SPAREN EN BELEGGEN.

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 jul 2018, 12:05

Je kunt daarin gelijk hebben, maar het jammere van de zaak is dat bijna niemand ooit heeft geleerd om een goed bedrijf te herkennen. (En er is zo goed als niemand in ons schoolsysteem die het aan anderen kan aanleren).

En dan maar klagen dat het pensioen te laag is, terwijl 90% van de mensen van jongs af aan zou kunnen beginnen beleggen om er 40 jaar later de vruchten van te plukken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

10 jul 2018, 14:00

Wil. schreef:Je kunt daarin gelijk hebben, maar het jammere van de zaak is dat bijna niemand ooit heeft geleerd om een goed bedrijf te herkennen. (En er is zo goed als niemand in ons schoolsysteem die het aan anderen kan aanleren).

En dan maar klagen dat het pensioen te laag is, terwijl 90% van de mensen van jongs af aan zou kunnen beginnen beleggen om er 40 jaar later de vruchten van te plukken.
Ja helaas op dit gebied heb je gelijk.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

12 jul 2018, 11:26

En wat met de eerste les over beleggen die je dan zou krijgen ?
"Beleg enkel geldoverschotten die je op kan sparen en die absoluut te missen zijn en panikeer dan ook niet als ze plotsklaps verdwenen zijn."
Welke jongere beschikt over dergelijke spaartegoeden ?
Welke oudere beschermt zijn spaarcenten niet voor de toekomst en heeft bv. de voorbeelden van Lernie & Hauspie, Arco en de bankencrisis niet voor ogen als men over de beurs praat ?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 jul 2018, 13:57

Flashback schreef:En wat met de eerste les over beleggen die je dan zou krijgen ?
"Beleg enkel geldoverschotten die je op kan sparen en die absoluut te missen zijn en panikeer dan ook niet als ze plotsklaps verdwenen zijn."
Aangezien de volgende lessen ook zullen zeggen dat je je vermogen over meerdere bedrijven (15 a 20) moet spreiden, kan een plotse ramp zoals L&H slechts 5 tot 7,5% van dat belegde geld doen verdwijnen.
Wie belegt in een ganse index, zal zijn geld quasi nooit in zijn geheel zien verdwijnen.
Welke jongere beschikt over dergelijke spaartegoeden ?
Ik denk élke jongere. Als hij dat wil, tenminste. Wanneer een iPhone al snel 700 of 800 euro kost, dan denk ik dat die jonge mensen zich wel degelijk op de beurs kunnen begeven. Wat kost een Werchter-ticket? Al eens gezien hoeveel tentjes er 'zomaar'  worden achtergelaten? Dat zijn toch spullen die geld hebben gekost?  Er moeten keuzes gemaakt worden.
Welke oudere beschermt zijn spaarcenten niet voor de toekomst en heeft bv. de voorbeelden van Lernie & Hauspie, Arco en de bankencrisis niet voor ogen als men over de beurs praat ?
Heel veel mensen die niets of te weinig kenden van de beurs, zijn daarvan de dupe geworden. Het is juist dáár dat de kennis ontbreekt. En dat is op zijn minst een taak voor de scholen om er iets aan te doen.

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

12 jul 2018, 15:22

Geachten ,

Zoals het nu terug gaat op de beurs , is er een waaier aan koopjes  ,  weet iedereen hoe het moet ,  maar pas op want om de hoek loert er iets .

Eveneens opletten  als men op de beurs gaat en zich niet op de beursvloer bevindt  , want het kalf kan verdronken zijn vooraleer men iets vermoedt. 

Als men kapitaal krachtig genoeg is om crashes op te vangen dan mag men zich iets riskeren maar ga niet naar de beurs met centjes dat U morgen kan nodig hebben .

