De Vlaamse Leeuw en de ramadan

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

Joris
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:01

11 jul 2013, 20:04

Wandelend door mijn wijk zie ik grote leeuwenvlaggen uit een paar ramen hangen. Het is elf juli. Vlaanderen viert.
Aan de overkant sloffen een paar wit getabbaarde berbers die op weg zijn naar hun gebedstonde in de moskee. Het is ramadan. Ze vasten overdag. De gele vlaggen ontplooien zich in de wind. Nu pas valt het mij op hoe magertjes de leeuwen er bij hangen. Met de schouders en billen gaat het nog, maar de buik en de borstkas zijn duidelijk het resultaat van vele maanden vasten. Vele ramadans dus.
Lees ik niet dat er wordt beweerd dat die leeuw uit het oosten komt en veroverd werd op een islamiet tijdens een kruistocht. Misschien was het ogenblik slecht gekozen om die leeuw mee te nemen. Misschien was de ramadan net ten einde en liepen de vrome leeuwen er daar nogal uitgevet bij. Uitgehonderd door 40 dagen vasten. Of was het afgetraind? Misschien. Maar waarom heeft graaf Filips van den Elzas (of Philippe d'Alsace, want het was een fransman) zijn veroverd beestje niet beter gevoed. Waarom die arme leeuw in dergelijke trieste toestand meegenomen naar Vlaanderen? Waarom?
Ik ken het antwoord niet. De Vlaamse vlaggen wapperen. De tabbaards van de berbers zwieren zwieren breed onder hun sleffende stappen.
eigenlijk zien ze er allemaal triestig uit.
't Is natuurlijk maar een individuele perceptie.
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

16 jul 2013, 14:57

Och ja, die sukkelaar van onze Vlaamse Leeuw. Die begint oud te worden en lijdt aan een of andere onverklaarbare ziekte. Mogelijk als gevolg van een of andere vreemde bacterie die zijn smoel, voor de helft, heeft aangetast. Nà zijn nagellak en zijn klauwen heeft hij nu ook al een stuk van zijn bakkes moeten inleveren. Zijn manen zijn hem ook afgepakt door een kunstenaar die ,mogelijk ,een of ander raar accident heeft gehad, en er de gevolgen ervan nog moet meedragen.

Nu kunnen wij wel zeggen, dat de wet voor iedereen gelijk is. Ook voor die leeuw. Dat fiere geval, dat nu, als het ware, een teken van halfslachtigheid is geworden. Een biseksueel dus. Noch mosselen, noch vis! Maar zó een verminking en inlevering? Het mag dan nog een ,indertijd, ingevoerd beest zijn, dat doe je niet met een Koning van het dierenrijk!

Hebben wij dan al die jaren aan zelfbedrog gedaan? Hebben wij voor niks en niemendal dat beest bezongen, al dan niet begeleid door de accordeon van Willem De Meyer? Ta, die laatste heb ik nog meegemaakt als heel kleine gast in het internaat. Later, heel veel later, werd ik strijdvriend van zijn zoon. Ene,die hier dikwijls mijn salonzetel heeft komen verslijten.

Die gast is nu ook al een tijdje weg van deze wereld en zijn ANZ. Het was een compagnon, om het in zijn schoon Vlaams te zeggen. Nen echte!

Maar terugkomend op dat beest. Dit jaar heb ik hem niet uit mijn raam gehangen. Ik kon het niet over mijn hart krijgen, om mijn vlag in twee te snijden. Dat laat ik liever over aan de Vlaamse(?) politiekers waarvan de échten, heel ver te zoeken zijn.

Harteloze dierenmishandelaars zijn het geworden. Salonvlamingen, die hun eigen beest in de uitverkoop hebben gezet. Misschien wel, …. aan halve prijs!

Joris
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:01

16 jul 2013, 18:30

Gelukkig steekt hij nog altijd zijn tong uit. Maar naar wie?
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

16 jul 2013, 18:43

Zo lang België stand houdt, heeft Vlaanderen niets te vieren.
Vlaanderen heeft zijn miserie te wijten aan zijn politici, die collaboreren met het franstalig en koninklijk regime. En die politici zijn diegenen die de Vlamingen via de stembus kiezen en herkiezen.
Dit is nu eenmaal democratie. Je krijgt de vertegenwoordigers die je zelf verkiest. Spijtig dat we met zoveel dommeriken zijn. :roll:

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

25 jul 2013, 00:35

Is het dan ook democratie als die met zijn strikske zegt dat de dotaties voor de nieuwe zullen aangepast worden. En die leugenachtige walenkop zelfs zijn eigen woorden niet naleeft.
Gisteren is historie, vandaag is weten, en morgen een misterie