Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

25 mei 2012, 07:06

Even de draad weer opnemen , want in die vier maanden afwezigheid , zijn we verhuisd naar de Vlaanderen . Reden : huis te groot en wij een stukje ouder geworden ! Dus naar een kleinere woonst gezocht en gevonden in onze oude roets ! Maar verhuizen brengt ook veel beslommeringen mede , aanpassingen aan het huis , wat problemen met Belgacom enz. En eindelijk is alles weer oké en zitten we in een rustige buurt met toch nog veel groen in de omgeving .
Ben heel blij om terug tussen mijn lieve forumvrienden te wandelen ! ha ha ...

Ik wou even de aandacht brengen op ' eeuwigheid - eeuwig leven ' . In het algemeen denkt men dan aan de tijdsfactor : voor eeuwig en ALTIJD ; maar daar zit veel meer in en vooral waardevols , niet alleen na dit leven maar ook hier en nu :
Eeuwig leven heeft ook een kwaliteitsfactor , dat betekent een leven van éérste kwaliteit : zoals liefdevol zijn , eerlijk , rechtvaardig , zachtmoedig , geduldig enz . Dat vinden we ook in Gal . 5 : 22 en 25 . Zo was de Heer Jezus toen Hij hier op aarde was , en zo wil Hij dezijnen ook vormen door Zijn Geest . Dat was ook Zijn verlangen als Schepper voor Zijn schepselen . Dat maakte mij blij toen ik daaraan dacht !

Lieve groetjes , EBENHAEZER .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

26 mei 2012, 18:45

Zo staat het ook in de Bhagavad Gita van de Hindoes . Het Zelf, de Atman die in je leeft, je eigen Ziel als het ware, is eeuwig .
Ook de here Jezus, op dees aarde gekomen voor het heil en de genade van de zielen, sprak ; Wie Mij gedenkt en herinnert in de viering van het breken van brood en het drinken van wijn , leeft eeuwig .

De vraag is hoe leef je eeuwig en waar ? Is het in een andere wereld , bewustzijnstoestand of in de Hemel ? Is de uiteindelijke bevrijding van de ziel en de betrachting ervan , hetzelfde als het eeuwig leven ?

Hier werd een grote boom opgezet om door te zagen met waarschijnlijk veel knoesten en wieren erin .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

26 mei 2012, 21:07

De vraag is hoe leef je eeuwig en waar ? Is het in een andere wereld , bewustzijnstoestand of in de Hemel ? Is de uiteindelijke bevrijding van de ziel en de betrachting ervan , hetzelfde als het eeuwig leven ?
Beste Werewoef,

Het is niet het lichaam dat eeuwig leeft maar dat weet iedereen wel ondertussen. Ons lichaam is daar trouwens niet op berekend. Het is de ziel die afkomstig uit God (de God IN ons) die eeuwig leeft en daar ontvangt zij steeds nieuwe lichamen voor, om te worden zoals God het bedoeld heeft. Wie de geboden onderhoud zal sneller het einddoel bereiken dan wie dit niet doet en daarvoor dient de vrije wil. In feite is de Bijbel heel goed te begrijpen als hij anders geïnterpreteerd wordt dan wat de kerken er van gemaakt hebben en juist daarvoor dienen de nieuwe openbaringen aangepast aan deze tijd...

groetjes: Wayti
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

28 mei 2012, 01:41

Welkom terug EB. Kan Waity alleen maar gelijk geven, wat betreft God IN ons. Maar dat is ook wat Werewoef bedoelde, met het onsterfelijke in de mens (in alles). Dat is exact wat in de Bhagavad Gitta ook duidelijk maakt het Zelf) is God.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

dharma
Lid geworden op: 25 feb 2008, 09:39
Locatie: overal en nergens

29 mei 2012, 16:32

...en wat doen we dan met dat vergeten aspect van de Eeuwigheid, namelijk het verleden, hebben we dan ook geleefd in het aangezicht van God?
Want behelst eeuwigheid ook niet die tijd die voorbij is, anders is het toch geen eeuwigheid...

enfin, mijn idee over eeuwigheid draait nog altijd rond het nu-moment, een ander moment is er mijns inziens niet en wanneer we geankerd zijn in dat moment, beleven we de eeuwigheid, hetgeen inderdaad de grootste euforie geeft aan de diegene die daarin zijn houvast heeft gevonden. Die directe ervaring is van het grootste belang en gaat mijlen voor op de theorieën en dogma's die we alleen maar in bijbelse woorden vinden en slechts een hemel beloven na de dood. De hemel van het nu-moment vindt je voor de dood en is duizendmaal waardevoller. Ofdat die van na de dood bestaat moeten we nog afwachten - maar ik weet wel wat ik verkies...

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

29 mei 2012, 19:23

Dharma, als je in dit "nu" moment bent, zoals jij zegt, is er geen verleden en geen toekomst, is er enkel "nu" op dat ogenblik dat "nu" dus van belang is. Nu is tijdloos, en daardoor dus eeuwig. Als je volkomen opgaat in datgene dat zich "nu", op dat tijdstip, op dat bepaalde ogenblik voordoet, verdwijnt alle gevoel voor toekomst en verleden, is er enkel nog "nu".
Zo voel ik het toch. Ons bewust zijn op dat ogenblik. En dat is ook "nu" in dit leven.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

29 mei 2012, 19:46

angelica schreef: Ons bewust zijn op dat ogenblik. En dat is ook "nu" in dit leven.
Dan is er ook geen 'ons' of 'ik' met een bewustzijn meer.

dharma
Lid geworden op: 25 feb 2008, 09:39
Locatie: overal en nergens

29 mei 2012, 20:19

'ik' - 'ons' - 'mijn' en 'dijn' zijn termen uit het aardse leven en zijn onontbeerlijk om fatsoenlijk te leven tesamen met onze mede-reizigers, wie altijd ontkend dat we op dat niveau ook een leven hebben en slechts in een denkloze cocon verblijft, wekt mijn bezorgdheid...



