gedachten zijn herinneringen, het is geen denken !

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

06 okt 2013, 23:40

gedachten zijn herinneringen, het is geen denken !
Denken is het vertalen van de gevoelswerking die je bezit naar de spreektaal. Dit zegt mijn vertaald gevoel in de nederlandsetaal.
De klanken van de Chineestaal, die dit ook zo zou zeggen, klinken daarom anders. Maar het gevoel is het zelfde in de mens.
Dus, mijn inziens, gedachten zijn enkel afkomstig vanwege de opgenomen gevoelens van het verleden, heden en de uitkomst van die gevoels verwerking dus het nieuwe.
Hm ... dit schrijven dus ook.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

07 okt 2013, 11:45

janx schreef:
gedachten zijn herinneringen, het is geen denken !
Denken is het vertalen van de gevoelswerking die je bezit naar de spreektaal. Dit zegt mijn vertaald gevoel in de nederlandsetaal.
De klanken van de Chineestaal, die dit ook zo zou zeggen, klinken daarom anders. Maar het gevoel is het zelfde in de mens.
Dus, mijn inziens, gedachten zijn enkel afkomstig vanwege de opgenomen gevoelens van het verleden, heden en de uitkomst van die gevoels verwerking dus het nieuwe.
Hm ... dit schrijven dus ook.
ja, denk ik dus ook
maar ik benoem het dan met jouw zinswijze erin verweven :
gedachten zijn herinneringen aan gevoelens van bij voorbije gebeurtenissen

het is dan aan de gevoelens dat die herinneringen gekleefd zijn

ik dacht het omgekeerde ... verkeerd dus

bedankt dir is goede hint : want die gevoelens hebben kracht en beweging, dus energie in zich ... en dus nu dook nog eens beeld, klank !... kortom alle zintuigelijke opmetingen.

dàt is een stap vooruit :

gedachten is dan verwoord gevoelen, aanvoelen, intuitie
en de de gevoelens zijn krachtige herinneringen met alles erop en eraan om een grote reconstruering mogelijk te maken (opgepast : zeer subjectief indien herhaaldelik verwoord tot je er een goed GEVOEL bij hebt. Met als gevolg : nieuwe kategorizering in je hersenen !

denk ik ... Albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

07 okt 2013, 13:13

Albert Van den Bosch schreef:
janx schreef:
gedachten zijn herinneringen, het is geen denken !
Denken is het vertalen van de gevoelswerking die je bezit naar de spreektaal. Dit zegt mijn vertaald gevoel in de nederlandsetaal.
De klanken van de Chineestaal, die dit ook zo zou zeggen, klinken daarom anders. Maar het gevoel is het zelfde in de mens.
Dus, mijn inziens, gedachten zijn enkel afkomstig vanwege de opgenomen gevoelens van het verleden, heden en de uitkomst van die gevoels verwerking dus het nieuwe.
Hm ... dit schrijven dus ook.
ja, denk ik dus ook
maar ik benoem het dan met jouw zinswijze erin verweven :
gedachten zijn herinneringen aan gevoelens van bij voorbije gebeurtenissen

het is dan aan de gevoelens dat die herinneringen gekleefd zijn

ik dacht het omgekeerde ... verkeerd dus

bedankt dir is goede hint : want die gevoelens hebben kracht en beweging, dus energie in zich ... en dus nu dook nog eens beeld, klank !... kortom alle zintuigelijke opmetingen.

dàt is een stap vooruit :

gedachten is dan verwoord gevoelen, aanvoelen, intuitie
en de de gevoelens zijn krachtige herinneringen met alles erop en eraan om een grote reconstruering mogelijk te maken (opgepast : zeer subjectief indien herhaaldelik verwoord tot je er een goed GEVOEL bij hebt. Met als gevolg : nieuwe kategorizering in je hersenen !

denk ik ... Albert
Albert, op basis van je denken vraag ik me nu af wie het denken zelf heeft bedacht? En wie heeft er nu zoiets bedacht als gevoelens en herinneringen?

