Real R&R this time, yeah!

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over muziek, cd's, artiesten, alle genres,...

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

21 aug 2014, 18:30

Harrie Ruis schreef:en deze dame? mooie rock&roll https://www.youtube.com/watch?v=pCGtwFEdY-g
A good one!
Opvallend toch hoe weinig vrouwelijke rock 'n rollsterren er in de fifties waren, enkele uitzonderingen als Wanda Jackson, Big Mama Thornton of sporadisch Brenda Lee daargelaten.

https://www.youtube.com/watch?v=pzJ3hiqsi0U

Harrie Ruis
Lid geworden op: 15 dec 2005, 15:53
Locatie: Lanaken (Belgie)

21 aug 2014, 22:30

En deze dames zeker niet vergeten
Annette Funicello
Barbara Allen
Damita Jo
Dee Dee Sharp
Donna Danger
Etta James
Georgia Gibbs
Katie Webster
Laurie London
Lillian Briggs
Lola Dee
Enz..........................

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

01 okt 2014, 20:58

Zullen we nog even de geschiedenis induiken? Nee, niet voor de zoveelste honderdjarige herdenking, maar voor belangrijker zaken zoals daar zijn: les enfants du Rock.

Even de plas oversteken naar het London van de jaren vijftig, meer bepaald de beruchte wijk Soho, niet echt een plek van godvrezende en proper gewassen burgers.
Terwijl de Londenaars nog volop hun stad aan het heropbouwen waren en 's ochtends nog ontwaakten met een post war-depressie - in sommige delen stond geen steen meer overeind - broeide in Soho al de voorboden van een nieuwe cultuur overgewaaid vanuit de andere kant van de oceaan.
Jonge gasten zochten er vertier, om van moeders rokken en vaders gezaag verlost te geraken, samenhokkend rond de juke box in de talloze bars of luisterend naar de al even talloze nieuwe bandjes die er optraden.

Zeggen dat de opkomst van de Britse rock'n roll te danken is aan een Italiaanse sexbom is allicht wat overtrokken, nochtans was het Gina Lollobrigida die er de eerste Moka Coffee Bar opende in 1953, gevolgd door een ware explosie van dergelijke tenten.
To be continued

Afbeelding
Lolo in Soho 1953

Jodi
Lid geworden op: 27 nov 2012, 22:00
Locatie: Midden van het Land.

27 feb 2015, 13:39

In het kader van the roots of Rock 'n Roll :

Noem hem gewoon The Godfather van de Rhythm and Blues.

Johnny Otis (1921-2012) begon zijn rijkgevulde carrière in de tweede helft van de jaren 40..denken we maar aan zijn ontdekking van Little Esther Phillips (Savoy -opnamen),Jacky Wilson, Hank Ballard enz...In de jaren 1956-1957 richtte hij zijn eigen platenlabel Dig op....de songs en de artiesten hierop kenden weinig succes evenwel. Zijn grote successen beginnen in de tweede helft van de jaren 50(Capitol -recordings), denken we maar aan Willie and The Hand Jive. Hier is een mindergekende song uit 1957, op de CD Creepin' With The Cats (Dig Records) , een CD die ik me destijds aan- schafte. Het nummer hierop dat me opviel was :"My Eyes Are Full of Tears", met een zachte (mellow), melancholische sax. Een typisch voorbeeld van R&B uit de jaren 50.

http://youtu.be/ByQ99LzqWs4

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

27 feb 2015, 17:08

Jodi schreef:In het kader van the roots of Rock 'n Roll :
Ok, ik heb het in dit topic een beetje laten afweten, maar het is allemaal nogal tijdrovend, tenminste als je het wat serieus wil houden en alle facts checked.
Deze keer echt gillende meiden in de Abbey Road studios met enkele fantastische live opnamen uit de begindagen van de Britse R&R.
Jammer genoeg was het na 1960 al zo goed als afgelopen want die verdomde Norrie Paramor en z'n slijmerige violen hadden nadien de boel voorgoed verpest voor Harry Webb. Hoewel hij daar grotendeels zelf verantwoordelijk voor was toen hij het zot on de kop kreeg met z'n religieuze reutemeteut en dat begon al erger en erger te worden tijdens Summer Holiday.

Ik durf het bijna niet zeggen want in Ruislede zit er ene die dat als heiligschennis zal beschouwen, maar goed, dat moet dan maar. Oké, het enthousiasme en de spontaniteit waren er wel, de technische beperktheid van HBM vielen des te meer op in deze korte compilatie, alle Apachen ten spijt. Zeker in vergelijking met de Amerikaanse counterparts als een Cliff Gallup, Nokie Edwards, Grady Martin, Hank Garland et al.

https://www.youtube.com/watch?v=SlgMU1Ths8I

Iemand Anders
Lid geworden op: 16 mar 2014, 18:48
Locatie: Ieveranst Anders (Prov. Midden Brabant, VL.)

27 feb 2015, 17:27

Wel, ik had laatst ook iets van den Cliff gepost om dit topic even naar boven te brengen, maar het is verwijderd ...

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

01 mar 2015, 09:55

Iemand Anders schreef:Wel, ik had laatst ook iets van den Cliff gepost om dit topic even naar boven te brengen, maar het is verwijderd ...
Mij gaat het om de inhoud, boven of onder staan interesseert mij niet.:-)

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

01 mar 2015, 11:08

Iemand Anders schreef:Wel, ik had laatst ook iets van den Cliff gepost om dit topic even naar boven te brengen, maar het is verwijderd ...
Ter informatie : uit dit topic werd geen bericht verwijderd, althans niet door mezelf of een andere moderator.

Opa Brombeer

Iemand Anders
Lid geworden op: 16 mar 2014, 18:48
Locatie: Ieveranst Anders (Prov. Midden Brabant, VL.)

02 mar 2015, 18:34

't Is al goed hoor, ik had alleen maar een :? gevoel :wink:

Harrie Ruis
Lid geworden op: 15 dec 2005, 15:53
Locatie: Lanaken (Belgie)

10 mar 2015, 23:19


Harrie Ruis
Lid geworden op: 15 dec 2005, 15:53
Locatie: Lanaken (Belgie)

10 mar 2015, 23:30


MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

11 mar 2015, 10:00

Harrie Ruis schreef:Barbara Allen , https://www.youtube.com/watch?v=OWQLTNZUUZM
Eerlijk toegegeven: compleet ignorant over beide dames, vooral Lillian Briggs stoomt als de Flying Scotsman.

Harrie Ruis
Lid geworden op: 15 dec 2005, 15:53
Locatie: Lanaken (Belgie)

11 mar 2015, 21:18


Harrie Ruis
Lid geworden op: 15 dec 2005, 15:53
Locatie: Lanaken (Belgie)

11 mar 2015, 21:19


Harrie Ruis
Lid geworden op: 15 dec 2005, 15:53
Locatie: Lanaken (Belgie)

11 mar 2015, 21:46