:wink:

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

29 mei 2012, 22:53

Die directe ervaring is van het grootste belang en gaat mijlen voor op de theorieën en dogma's die we alleen maar in bijbelse woorden vinden en slechts een hemel beloven na de dood. De hemel van het nu-moment vindt je voor de dood en is duizendmaal waardevoller. Ofdat die van na de dood bestaat moeten we nog afwachten - maar ik weet wel wat ik verkies...
De hemel van het NU is inderdaad zeer waardevol, zeker voor de levenden.. Maar van vandaag op morgen kan die plots overgaan naar een andere hemel daarom is voorbereiding steeds meegenomen. Want als er EEUWIG leven is, leven niet alleen de levenden maar ook de doden zowel in het leven hiervoor in het NU en het hierna..
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

31 mei 2012, 11:31

Daar de ziel onsterfelijk is , geldt eeuwig leven dus idd. voor iedereen . Ik duidde alleen maar aan , wat eeuwigheid en eeuwig leven volgens mij eigenlijk kan inhouden : zonder einde ( verleden , nu en toekomst ) , en een leven van hoogste kwaliteit ( God in ons ) ; maar ik zie ook nog een ander aspect : de Schenker van dat eeuwig leven , want dat hebben wij niet zelf uitgevonden of bedacht .
God is eeuwig , heeft geen begin en geen einde , als Hij in ons woont ( is ) , ontvangen we dus ook dat eeuwig leven van hoogste kwaliteit , maar ... dat is een leerschool die hier begint of reeds lang begonnen is ; temidden van onze mede -reizigers . En dat resulteert na dit leven , dan komen we oog in oog te staan met onze Schepper , die al die tijd in ons was . Dat zegt de Schrift en daar geloof ik nu eenmaal in ! Ik weet zeker dat ik niet bedrogen zal uitkomen , daar Hij die in mij is , mij daarvan overtuigt .
Toch zou ik niet durven zeggen dat mijn ziel , mijn zelf , God is ; want als ik mezelf zie , met al mijn fouten en gebreken ... ! Wel mag ik meemaken dat Hij me helpt en leidt in dit leven , omdat Hij in mij woont , Zo ervaar ik dat toch .

Met vriendelijke groet , EBENHAEZER .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

31 mei 2012, 11:48

Hier kan je nog iets van leren,

http://www.youtube.com/watch?v=AcO4TnrskE0
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

31 mei 2012, 14:17

rolija schreef:Hier kan je nog iets van leren,

http://www.youtube.com/watch?v=AcO4TnrskE0
Probleem is Rolija dat ze geen gebenedijd woord engels verstaat.
Wie bewaakt de bewakers.
Fazal

31 mei 2012, 14:36

ebenhaezer schreef:
rolija schreef:Uwe god is weer mooi bezig in Syrië....... :roll:

Hoe weet jij dat dit Gods werk is ??? Gr. EB.
Er zjn teveel mensjes op zijn aardse schepping.
Daarom zorgt hij ervoor dat het evenwicht zich herstelt, en (met veel moeite) blijft bewaard.
Alhoewel hij niet toestond dat Adam en Eva geslachtsgemeenschap hadden, alhoewel hij hen speciaal 'daarvoor' had gemaakt!?!?
Hij heeft hen uit het aards paradijs buitengegooid (tegenstrijdig of niet?), en de gevolgen zijn sindsdien niet meer te overzien! :wink:
En ... als hij dat niet op voorhand wist, dan zou hij god niet zijn!
Daarom zeggen de gelovigen ook altijd: "het is god's wil"!
Voor de rest is het 'onze' vrije wil. (Sic!) En 'zijn' plan ...? Is ons onbekend. :roll:
Soit, een ongelovige kan hem dus niets verwijten, maar de gelovigen (zonder het te beseffen) doen dat dus wel. Maar omdat het 'hun' god is, vergeven zij het hem.
Zij tenminste, 'schijnen' zijn bedoelingen te kennen, en leggen er zich deemoedig bij neer.
Meer nog, zij houden hun kennis zo geheimzinnig mogelijk, zodoende hoeven zij minder uitleg te geven, omdat zij het antwoord ook niet weten! Het is zoals in sport en politiek: 'Mijn' god, 'mijn' partij, en 'mijn' voetbalclub. En al de rest telt niet mee. :wink:

Renegade
Lid geworden op: 20 apr 2005, 20:22
Locatie: Rumbeke

01 jun 2012, 09:28

Helaba Fazal, en wat met "MIJN "pint, "MIJN" geld, "MIJN" vrouw, enz ... , :) :)
Maar je hebt gelijk, zo te zien zijn er veel goden, want als iedereen spreekt van "MIJN" god .... :) :) Waarom zeggen die gelovigen dan niet "ONZE" god?
En wie geeft hun het recht om die god enkel voor hun te nemen? :) :)
Egoïsme? Ikke en de rest kan stikken, of zo iets?
"Het verstandige oordeel weet men vagelijk van te voren, maar het oordeel van zotten is altijd opnieuw een verrassing". (Evert Janssen).

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

01 jun 2012, 18:08

Helaba Fazal, en wat met "MIJN "pint, "MIJN" geld, "MIJN" vrouw, enz ... , Smile Smile
In Antwerpen zeggen ze nochtans ONS vrouw.. :wink:
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.