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

07 okt 2013, 13:33

YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:
janx schreef:
gedachten zijn herinneringen, het is geen denken !
Denken is het vertalen van de gevoelswerking die je bezit naar de spreektaal. Dit zegt mijn vertaald gevoel in de nederlandsetaal.
De klanken van de Chineestaal, die dit ook zo zou zeggen, klinken daarom anders. Maar het gevoel is het zelfde in de mens.
Dus, mijn inziens, gedachten zijn enkel afkomstig vanwege de opgenomen gevoelens van het verleden, heden en de uitkomst van die gevoels verwerking dus het nieuwe.
Hm ... dit schrijven dus ook.
ja, denk ik dus ook
maar ik benoem het dan met jouw zinswijze erin verweven :
gedachten zijn herinneringen aan gevoelens van bij voorbije gebeurtenissen

het is dan aan de gevoelens dat die herinneringen gekleefd zijn

ik dacht het omgekeerde ... verkeerd dus

bedankt dir is goede hint : want die gevoelens hebben kracht en beweging, dus energie in zich ... en dus nu dook nog eens beeld, klank !... kortom alle zintuigelijke opmetingen.

dàt is een stap vooruit :

gedachten is dan verwoord gevoelen, aanvoelen, intuitie
en de de gevoelens zijn krachtige herinneringen met alles erop en eraan om een grote reconstruering mogelijk te maken (opgepast : zeer subjectief indien herhaaldelik verwoord tot je er een goed GEVOEL bij hebt. Met als gevolg : nieuwe kategorizering in je hersenen !

denk ik ... Albert
Albert, op basis van je denken vraag ik me nu af wie het denken zelf heeft bedacht? En wie heeft er nu zoiets bedacht als gevoelens en herinneringen?
1e vraag behoeft geen antwoord, dat vult iedereen maar voor zichzelf in ... als er al iets zinnig op te konkluderen valt ...

2e en derde vraag : antwoord :
de woorden zijn uit de Nederlandse taal
...en mij geschrevene door mij, hier in dit forum, dat is mijn denken en het uiten daarvan door neerschrijving

albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

07 okt 2013, 15:16

Albert Van den Bosch schreef:1e vraag behoeft geen antwoord, dat vult iedereen maar voor zichzelf in ... als er al iets zinnig op te konkluderen valt ...

2e en derde vraag : antwoord :
de woorden zijn uit de Nederlandse taal
...en mij geschrevene door mij, hier in dit forum, dat is mijn denken en het uiten daarvan door neerschrijving

albert
Dan is de volgende vraag logischerwijs, wie ben je?

Dianthus
Lid geworden op: 10 apr 2011, 15:10

07 okt 2013, 23:42

En de vraag die hierbij ook gesteld mag worden: wie is de waarnemer van gedachten? Ook een gedacht of is er hier meer aan de hand? Immer als ik bv. zou gaan 'actief mediteren' en mijn gedachten onder de loep ga nemen, wie ben ik dan? Gevoel, bewustzijn, gevoelSbewustzijn, energie,...?
Windows XP Pro Service Pack 3/ W8.1 Pro MC, Intel Desktop D 945 PSN , Intel Pentium D 3.40GHz , 4GB DDR2 800Mhz, Samsung 1TB S-ATA II 32MB, Samsung SSD 840 250GB , Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI, iiyama ProLite 22''

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

08 okt 2013, 00:11

Dianthus schreef:En de vraag die hierbij ook gesteld mag worden: wie is de waarnemer van gedachten? Ook een gedacht of is er hier meer aan de hand? Immer als ik bv. zou gaan 'actief mediteren' en mijn gedachten onder de loep ga nemen, wie ben ik dan? Gevoel, bewustzijn, gevoelSbewustzijn, energie,...?
Ik ben de waarnemer in dit lichaam van mij. En ik wens niet in te gaan om die een naam te geven. Het is de ware Albert van den bosch ... En al die karaktertrekken en vermeende persoonlijkheden ... Dat zijn rollenspelen opgedrongen door onze gevoelde " en opgeslagen herineringen " . soms ons opgedrongen door sterke persoonlijkheden in ons verleden ... Maar allemaal kategoriieseerbaar .... En herkategorieseerbaar als we er willen bij stilstaan.

Maak het niet ingewikkelder dan het is

Wat ons overkomt kunnen we voorzien en er op anticiperen

Het meeste toch ... Ziekte, genetische afwijkingen, onderdrukking, oorlog ... Dat hebben wij niet in hand .... Maar toch kan ook daar op geanticipeerd worden
..... Maar dan moet je al jong doorhebben wat politiek is ... En al veel wijsheid hebben meegekregen van prachtige opvoeders
.... En dat maar voor enkelingen het geval

Dus werk aan jezelf en kantel geen verantwoordelijkhgden weg, want daar wringt het schoentje

Denk ik ... albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

08 okt 2013, 11:19

Albert Van den Bosch schreef:
Dianthus schreef:En de vraag die hierbij ook gesteld mag worden: wie is de waarnemer van gedachten? Ook een gedacht of is er hier meer aan de hand? Immer als ik bv. zou gaan 'actief mediteren' en mijn gedachten onder de loep ga nemen, wie ben ik dan? Gevoel, bewustzijn, gevoelSbewustzijn, energie,...?
Ik ben de waarnemer in dit lichaam van mij. En ik wens niet in te gaan om die een naam te geven. Het is de ware Albert van den bosch ... En al die karaktertrekken en vermeende persoonlijkheden ... Dat zijn rollenspelen opgedrongen door onze gevoelde " en opgeslagen herineringen " . soms ons opgedrongen door sterke persoonlijkheden in ons verleden ... Maar allemaal kategoriieseerbaar .... En herkategorieseerbaar als we er willen bij stilstaan.
Maak het niet ingewikkelder dan het is. Wat ons overkomt kunnen we voorzien en er op anticiperen. Het meeste toch ... Ziekte, genetische afwijkingen, onderdrukking, oorlog ... Dat hebben wij niet in hand .... Maar toch kan ook daar op geanticipeerd worden. .... Maar dan moet je al jong doorhebben wat politiek is ... En al veel wijsheid hebben meegekregen van prachtige opvoeders .... En dat maar voor enkelingen het geval. Dus werk aan jezelf en kantel geen verantwoordelijkhgden weg, want daar wringt het schoentje. Denk ik ... albert
Dank, eenvoudiger dan we denken inderdaad, je hebt meerdere lichamen, zo blijkt dan. :wink: Escapisme en rationaliseringen zullen ons inderdaad niet helpen, mee eens.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

10 okt 2013, 17:25

Of we nu gedachten hebben over herinneringen , of denken aan problemen of toekomstplannen , het komt op hetzelfde neer . Als we ons daar niet op tijd van losmaken , kunnen we gek worden , zoals wel meer gebeurt . Er is ook de mogelijkheid dat we gaan leven in herinneringen en waardeloos worden voor het heden . Daarom heeft ook het denken een tijdslimiet nodig , en is de nachtrust een nodige pauze in ons leven .
Toch is het denken heel nuttig en waardevol , daardoor zijn wiskunde , computter , geneeskunde , ja zelfs de atoom ontdekt ; en het kan ten goede of ten kwade leiden ; aan ons om er verantwoordelijk mee om te gaan .
Ons denken bepaald ook ons karakter en persoonlijkheid , want zoals we denken , leven we ook , dat klopt , en we zijn ook in staat onszelf te corrigeren , of omgekeerd , aan ons de keuze .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

10 okt 2013, 18:21

ebenhaezer schreef:
...... en we zijn ook in staat onszelf te corrigeren , of omgekeerd , aan ons de keuze .
inderdaad
en dat gaat dus ... volgens mij ... alleen maar door ons te uiten

alle ander hersenspinsels, zijn herinneringen aan wat we al eens gedacht, gezegd, gelezen of gehoord hebben van andere mensen

denken is niet genoeg .. het is na-denken dat telt ... en dat liefst hardop, tegen een medemens liefst over spreken. In jezelf kan ook, maar je loopt makkelijk vast in die vroegere "emotionele gedachten" ( die" ik" van nu af benoem als herinneringen en gevoelens ) en die hebben niks met DENKEN te maken.

Een goed gesprek doet wonderen !
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

11 okt 2013, 06:13

Albert Van den Bosch schreef:
ebenhaezer schreef:
...... en we zijn ook in staat onszelf te corrigeren , of omgekeerd , aan ons de keuze .
inderdaad
en dat gaat dus ... volgens mij ... alleen maar door ons te uiten

alle ander hersenspinsels, zijn herinneringen aan wat we al eens gedacht, gezegd, gelezen of gehoord hebben van andere mensen

denken is niet genoeg .. het is na-denken dat telt ... en dat liefst hardop, tegen een medemens liefst over spreken. In jezelf kan ook, maar je loopt makkelijk vast in die vroegere "emotionele gedachten" ( die" ik" van nu af benoem als herinneringen en gevoelens ) en die hebben niks met DENKEN te maken.

Een goed gesprek doet wonderen !
Ik denk dat het denken - al is dat voor sommigen misschien onbewust - continu denkt over hoe we met z'n allen in welzijn kunnen leven binnen het zgn redelijke evenwicht. Herinneringen zijn de uitkomst van dat denken in een ver verleden, als de uitkomst toen negatief was dan kunnen we ons denken bijstellen, voor de positieve resultaten kunnen we hetzelfde soort denken aanhouden aangezien dat onze doelstelling bekrachtigt. Op die manier krijgt het denken ahw inzicht in zichzelf en creërt het gaandeweg een Aards paradijs, met vallen en opstaan.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

12 okt 2013, 13:12

YYZ schreef:Ik denk dat het denken - al is dat voor sommigen misschien onbewust - continu denkt over hoe we met z'n allen in welzijn kunnen leven binnen het zgn redelijke evenwicht. Herinneringen zijn de uitkomst van dat denken in een ver verleden, als de uitkomst toen negatief was dan kunnen we ons denken bijstellen, voor de positieve resultaten kunnen we hetzelfde soort denken aanhouden aangezien dat onze doelstelling bekrachtigt. Op die manier krijgt het denken ahw inzicht in zichzelf en creërt het gaandeweg een Aards paradijs, met vallen en opstaan.
Alleen denken is niet bepalend ook de keuzes die je kan maken. En dat hangt weer geheel af van de opgedane ervaringen. Een klein voorbeeldje; persoon A verliest wegens het sterven een kind, dan kan persoon B, die geen kind heeft verloren, zeggen dat deze meevoelt. Maar dat is onmogelijk mijn inziens, dat kan enkel wanneer je zoiets zelf hebt mee gemaakt.
Later overkomt persoon B echter het zelfde, verliest dus een kind door het sterven van deze, en nu kan de persoon A denken van, net goed sukkel dat het jouw ook is overkomen, of van, jee.... nee toch moet jij het nu ook beleven ik zal je ondersteunen waar ik kan.
Dus enkel denken is niet de weg maar ook de keuze die je maakt, en die is zeer afhankelijk van de ervaringen van je in het verleden en wat je er mee hebt gedaan.
Dus enkel beleefde positiveteit zonder die negatieve kant te kennen zal je denken ( gevoelswerking) niet kunnen verruimen naar het mee voelen in de situatie van je medemens.
Ach, het is maar weer een gevoelswerking van mij wat ik nu schrijf en misschien ken ik die andere kant niet die jij bezit.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 okt 2013, 18:53

janx schreef:Alleen denken is niet bepalend ook de keuzes die je kan maken. En dat hangt weer geheel af van de opgedane ervaringen. Een klein voorbeeldje; persoon A verliest wegens het sterven een kind, dan kan persoon B, die geen kind heeft verloren, zeggen dat deze meevoelt. Maar dat is onmogelijk mijn inziens, dat kan enkel wanneer je zoiets zelf hebt mee gemaakt.
Later overkomt persoon B echter het zelfde, verliest dus een kind door het sterven van deze, en nu kan de persoon A denken van, net goed sukkel dat het jouw ook is overkomen, of van, jee.... nee toch moet jij het nu ook beleven ik zal je ondersteunen waar ik kan.
Dus enkel denken is niet de weg maar ook de keuze die je maakt, en die is zeer afhankelijk van de ervaringen van je in het verleden en wat je er mee hebt gedaan.
Dus enkel beleefde positiveteit zonder die negatieve kant te kennen zal je denken ( gevoelswerking) niet kunnen verruimen naar het mee voelen in de situatie van je medemens.
Ach, het is maar weer een gevoelswerking van mij wat ik nu schrijf en misschien ken ik die andere kant niet die jij bezit.
De andere kant?

Soms zijn absurde of extreme voorbeelden handig om beter te begrijpen wat er met iets bedoeld wordt, in onze verbeelding kunnen we een reflectie maken naar de hedendaagse realiteit waardoor het een metafoor wordt. Stel dat er ergens een muur staat waar we met z’n allen tegenaan lopen, na het ruimen van de slachtoffers proberen we opnieuw met hetzelfde resultaat. Dit blijven we herhalen, onze doelstelling blijft dezelfde en dat is voorbij die muur geraken. Plots komt er iemand op het idee om een gat in die muur te hakken, hij plaatst er ook een deur in. We proberen opnieuw en het resultaat is exact hetzelfde dan voorheen. Het gat en de deur heeft dus niet geholpen, het idee gaat de prullenmand in en we doen verder zoals voorheen, slachtoffers ruimen en nog eens proberen, slachtoffers ruimen en nog eens proberen … Aan de andere kant van de muur staat een aantal te roepen dat men eerst die deur moet opendoen vooraleer men door de muur kan, ook niet allemaal tegelijkertijd maar één voor één. Naarmate meer mensen deze deur nemen wordt het probleem vanzelf opgelost, de muur verdwijnt dan als sneeuw voor de zon waardoor de deur uiteindelijk een gat in de lucht blijkt te zijn. Een nieuwe muur kan slechts bestaan als we deze heropbouwen maar dat zou redelijk absurd zijn, de optie van de deur blijft immers bestaan.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

27 okt 2013, 11:42

Die oplossing aangaande de muur YYZ, heeft mijn inziens te maken met het intelligentie vermogen.
Ik doelde meer op het gevoel in de mens. En mijn inziens loopt intelligentie en het gevoel van de mens niet altijd synchroon. Vaak zit daar tussen in ook nog de wilskracht die het gevoel of oplossingen vanuit je intelligentie vermogen kan beïnvloeden.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

27 okt 2013, 17:49

janx schreef:Die oplossing aangaande de muur YYZ, heeft mijn inziens te maken met het intelligentie vermogen.
Ik doelde meer op het gevoel in de mens. En mijn inziens loopt intelligentie en het gevoel van de mens niet altijd synchroon. Vaak zit daar tussen in ook nog de wilskracht die het gevoel of oplossingen vanuit je intelligentie vermogen kan beïnvloeden.
Misschien heb je het hierover?

Niveau 5: Secondary Integration

Innerlijke conflicten verdwijnen door het bereiken van het persoonlijkheidsideaal (wat ik kan en wil zijn). Er is nu integratie van de eigen waarden en normen in het zijn en in het alledaagse leven. Cognitieve en emotionele structuren (denken en voelen) zijn met elkaar versmolten in een harmonieus en flexibel geheel. Empathie en altruïsme zijn prominent aanwezig.

Volgens Dabrowski bevindt de meerderheid onder ons zich op niveau 1 voor het leven. Anderen stoten door naar niveau 2 maar blijven daar dan hangen. Zij zullen met angsten en neurose kampen voor de rest van hun dagen. De desintegratie krijgt geen richting en geeft geen aanleiding tot het ontstaan van nieuwe, hoger ontwikkelde, emotionele en cognitieve structuren. Slechts een minderheid gaat richting niveau 3 en bereikt misschien niveau 4.
Niveau 5 is voor enkelingen voorbehouden, zoals de Dalai Lama en Mahatma Ghandi…

http://hoogbegaafdvlaanderen.be/07_Prob ... owski.html