2012 - Einde van de Wereld

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Mysterie Man
Lid geworden op: 30 sep 2009, 09:56

03 feb 2012, 09:35

Er doen tegenwoordig heel wat verhalen de ronde over het einde van de wereld in 2012. Ja, dit jaar zou het er echt zitten aan te komen, dat lang verwachte eind van de wereld. Zoals je hier kan zien, is het aftellen reeds begonnen:

http://www.2012supplies.com/countdown.html

Degenen die zich op de Pic Bugarach zullen bevinden (in Zuid-Frankrijk) zouden het cataclysme overleven. De burgemeester van het dorpje Bugarach is er het hart van in dat mensen zelfs stenen van die berg op het internet te koop aanbieden en hij heeft er klacht tegen neergelegd. Updates (en nieuws uit de buurt aldaar) kunnen hier gevolgd worden:

http://lebibliothecaire.blogspot.com/

Sommigen denken dat een oude Maya-kalender het einde van de wereld zou 'voorspellen', omdat die kalender daar ophoudt ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/2012-fenomeen

We kunnen dus besluiten dat alle stemmingmakerij rond 2012 uitgegroeid is tot een nieuw fenomeen (al is het 'fenomeen' op zichzelf beschouwd niet zo nieuw natuurlijk, er waren al eerder sektes en mensen die het einde van de wereld voorspelden in het verleden).

Er is zelfs een heuse film over gemaakt die nu in elke Free Record Shop te koop ligt voor het luttele bedrag van 4.95 €, een koopje dus. Zelf heb ik hem nog niet gezien, maar hier is de wiki-pagina erover:

http://nl.wikipedia.org/wiki/2012_%28film%29

Is er iemand die hierin gelooft of die hier iets aan toe te voegen heeft ?
Het leven is één groot feest, maar we moeten wel ZELF de slingers ophangen.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

03 feb 2012, 09:53

Er in geloven, neen. Maar het fascineert me wel.

En de kalender stopt. Maar betekent dat ook dat de wereld stopt? Of wordt dat ervan gemaakt?

En ik ben me al een tijdje aan het afvragen, als de wereld tot een einde komt, hoe dan?

Mysterie Man
Lid geworden op: 30 sep 2009, 09:56

03 feb 2012, 10:06

cappa schreef:Er in geloven, neen. Maar het fascineert me wel.

En de kalender stopt. Maar betekent dat ook dat de wereld stopt? Of wordt dat ervan gemaakt?

En ik ben me al een tijdje aan het afvragen, als de wereld tot een einde komt, hoe dan?
Ik denk niet dat we de Maya-kalender nodig hebben om een einde te maken aan deze vervuilde en met uitsterven bedreigde wereld. Het verhandelbaar maken van lucht zal er niets aan veranderen (zie het falen van het Kyoto-verdrag). Het ene cataclysme volgt het andere op ... kernrampen, tsunami's, aardbevingen, overstromingen, het toenemen van kanker bij iedereen, ... het rijtje van rampen zal alleen nog maar langer worden in de nabije toekomst, zeker nu we weten dat het poolijs in steeds sneller tempo wegsmelt, net als de gletschers en de Himalaya. Zelfs al zouden de mensen nu eindelijk wakker schieten, dan nog is het maar zeer de vraag of er nog iets aan te doen gaat zijn.

Of het in 2012 zal gebeuren weet ik niet, maar ik denk dat het 'einde van de wereld' zeker niet meer ver weg is en als we eens goed rondom ons kijken ... lijkt het wel onafwendbaar te zijn.

Eén schrale troost misschien: het voortbestaan van de Aarde zal MINDER in gevaar zijn als de mens éénmaal is uitgeroeid.
Het leven is één groot feest, maar we moeten wel ZELF de slingers ophangen.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

03 feb 2012, 11:01

Het is wel absoluut niet bewezen dat de klimaatopwarming aan de mens te wijten is. Daarvoor is ons inzicht in de grote cycli nog te beperkt.
Maar goed zal de menselijke tussenkomst zeker niet zijn. :)

Maar de gevolgen van het smeltende ijs zijn zeker niet te overzien. En waarschijnlijk mag men helaas zeggen: binnen afzienbare tijd.
Stijging van het zeepeil met meters, overstroming van alle laagliggende wereldgebieden, droogvallen van de allergrootste rivieren (gevoed door gletcherijs) waarvan honderden miljoenen mensen afhankelijk zijn voor hun drinkwater.
Maar dat is niet direct iets dat op één dag kan gebeuren (21/12/12).

Blijft de vraag, als op die datum het einde van de wereld komt, hoe dan?

Mysterie Man
Lid geworden op: 30 sep 2009, 09:56

03 feb 2012, 11:06

cappa schreef: Blijft de vraag, als op die datum het einde van de wereld komt, hoe dan?
Het enige wat ik zo kan bedenken hier is een kanteling van de aardbol of zo ... ik weet het anders ook niet zo meteen.
Er is voor wat mij betreft ook geen reden om aan te nemen dat het precies op de 21ste december zal gebeuren. Maar het gaat geen honderd jaar meer duren, dat is wat ik bedoel.
Het leven is één groot feest, maar we moeten wel ZELF de slingers ophangen.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

03 feb 2012, 11:18

Afbeelding

:wink:

Mysterie Man
Lid geworden op: 30 sep 2009, 09:56

03 feb 2012, 11:32

lol :o Ja, goed zo !!! :lol:
Het leven is één groot feest, maar we moeten wel ZELF de slingers ophangen.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

03 feb 2012, 22:26

Mysterie, je vergeet hier nog te melden dat de aardpolen kunnen "" shiften "" ... en dan kunde eigenlijk feitelijk nog maar één ding doen ...

Put your head between your legs, and kiss your ass goodby . :P :P :P

En dan spreek ik hier nog niet over dienne patatvormige meteoriet die rakelings voorbij gaat kommen ... :cry:

Werewoef
AMEN en AUM

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

04 feb 2012, 08:40

werewoef schreef:En dan spreek ik hier nog niet over dienne patatvormige meteoriet die rakelings voorbij gaat kommen ... :cry:
Dienen is een week geleden gepasseerd. Amper 60 000 km ver. Zo groot als een bus.

Mysterie Man
Lid geworden op: 30 sep 2009, 09:56

04 feb 2012, 11:18

cappa schreef:
werewoef schreef:En dan spreek ik hier nog niet over dienne patatvormige meteoriet die rakelings voorbij gaat kommen ... :cry:
Dienen is een week geleden gepasseerd. Amper 60 000 km ver. Zo groot als een bus.
Volgende keer stappen we in en maken we een rondje door het zonnestelsel ;-)
Het leven is één groot feest, maar we moeten wel ZELF de slingers ophangen.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

04 feb 2012, 11:23

Alles is Één en die Éne is Alles.

Mysterie Man
Lid geworden op: 30 sep 2009, 09:56

04 feb 2012, 11:39

janx schreef:Een mini rondje door het Al:

http://www.youtube.com/watch?v=Un5SEJ8M ... re=related
Prachtig !!! Dank je Janx !!! Mooie beelden vooral !
En dit versterkt ook mijn gevoel dat we toch maar op een klein, kwetsbaar bolletje leven dat feitelijk niet veel voorstelt in de oneindige (?) kosmos.
Het leven is één groot feest, maar we moeten wel ZELF de slingers ophangen.

jure
Lid geworden op: 27 okt 2004, 11:28

19 feb 2012, 13:50

Dit filmpje laat helaas ook zien dat het Al, het Heelal ook geen kaas heeft gegeten van netheid. Wij moeten onze Aarde zuiver houden, niets laten slingeren, vuilnis sorteren enz.
En in de kosmos laat het Al zomaar alles rondslingeren. Kometen, meteorieten, kortom losgeslagen stukken rots.
Spreek me dus niet meer van de " Ge-ordendheid der Dingen ". :D
Ik geef je geen hand. Ik wil je omhelzen.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

19 feb 2012, 15:12

Tja, die goden zijn ook niet meer je dàt tegenwoordig.

André_x
Lid geworden op: 07 feb 2012, 22:40

19 feb 2012, 18:53

Ik denk dat het Heelal meer kaas heeft gegeten van natuurlijke netheid dan de onnatuurlijke rommel die wij met ons allen produceren en ja het Heelal wil ook niet saai overkomen dus daarom bestaat er nu eenmaal de wetmatigheid van actie-reactie, oorzaak-gevolg wat leidt tot een bewegende evolutie want het zou pas echt saai zijn als hierboven alles heel stil was en stond. Bbbbrrrr wil er niet aan denken aan die dode saaiheid en als de definitie van netheid wil zijn dat alle planeten, kometen,... in de Ruimte heel stil en bewegingsloos moesten zijn...

Nee, geef mij maar het stuimige leven dat steeds in een spelende dans gewikkeld is dan dat het allemaal heel stil en rustig tot in de eeuwigheid op één plaats gekluisterd blijft.

En ivm. de Maya-Kalender zouden ze wel eens heel dicht erbij kunnen zijn met hun voorspellingen.

Heerlijk toch om eens voor de verandering de oude wereld achter ons te laten om zo een nieuwe in te kunnen gaan of denken we dat het economische systeem maar steeds kan blijven aanmodderen en achter de feiten aan blijft lopen want dat is volgens mij waar de grote veranderingen inzitten. De ego-structuren zoals ik het huidige 'monopoly spel ' benoem zijn aan het vallen als vliegen en het is ook logisch dat onwaarheid niet kan blijven bestaan want wij bestaan, wij zijn waar, maar om dat duidelijker te maken moeten we eerst af van de onwaarheid dus haleloeja aan de banken, beleggers, beursen en mensen die heerlijk hun zakken snel en oneerlijk willen vullen want hoe meer zielen dit doen hoe sneller de waarachtige vreugde kan ontstaan nadat het zakkenvullen het hele onlogische systeem van de fundamenten, die allen gebouwd zijn op drijfzand, afrukt en zo het hele onbewuste gedoe de put der vergetelheid in kan vallen om nooit meer op te staan. De nieuwe wereld is geboren....Heerlijk toch :lol: