virusscanner

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

Jo Visser
Lid geworden op: 23 okt 2004, 23:56
Locatie: 9800 Deinze

08 sep 2011, 12:55

Hallo,
Sedert enkele maanden heb ik me een iMac aangeschaft waarover ik zeer tevreden ben.
Men heeft me verteld dat een virusscanner bij Mac niet nodig is. Ik betwijfel dit toch wel.
Voorlopig heb ik er geen opzitten.
Wat is jullie mening? Wat staat er mij eventueel te doen?
Graag een antwoordje en dank bij voorbaat.

Jo.
Jo Visser

powerbooster
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:09
Locatie: Hasselt

12 sep 2011, 18:10

Ik gebruik Sophos antivirus
ISP Telenet Wigo⎟
Dropbox ⎟iCloud Drive 200GB
 iMac 21,5" 2,8 GHz Intel Core i7 MacOSX 10.13
 MacBook Pro 13" Intel Core2 Duo MacOSX 10.13
 iPhone 6 16GB
 iPad 3 16GB

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

12 sep 2011, 18:43

Laat je niet gek maken! Een virusscanner is niet nodig voor de Mac. Tegen de tijd dat het wél nodig is zal dit echt groot in het nieuws komen. Waarom? Omdat er simpelweg nog geen virussen zijn voor de Mac. Er zijn enkel een handjevol trojans te krijgen als je veel met illegale software doet. Een enkele minkukel wil daar nog wel eens een trojan in verstoppen.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

marleenff
Lid geworden op: 04 sep 2011, 21:32
Locatie: Wevelgem

13 sep 2011, 10:01

Wij hebben ook geen viruscanner op onze mac-laptops, en we hebben nog nooit problemen gehad. :wink:

Stephaan
Lid geworden op: 31 jan 2005, 16:08
Locatie: Provincie Antwerpen

13 sep 2011, 10:23

sypie schreef:Laat je niet gek maken! Een virusscanner is niet nodig voor de Mac. Tegen de tijd dat het wél nodig is zal dit echt groot in het nieuws komen. Waarom? Omdat er simpelweg nog geen virussen zijn voor de Mac. Er zijn enkel een handjevol trojans te krijgen als je veel met illegale software doet. Een enkele minkukel wil daar nog wel eens een trojan in verstoppen.
Dat Mac minder bedreigingen kent dan Windows wil ik wel aannemen maar is een trojaans paard niet een plaats waar een of andere virus in verstopt is? Als dat zo is, kan je moeilijk zeggen dat er nog geen virussen voor Mac bestaan.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

14 sep 2011, 17:50

Zoek vooral even op internet naar de definities van Trojan en Virus. Dit zijn twee totaal verschillende dingen. Een virus kan zichzelf namelijk verspreiden, een trojan niet. Een trojan zit vaak bij een pakketje software in. Op de Mac moet je daarvoor je wachtwoord geven. Sommige mensen kijken nergens naar en geven ook overal hun wachtwoord voor... Een trojan kan zichzelf niet verspreiden dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

Stephaan
Lid geworden op: 31 jan 2005, 16:08
Locatie: Provincie Antwerpen

14 sep 2011, 18:32

Zelf had je geschreven dat een virus in de trojaan kan verstopt zitten en ik meende dat beaamd te hebben. Maar mijn vraag blijft : kan de bewuste virus bij een gebruiker die de trojaan ondoordacht opent toch geen schade veroorzaken?

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

15 sep 2011, 18:26

Lees wat je wilt lezen en trek je conclusie. Ik weet niet uit mijn hoofd wat een trojan allemaal wel en niet kan, er zijn namelijk verschillende: http://www.google.com/search?q=trojan%2 ... 8&oe=utf-8
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.