Gorecki

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over klassieke muziek, concerten, enz.

Lefty
Lid geworden op: 08 nov 2007, 15:00
Locatie: prov. antwerpen

03 dec 2012, 15:42

Een muziekfragment uit "Quiz me quick" van gisteravond raakte bij mij een gevoelige snaar. De naam van de componist verscheen even in beeld: Henryk Gorecki Voor mij helemaal onbekend maar op You tube heb ik vandaag kunnen luisteren (en kijken) naar "Sorrowfull songs" uit zijn symfonie nr.3.
Ontroerend mooi.
Lefty[/

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

04 dec 2012, 09:11

Lefty.

Het muziekfragment dat je zondagavond hoorde in "Quiz me quick" komt uit de "Symfonia pieśni żałosnych" van de Poolse componist en muziekpedagoog Henryk Mikołaj Górecki. Hij was misschien een wat eenzame zonderling in de hedendaagse klassieke muziek maar toch vond hij, met zijn zeer eenvoudige muziek en zijn religieuze werken, een groot publiek.

Ik weet natuurlijk niet welk fragment het juist was, ik kijk zelden naar programma's op VRT, maar wel zeker is dat je een fragment hoorde uit de derde symfonie van Henryk Mikołaj Górecki, waarvan de titel door de uitgevers vertaald werd als "Sinfonie der Klagelieder" in het Duits, "Symphony of Sorrowful Songs" in het Engels en "Troisième Symphonie, symphonie des chants plaintifs" in het Frans. Deze symfonie moet gezien worden als een overgang tussen de dissonante manier waarop Górecki aanvankelijk componeerde, en zijn meer tonale stijl die hij later hanteerde.

"Symfonia pieśni żałosnych" is een driedelige symfonie voor sopraan en orkest die Górecki, in opdracht van Südwestfunk Baden-Baden componeerde en die in première ging op 4 april 1977 tijdens "Le Festival international d'art contemporain de Royan" te Royan in het Franse departement Charente-Maritime. Het Symphonieorchester des Südwestfunks Baden-Baden stond o.l.v. de Franse dirigent Ernest Bour, soliste was de Poolse sopraan Stefania Woytowicz.

In elk van de drie delen van deze symfonie, die alle drie trage delen zijn, zingt een sopraan een andere Poolse tekst. In het eerste deel is dat een Poolse klaagzang uit de 15e eeuw op Maria, de moeder van Jezus. In het tweede deel is dat een tekst die gevonden werd op de muur van een cel van het hoofdkwartier van de Gestapo in Zakopane. En in het derde deel zingt de sopraan een Silezisch lied van een moeder die op zoek is naar haar zoon die gedood werd bij de Silezische opstanden. Het eerste deel is gecomponeerd vanuit het perspectief van een ouder die een kind heeft verloren, het tweede deel is geschreven vanuit het perspectief van een een kind dat gescheiden werd van zijn ouders.

Misschien kan ik in de loop van volgende weken in Klassieke muziek eens een bijdrage maken over deze Poolse componist en deze waarschijnlijk zeer pakkende symfonie in zijn geheel.

Opa Brombeer

Lefty
Lid geworden op: 08 nov 2007, 15:00
Locatie: prov. antwerpen

04 dec 2012, 10:43

Opa Brombeer,

Bedankt voor de toelichtingen. Gorecki's (ik krijg die o-accent niet getypt) dissonante muziek zal mij veel minder aanspreken maar de liederen uit die derde symfonie zullen zeker heel wat liefhebbers kunnen bekoren. De beelden op Youtube maken het nog aangrijpender.

Lefty