Restaurantbespreking .

Er is geen oprechter liefde dan de liefde voor lekker eten (George Bernard Shaw - 1854)

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

19 feb 2012, 10:48

Neen, dat is niet normaal dat je je visgerecht met een lepel moet eten.
Nu vind ik persoonlijk die degustatieborden, met zo'n heel klein diep gat in het midden, heel onhandig om iets anders dan soep uit te eten en je ziet ze ook te pas en te onpas verschijnen.
Zoiets als hieronder dus. In deze zat mijn dessert, dat ging nog maar evengoed durven ze er een gerecht in stoppen dat je met vork en mes moet eten. Super handig!
Afbeelding

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

21 aug 2012, 14:12

MyriamC schreef:Neen, dat is niet normaal dat je je visgerecht met een lepel moet eten.
Ik zou het bijzonder op prijs stellen moesten restaurateurs er stante pede mee ophouden je voedsel te presenteren in bizarre recipiënten die daar helemaal niet voor bestemd zijn.
Een stuk schalie met daarop een soort espressokopje zonder oor waarin wel circa 10 centiliter "soepje" verstrekt wordt tesamen met een theelepeltje, of een borrelglaasje waar ze sla, geitenkaas en een stukje ananas in proppen, gvd hou daar aub mee op!

Ik krijg eveneens het vliegend fleurissijn van dat "nuances"-gedoe: bloemen horen thuis in de tuin of in een vaas op de salontafel.
Twee druppeltjes saus in het gezelschap van een knikkerbolletje coquilles en een stukje rode biet van anderhalve centimeter diameter zijn allicht goed voor een koppel sterren, mij komt het alleen maar lachwekkend over.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

21 aug 2012, 18:08

MichelN schreef:
MyriamC schreef:Neen, dat is niet normaal dat je je visgerecht met een lepel moet eten.
Ik zou het bijzonder op prijs stellen moesten restaurateurs er stante pede mee ophouden je voedsel te presenteren in bizarre recipiënten die daar helemaal niet voor bestemd zijn.
Een stuk schalie met daarop een soort espressokopje zonder oor waarin wel circa 10 centiliter "soepje" verstrekt wordt tesamen met een theelepeltje, of een borrelglaasje waar ze sla, geitenkaas en een stukje ananas in proppen, gvd hou daar aub mee op!

Ik krijg eveneens het vliegend fleurissijn van dat "nuances"-gedoe: bloemen horen thuis in de tuin of in een vaas op de salontafel.
Twee druppeltjes saus in het gezelschap van een knikkerbolletje coquilles en een stukje rode biet van anderhalve centimeter diameter zijn allicht goed voor een koppel sterren, mij komt het alleen maar lachwekkend over.
Kan je beter aan het restaurant in kwestie laten weten, hier neerpennen zal hen niet laten wijzigen!

stew
Lid geworden op: 08 apr 2005, 16:23
Locatie: kempen

22 aug 2012, 02:05

volledig eens met je oordeel over de " kunststukjes " op de borden. Laatst was ik met mijn partner in de Nuance ( 2 sterren - Duffel -) . Heb nog nooit zo'n mooi schilderijtje op een bord gezien. Wel 8 verschillende smaken die ; volgens de recensenten - elkaar aanvullen. Ik heb heel voorzichtig , met de punt van mijn tafelmes ( onbeleefd ! ) elk druppeltje geproefd. Wij zijn ervaren restaurantbezoekers. We konden wel drie of vier van die druppeltjes herkennen. De andere ingrediënten moesten we raden.
Nee , jonge koks , dat is niet meer lekker gaan eten , dat is snobisme. Bovendien waren de bijpassende wijnen van matige kwaliteit. Toen ik daarover een gesprek had met de mevrouw van het restaurant , gaf ze als verklaring : als we nu nog heel goeie wijnen zouden schenken , dan werd het te duur voor onze klanten.
Bovendien was het vrij rumoerig in het restaurant. Een aantal jonge mensen dronken verschillende Irish koffies na het eten ( om de honger te stillen ? )- en ze lieten hun aanwezigheid overduidelijk opmerken. Dat verwacht ik niet als ik met mijn vrouw rustig ga dineren.
Nuance : qua presentatie : 10
qua smaken : Vermoedelijk ook hoge kwotatie
Qua bijhorende wijnen : 6
Stemming : 5 .
Oei , ik vrees dat ik nu alle beroepsrecensenten op mijn dak zal krijgen. Zonder belang , want voor 300 euro ga ik liever ergens anders eten. Sorry , chef en mevrouw.
Stew

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

22 aug 2012, 09:52

Ik ben het wel voor een stuk met je eens Stew. Wij zijn ook 'ervaren genieters' en ik ben eigenlijk die zalfjes, druppeltjes, espumaatjes en andere muizenhapjes strontzat. Je krijgt zoveel verschillende smaken te verwerken op één bord dat je ipv gewoon lekker te genieten moet gaan analyseren wat je aan het eten bent. Ik hou van mooi gedresseerde borden, maar ik hou ook van het concept less is more. Een gerecht mag complex zijn, maar ik wil de essentie nog wel kunnen proeven.
En in ieder sterrenrestaurant (of zelfs de hogere klasse zonder ster), overal zien de borden er zowat een beetje hetzelfde uit. Veel kleur, veel te veel ingrediëntjes, eenheidsworst.
Ik moet ook altijd lachen als de lijst van ingrediënten opgesomd wordt. Zelfs de twee armzalige erwtjes of het flinterdunne amper zichtbare stukje uitgebakken parmaham wordt vernoemd. Wij zeggen wel eens tegen elkaar: straks gaan ze ons nog vertellen hoeveel korrels zout er gebruikt zijn ...

