de bijbel of geschiedenis

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

de bijbel: waarheidsgetrouw?

Wie deelt de mening van Talisman
9
82%
Wie deelt de mening van Blue Velvet
2
18%
 
Totaal aantal stemmen: 11
Fazal

30 apr 2013, 19:26

Het gaat er hem natuurlijk om te weten dat hij bestaat; niemand kan het meer ontkennen.
??? Dat moet ik verkeerd hebben geïnterpreteerd (of zo ...)!? :roll:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

30 apr 2013, 19:41

figaretto schreef: Uw andere inbreng ook gelezen talisman maar eerst een antwoord.
In een oud Egyptisch schrift dat begin 19de euw gevonden werd en sedert enige tijd bewaard wordt in het Museum van Leiden (gecatalogiseerd als Leiden 344) en van de hand van een zekere Ipuwer, staan rampen in Egypte vermeld die zo nauw aansluiten bij Exodus dat het nog moeilijk toeval kan zijn. Papyrus Ipuwer, hieronder Papyrus genoemd vertelt wat er gebeurde en daarna citeer ik Exodus :
Papyrus 2:5-6 : Pest heerst door het hele land.Bloed is overal.
Exodus 7:21 : er was bloed in het gehele land Egypte.

Papyrus 2:10 : De rivier is bloed.
Exodus 7:20 : en al het water in de Nijl veranderde in bloed.

Papyrus 4:14 : Bomen zijn vernield - 6:1 Vruchten noch gewassen worden gevonden.
Exodus 9:25 : ...ook al het veldgewas sloeg hij neer en alle bomen op het veld deed hij afknappen.

Papyrus 9:2-3 :Zie, het vee heeft zich verstrooid en er is niemand om het te verzamelen. - 5:5 : alle dieren, hun harten wenen. Het vee kermt...
Exodus 9:19 : ...laat uw kudde en alles wat gij op het veld hebt in veiligheid brengen... - 9:21 : ...wie geen acht sloeg op het woord des Heren, liet zijn kudde en zijn knechten op het veld blijven.

Over de plaag van de duisternis :
Papyrus 9:11 : Het land is niet licht...
Exodus 10:22 : ...er was een dikke duisternis in het gehele land Egypte.
(Niet licht staat in het Egyptisch gelijk met "zonder licht" of "duister".)
En tot hier is dit de beschrijving van wat er gebeurde na de explosie van het eiland Thera.
( zie farao Kamose )
Maar hier zie ik nog geen vlucht of geen Mozes in hoor.
Volgende keer beter ?
Er zijn nog voorbeelden, ook uit andere Egyptische bronnen.
Misschien nog even dit vanuit de andere kant van de wereld : Het Manuscript Quiché van de Maya's vertelt dat in de dagen van een grote natuurramp, het water van de rivieren veranderde in bloed. (Brasseur, Histoire des nations civilisées du Mexique, I,130).
Soortelijke ramp en soortgelijke gevolgen. Dat gaat zo met vulkaanuitbarstingen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

30 apr 2013, 20:43

talisman schreef:
Volgende keer beter ?
Uw wijsheid en wellevendheid zijn van een te hoog niveau voor mij. Ik leg me er graag bij neer. Heel graag zelfs...

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

30 apr 2013, 21:37

figaretto schreef:
talisman schreef: Volgende keer beter ?
Uw wijsheid en wellevendheid zijn van een te hoog niveau voor mij..
Dat dacht ik al. :lol:

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

30 apr 2013, 22:04

fotofant schreef:Ik blijf steeds de vrije keuze houden : wel of niet volgen, alleen zou ik zou weten wie of wat ik volg
Ik denk beste fotofant dat je steeds je zelf moet volgen, inclusief de wijzigingen die worden veroorzaakt door verbeterde inzichten.
Meer is er niet in dit leven te volgen mijn inziens.
Alles is Één en die Éne is Alles.

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

30 apr 2013, 22:34

janx schreef: Ik denk beste fotofant dat je steeds je zelf moet volgen, inclusief de wijzigingen die worden veroorzaakt door verbeterde inzichten.
Meer is er niet in dit leven te volgen mijn inziens.
Beste Janx, ik neem je advies graag ter harte

:wink:
elk moment is belangrijk

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

07 mei 2013, 14:48

fotofant schreef:
ebenhaezer schreef:REINI , wat Hij te verliezen heeft ? Dat men Hem dan een dwingeland zou noemen , een onrechtvaardige , omdat zij dan toch niet TE KIEZEN zouden hebben , toch logisch ?

Ook hier weer dezelfde logische denkfout :!:
Het is niet omdat ik iemand elke dag zie, elke dag zijn verhaal hoor, elke dag zijn goede daden zou aanschouwen dat ik verplicht ben om die persoon te volgen.
Ik blijf steeds de vrije keuze houden : wel of niet volgen, alleen zou ik zou weten wie of wat ik volg :!:

FOTOFANT , waar zit die logische denkfout dan ?
Ik zei toch dat niemand VERPLICHT is om te geloven , in wie of wat dan ook !
Als ik je laatste zinnetje goed begrijp , behoudt je je vrije keuze , maar zou je wel weten wie of wat je volgt . Jezelf volgen zoals JANX het zegt .
Natuurlijk volg je niet zomaar iets , je gebruikt je verstand om te weten of het goed of fout zit . Dat heb ik ook gedaan , en omdat het goed zat , heb ik gekozen om te geloven in die God die alles in wijsheid en liefde schiep , en ik Zijn grootheid daarin zag . Meer moet dat niet zijn om gelukkig te leven !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .