gedachten zijn herinneringen, het is geen denken - poging2

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

gedachten zijn herinneringen, het is geen denken

Peiling eindigde op 23 nov 2014, 11:27

ja dit klopt dan
2
29%
neen, niet mee eens
3
43%
misschien
2
29%
 
Totaal aantal stemmen: 7

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

26 nov 2013, 18:11

Albert Van den Bosch schreef:
Dianthus schreef:Ja controle over je gedachten maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan want zichzelf verliezen in gedachtestromen is zo verleidelijk en laat staan de zaken waar we ons mee identificeren die in feite van weinig betekenis zijn zoals bv. bepaalde partijen in voetbal en politiek, mooie wagens, … en ga zo maar door. Wat wel werkelijk van betekenis ligt niet buiten ons maar binnen ons en wanneer we dat te pakken hebben dan hebben we waarlijk het geluk, ons eigen Zelf, gevonden en dan van daaruit handelen is het geluk uitdelen en zo krijgen we dat ook weer terug want het gelijke trekt het gelijke aan...
Zeer juist

"zichzelf verliezen in de gedachtenstroom" is inderdaad de essentie :
we willen wel NA-denken ... dat is wàt we ECHT WILLEN

maar die gedachten-stroom is bijna niet te stuiten

het is ook logisch : want het is het beschermings-mechanisme van ons lichaam :

alles wat we zintuiglijk én in onszelf "waarmerken" MOET geëvalueerd worden als goed/slecht/nuttig/waar/onwaar/rechtvaardig enz ...
en hoe doen we dat?
... : ons lichaam bied ons alle relevante herinneringen aan van vroeger :
- hoe deden we het toen ?
- en hoe liep het af ?
.... daarvan de samenvatting als bruikbaar gegeven om naar te handelen NU

dus wij REAGEREN al naargelang onze evaluatie van de eerdere herinneringen en gevolgtrekkingen van gelijkaardige situaties :
met bijhorende gevoelens ( bibberen, achteruittrekken, handgebaren ... desgevallend roepen, aanvallen enz ...

Niet moeilijk dat we steeds allert zijn ... dat zijn onze instincten die worden opgeroepen

Dus die gedachten=herinneringen zijn niet "ongevaarlijk" als je direct wil reageren

We moeten echt NA-denken hoe we gaan handelen ... en alle omstandigheden ... niet direct van repliek geven, niet direct op onze teen getrapt zijn

... niet denken aan! ... maar over-denken, nadenken, innerlijk overleggen en vooral de tijd nemen ... neem steeds de tijd

en inderdaad : als het over voetbal, politiek of mooie wagens gaat ... laat dan niet toe dat van de hak op de tak gesprongen wordt ... want dan krijg je dus allerlei lichamelijke reacties ( uit je verleden aangediend ) ... en die zijn waarschijnlijk NIET relevant ( die reacties bedoel ik )

denk ik, Albert
Aandacht voor reacties op uitnodigingen heeft ook wel iets. :wink:

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

28 nov 2013, 13:26

YYZ schreef: aandacht voor reacties op uitnodigingen heeft ook wel iets. :wink:
mijn uitnodiging voor een gesprek over de topic is : maandag of dinsdag om 14h30 in het KASTEEL ( groot wit gebouw, niet het Sterkshof dus ), binnen, ik zal een dikke blauwe farde op onze tafel leggen

De juiste dag hangt af van wat de meeste deelnemers aan het gesprek zullen verkiezen, en zal ik hier, in dit forum posten, zondagavond.

Er wordt gemodereerd, dus niemand spreekt voordat iemand uitgesproken is;
We spreken elkaar alleen aan met de voornaam en er worden geen persoonlijke vragen gesteld en de enige vereiste is respect voor andersmans mening ... of je ermee akkoord gaat of niet .

Deelname kan voor iedereen, alleen aanzitten en luisteren kan ook.
Het zal een kleine beperkte groep zijn.
Niks is verplicht, gratis.

We sluiten af op 15h30.

je bent uitgenodigd,
Albert


[/quote]
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

28 nov 2013, 17:21

Albert Van den Bosch schreef:
YYZ schreef: aandacht voor reacties op uitnodigingen heeft ook wel iets. :wink:
mijn uitnodiging voor een gesprek over de topic is : maandag of dinsdag om 14h30 in het KASTEEL ( groot wit gebouw, niet het Sterkshof dus ), binnen, ik zal een dikke blauwe farde op onze tafel leggen

De juiste dag hangt af van wat de meeste deelnemers aan het gesprek zullen verkiezen, en zal ik hier, in dit forum posten, zondagavond.

Er wordt gemodereerd, dus niemand spreekt voordat iemand uitgesproken is;
We spreken elkaar alleen aan met de voornaam en er worden geen persoonlijke vragen gesteld en de enige vereiste is respect voor andersmans mening ... of je ermee akkoord gaat of niet .

Deelname kan voor iedereen, alleen aanzitten en luisteren kan ook.
Het zal een kleine beperkte groep zijn.
Niks is verplicht, gratis.

We sluiten af op 15h30.

je bent uitgenodigd,
Albert

[/quote]

Beste Albert, dank voor uitnodiging. een weekje later op dinsdag om 14.30 h of vanaf woensdag. Heb al een aantal afspraken op die dagen, ziet er alvast leuk uit.

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

29 nov 2013, 09:14

YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:
YYZ schreef: aandacht voor reacties op uitnodigingen heeft ook wel iets. :wink:
mijn uitnodiging voor een gesprek over de topic is : maandag of dinsdag om 14h30 in het KASTEEL ( groot wit gebouw, niet het Sterkshof dus ), binnen, ik zal een dikke blauwe farde op onze tafel leggen

De juiste dag hangt af van wat de meeste deelnemers aan het gesprek zullen verkiezen, en zal ik hier, in dit forum posten, zondagavond.

Er wordt gemodereerd, dus niemand spreekt voordat iemand uitgesproken is;
We spreken elkaar alleen aan met de voornaam en er worden geen persoonlijke vragen gesteld en de enige vereiste is respect voor andersmans mening ... of je ermee akkoord gaat of niet .

Deelname kan voor iedereen, alleen aanzitten en luisteren kan ook.
Het zal een kleine beperkte groep zijn.
Niks is verplicht, gratis.

We sluiten af op 15h30.

je bent uitgenodigd,
Albert

Beste Albert, dank voor uitnodiging. een weekje later op dinsdag om 14.30 h of vanaf woensdag. Heb al een aantal afspraken op die dagen, ziet er alvast leuk uit.[/quote]

DINSDAG 10 december dus 14h30 : lees bovenstaand voor bijeenkomst

voor de mensen die op de poll-vraag antwoorden dat ze niet akkoord zijn , kunnen die eens hun denken in dit forum uiteenzetten, liefst erg-on-topic blijven aub; het moet over gedachten & denken & herinneren gaan ... dank bij voorbaat
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 dec 2013, 18:36

Albert Van den Bosch schreef:DINSDAG 10 december dus 14h30 : lees bovenstaand voor bijeenkomst
Beste Albert, moet lukken (is kasteeltje aan die vijver toch?)

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

02 dec 2013, 19:27

YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:DINSDAG 10 december dus 14h30 : lees bovenstaand voor bijeenkomst
Beste Albert, moet lukken (is kasteeltje aan die vijver toch?)
is inderdaad kasteel-restaurant-café aan die vijver DINSDAG 10 december dus 14h30
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 dec 2013, 14:38

Albert Van den Bosch schreef:
YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:DINSDAG 10 december dus 14h30 : lees bovenstaand voor bijeenkomst
Beste Albert, moet lukken (is kasteeltje aan die vijver toch?)
is inderdaad kasteel-restaurant-café aan die vijver DINSDAG 10 december dus 14h30
Wordt leuk, je zal me wel zien verschijnen mits een beetje aandacht :wink:

Wat we zien is niet de werkelijkheid. We zien dat de zon opkomt, maar ‘weten’ dat in werkelijkheid de zon ten opzichte van ons (de aarde) stilstaat en dat de aarde draait. In de wereld van het onzichtbaar kleine is het nog gekker, want de wereld is vooral leeg. Materie is niet van materie gemaakt. Als we de kern van een atoom vergroten tot een rijstkorrel, zou het hele atoom de grootte hebben van een voetbalstadion en de elektronen zouden als rijstkorrels zijn die tussen de plaatsen doorvliegen. Sir Arthur Eddington zei: “De materie is overwegend spookachtige lege ruimte.” Om preciezer te zijn, het is 99,9999999% lege ruimte. Maar waarom zakt die 99,9…% lege ruimte van mijn hand niet door de 99,9… % lege ruimte van de tafel, waarop mijn hand ligt? De makkelijkste verklaring hiervoor is dat de elektronen zo snel rond de kern draaien dat ze een ondoordringbaar pantser vormen. Stel je voor dat iemand een gewicht aan een touw rond zich slingert. Je kunt niet in de buurt komen om hem of haar aan te raken, want het rondcirkelende gewicht houdt je op afstand. Wanneer twee atomen elkaar ontmoeten, zorgt de cirkelende beweging van hun elektronen ervoor dat ze elkaar niet kunnen raken en gedragen ze zich als massieve ballen. (Peter Russel)

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

03 dec 2013, 15:08

YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:
YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:DINSDAG 10 december dus 14h30 : lees bovenstaand voor bijeenkomst
Beste Albert, moet lukken (is kasteeltje aan die vijver toch?)
is inderdaad kasteel-restaurant-café aan die vijver DINSDAG 10 december dus 14h30
Wordt leuk, je zal me wel zien verschijnen mits een beetje aandacht :wink:

Wat we zien is niet de werkelijkheid. We zien dat de zon opkomt, maar ‘weten’ dat in werkelijkheid de zon ten opzichte van ons (de aarde) stilstaat en dat de aarde draait. In de wereld van het onzichtbaar kleine is het nog gekker, want de wereld is vooral leeg. Materie is niet van materie gemaakt. Als we de kern van een atoom vergroten tot een rijstkorrel, zou het hele atoom de grootte hebben van een voetbalstadion en de elektronen zouden als rijstkorrels zijn die tussen de plaatsen doorvliegen. Sir Arthur Eddington zei: “De materie is overwegend spookachtige lege ruimte.” Om preciezer te zijn, het is 99,9999999% lege ruimte. Maar waarom zakt die 99,9…% lege ruimte van mijn hand niet door de 99,9… % lege ruimte van de tafel, waarop mijn hand ligt? De makkelijkste verklaring hiervoor is dat de elektronen zo snel rond de kern draaien dat ze een ondoordringbaar pantser vormen. Stel je voor dat iemand een gewicht aan een touw rond zich slingert. Je kunt niet in de buurt komen om hem of haar aan te raken, want het rondcirkelende gewicht houdt je op afstand. Wanneer twee atomen elkaar ontmoeten, zorgt de cirkelende beweging van hun elektronen ervoor dat ze elkaar niet kunnen raken en gedragen ze zich als massieve ballen. (Peter Russel)
heel interessant en leuk ... maar totaal off topic natuurlijk, het gaat niet over onze gedachten die al of niet denken zijn

de ontwerpers van onze taal .. ik bedoel de denkers die nieuwe woorden vonden, bij onze taal-ontwikkeling, moeten knappe gasten zijn geweest zijn

... hun na-denken ondersteunt mijn stelling

want ik beweer dus dat ons initiieel denken, het pre-denken dus,
voorafgaand aan na-denken : herinneringen zijn en NIETS anders, heel ons denken voorafgaand aan nadenken is het oprakelen van wat we vroeger reeds bedacht hebben en als parate kennis kunnen gebruiken

gedachten zijn dan gewoon DATGENE WAT WE DACHTEN ( vroeger dus = GEEN NIEUW DENKEN, en zeker geen denken dus ! )

diegenen die het woord "gedachte" ontwierpen hadden dat dus toen al door ...en honderden jaren later is de wetenschap er nog steeds niet achter

fijn dat we daarover eens van "gedachten gaan wisselen", ik zie er naar uit

Albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 dec 2013, 18:27

Albert Van den Bosch schreef:
YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:
YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:DINSDAG 10 december dus 14h30 : lees bovenstaand voor bijeenkomst
Beste Albert, moet lukken (is kasteeltje aan die vijver toch?)
is inderdaad kasteel-restaurant-café aan die vijver DINSDAG 10 december dus 14h30
Wordt leuk, je zal me wel zien verschijnen mits een beetje aandacht :wink:

Wat we zien is niet de werkelijkheid. We zien dat de zon opkomt, maar ‘weten’ dat in werkelijkheid de zon ten opzichte van ons (de aarde) stilstaat en dat de aarde draait. In de wereld van het onzichtbaar kleine is het nog gekker, want de wereld is vooral leeg. Materie is niet van materie gemaakt. Als we de kern van een atoom vergroten tot een rijstkorrel, zou het hele atoom de grootte hebben van een voetbalstadion en de elektronen zouden als rijstkorrels zijn die tussen de plaatsen doorvliegen. Sir Arthur Eddington zei: “De materie is overwegend spookachtige lege ruimte.” Om preciezer te zijn, het is 99,9999999% lege ruimte. Maar waarom zakt die 99,9…% lege ruimte van mijn hand niet door de 99,9… % lege ruimte van de tafel, waarop mijn hand ligt? De makkelijkste verklaring hiervoor is dat de elektronen zo snel rond de kern draaien dat ze een ondoordringbaar pantser vormen. Stel je voor dat iemand een gewicht aan een touw rond zich slingert. Je kunt niet in de buurt komen om hem of haar aan te raken, want het rondcirkelende gewicht houdt je op afstand. Wanneer twee atomen elkaar ontmoeten, zorgt de cirkelende beweging van hun elektronen ervoor dat ze elkaar niet kunnen raken en gedragen ze zich als massieve ballen. (Peter Russel)
heel interessant en leuk ... maar totaal off topic natuurlijk, het gaat niet over onze gedachten die al of niet denken zijn

de ontwerpers van onze taal .. ik bedoel de denkers die nieuwe woorden vonden, bij onze taal-ontwikkeling, moeten knappe gasten zijn geweest zijn

... hun na-denken ondersteunt mijn stelling

want ik beweer dus dat ons initiieel denken, het pre-denken dus,
voorafgaand aan na-denken : herinneringen zijn en NIETS anders, heel ons denken voorafgaand aan nadenken is het oprakelen van wat we vroeger reeds bedacht hebben en als parate kennis kunnen gebruiken

gedachten zijn dan gewoon DATGENE WAT WE DACHTEN ( vroeger dus = GEEN NIEUW DENKEN, en zeker geen denken dus ! )

diegenen die het woord "gedachte" ontwierpen hadden dat dus toen al door ...en honderden jaren later is de wetenschap er nog steeds niet achter

fijn dat we daarover eens van "gedachten gaan wisselen", ik zie er naar uit

Albert
Ja, als dat zo is, dan zouden we ons ook moeten kunnen herinneren wie de oerknal bedacht heeft, herinneringen moeten daaraan voorbij gaan. It's all in the mind, zo men zegt.

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

03 dec 2013, 18:57

YYZ schreef: Ja, als dat zo is, dan zouden we ons ook moeten kunnen herinneren wie de oerknal bedacht heeft, herinneringen moeten daaraan voorbij gaan. It's all in the mind, zo men zegt.
We kunnen ons alleen herinneren wat we zelf gedaan en gezegd hebben, en wat anderen gezegd en gedaan hebben : waar we AANWEZIG waren. En natuurlijk wat we gelezen en op andere manieren hebben beleefd.

Albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 dec 2013, 19:51

Albert Van den Bosch schreef:
YYZ schreef: Ja, als dat zo is, dan zouden we ons ook moeten kunnen herinneren wie de oerknal bedacht heeft, herinneringen moeten daaraan voorbij gaan. It's all in the mind, zo men zegt.
We kunnen ons alleen herinneren wat we zelf gedaan en gezegd hebben, en wat anderen gezegd en gedaan hebben : waar we AANWEZIG waren. En natuurlijk wat we gelezen en op andere manieren hebben beleefd.

Albert
Ja, en op basis daarvan kunnen we makkelijk zien waar we naartoe gaan door de manier van denken die we aanhouden of ook niet, andere uitkomst naargelang hoe we denken.

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

03 dec 2013, 20:45

Albert Van den Bosch schreef:
YYZ schreef: Ja, als dat zo is, dan zouden we ons ook moeten kunnen herinneren wie de oerknal bedacht heeft, herinneringen moeten daaraan voorbij gaan. It's all in the mind, zo men zegt.
We kunnen ons alleen herinneren wat we zelf gedaan en gezegd hebben, en wat anderen gezegd en gedaan hebben : waar we AANWEZIG waren. En natuurlijk wat we gelezen en op andere manieren hebben beleefd.

Albert
Ja, en op basis daarvan kunnen we makkelijk zien waar we naartoe gaan door de manier van denken die we aanhouden of ook niet, andere uitkomst naargelang hoe we denken.[/quote]

tja, ik vermoed en hoop, dat dit grappig bedoeld is ...
een glimlach siert mijn gelaat

albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 dec 2013, 08:19

Albert Van den Bosch schreef:
tja, ik vermoed en hoop, dat dit grappig bedoeld is ...
een glimlach siert mijn gelaat

albert
Er bestaan ook tragische grappen, zie bv 'economische' crisis om maar een voorbeeld te noemen.

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

04 dec 2013, 14:32

YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:
tja, ik vermoed en hoop, dat dit grappig bedoeld is ...
een glimlach siert mijn gelaat

albert
Er bestaan ook tragische grappen, zie bv 'economische' crisis om maar een voorbeeld te noemen.
ik zie hier weinig inhoudelijks dat strookt met de topic :

over Denken contra Nadenken
Albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 dec 2013, 17:14

Albert Van den Bosch schreef:ik zie hier weinig inhoudelijks dat strookt met de topic :over Denken contra Nadenken
Albert
En wat met het nuchter waarnemen van dat wat bedacht werd? De nuchtere waarneming laat ook toe om vooruit te denken, dit wordt automatisch gekoppeld aan de bewustzijnsgroei van het betrokken individu en betekent dat andere aspiraties zich ontvouwen. Op deze manier ontstaan er ook herinneringen die er nog niet zijn omdat ze gelegen zijn in een toekomst die voor anderen nog niet zichtbaar is. De werkelijke materialisatie van dergelijke gedachten is dan sterk afhankelijk van het collectieve denken dat, zoals je terecht naar verwijst, veelal vastgeroest zit in het verleden. Zo kan een nobel idee uit het verleden tot een mislukking verworden zijn door het onbegrip dat erover bestond met als gevolg dat hetzelfde idee vandaag reflexmatig verworpen wordt op basis daarvan, onterecht dus.