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

22 aug 2012, 15:51

stew schreef:Bovendien waren de bijpassende wijnen van matige kwaliteit. Toen ik daarover een gesprek had met de mevrouw van het restaurant , gaf ze als verklaring : als we nu nog heel goeie wijnen zouden schenken , dan werd het te duur voor onze klanten.

Stew

Bij passende wijnen zijn altijd van matige kwaliteit, het is casa-casa die telt, je weet toch dat je voor een meer prijs van 25 a 35€ p.p. geen klasse wijnen kunt hebben, de bijpassende wijntjes zijn meestal uit de prijsklasse van 5 a 8 € per fles in de handel.

Ik drink dan nog liever één witte en één rode per fles dat ik tenminste goede wijn krijg, en de prijs zal niet zoveel van elkaar uitvallen dan de bijpassende wijntjes die men serveert !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

18 okt 2012, 18:02

In de laatsta maanden gaan eten ,zowel bij Peter Goossens(Hof van Cleve) als Sergio Herman(Sluis).Eten heel pover maar duur ongeveer 100 euro /persoon en kregen als antwoord omdat we geen wijn dronken,dat we niet meer welkom waren :twisted:
iedere waarheid heeft zijn eigen reden

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

18 okt 2012, 18:09

linden schreef:In de laatsta maanden gaan eten ,zowel bij Peter Goossens(Hof van Cleve) als Sergio Herman(Sluis).Eten heel pover maar duur ongeveer 100 euro /persoon en kregen als antwoord omdat we geen wijn dronken,dat we niet meer welkom waren :twisted:
Kreeg je dat te horen in Sluis of bij Goossens? Van Sluis heb ik dat ook al horen zeggen.
Niemand is toch verplicht van wijn te drinken? Wij doen dat ook niet.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

18 okt 2012, 19:49

Prima Vera schreef:
linden schreef:In de laatsta maanden gaan eten ,zowel bij Peter Goossens(Hof van Cleve) als Sergio Herman(Sluis).Eten heel pover maar duur ongeveer 100 euro /persoon en kregen als antwoord omdat we geen wijn dronken,dat we niet meer welkom waren :twisted:
Kreeg je dat te horen in Sluis of bij Goossens? Van Sluis heb ik dat ook al horen zeggen.
Niemand is toch verplicht van wijn te drinken? Wij doen dat ook niet.


Dit is totaal onzin, in geen van beiden word dit gezegd !!

Waar haalt men dit uit om dit in de wereld te sturen !
 
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

18 okt 2012, 20:34

Ja Denlowie dan zal Linden een leugenaar zijn zeker? 8O

bocuse
Lid geworden op: 04 apr 2005, 14:47
Locatie: wetteren

18 okt 2012, 22:16

linden schreef:In de laatsta maanden gaan eten ,zowel bij Peter Goossens(Hof van Cleve) als Sergio Herman(Sluis).Eten heel pover maar duur ongeveer 100 euro /persoon en kregen als antwoord omdat we geen wijn dronken,dat we niet meer welkom waren :twisted:
Sorry, maar daar geloof ik nu eens niets, maar dan ook niets van...
Zelfs sterrenrestaurants als de bovengenoemde ondervinden ook de weerslag van de crisis.
En het zou mij ten zeerste verwonderen dat zij zich zouden permiteren om een dergelijk arrogant gedrag te vertonen .

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

19 okt 2012, 15:04

Een paar maanden geleden is dit al gezegd en geschreven geweest zelfs in bepaalde kranten!

Peter en Sergio hebben toen al gereageerd en het Oud Sluis dit ken ik nu per toeval zeer goed en dit word daar zeker nooit of nooit gezegd of geschreven, want een paar maanden geleden werd er geschreven dat ze een envenloppe kregen bij het buiten gaan met de vraag om niet meer langs te komen!

Dit is onmiddellijk tegen gesproken geweest door Sergio en ook door Peter, ik persoonlijk vind het zeer spijtig dat zulke mensen en restaurants op zo een manier in het verkeerde daglicht gesteld word !
 
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

19 okt 2012, 15:09

Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

19 okt 2012, 15:36

We zullen Linden dan nog eens aan de tand moeten voelen.

bocuse
Lid geworden op: 04 apr 2005, 14:47
Locatie: wetteren

19 okt 2012, 17:00

Prima Vera schreef:We zullen Linden dan nog eens aan de tand moeten voelen.
Tja Linden zal het horen vertellen hebben van een doofstomme , die het gehoord heeft van een blinde die het zelf gezien heeft... :wink: