IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

25 dec 2014, 09:36

Vesselin schreef:
talisman schreef:Vesselin, geen mening meer ?
Ik dacht dat ik duidelijk geweest was.
Ik vind, zijn letterlijk terugvallen op de evangelies, ook zeer zwak.
Zijn beschrijving hoe het Christendom een staatsgodsdienst kon worden en welke rol Paulus daarin gespeeld heeft, vind ik evenwel de moeite waard.
Dat is wel zo, maar is niet meer dan een zoveelste herhaling wat we zien in de bibliografie.
Zeer zwakke argumenten en teveel foutieve aannames en zonder gedegen onderbouw. De titel van het boek is juist, maar verder dan dat komt hij niet.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

25 dec 2014, 17:42

Ik reageer er niet op omdat het hele onderwerp mij in wezen niet interesseert.
Draai of keer het zoals ge wilt: er zijn geen verslagen van tijdgenoten van Jezus. Dus is alles van horen zeggen en moet er uitgebreid gespeculeerd worden. Het houdt mij niet bezig.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 dec 2014, 09:44

Als ik eens veel goesting heb zal ik dit eens lezen. Maar aan uw persoonlijke sport hier doe ik niet mee.
Bluevelvet haar geloof af pakken kunt ge toch niet, hoe lang ge ook argumenteert! :roll:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

26 dec 2014, 10:27

Vesselin schreef:Ik reageer er niet op omdat het hele onderwerp mij in wezen niet interesseert.
Draai of keer het zoals ge wilt: er zijn geen verslagen van tijdgenoten van Jezus. Dus is alles van horen zeggen en moet er uitgebreid gespeculeerd worden. Het houdt mij niet bezig.
O jazeker. Een van de bekendste komt van Flavius Josephus.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Jo ... hristendom

Maar is niet de enige bron hoor.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

26 dec 2014, 10:29

Vesselin schreef:Als ik eens veel goesting heb zal ik dit eens lezen. Maar aan uw persoonlijke sport hier doe ik niet mee.
Bluevelvet haar geloof af pakken kunt ge toch niet, hoe lang ge ook argumenteert! :roll:
Is ook niet de bedoeling hoor. Ik reageer enkel op onzin zoals nu jij hier.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 dec 2014, 10:47

Talisman schreef:O jazeker. Een van de bekendste komt van Flavius Josephus.
Ha ja? En wanneer schreef Josephus? Rond ±95. Daarenboven is hij na de dood van Jezus geboren. Kun je toch bezwaarlijk een tijdgenoot noemen?
Het bewuste artikel ken ik ook maar dan in de Engelse versie.
(verdorie: begin ik toch al mee te doen! :lol: )
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

26 dec 2014, 13:02

Vesselin schreef:
Talisman schreef:O jazeker. Een van de bekendste komt van Flavius Josephus.
Ha ja? En wanneer schreef Josephus? Rond ±95. Daarenboven is hij na de dood van Jezus geboren. Kun je toch bezwaarlijk een tijdgenoot noemen?
Jazeker kan ik dit een tijdgenoot noemen. Zijn ' De Joodse Oorlog ' heeft hij in 75 n.C. geschreven. En net zoals Jezus en zijn broers was hij ook een zelotenleider en een belangrijk figuur bij het beleg van Jeruzalem. Getuigen en persoonlijke contacten in overvloed.
Wiki:
Titus Flavius Josephus (Jeruzalem, 37 - Rome, ±100, ook wel Josef ben Matitjahu (Hebreeuws: יוסף בן מתתיהו) genoemd, was een Romeins-Joodse geschiedschrijver en hagiograaf van priesterlijke en koninklijke afkomst. In zijn twee belangrijkste werken Oude geschiedenis van de Joden (ca. 94 n.Chr.) en De Joodse oorlog (ca. 75 n.Chr.) ligt het accent op de eerste eeuw n.Chr., vooral op de Joodse opstand tegen de Romeinse bezetting in de periode 66 - 70 n.Chr. (de Eerste Joodse Oorlog) die resulteerde in de vernietiging van Jeruzalem in 70.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Jo ... over_Jezus

En uiteraard heeft men met deze teksten geknoeid, wat helemaal niet zo verwonderlijk is. De link tussen hemzelf als ex - zelotenleider en Jezus de zelotenleider heeft men willen wegwerken, zoals zovele manuscripten. De smoes dat er weinig of geen documenten bestaan waar men het heeft over deze Jezus komt net hierdoor. En blijkbaar heeft men grondig te werk gegaan ( maar niet grondig genoeg voor de middelen waar we NU over beschikken )

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 dec 2014, 16:40

Talisman schreef:Jazeker kan ik dit een tijdgenoot noemen. Zijn ' De Joodse Oorlog ' heeft hij in 75 n.C. geschreven.
Met tijdgenoot bedoel ik iemand die Jezus persoonlijk gekend heeft. Voor zover ik weet, is er van die categorie niemand, van wie getuigenissen bewaard zijn.
Er is ook geen Romeins verslag of document bekend van zijn terechtstelling.
Er is natuurlijk nogal wat vernietigd tijdens de tragedies van 66 en 70.

Een vraagske? Zijt ge gelovig?
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

26 dec 2014, 17:28

Vesselin schreef:
Talisman schreef:Jazeker kan ik dit een tijdgenoot noemen. Zijn ' De Joodse Oorlog ' heeft hij in 75 n.C. geschreven.
Met tijdgenoot bedoel ik iemand die Jezus persoonlijk gekend heeft. Voor zover ik weet, is er van die categorie niemand, van wie getuigenissen bewaard zijn.
Er is ook geen Romeins verslag of document bekend van zijn terechtstelling.
Er is natuurlijk nogal wat vernietigd tijdens de tragedies van 66 en 70.
Met uw voorwaarden kan je gewoon 90% van de geschiedschrijving schrappen. Man man, wat kan jij toch lullen zeg!
Een vraagske? Zijt ge gelovig?
Nog zo een stom vraagske . Awel, make an educated guess !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 dec 2014, 19:08

Talisman schreef:Met uw voorwaarden kan je gewoon 90% van de geschiedschrijving schrappen. Man man, wat kan jij toch lullen zeg!
Weer zo'n onbeschofte opmerking! Waarom is dat nodig? Aja, ge kunt er ook niet aan doen zeker? Het zijt niet gij, maar uw hersens die onbeleefd zijn. :twisted:
Wat een puberklas is dat hier!
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 dec 2014, 19:33

Ik zou "an educated guess" doen als gij u "educated" zoudt gedragen!
Het is duidelijk (diepe zucht) dat, als ge hier wilt schrijven op een beschaafde manier, ge er de 90% ongemanierde vlerken moet bijnemen. 8)
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

26 dec 2014, 20:14

Vesselin schreef:
Talisman schreef:Met uw voorwaarden kan je gewoon 90% van de geschiedschrijving schrappen. Man man, wat kan jij toch lullen zeg!
Weer zo'n onbeschofte opmerking! Waarom is dat nodig? Aja, ge kunt er ook niet aan doen zeker? Het zijt niet gij, maar uw hersens die onbeleefd zijn. :twisted:
Wat een puberklas is dat hier!
Dat dacht ik eerlijk gezegd ook al een tijdje. Een puberklas met een seniele leerling op de eerste rij.
:lol:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

26 dec 2014, 20:16

Vesselin schreef:Ik zou "an educated guess" doen als gij u "educated" zoudt gedragen!
Het is duidelijk (diepe zucht) dat, als ge hier wilt schrijven op een beschaafde manier, ge er de 90% ongemanierde vlerken moet bijnemen. 8)
Aan mij de vraag stellen of ik gelovige ben.. :roll: Zeer educated kun je dat ook niet noemen .

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 dec 2014, 20:22

Ik denk niet dat ge gelovig zijt. Maar ge doet wel veel moeite om de "historische" Jezus te reconstrueren. Jeugd-resentiment?
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

27 dec 2014, 08:19

Vesselin schreef:Ik denk niet dat ge gelovig zijt. Maar ge doet wel veel moeite om de "historische" Jezus te reconstrueren. Jeugd-resentiment?
Niks met jeugdsentiment te maken. Is iemand een ex nazi omdat ie een boek over Hitler heeft geschreven ? :roll: