een vorm van voortbestaan na de lichamelijke dood

hier is plaats voor alle wereldreligies

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

27 aug 2012, 19:03

Ik geloof steevast in een voortbestaan na het lichamelijke overlijden. Ik geloof steevast dat de energie van onze gevoelens/gedachten (de psyche) blijft voortbestaan. Maar ik geloof tevens dat ook deze energie op de duur verdwijnt. Wat over blijft is het eindeloze bewustzijn : bestaan. Zelfs niet "ik besta" daar er geen "ik" meer is, want alles is één. Naar mijn mening is alles bewustzijn.


Mijn schoonmoeder ligt zwaar ziek in het ziekenhuis.
Dagen na elkaar neemt ze afscheid van ons, ook al is ze onwetend omtrent de ernst van haar toestand. Ze vertelt me dat ze de weken ervoor, toen ze nog thuis was, steeds erg bang was, maar dat ze er nu naar verlangt om te kunnen gaan. Wij zijn allemaal sprakeloos, en erg aangedaan. Ze "ziet" mensen die reeds overleden zijn, o.a. mijn schoonvader. Ze wil zijn hand grijpen, maar hij is verborgen achter een gordijn van mist, zo zegt ze. "hij verdwijnt achter de mist als ik naar zijn hand grijp". Ze spreekt tegen mijn schoonvader, ze spreekt met overledenen. Ze vertelt ons dat een goede vriend, Jos, met haar zal vertrekken, dat hij er klaar voor is. Enkele dagen later vernemen we dat Jos in het ziekenhuis op de intensieve voor zijn leven vecht.
Hoe kon zij dit in godsnaam weten? Gegokt? Een hallucinatie die "toevallig" uitkomt?
Een dag later zit ik, samen met mijn man aan haar bed. Ze is wakker.
Ze kijkt me aan en krijgt tranen in haar ogen. Ze begint een verhaal te vertellen over een moeilijk leven, en ik luister met ongeloof naar haar verhaal. Want zij vertelt exact een deel van mijn levenservaringen, maar het waren ervaringen waar ik nooit over gesproken had. Het waren zaken waar niemand weet van had, zelfs mijn man niet, het waren mijn eigen, diepe gevoelens die zij vertelde, maar dan alsof het haar zelf overkomen was. Ze vertelde alles in de "ik" vorm, maar het was mijn verhaal.
De volgende dag krijgt zij een inwendige bloeding en een hartstilstand .
Maar ze reanimeren haar, ze ligt dagenlang op intensieve. Als ze weer bij bewustzijn komt, kijkt ze ons aan en zegt : "jullie moeten je geen zorgen maken, ik ga nog niet".
???
Mijn schoonmoeder heeft dit overleefd, en met vereende krachten hebben we het voor haar mogelijk gemaakt dat ze haar resterende jaren nog in haar eigen huisje kon blijven wonen. Vorig jaar is ze overleden.

Zo heb ik nog een hele reeks ervaringen die ik nooit heb kunnen verklaren, waarvoor ik jarenlang naar antwoorden zocht. Het enige antwoord dat ik tot op heden gekregen heb is dat er een vorm van voortbestaan is buiten het lichaam.
Ik kreeg dit antwoord van mensen met een bde, ik heb zelf ervaringen gehad, ik heb met mensen gesproken die zulke ervaringen hadden. Voor mij blijft het leven eeuwig duren, er is geen einde, enkel maar dit lichamelijke.
En ik weet dat er veel mensen zijn die soortgelijke ervaringen hadden, zowel mensen met een hogere opleiding als mensen die amper hun middelbaar diploma haalden, maar niemand durft erover te spreken, bang om uitgelachen, bespot en vernederd te worden.
Indien iemand me een jaar of zeven geleden over een voortbestaan vertelde, lachte ik hem vierkant uit. Ik reageerde niet veel anders dan de meeste sceptici hier op dit forum. Maar ik heb zoveel ervaren, dat ik niet anders meer kan dan overtuigd zijn van een leven na de lichamelijke dood. Ik werd jarenlang, keer op keer telkens met mijn neus op de feiten geduwd : er is geen dood, er is enkel leven. Enkel de vorm veranderd.


vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

28 aug 2012, 01:52

Om stil van te worden, mijn beste Angelica .
Sommige dingen in je verhaal zijn me niet wereldvreemd .

Beste groetjes van werewoef .
AMEN en AUM

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

28 aug 2012, 10:35

Zo is het Angelica, er is geen dood, ondanks alle tegenwerpingen van skeptici hierover.

En aangaande de vorm van en in het voortbestaan is voor mij totaal onbelangrijk omreden dat het zal gaan zoals het moet gaan er is geen andere keus.
Alles is Één en die Éne is Alles.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

28 aug 2012, 11:34

Ja, Werewoef en Janx, dank voor de reacties. Ik vraag me soms af wat het toch is tegenwoordig. Meer en meer mensen lijken hiervoor open te staan, en geloof me, OOK personen met een hoge opleiding (universitair niveau, hoge school), dus aub, het fabeltje dat enkel de ongeschoolden (laaggeschoolden) onder ons in een voortbestaan etc zouden geloven, is hiermee dus naar fabeltjesland geholpen.

