar bezig zijn goed voor lichaam en geest !

kwezelein
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:37

22 aug 2011, 20:35

Een foutieve stuurpenlengte, remgreephoogte en stuurhoogte geeft meestal verkramping in schouders, nek, polsen.

Foutieve stuurbreedte geeft schouderpijnen.

Iemand met kleine handen heeft een andere handgreep en heeft dus kleinere remgrepen nodig.

Zo is het ook voor vrouwen, die hebben niet altijd een mannenstuur nodig.
niks is eeuwig!

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

23 aug 2011, 08:46

Daarom wordt aangeraden bij opkomende pijn of vooraf de greep op het stuur regelmatig te verplaatsen over de breedte bij een racefiets.

witte wijn
Lid geworden op: 03 aug 2008, 20:32
Locatie: tienen

23 aug 2011, 15:07

ga dat zeker es proberen de volgende keer

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

29 aug 2011, 05:41

Er zijn fietszaken die je opmeten via computer voor je een fiets aanschaft ! Racefiets wel te verstaan !
Indien je zelf wat wil uitzoeken : als je op het zadel zit , in stilstand ,moet je met je tenen goed te grond raken , dit voor de hoogte ! Met platte voet zit je veel te laag !
Voor de lengte zadel naar stuur : Zet je elleboogpunt tegen de '' snuit '' van het zadel en nu moeten je vingertoppen je stuur raken naast de stuurpen !
Neem een waterpas en plaats deze op je zadel .....het zadel moet steeds horizontaal staan !
Doe wel en zie niet om !

witte wijn
Lid geworden op: 03 aug 2008, 20:32
Locatie: tienen

31 aug 2011, 13:26

Ja fregat heb alles wat aangepast en tis al veel beter maar toch nog ni helemaal, vooral nog last in men nek, ga nog verder sleutelen tot ik de goede houding gevonden heb heb ook een afspraak gemaakt voor meting
met mijn fietswinkel om es te zien.
bedankt voor de tip

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

31 aug 2011, 13:54

Witte wijn: een vraagje . U draagt toch ook geen rugzakje bij het fietsen zoals ik regelmatig doe. Gegarandeerd nekpijn als het nogal zwaar beladen is.Bij twee broden voel in al verschil.

witte wijn
Lid geworden op: 03 aug 2008, 20:32
Locatie: tienen

31 aug 2011, 19:14

dag voorn, nee ik heb geen rugzak maar ik heb zoals jullie hebben gezegd
het stuur wat omhoog gezet en ben gisteren gaan rijden en dat was een stukje beter maar mijn remmen zou ik ook nog iets moeten aanpassen zodat ik een iets ontspannen houding heb
Tis wat zoeken maar we komen er wel...

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

01 sep 2011, 06:20

@ witte wijn : Als je een koersstuur hebt zet het los en druk de stuuruiteinden wat naar beneden op deze manier komen de remgrepen hoger te zitten , doe dit met kleine tussenstappen tot U comfortabel zit ! Uw nekproblemen kunnen ook voortkomen door blokkage in de rug !
Als je gaat fietsen let dan ook eens op de houding van de andere fietsers . Rij er eens achter en je zal merken hoeveel er '' scheef '' op de fiets zitten ( korter been , bekken - of rugprobs !!!) Laat je dus ook eens observeren door iemand die er wat van kent . Begin niet te fietsen met verre afstanden , wen eerst aan uw nieuwe houding !!!
Doe wel en zie niet om !