emoties : wat zijn dat en hoe ga je ermee om

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

kan jij goed met jouw emoties om

la
3
33%
nee
6
67%
 
Totaal aantal stemmen: 9

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

21 jul 2013, 10:08

Als je de moed hebt om de totale tekst te lezen, dan zal je vanaf NU beter kunnen omspringen met je emoties.

Gezichtsuitdrukkingen geven weer wat ik denk én hoe ik mij voel. Ook wanneer ik alleen maar luister, communiceer ik dus al met reactieve-gevoelsuitdrukkingen. Deze emotionele onbewuste en bewuste uitingen zijn onze oervorm van communicatie voordat de mens taal gebruikte..

Deze emotie-beleving komt omdat zich herinneringen aandienen. Hevige emoties krijgen we als er een overvloed aan herinneringen opkomen, vooral als deze nogal heftig zijn. Dan krijgen we een samenvatting, een bundel informatie zonder beelden, zonder woorden .. als het ware een waterval van conclusies van wat zich in voorgaande gelijkaardige situatie zich voordeed. Er zit zoveel kracht in, omdat het gebeurtenissen uit mijn verleden betreft waarin aktie aanwezig was, bijvoorbeeld : grote verbazing, bijzondere angst, heftige woede, uitzinnige vreugde, grote liefde, enorm verdiret

Hoe meer de situatie nu gelijkt op een voorgaande "zelfde" belevenis, dan wil mijn lichaam al op dezelfde manier te reageren. Soms is dat nodig ( aanval, verdediging ), gewoonlijk is het echter niet nodig om direct fysiek te reageren. Gelijktijdig met de herinnering : een beeld, een sensatie wordt de benodigde adrenaline bijgeleverd én de spiertractie "gereed gezet". In sommige omstandigheden echter, als de oude belevenis zo angstaanjagend was ... dan zijn we als verlamd ... misschien omdat het TOEN nodig was om niet te bewegen. Dus ook die "drang" : van de verstijfde spieren ... verstijven, trillen, neus wit worden ... of blozen, rode oortjes, warm krijgen, ongemakkelijk worden .... of erger : rood of paars worden van woede kunnen we moeilijk stoppen … omdat ons “oerbrein” al wil reageren. Onze kleine hersenen willen immers de situatie overnemen .. omdat snelle reacties niet samengaan met beheerst denken.

Ons lichaam heeft sommige herinneringen werkelijk "gestold" met de reserve-krachten, aanmaak-andrealine programma erin verzonken, onmiddellijk beschikbaar ... omdat de voorgaande situatie niet goed afliep ! . Daarmee wil ik zeggen : emoties met sterke emotionele expressie bereiden een onmiddellijke reactie voor


Bij een enkelvoudige herinnering horen beelden, spraak-zinnen, gehoor, reuk, gevoelens en conclusies. Bij het opkomen van een emotie krijgen we alleen de CONCLUSIES van meerder gelijkaardige herinneringen. De conclusies dienen zich aan zonder tijdverlies van spraak : verschillende gevoelens : het gevoelde = wat we voelden : het zijn de oergevoelens angst, verdriet, liefde, woede .. en deze weer in één conclusie samengevat GOED of SLECHT


Onze emoties MAKEN wij zelf aan de hand van onze subjectieve ervaring … en dat wil zeggen dat ze niet objectief zijn. Wij schatten de gevolgen in van een situatie aan de hand van voorgaande ervaringen … en de huidige ervaring is nooit dezelfde … maar toch zeggen we : het is ALTIJD HETZELFDE … situaties zijn gelijkaardig maar niet gelijkwaardig
Veel herinneringen zijn trouwens niet verwerkt, omdat er nog teveel rand-informatie was : heftig en te vol van snelle aktie. Dus geen conclusie omdat het allemaal zo snel ging; soms trokken we overbodige en verkeerde conclusies … soms hadden we niet genoeg informatie en is de herinnering FOUT … er werd iets anders gezegd of iemand deed iets NIET of juist WEL. We horen niet altijd juist en interpreteren er laar op los. Soms raden we ernaar wat iemand bedoelde … enz
Dus samengevat : onze emoties zijn een geweldige helper … om allert te zijn en er niet op de voor de hand liggende manier op te reageren … het is een samengebald krachtig signaal dat we moeten uitkijken of er wel degelijk oets aan de hand is … ons GOED informeren door rond te kijken, de ander goed te bekijken en te bevragen. Alle situaties en ontmoetingen zijn NIEUW en daar moeten we ons bewust van zijn
Door aan anderen te vertellen over onze emoties, over gevoelens, over het “gevoelde” corrigeren we sommige herinneren ten goede. We hercategoriseren sommige conclusies en daar worden we allemaal beter van.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Dianthus
Lid geworden op: 10 apr 2011, 15:10

