Prostitutie in Antwerpen begin 18e eeuw

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

08 dec 2011, 16:36

Weet iemand iets over prostitutie tijdens deze periode in Antwerpen?
Ik veronderstel dat dit op dezelfde plek was als nu het geval is. Maar waren het gesloten huizen, en/of gebeurde het op straat, waren er bekende huizen enz. ?
Dank bij voorbaat
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

Zat Jefke
Lid geworden op: 07 okt 2011, 11:06
Locatie: Borgerhout

23 mar 2012, 14:15

Beste Air en Seniorennetters,
Begin 18° eeuw is al zo lang geleden dat we ons dat moeilijk kunnen herinneren;we waren toen nog zo jong,hé?Wat ik wel gevonden heb is een boek dat handelt over die tijd.
Het betreft het boek "Contacten met vroeger Antwerpen" geschreven door een zekere Amand de lattin;juist geschreven en zonder hoofdletters in de familienaam.Volgens mij geschreven in 1976,maar daar ben ik niet zeker van.
Ik zal enkele citaten aanhalen over de "filles de joie".Op bladzijden 100 en 101 schrijft hij het volgende hierover.
Citaten.
.....In vroegere jaren hebben te Antwerpen altijd een twee- tot driehonderd meisjes geleefd die van de ontucht een bestaan maakten.......
.....Antwerpen heeft steeds zijn welomschreven ontuchtwijken gehad,buurten waarin de ontucht officieel geduld en erkend werd...
.....Men vond ze achtereenvolgens op de Kauwenberg,in de buurt van de Lepelstraat in de zogenaamde Blijden Hoek,op de Guldenberg,en aan de Rietdijk,bij de Schelde.
Tijdens het verblijf der vrouwen op de Guldenberg,woonde daar eveneens de beul van Antwerpen en die oefende zelfs het toezicht op de vrouwen van zijn buurt uit,mocht er van ambtswege van genieten naar eigen geliefte.
Op die beruchte Guldenberg hokten,lang nadat Antwerpen geen beul meer had,nog talrijke vrouwen samen in de donkere ,kille huisjes der buurt,de miserabelste en ongezondste der stad omstreeks 1880....
Maar het gros der vrouwen huisden toen reeds op de Rietdijk (de verlenging van de Burchtgracht naar de Schelde toe en officieel de Haringvliet genoemd)......Einde citaat.
Zij waren verdeeld in twee klassen:de "huismeiskens" en de "afzonderlijke meiskens".Niet dat het veel verschil uitmaakte;het leven was voor beiden één doffe ellende.En zij mochten bijna nergens buitenkomen,noch de huismeisjes noch de anderen.
Om te schatten wanneer A'pen zijn laatste beul had is ook niet gemakkelijk.De laatste terechtstelling op het schavot vond in A'pen plaats in 1856.Maar dat wil niet zeggen dat dat gebeurde door de beul van A'pen.
Beulen werden in die tijd nogal eens gemakkelijk aan andere steden uitgeleend.Maar anderzijds kan het ook dat de beul na zijn "carriere" gewoon op de Guldenberg is blijven wonen,als opzichter,remember.
Meer heb ik over dit onderwerp niet gevonden.Moest ik ooit nog eens iets vinden zal ik het opnieuw in deze rubriek zetten.
Met vriendelijke groeten,
Josephus

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

23 mar 2012, 17:08

Hartelijk dank, Josephus. Je hebt me een klein beetje verder geholpen. :)
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

inro
Lid geworden op: 12 aug 2006, 19:38
Locatie: @tlantis

18 apr 2013, 20:29

AfbeeldingProstituee achter het raam in het Antwerpse Schipperskwartier, 1929. Afbeelding1929 , prostituees in het Schipperskwartier
AfbeeldingHet Schipperskwartier te Antwerpen,1929.
Afbeeldingdoodlopend steegje Schipperskwartier Antwerpen .
happiness is a good health and a .... bad memory

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

30 aug 2014, 23:01

Het boek "Moeder waarom leven wij?" van Lode Zielens gaat ook over vormen van prostitutie in het Antwerpen van de jaren 1920/30.
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!