Wil even mijn ervaring kwijt...

Hier is plaats voor discussie of vragen over palliatieve zorgen.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

17 nov 2012, 21:50

Heb vorig jaar in September mijn broer afgegeven.Hij heeft 5 weken op de palliatieve van Middelheim (Antwerpen) verbleven.Hetgeen het personeel daar voor de mensen deed is gewoon weg bewonderenswaardig.Nu,tragisch genoeg heb ik woensdagochtend een schoonzus verloren.Terug op de palliatieve doch nu in het St.Erasmus in Borgerhout.Het personeel aldaar is hetzelfde als de engelen van Middelheim daar de ZNA groep zijn palliatieve zorgen van de verschillende klinieken gaat samenbrengen in S.Erasmus. Met deze wil ik dus men diepste dankbaarheid uiten en grootste respect betonen aan de mensen die deze job daar volbrengen.Ik persoonlijk zie voor een stukje geruster uit naar de dag dat ik zulk een dienst mogelijk zou nodig hebben.

illusie
Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:56

18 nov 2012, 17:13

Als er een plaats vrij is en de terminale patiënt geraakt er binnen, wordt men wel goed verzorgd op een palliatieve dienst van een ziekenhuis.

Soms toch op voorwaarde dat men niet een langere tijd leeft dan voorspeld want het is wel de bedoeling dat de stervende op een palliatieve dienst niet lang een bed bezet houdt.

De palliatieve zorg die in RVT en woon- en zorgcentra wordt verschaft, is een ander probleem. Aan terminale kankerpatiënten gaat waarschijnlijk nog maar aan terminale dementen ?

Zou hier wel een plaats zijn om de ervaringen uit te wisselen door senioren vooraleer hen hetzelfde lot staat te wachten. Want eerst of laatst is het wellicht ook onze beurt !
Gast

03 dec 2012, 21:26

Moet er binnenkort helaas ook binnen.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

03 dec 2012, 22:58

Hallo Spacer,wat kan ik zeggen?Sterkte man!Weet dat er maar èèn ding op aarde voor iedereen gelijk is,maar ofdat dat jou nu een troost is... Weet dat er daar op palliatieve mensen je zullen bijstaan en al het mogelijke zullen doen om je gemoed te verlichten.Sterkte...Jos.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

05 dec 2012, 16:34

Soms toch op voorwaarde dat men niet een langere tijd leeft dan voorspeld want het is wel de bedoeling dat de stervende op een palliatieve dienst niet lang een bed bezet houdt.
Het is niet de bedoeling dat men maanden en maanden op palliatieve afdeling verblijft, maar dat men op je bed zit te wachten, zoals hierboven lat uitschijnen is toch ook niet waar. Wie heeft ooit de dood exact kunnen voorspellen....

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

05 dec 2012, 16:36

Spacer ik ken je niet, maar het blijft toch een soort geruststelling dat je heel goed zal verzorgd worden. En ja, maak er het beste van. Sterkte!
Gast

05 dec 2012, 17:25

Ben niet bang van de dood,verre van,wel van te stikken zoals ik het al enkele keren kreeg.Men hart breekt wel dat ik de mijnen alleen laat.

Ik blijf zolang mogelijk thuis om te genieten,van het zicht van mijn vrouw,kinderen en mijn hondje.Papieren zijn gereed,en ben bezig met de rest.
Wens de anderen die het ook zo ver hebben,moed en geniet nog een beetje van je mensen en omgeving.

illusie
Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:56

06 dec 2012, 17:45

Helena van Troje schreef: Het is niet de bedoeling dat men maanden en maanden op palliatieve afdeling verblijft, maar dat men op je bed zit te wachten, zoals hierboven lat uitschijnen is toch ook niet waar. Wie heeft ooit de dood exact kunnen voorspellen....
Toch reeds verschillende keren gehoord dat mensen werd gezegd dat hun familielid niet langer meer op palliatieve zorgen kon blijven en terug naar huis moest of naar een andere dienst geriatrie of naar WZC etc.

Hopelijk staan nu alle behandelingschema's op punt en zijn voldoende gekend door de medici.
In het boekje over palliatieve zorgen bij dementen is er bijvoorbeeld een schema voor behandeling van bemoeilijkte ademhaling opgenomen. Onder andere goede positionering, benzodiazepines, morfine, atropine/hyoscine etc.

Hopelijk is het toch een geruststelling dat men goede medische zorgen mag verwachten.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

09 dec 2012, 13:41

illusie, ik heb van één geval gehoord en die persoon verbleef al maanden op palliatieve.....

het is wel de bedoeling dat je op een waardige, rustige wijze kan sterven en dat je niet holderdebolder voor je laatste twee dagen naar palliatieve gaat, men je daar dan amper kent en ook voor de familie is dat niet echt fijn.
maar altijd beter dan op een gewone afdeling

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

09 dec 2012, 13:45

Spacer mijn mijn stierf na zeven weken op palliatieve en zijn probleem was ook een ademhalingsprobleem bij tijden. Men heeft dat daar telkens kunnen oplossen en om zijn angst te bedaren bij het onaangename fenomeen van verstikking gaven ze hem aangepaste medicatie.
Misschien kan het je een beetje rust geven.
Als je nog thuis bent wens ik je dat je verder zoveel mogelijk mooie momenten mag beleven met je geliefden.
Zo hebben wij het ook gedaan van het ogenblik dat hij wist dat er geen oplossingen meer waren. Palliatieve sedatie correct uitgevoerd is een goede oplossing als het teveel wordt allemaal.
Gast

09 dec 2012, 13:57

Normalieter zou ik al op palliatief moeten zijn.Maar ben zeer hard persoon en erge keikop.Zo snel zullen ze me ook niet vastkrijgen,maar is dat stikken,brrrrr,is vreselijk gevoel
Ik ga wel binnen op eigen vraag dan,want men vrouw kent me genoeg,moet bijna bij wijze van spreken,met mijn hoofd onder de arm lopen,om te willen.Men artsen zeiden...je bent echt wel een speciale,nooit gezien...
En het moet daar vooral niet te lang duren.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

09 dec 2012, 17:40

als je dan maar weet dat mijn man nog zelf gereden heeft toen hij binnen moest gaan... Dat was ook zo een straffe gast. We dachten eigenlijk dat hij maar efkes binnen moest voor een paar daagjes, gelijk zo dikwijls om dan een beetje opgelapt terg thuis te komen, mar het mocht niet zijn....
Gast

09 dec 2012, 17:49

Helena van Troje schreef:als je dan maar weet dat mijn man nog zelf gereden heeft toen hij binnen moest gaan... Dat was ook zo een straffe gast. We dachten eigenlijk dat hij maar efkes binnen moest voor een paar daagjes, gelijk zo dikwijls om dan een beetje opgelapt terg thuis te komen, mar het mocht niet zijn....
Er bestaan er dus nog zoals dendezen,ik rij ook al 2 jaar naar zelfde oord,elke week minstens 3 maal,voor de kanker van mijn vrouw,en voor mij.Doet goed van het te lezen,zekers weten.


Kreeg juist bezoek thuis van mijn zus en schoonbroer.Die zei,en zeggen dat je niks ziet hé,buiten die band aan je keel en oor.....
Ik...Danke,maar wees gerust,ik voel het wel !

ninja22
Lid geworden op: 25 dec 2011, 12:00

14 jan 2013, 10:05

Met beetje hulp en thuisverpleging kan je erg lang thuis blijven,dat scheelt toch een beetje?
Onze dochter heeft verschillende patienten die thuis begeleidt en verzorgd worden...als het kan voor jouw en je familie.

Heel veel sterkte
Meer weet ik echt niet te zeggen.

Ninja
Gast

14 jan 2013, 10:45

Zeker en vast scheelt dat ninja,maar heel veel gaat via het hoofd,als je al niet koppig bent van oorsprong laat je zich gewoonweg gaan.Ik blijf zolang thuis,weigerde een sonde voeding in de maag en zo een buis in de keel voor lucht te krijgen,moet dus men plan trekken om te eten,ook niet makkelijk,ademen geen probleem.Kreeg al ruimschoots de tijd om alles eens te overlopen,straf,is je eigen grote reis voorbereiden,sja,is zelfde voor iedereen me dunkt die reis.
Moeilijkste is,we hebben er alle twee van,men vrouw is wel onder controle kanker v/d dikke darm,maar je zit er ook mee.Zij heeft in haar toestand dus ook de miserie aan het been van boodschappen,apoteker enz....
Makkelijk is het niet,verre van,en die steeds aanhoudende pijn word je ook gewoon op de duur.
Ik zag ook een topic,van en wat te zeggen tegen zulke patienten,welja,liefst geen bleiters en fatalisten,praat van alles en nog wat,maar niet van de "zaak".Beste is nog van het zelfs niet te weten voor het merendeel van de zieken.