Zou het inderdaad zo zijn dat meer en meer mensen ervoor openstaan en zodoende meer ervaren, of is het eerder zo dat men er meer mee naar buiten durft komen, ondanks al het gekrakeel en gespot van de sceptici?

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

28 aug 2012, 13:44

Zou het inderdaad zo zijn dat meer en meer mensen ervoor openstaan en zodoende meer ervaren, of is het eerder zo dat men er meer mee naar buiten durft komen, ondanks al het gekrakeel en gespot van de sceptici?
Trek u niks aan van de sceptici Angelica, het enige wat ze hier doen is zich wat proberen te amuseren omdat ze niet beter weten. Ze zullen ooit groen lachen als een lichtwezen of een familielid hen benadert en zegt: "Beste broeder (of zuster) u bent op aarde overleden"...

Heb deze week een nieuw boek gelezen nu eens niet van Rulof maar met exact dezelfde ervaringen in... getiteld: "Het leven in de onzichtbare wereld"..
Prachtig...
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

28 aug 2012, 13:49

INLEIDING VAN HET BOEK TER INFO:

De geestelijke voorlichter in dit boek stond op aarde bekend als Monseigneur Robert Hugh Benson, zoon van Edward White Benson, gewezen aartsbisschop van Canterbury, en hij bevond zich op het hoogtepunt van zijn roem als predikant en auteur, toen ik hem vele jaren
geleden voor de eerste keer ontmoette.

Nadat hij dit leven had verlaten vroeg ik me dikwijls af hoe het met hem zou gaan. Door middel van een vriend in de geest werd mij verteld dat het hem goed ging, en dat ik na verloop van tijd rechtstreeks van hem zou horen. Dit bleek tenslotte het geval te zijn, en er ontstond een reeks geschriften die door hem gegeven werden en de eerste daarvan, "Leven in de ongeziene wereld", gaf een enigszins gedetailleerd verslag van zijn feitelijke overlijden. Hij verhaalde uitvoerig hoe hij, aan het einde van zijn aardse leven, werd verwelkomd door een vroegere collega die Edwin heette en door hem naar de geestelijke wereld werd gebracht, waar
zijn huis op hem wachtte, een duplicaat van zijn huis op aarde. Na een korte rust begon hij, onder leiding van Edwin, het land van zijn nieuwe leven te onderzoeken. Gedurende de loop van hun omzwervingen ontmoetten zij een heel charmant jong meisje genaamd Ruth, en ook een nieuwkomer in de geestelijke wereld, die zich bij hen aansloot, en
deze drie zijn sinds die tijd bij elkaar gebleven en nauw verbonden bij het werk en de vrije tijd. In de geschriften die volgden heeft de monseigneur een uitgebreide verscheidenheid aan onderwerpen behandeld die verband houden met de geestelijke wereld, en niet het minste daarvan
betrof zijn 'theologie' die een grootschalige en drastische herziening onderging. Zijn voornaamste bezigheid bestaat eruit om de mensen tegemoet te komen tijdens hun sterven en ze te begeleiden naar de geestelijke wereld. Zijn vrienden Edwin en Ruth werken daarin met
hem samen. Het is mij een voorrecht en genoegen geweest om aldoor op te treden als zijn secretaris voor het noteren van de geschriften. Door middel van andere communicatiebronnen hebben we letterlijk
honderden samenkomsten gehad, waarbij hij een behoorlijk gezelschap van geestelijke vrienden heeft meegebracht.

In het huidige manuscript, door mij in 1951 opgeschreven, verhaalt de monseigneur hoe Ruth en hij, maar bij deze gelegenheid zonder Edwin, zich op een van hun bezoeken naar de aarde begaven, voor 'begeleidingswerk', in dit geval naar een jonge knul van achttien jaar. In plaats van hem echter over te geven aan de zorg van andere handen zoals gewoonlijk plaatsheeft, nodigen zij hem uit om bij hen in hun huis te logeren (waar hij aanvankelijk ontwaakt in zijn nieuwe leven), en daarna, wanneer hij volledig hersteld is, vertrekken zij voor 'begeleidingswerk' van een andere aard: door de sferen waarin zij wonen, om de wonderen te zien en sommige van de mensen te ontmoeten.

A.B.
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

29 aug 2012, 10:10

angelica schreef:Ik geloof steevast in een voortbestaan na het lichamelijke overlijden. Ik geloof steevast dat de energie van onze gevoelens/gedachten (de psyche) blijft voortbestaan. Maar ik geloof tevens dat ook deze energie op de duur verdwijnt. Wat over blijft is het eindeloze bewustzijn : bestaan. Zelfs niet "ik besta" daar er geen "ik" meer is, want alles is één. Naar mijn mening is alles bewustzijn. ...

Ze "ziet" mensen die reeds overleden zijn, o.a. mijn schoonvader. Ze wil zijn hand grijpen, maar hij is verborgen achter een gordijn van mist, zo zegt ze. "hij verdwijnt achter de mist als ik naar zijn hand grijp". Ze spreekt tegen mijn schoonvader, ze spreekt met overledenen. er is geen dood, er is enkel leven. Enkel de vorm veranderd.
Heeft het eindeloze bewustzijn dan een lichaam, of minstens een hand ? En hoe verwekt dat dan dat mistgordijn ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

29 aug 2012, 10:28

Dat after-live is toch niet zo volmaakt als ons werd voorgeschoteld !!
"Werken" en "vrije tijd".....wel wel.
En een duplicaat van je eigen huis ergens; ze moeten daar op Mars betere onderzoeken gaan uitvoeren. Daar gaan ze wat vinden....

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

29 aug 2012, 13:27

Reini schreef:Dat after-live is toch niet zo volmaakt als ons werd voorgeschoteld !!
"Werken" en "vrije tijd".....wel wel.
En een duplicaat van je eigen huis ergens; ze moeten daar op Mars betere onderzoeken gaan uitvoeren. Daar gaan ze wat vinden....
Een z.g. 'universeel' leven na de dood dat toevallig een kopie is van ons aards leven met zijn aardse verschijnselen en aardse moraal, ik zei het vroeger al dat dat wat al te doorzichtig is.

Maar nieuw is zelfs deze vaststelling niet.
Ik las deze week nog dat de Griekse filosoof Xenophanes van zo'n 500 voor christus de toendertijdse goden ook al hopeloos antropomorf vond:
Men dacht dat goden 'geboren werden en qua kleren, taal en vorm op ons lijken'. Ze maken zich ook schuldig aan diefstal, overspel en bedrog. Het was duidelijk dat de mens gewoon zijn eigen menselijke vorm op het goddelijke had geprojecteerd. Dat zouden paarden en koeien waarschijnlijk ook doen.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

29 aug 2012, 14:03

Eigenlijk hebben die auteurs weinig fantasie.
Dat ze hun mosterd eens halen bij Star Wars.
Enne, ik blijf gewoon liever dood. Heb ik tenminste rust. 8)

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

29 aug 2012, 14:28

Sorry lieve Angelica.... het enige mogelijk en dan nog.... is dat dit alles zich afspeelt in de geest van de nabestaanden bij het overlijden van een mens.
Maar we willen allemaal graag daar iets anders blijven in zien, maar dit is mijn persoonlijke mening :wink:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

29 aug 2012, 14:30

wayti schreef:
Zou het inderdaad zo zijn dat meer en meer mensen ervoor openstaan en zodoende meer ervaren, of is het eerder zo dat men er meer mee naar buiten durft komen, ondanks al het gekrakeel en gespot van de sceptici?
Trek u niks aan van de sceptici Angelica, het enige wat ze hier doen is zich wat proberen te amuseren omdat ze niet beter weten. Ze zullen ooit groen lachen als een lichtwezen of een familielid hen benadert en zegt: "Beste broeder (of zuster) u bent op aarde overleden"...

Heb deze week een nieuw boek gelezen nu eens niet van Rulof maar met exact dezelfde ervaringen in... getiteld: "Het leven in de onzichtbare wereld"..
Prachtig...
8O mensen toch..... verbeelding kan flink op hol slagen, en men ziet altijd wat men "wil" zien; alles speelt zich gewoon af in de geest van de over-levenden :idea: :wink:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

29 aug 2012, 16:55

Reini schreef:Eigenlijk hebben die auteurs weinig fantasie.
Geef mij maar Assimov. Weet je nog?

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

29 aug 2012, 19:50

cappa schreef:
Reini schreef:Eigenlijk hebben die auteurs weinig fantasie.
Geef mij maar Assimov. Weet je nog?
Eigenlijk niet, ben niet zo voor SF. :(
Maar blijkbaar had de man veel meer noten op zijn zang dan de flauwe hemel-verhalen die men hier leest.

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

29 aug 2012, 20:36

Maar blijkbaar had de man veel meer noten op zijn zang dan de flauwe hemel-verhalen die men hier leest.
Simpel, dan lees je er toch gewoon over Reini...

En trouwens dat is het enige waar jullie nog een beetje voor openstaan, de flauwe verhalen de ECHTE diepere verhalen zijn nog niet aan jullie besteed..
Ook wordt er weer gereageerd op uitlatingen van anderen maar een echt antwoord over de belevenissen van al die mensen is er niet, dat hebben jullie ook niet.. Ik vraag mij af waarom wij eigenlijk nog antwoorden .. sterven doen wij toch allemaal en dan staan jullie voor de werkelijkheid...
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.