21 jul 2013, 17:34

Emoties zijn, kort door de bocht gezegd, 'onverwerkte gevoelens' die men heeft beleefd in het verleden en waarbij men een pleister op heeft geplakt omdat het zo pijnlijk leek. Op een gegeven moment wordt het dan ook een rugzakje vol en is men nog niet bewust om zichzelf te willen analyseren dan raakt men in een geconditioneerde emotionele toestand. Maw. de opgestapelde emoties worden uitgeleefd en zo blijft men dan ook steeds in dezelfde groef van de plaat draaien. Wanneer men hiervan niet bewust is en men wil nu bv. verandering zien dan is men gefrustreerd omdat er nu niets nieuws kan ontstaan doordat men steeds handelt vanuit het oude emotionele denken.

Kijk ook maar eens hoe de oude denkers (emotie) van bv. de politiek, de media,… het oude denken halsstarrig proberen vast te houden terwijl het game over is. Er dient immer iets nieuws te komen en zo dient men te kijken naar het menselijke rechtvaardige (gevoel) en wat dat nu werkelijk wil want dat is de wegwijzer en niet het corrupte emotionele geconditioneerde denken van de vorige eeuw dat alleen maar denkt in problemen (emoties) . Niet stil blijven hangen maar steeds loslaten, aanvaarden en voorwaarts gaan of men blijft steeds in het oude hangen en dat is niet de bedoeling van evolutie.

Emoties kunnen dan ook een prachtige meter zijn want het tegendeel van de emotie wil de werkelijkheid zijn oftewel een emotie is het schaduwbeeld van het werkelijke gevoel. Het gevoel wil steeds rustig, kalm, beheerst, vredig,... zijn waarbij een emotie net het tegendeel daarvan is. Daarom is men in werkelijkheid ook nooit kwaad, geïrriteerd, gefrustreerd,... om de reden dat men denkt kwaad,... te zijn :idea:

In mijn ogen heeft het weinig met het lichaam te maken want de geest(oorzaak) dient het lichaam(gevolg) te leiden en niet andersom. De 'emotie' van het lichaam is bv. ‘ik val, het lichaam is beschadigd en ik voel hierbij de oppervlakkige pijn ervan, opgeroepen door de reacties van het lichaam, en dan komt 'vanzelf' het herstellend vermogen van het lichaam op de voorgrond waardoor dan de genezing intreed. Hoeven we niets voor te doen maar onze eigen innerlijke opgestapelde onverwerkte gevoelens(emoties) zijn het waar we de aandacht in mijn ogen aan hebben te besteden. Zonder zichzelf open en onpartijdig te willen(durven) ontleden is er van innerlijke genezing dan ook weinig sprake.
Windows XP Pro Service Pack 3/ W8.1 Pro MC, Intel Desktop D 945 PSN , Intel Pentium D 3.40GHz , 4GB DDR2 800Mhz, Samsung 1TB S-ATA II 32MB, Samsung SSD 840 250GB , Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI, iiyama ProLite 22''

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

21 jul 2013, 18:19

Wat een prietpraat.

Dianthus
Lid geworden op: 10 apr 2011, 15:10

21 jul 2013, 18:24

Precies, daar gaat het hier over...de prietpraat der emoties :wink:
Windows XP Pro Service Pack 3/ W8.1 Pro MC, Intel Desktop D 945 PSN , Intel Pentium D 3.40GHz , 4GB DDR2 800Mhz, Samsung 1TB S-ATA II 32MB, Samsung SSD 840 250GB , Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI, iiyama ProLite 22''

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

22 jul 2013, 01:22

Als het zelf geschreven "prietpraat" is, vind ik deze toch prachtig geformuleerd. Op de vraag van het topic, zou ik niet kunnen antwoorden. De ene dag voel je, "bij iets" compleet geen of weinig emoties, de dag erna kan men voor hetzelfde als het ware "ontploffen". Daar is dan soms niet veel voor nodig. Niet verwerkte emoties kunnen zich, naar mijn gedacht, blijven opstapelen en dan ineens is er daar dat ene moment, waar alles ineens "naar boven komt". Voor sommige mensen is dit een moeilijke en gevaarlijke situatie.

Omgaan met emoties?Ieder mens heeft zo zijn truuken om zijn emoties te uiten. Bij de ene vliegt het eruit. De andere zwijgt en begint te stapelen”. Die laatste is, voor zichzelf en anderen, waarschijnlijk het gevaarlijkst.

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

22 jul 2013, 23:06

In het verleden hebben "wetenschap" en aanhangers van Freud en Jung allerlei ingewikkelde namen verzonnen en theorieën ontwikkeld zodat de meeste mensen er geen raad mee wisten. Psychologie, psycho-analyse, psychiatrie enz ... duistere gebieden alleen voor insiders geschikt.

Maar de gewone mens die over zijn gevoelens niet kan, wil of durft praten die blijft zitten met zijn fobieen, terechte angsten, minderwaardigheidskomplexen, noem maar op ....

De naamgeving : emoties en gevoelens ... zijn zo defineerbaar op verschillende manieren dat het moeilijk is om van gedachten te wisselen. Vandaar dat zovelen het prietpraat te vinden.

Ik probeer het begrijpelijker voor te stellen :
"beladen herinneringen" = herinneringen met een lading fysiek ongemak ...
worden aangereikt aan de lopende band ... tegen lichtsnelheid (bij wijze van spreken) ... vergeleken met beelden, uitspraken, personen uit je geheugen. er worden vergelijkingen gemaakt en voorbeeld-handelingen worden voorbereid, opdat je direct zou kunnen reageren

Je brein bied je in ongemakkelijke situaties conclusies aan die je vroeger hebt gemaakt in een gelijkaardige omstandigheen.

Door te praten over je gevoelens werp je zelf licht op je vastgeroeste herinneringen die een lading hebben van pijn, frustratie, ongemak. Telkenmale je erover praat wordt de last lichter, hoewel je dat niet onmiddelijk merkt ... het werkt wel

Maak je zelf vrijer door erover te praten
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Dianthus
Lid geworden op: 10 apr 2011, 15:10

22 jul 2013, 23:57

Hoi Albert,

Jij richt je vooral op het brein en diegene die dit ook zeer prachtig weet uit te leggen in simpele taal is Joe Dispenza...

http://www.youtube.com/watch?v=ufuVMEYz3FA

http://www.youtube.com/watch?v=VMN_Sd9qdIE

http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresu ... tid=454790

Mocht je hem nog niet kennen en wil je er iets meer van willen weten, dan heb ik ook nog een boek van hem hier liggen.
Windows XP Pro Service Pack 3/ W8.1 Pro MC, Intel Desktop D 945 PSN , Intel Pentium D 3.40GHz , 4GB DDR2 800Mhz, Samsung 1TB S-ATA II 32MB, Samsung SSD 840 250GB , Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI, iiyama ProLite 22''

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

24 jul 2013, 11:02

Verder nadenkend (mediterend) over het onderwerp kwam ik nog een ( subjectieve ) vastelling :

ik ben me ervan bewust dat er nog veel meer soorten zijn van herinneringen : zoals
- de motorische bijvoorbeeld : ik heb leren zwemmen, fietsrijden enzovoort
- ik heb de tafels van vermenigvuldiging geleerd
- enz... hierover gaat het in deze topic NIET

deze topic gaat over herinnerigen, gemeoriseerde met gevoelsmatige LADING ( laten we on daarbij houden aub )

We hebben dus 2 soorten herinneringen die ik wil uitvlooien :
- PERFECT opgeslagen : direkt ( of soms met veel moeite ) volledig heroproeppbaar en direkt te gebruiken als antwoord op een vraag, in een quiz, famileverhalen, enz....
- en bijgevolg, door het zo te formuleren : de NIET-perfect opgelslagen herinneringen ... daarover gaat het hieronder

Volgens mij is deze laatste het struikelblok bij gesprekken die uit de hand lopen ... maar ook bij het gewone nadenken hoe bepaalde situaties aan te pakken.

De rede wordt geblokeerd door de toevloed van herinneringen met
emotionele negatieve lading.
Deze "lading" werd in een gelijkaardige situatie niet "opgeruimd" en dient zich terug aan ter evaluatie. Er was geen oplossing toen en de lading blijft bestaan om je attent te maken : kategoriseren aub ( prachtig toch ! )

Om NU in het heden dus, van "slechte gevoelens" af te raken ben je verplicht om deze uit te spreken. voorkom nieuwe lading door vragen te stellen !

Het kan ook naderhand. En dit dan in een "voorbereide" situatie van ontspannenheid, vertrouwen en met de WIL om daaraan tijd te besteden.

Romeis ook niet op één dag gebouwd ... dus hebben we alle tijd om het nu en dan te proberen .. met vallen en opstaan ...

Er aan beginnen is echter noodzakelijk want we zijn allemaal soms geschokt, verbijsterd, angstig, verbolgen ... om maar bij klein verdriet te blijven.
Begin echter niet met het vroegere, wat voorbij is is voorbij.

Ik ijver hier JUIST niet om het verleden te bekijken. Ik ijver NIET om een therapie te volgen.

Ik ijver ervoor om aan te zetten tot het uitspreken van je GEVOELENS. Uitspreken van wat je voelt ... zeggen wat je hindert ... als je nadenkt over te nemen stappen : jezelf bevragen wat houd me tegen!

Alleen het NU telt, Nu is trouwens al de toekomst. Het huidige NU is al toekomst, de vorige sekonde is al voorbij ... dus NU kan je plannen maken.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

24 jul 2013, 11:10

In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. Onze huidige maatschappelijk ‘donkere nacht’ is deels te wijten aan de onderdrukking van het kind in ons.” (Thomas Moore)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

24 jul 2013, 11:19

Zou de initiatiefnemer van dit "discussie-onderwerp" niet beter een blog openen. Daar kan hij langer en breder verwoorden wat hij eigenlijk wil meedelen over zichzelf ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

24 jul 2013, 11:30

YYZ schreef:In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. Onze huidige maatschappelijk ‘donkere nacht’ is deels te wijten aan de onderdrukking van het kind in ons.” (Thomas Moore)
ja inderdaad

indien we zulke personen ontmoeten en ermee in dialoog gaan ...
dan ... ontdekken we toch dat het ook maar "gewone mensen" zijn

Indien we een open en eerlijk gesprek voeren, de tijd ervoor nemen kan veeleisend zijn ( en dat geld voor beide partijen) ... is dat gewoonlijk een ommekeer in hun leven ...

en dit is een enige gelegenheid : om de maatschappij leefbaarder te maken !!
neem ze steeds te baat ..
... want het is uitzonderlijk dat zulke mensen zich ervoor openstellen

... in het NU veranderen we de wereld
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