 
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

12 jul 2018, 16:54

Flashback schreef: Welke oudere beschermt zijn spaarcenten niet voor de toekomst en heeft bv. de voorbeelden van Lernie & Hauspie, Arco en de bankencrisis niet voor ogen als men over de beurs praat ?
Neen, dan is uw spaarcentjes toevertrouwen aan de banken en veel beter keuze want geeft een stevige, gestaag groeiende, rente.
https://www.spaargids.be/sparen/hoogste-rente.html
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

12 jul 2018, 18:39

pcekspeer schreef:Neen, dan is uw spaarcentjes toevertrouwen aan de banken en veel beter keuze want geeft een stevige, gestaag groeiende, rente.
Hoeveel miljarden staan er ook weer geparkeerd op gewone spaarrekeningen ?
Mijn spaarcenten in elk geval niet, maar ik begrijp het risico dat anderen niet willen nemen, mijn eerste (en enige) fiasco was "KBC de Vlaamse Bank" die zich nadien over verschillende jaren gelukkig hersteld heeft. Sindsdien zit onze reserve in een fonds waar we hier geen taksen op hoeven te betalen.

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

13 jul 2018, 17:10

Af en toe speculeren op de beurs moet kunnen.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

14 jul 2018, 00:05

petrol schreef:Af en toe speculeren op de beurs moet kunnen.
Volledig akkoord, en mochten de aandelen iets minder belast worden bij winstname en verkoop dan zou ik dat zelfs een fijne bijverdienste kunnen noemen. Of een fijn verlies bij slechte keuze ...
In elk geval leerzamer dan Lotto spelen.
Maar opnieuw de leuze "gebruik centen die je voor niks anders nodig hebt".

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

16 aug 2018, 17:02

pcekspeer schreef:
Flashback schreef: Welke oudere beschermt zijn spaarcenten niet voor de toekomst en heeft bv. de voorbeelden van Lernie & Hauspie, Arco en de bankencrisis niet voor ogen als men over de beurs praat ?
Neen, dan is uw spaarcentjes toevertrouwen aan de banken en veel beter keuze want geeft een stevige, gestaag groeiende, rente.
https://www.spaargids.be/sparen/hoogste-rente.html
Turkije geeft zelfs 17% op een spaarboekje / Het risico van devaluatie of een bevriezing on of beslagname van buitenlandse fondsen moet je er maar bij nemen.  je kan er ook, zoals een massa Belgen, uw geld direkt aan de hotels geven. :roll:
De zon is gratis voor iedereen

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

18 sep 2018, 10:58

Mastacembelus schreef: Gewoon aankopen én verkopen op de juiste moment.
Welke belegging, hoe dan ook , kan daar tegenop?
.....
Voor mij nogal altijd een potje goud aan de basis van de regenboog!!!
Kennis en logisch beleggen loont altijd.
Van waar komt toch die obsessie in goud beleggen ?
In de bijgaande grafiek een vergelijking tussen een beleggingsfonds (blauw) en de goudprijs in dollar.
Héél misschien gaat het met de beurzen vanaf volgend jaar wat minder goed maar de laatste jaren is er geen enkele reden om goud te verkiezen voor de winst en de stabiliteit !
Afbeelding

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 sep 2018, 15:11

Mastacembelus schreef:Mijn "strategie" is op al die jaren voor géén gram veranderd en heeft mij tot op heden totaal nog géén windeieren gelegd!
(…)
Kennis en logisch beleggen loont altijd.
En hoe zit die 'strategie' dan in elkaar, in een notendop? Ik merk dat je eerder al hebt geschreven dat je verkoopt volgens je buikgevoel ….  hmmmm, dat is wel een hoogst persoonlijke 'strategie', nietwaar?

Wat dan met de aankoopstrategie? Kun je die eens toelichten?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 sep 2018, 15:52

Je schreef eerder ook: "Kennis en logisch beleggen loont altijd."

Die kennis bezit dat familielid, dus? En waar is het aspect "logisch" daarin dan nog?

Ik hoop hier altijd iets nieuws te weten te komen van mensen die een bepaalde materie behoorlijk beheersen, maar nu kom ik eigenlijk geen stap verder :cry: 

Wij zijn hoogstwaarschijnlijk geen familie zodat we geen gemeenschappelijk familielid hebben, en een buikgevoel voor de uitstap heb ik ook niet...
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

19 sep 2018, 07:38

Mastacembelus schreef:Hé "petrolleke",

Terug van weg geweest?

Gene "Gast " meer?
petrol schreef:Af en toe speculeren op de beurs moet kunnen.
Wat met je "short" goud beleggingen?

Mijn "kilootje"  goud (en misschien een ietse pietse meer) doet het goed zenne! :lol: :lol: :lol:
Heb op twee jaar toch al een kleine € 11000 winst gemaakt.
Gewoon aankopen én verkopen op de juiste moment.
Welke belegging, hoe dan ook , kan daar tegenop?

En kom nu weer niet af met "Kom het hier eens op voorhand zeggen" !!!
Mijn "strategie" is op al die jaren voor géén gram veranderd en heeft mij tot op heden totaal nog géén windeieren gelegd!

Voor mij nogal altijd een potje goud aan de basis van de regenboog!!!
Kennis en logisch beleggen loont altijd.
Vreemde situatie, goud is de laatste twee jaar gedaald van 38000 naar nu 33000 euro.
En gij maakt 11000 euro winst de laatste twee jaar??????
Straffe gast zijde gij !!!!!
Ge gaat uw logische kennis van beleggen eens dringend moeten herzien.

En zeg tegen uw knakkers daar in Dubai dat ze de goudprijs beter moeten in de gaten houden.

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

22 sep 2018, 09:06

Mastacembelus schreef:@ petrolleke, 
 
We hebben net een nieuw dak laten plaatsen op onze tweede woning die in de verhuur zal gaan.
Vandaar mijn laattijdige en laatste reactie.

Bijkomend heb ik er eventjes moeten over nadenken en afwegen wat is vóór en wat is tégen om te reageren..
Heb dan maar besloten omdat het volgens mijn inziens duidelijk is dat er in uw financiële inzicht toch enkel schakels ontbreken.
U wil de gewone simpele aankoop/verkoop (van goud) (zelfs 's nachts) niet snappen.
Mijn vertrouwenspersoon is gemachtigd om in mijn naam en persoon te handelen (= volmacht op een welbepaalde beleggingsrekening).

En, ... jaja, men kan winst maken, als je weet hoe!
Zelfs in een neerwaartse spiraal van het goud is er iets te rapen! (zie verder mijn aankoop op 09/07/2017)
dan is het zaak om van elke opwaartse beweging gebruik te maken om zo vlug mogelijk te VERKOPEN.

En "dat ik ne straffe gast" ben, dat weet ik al veel langer! Afbeelding
En ... die van ons ook !

En het mooie om te spelen met goud is ... je hoeft het niet te kopen of te verkopen ... hedde zo al eens een staafke van 1Kg in uw pollekes gehad?
't Is gelijk een stukske chocolat, alleen wat breder maar ... ge kunt er uw tandjes niet inzetten, ... want da doet zeer!.

Goud zal steeds zijn waarde behouden, is het niet vroeg dan maar laat, maar op een welbepaalde dag zal het steeds lonen.
Wat niet kan gezegd worden van te beleggen via de beurs.

Ik ben dan verder eens een paar opzoekingen gaan doen in dit topic én in mijn privé-documenten.
Hieronder het resultaat.

Het begint in jan 2007 met aankoop van een staafje van 1Kg fysiek goud voor € 15027
Via een daaropvolgende aankoop en verkoop, van datzelfde staafje, bracht mijn eerste investering een winst op van € 34681 na 8 jaar.

Dit leidde tot een oeverloze discussie met een zekere "petrol" die .... (vul zelf maar in)
En van twee jaar gesproken of ietske langer gewoon eventjes logisch volgen.

Ik meldde hier "op voorhand":
[color=#ff0000]Op Wo 09 Dec 2015 om 0:53[/color] Mastacembelus schreef:@ petrol,
Koekkoek, hier ben ik terug!!!

En hedde de goudkoers de laatste maanden in het oog gehouden?
Blijven volgen zenne!!!
Er zou wel eens een "neerwaartse piek" kunnen komen -m.a.w. dé moment om te kopen!!!

Ik zeg het deze keer op "voorhand"!!!

Mijn "alerte" staat al een paar dagen op scherp!
Centjes zijn vrij gemaakt om onmiddellijk te kunnen anticiperen(=kopen).

Aankoop van een kilootje zit er misschien (= hopelijk) wel in!!!
Je weet echter nooit!
Vraag en aanbod, dát is het probleem!
De koers van de dollar ($), daalt de dollar, stijgt het goud en vice versa !!!
Toch even aandachtig wezen.


Hier mijn resultaat van hetgeen ik “op voorhand” meldde
[color=#ff0000]Op Ma15 Feb 2016 om 18:40[/color] Mastacembelus schreef: @ Flashback,

Ik doe toch rustig verder met mijn "aankoop enverkoop" van goud hoor!
Dat heeft me nog nooit geen "wind"-eieren opgebrachtintegendeel zelfs ze hadden een "gouden" kleurtje!

Hetgeen ik hier op 08/12/2015 vermeldde heb ik op 12/12/2015 uitgevoerd.
Prijs aankoop: € 31315.26.

En ... wat doet het goud sindsdien?
:lol:
 


Hier het resultaat van die aankoop:
[color=#ff0000]Op Za 20 Feb 2016 om 1:01[/color] Mastacembelus schreef:
@ ...
"Lange termijn ... aandelen ... "

Eergisteren 17/02/2016 - verkocht 1 Kg goud ... ontvangen €35522,85.
Kilootje was aangekocht op 12/12/2015 voor €31315,26.

Weeral € 4207,59 rendement op 2 maanden!!!

Lange termijn ???
Dag Jan!!!

Had het hier deze keer op voorhand gemeld dat de aankoop(beleggen in) van goud zou lonen!

.......
 


Hier was ik écht boos, maar dan ook écht niet om aan te spreken:
[color=#ff0000]Op Vr04 Maa 2016 om 12:33[/color] Mastacembelus schreef: Te vlug verkocht - goud blijft stijgen!!!!
AfbeeldingAfbeelding Grrrrrrrr..... :evil:Afbeelding
 


Het goud bleef stijgen tot ongeveer € 36700 op 6 maart 2016 !
Om dan in vrije val te gaan met een bodemprijs van € 34400 op 03/04/2016.
Er werd me sterk geadviseerd een aankoop te doen –wat ik ook deed.

Volg dan nu maar het verdere gokken op het goud.

Gekocht:  03/04/2016 - € 34607,63
Verkocht: 10/07/2016 - € 39534,46
Winst: € 4926,83

Na juli 2016 was er een constante neerwaartse notering van het goud tot ... december 2016.
Er werd geadviseerd én gekocht de piek viel in april 2017.
Gekocht:  25/12/2016 - € 34830,55
Verkocht: 16/04/2017 - € 38977,16
Winst: € 4146,61

Nieuwe aankoop in juli 2017 ... echter ... onderstaande is een zéér zwakke
periode, het goud bewoog bijna niet, daarom verkocht met kleine winst om
geld vrij te maken voor een nieuwe aankoop en om zeker géén verlies te
maken.
Gekocht:  09/07/2017 - € 34190,33
Verkocht: 27/05/2018 - € 35850,87
Winst: € 1660,54 

Met het vrijgemaakte geld (na advies) toch maar gekocht, goedkoper dan in juli 2017, nu even afwachten.
Gekocht: 23/08/2018 - € 33025,93
Verkopen: ???????

Totale winst van april 2016 tot op heden: € 10733,98 
Maar …..…… als ik er mijn winst van mijn gok op 12/12/2015 tot 17/02/2016 zijnde € 4207,59 nog even bijtel dan heb ik belastingvrij op 2 jaar 9 maanden de mooie som van € 14941,57 !!! 

Valt er nikske op?
Het aankoopbedrag zit de laatste twee jaar steeds rond de € 34000 !!!

Mag ik nog een stapje verder gaan, ...als ik hierbij mijn winst van januari 2007 tot januari 2015 zijnde € 34681reken
is mijn totale winst € 49622,57.

Dat zijn de centjes die ik al opgetrokken heb via mijn investering en op mijn rekening zijn gekomen..
Maar daarbij moet je nu nog het kilootje goud tellen dat ik op 23/08/2018 laatstleden kocht ter waarde van € 33025,93 en ook nog zijn waarde heeft.

Samen met de gemaakte winst + de dagwaarde van het kilootje goud (€ 33025.93) is dat toch de niet onaardige som van € 82647,93.

En zeggen dat dit allemaal begonnen is in 2007, ... toen ik bij mijn pensionnering als beroepsonderofficier (AdjtChef), met toestemming van mijn lieve echtgenote (na langdurig aandringen),  een som van € 15000 mocht beleggen in goud.

Nu 12 jaar later met hulp van .... je weet nu wel wie .... heeft dat zeker geloond.
Mij (en zéker mijne halve trouwboek) hoor je niet klagen zenne ...

Waar haal je een rendement van:
€ 15027 X 450% = € 82648,50 (zie boven,staande paragraaf!) en dit op 12 jaar ??????

Ter info:  onze enige zoon (43), heeft  op dezelfde datum (23/08/2018) met onze (financiële) hulp ook zijn eerste kilootje (op zijn naam) aangekocht ! 

En dit is dan ook hier mijn allerlaatste posting geweest wat het speculeren/beleggen/gokken op het goud betreft.
Het moge duidelijk zijn dat ik zeker géén beginneling ben en ik reeds een kleine 40 jaar de goudkoersen volg.

Als je met € 15000 na 12 jaar € 82647 kunt realiseren, dan ben je toch goed bezig dacht ik.

Ik blijf gewoon verder spelen met een kleine € 34000 en we zien wel wat het eventueel opbrengt;
Dat is nu net het "spannende" eraan - - win ik - -verlies ik?

Net als je eerste liefje --> wil ze mij ... of ... wil ze me niet???

Dag "petrolleke" en aanverwanten, er zal van mijnentwege géén reactie meer volgen!
Voor mij is dit onderwerp afgesloten.

PS: ik hoop, dat ik op mijn oude dag nog enkel jaren aan budgetbeheer kan/mag doen, ... gokken zoals sommigen zullen denken, maar met een aanvaardbaar resultaat, daar teken ik voor.
Het speculeren/spelen op de goudbeurs is voor mij een hobby/verslaving geworden! :lol:

Voor de rest: ik wens ons "petrolleke" die toch sinds een bepaalde periode  gekend was als "Gast" en /of andere lezers zeker en vast het allerbeste toe.

PS: Via deze weg wens ik ook te vermelden dat ik niet/nooit zal antwoorden op PB-berichtjes.
Dit omdat ik sinds mijn eerste bijdrage in het het topic "Sparen en beleggen" overspoeld" werd met vragen (15-20 per dag) ... hoe men (liefst risicoloos) kan beleggen in goud"?
"= UTOPIE" ...
De grote goeroe uit Wall Street zal nooit antwoorden op PB berichten aangezien ik overspoeld wordt met vragen. :P :P :P

Aan sommige mensen valt niets meer te doen. Zoals aan kwaadaardige
narcisten. Het beste advies is om uit hun buurt te blijven. Of zoals
George Bernard Shaw hier ooit over zei: ‘Ik heb lang geleden geleerd om
nooit met een varken te worstelen. Je wordt allebei smerig en het varken
houdt er nog van ook!’

Suc6 blageur !!!