24 jul 2013, 11:42

socrates schreef:Zou de initiatiefnemer van dit "discussie-onderwerp" niet beter een blog openen. Daar kan hij langer en breder verwoorden wat hij eigenlijk wil meedelen over zichzelf ?
tja,
ik heb een blog
maar niemand leest het ... kunnen ze het niet vinden ??
kan het wel gevonden worden
want je mag hier geen reklame maken voor blogs

de title is compagnons4you
en in het nederlands, of mijn betekenis die ik aan de titel geef is :
"een compagnon voor jou"

ik wil daarmee zeggen
wees een vriend voor jezelf

je bent jezelfs beste vriend, luister naar jezelf door jezelf een vraag te stellen ... echt waar ... er komt een antwoord

je eigen REDE gaat een dialoog aan

ik zal mezelf eens bloot geven zie :
ik heb al gehad dat ik tegen mezelf zei, bij emotionele familie problemen vroeger .... me afgezonderde en ... meermaals herbegon..; zelfs riep ... wat kan ik nu toch doen??? en ineens begon ik oplossingen te zien

Het is een proces ... in het verleden wist ik niet beter ...

gemakkleijker is natuurlijk als je dat verteld tegen een goede vriend en dat die je dan spontaan bevraagd ... of beter nog : me alleen maar aankijkt , vragend ... en al vertellend kom ik tot een oplossing

maar die compagnon4you vond ik een goed idee omdat zoveel, oudere mensen vooraal, alleen zitten en zich niet meer verplaatsen. dan heb je alleen maar jezelf; vandaar ...

nu heb ik toch reklmae gemaakt en hoop maar dat men het niet knipt

Albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

24 jul 2013, 11:53

Albert Van den Bosch schreef:ja inderdaad, indien we zulke personen ontmoeten en ermee in dialoog gaan ... dan ... ontdekken we toch dat het ook maar "gewone mensen" zijn. Indien we een open en eerlijk gesprek voeren, de tijd ervoor nemen kan veeleisend zijn ( en dat geld voor beide partijen) ... is dat gewoonlijk een ommekeer in hun leven ... en dit is een enige gelegenheid : om de maatschappij leefbaarder te maken !! neem ze steeds te baat .. want het is uitzonderlijk dat zulke mensen zich ervoor openstellen.... in het NU veranderen we de wereld
Dialoog is een zeer gevaarlijke bezigheid en vergt de bereidheid om te sterven, in het andere geval kan je over het NU geen zinnig woord zeggen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

24 jul 2013, 12:00

Beste Albert, op de vraag of men je weblog niet zou kunnen vinden, kreeg ik het volgende antwoord.
Uw zoekbewerking - compagnons4you - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd.

Suggesties:

•Zorg ervoor dat alle woorden goed gespeld zijn.
•Probeer andere zoektermen.
•Maak de zoektermen algemener
Maar misschien ligt dat aan mijn PC :wink:

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

24 jul 2013, 13:46

YYZ schreef:Beste Albert, op de vraag of men je weblog niet zou kunnen vinden, kreeg ik het volgende antwoord.
Uw zoekbewerking - compagnons4you - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd.

Suggesties:

•Zorg ervoor dat alle woorden goed gespeld zijn.
•Probeer andere zoektermen.
•Maak de zoektermen algemener
Maar misschien ligt dat aan mijn PC :wink:
tja, 't is onbregrijpelijk
die zoekbalk in seniorennet bovenaan is in Google
en dan vind hij het niet
en als je in de zoekbalk rechts ( dat is die van Senoiennet zelf)
dan vind hij het ook niet

en het hele adres mag je niet publiceren hier ???
want dan wordt het bericht gedeleted
ik heb al wel gevonden dat het laatste stuk moet gevolgd zijn door mijn voornaam , dus moet zijn compagnons4u_albert
maar ook dat geeft : GEEN resultaten

waarom weet ik ook niet, maar dat is het volledige adres in seniorennet

maar nu heb ik gevonden dat mijn blog WEL in GOOGLE zelf gevonden wordt ... met mijn computer toch .. maar er geen seniorennet voor zetten niks anders, ook niet blog ... gewoon compagnons4u_albert ... en dan staat hij ertussen

maar toch gek dat seniorennet hem niet herkent .. ik denk dat ze dat als reklame beschouwen voor blogs ... of omdat anders iedereen hier reklame KAN in zetten
albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf