Waar zijn ze, waar zijn ze?

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

20 jan 2014, 14:01

Waar zijn zij gebleven, of zoals in het originele liedje ‘wo sind sie hin ?’
Want het was immers een Duitstalige zangeres, alleen god weet haar naam nog, die dit liedje ten gehore bracht, en eigenaardig genoeg zong zij dat in de Deutsche sprache.
Ik heb het hier echter niet over oorlogslachtoffers, maar over de medeschrijvers van het allereerste uur in deze rubriek, toen het Seniorennet nog een vriendenclubje scheen te worden en niet eens 1000 leden telde.
Waar zijn deze schrijvelaars gebleven, zijn zij nog in leven en zijn zij het alleen maar beu geworden om regelmatig hier ten tonele te verschijnen, een beetje zoals schrijver dezes ?
Maar om mijn al dan niet gezonde nieuwsgierigheid te bevredigen, en ervoor te zorgen dat ik ‘s nachts de slaap kan vatten ipv. urenlang te liggen woelen, had ik graag enig teken van leven gezien van deze mensen, wiens namen ik hier niet vermeld uit schrik iemand te vergeten…

Je moet zelfs geen artikel schrijven om het bewijs te leveren dat je nog in leven bent, een smiley of een kort ‘Loop naar de pomp’ ‘Loop naar de maan’ of ‘Loop naar de hel’ is al voldoende. Allemaal variaties op hetzelfde thema, zie ik nu.
Hier volgen enkele geldige excuses die kunnen verklaren waarom jij niet antwoord :

-Je staat in een stenen potje, in een kruiswoordraadsel steevast een urne genoemd, op de schoorsteenmantel.

-diezelfde substantie zoals in genoemde potje is aan de wind toevertrouwd op een strooiweide met als mogelijke variatie een uitstrooiing over zee.

-Je bevind je in een volslagen duisternis en kan uiteraard niets zien en niets doen, te wijten aan het feit dat je in een horizontale positie 2 meter onder de grond steekt en er juist een worm kruipt uit het gat waar veel vroeger jouw neus heeft gestaan.

-je bent in tegenstelling tot voorgaande excuses nog wel onder de levenden, maar de grijze massa onder de schedelpan is uitgedroogd en gekrompen tot de grootte van een walnoot. Je zit dus in een instelling tezamen met soortgenoten, en jouw enige interesse is nog wanneer die zware matrone in haar witte uniform komt om je te voederen. Maar, en dat is uiteraard spijtig, telkenmale wanneer je een beetje morst een mep tegen uw bakkes geeft. (Voor diegenen die niet al te best weten wat een matrone is, het is de gade van een matroos-denk ik toch-)

-Je ligt ten gevolge van een auto-ongeval, of om in de mode te blijven een ski-ongeval, in een diepe coma. In dit geval verwacht ik toch zogauw mogelijk, dwz. binnen een jaar of 7 een antwoord.

Dus, waar ben jij gebleven ???
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

20 jan 2014, 15:32

zandmannetje schreef:Dus, waar ben jij gebleven ???
De Blauwe Engel die destijds dat liedje zong - alles behalve origineel overigens, het was de vertaling van een Pete Seeger-klassieker en in het Duits bekt dat gewoon niet - heeft intussen een paar ladders in d'r netkousen en met dat malle hoedje op verleidt ze zelfs geen bronstige bizon meer.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

20 jan 2014, 16:00

Maar, om op je vraag te antwoorden: zou het kunnen dat je met "Waar zijn ze?" iemand der mannelijke kunne bedoelt?
Dan weet ik zeker dat je met de uitspraak "DAAR IS 'M, DAAR IS 'M!" van een beroemde Vlaamse filosoof-waarvan-de-naam-mij-nu-net-niet-te-binnen-schiet al een heel eind op weg geholpen bent.
Anders deze (uit een Nederlandse krant): "Violiste op ski's namens Thailand richting Sotsji".
Dat meisje heeft allicht nog een lastige reis voor de boeg, laten we hopen dat haar trip langs berg en dal, al dan niet met hoorngeschal, voorspoedig verloopt.

Choerrel
Lid geworden op: 27 dec 2008, 21:08

20 jan 2014, 16:07

En een deel is verdwenen om onder een andere nicknaam terug te keren.

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

20 jan 2014, 17:25

Ik ben er nog. Hoewel de laatste tijd schreef ik minder in K & C. Begon me af te vragen, of ik hier alleen nog maar voor mezelf schreef. Ik zal proberen mijn leven te beteren! :wink: Van sommige schrijvelaars vraag ik mij ten andere ook af, waar die naar toe zijn. En ja, zo een tien jaar geleden zaten wij hier op K&C met een bonte bende wiens verhalen nog altijd als de meest gelezene waren. Zie de leescijfers. De zee -mannen en vrouwen,de kampioenen fietsers, de schaduwerkabinetters, de kolderbrigadiers (sters) etc. zijn met de noorderzon verdwenen. Goed, 't Is nu eenmaal winter. Maar, 't wordt een lange! Helemaal boven op dit net, zit er nog wel zo ene op zijn trombone te spelen. Die is er nog. Maar die mannen met die Italiaanse namen, die waren opeens weg. En nog een ander mag zo een beetje mee de baas spelen op senNet. Uiteraard nadat zij eerst door onze toenmalige groep werd opgeleid. Die gast met zijn pennenmes, die doet het ook kalmer aan. Maar die is er nog. Het is geen slecht gedacht om eens om een levensteken te vragen. Wie weet, krijgen ze terug goesting (voor de Hollanders:zin). Het speelt geen rol voor wat.
Laatst gewijzigd door ED. op 20 jan 2014, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Fazal

20 jan 2014, 20:06

Beste Zandman, ik ben alleszins heel blij u eindelijk weer eens te mogen lezen!
Dus ..., 'wie', was hier eigenlijk verdwenen??? :wink:

Joris
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:01

20 jan 2014, 20:14

Laten we eerlijk zijn. De grote tijd van de fora is voorbij. De meeste zijn verworden tot clubjes van verzuurde ouderen of gefrustreerde gehandicapten. Het klinkt hard maar het is niet anders. Sommige sites verstoppen zelfs hun forum. Zo zal je tevergeefs een verwijzing naar het forum vinden bij ZITA, ofte Telenet. De grote politieke fora zijn momenteel te zot om los te lopen.
Dit forum lijdt aan een opstoot van victoriaanse morele hypocrisie, zodat elke poging tot een gezonde lach in de kiem wordt gesmoord. Spijtig. Daarom haken mensen af. Wie nog de moeite neemt om te lezen wat hier zoals wordt uitgebraakt, keert na een tijdje het hoofd af en zapt verder.
Seniorennet lijdt, zoals de meeste, onder die algemene sclerose. 't Wordt misschien tijd voor een 'franse revolutie' inclusief een 'grande terreur'. :twisted:
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)

pitter
Lid geworden op: 06 mei 2005, 20:06

20 jan 2014, 21:23

Ja, dat waren nog eens tijden! Met Robert Meertens uit de Panne die om de haverklap geband werd, maar de volgende dag onder een andere naam weer vele puntjes tussen de woorden typte. Met Prutske als geestelijk begeleidster. En natuurlijk de onvergelijkbare Katana die als het nodig was zijn zwaard trok.
MaLoReg

21 jan 2014, 16:10

Ne goeien dag zandmanneke, en waar blijf jij?

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

21 jan 2014, 20:35

Ook ik vind de oproep van Zandmannetje bewonderenswaardig. Per slot van rekening is hij de man die Columns en Kolder jarenlang levendig en lezenswaard heeft gehouden al moet ik toegeven dat ik pas laat op zijn ding ben over geschakeld. (Een tekortkoming in mijn cultuur !!!)
Hieerbij, hieronder, een poging om zijn rubriek terug op gang te brengen. Toegeven, het is niet mijn beste bijdrage maar misschien komt er nog wat beters uit de bus.

CA R N A V A L

Via mijn ethymologisch woordenboek leerde ik dat het woord “Carnaval” afgeleid is uit het latijn “Carne Levalis”, wat zou betekenen Vlees (carne) Onthouden of Opheffen (levare). Die onthouding zou dan betekenen dat mensen drie dagen voor de Vasten nog eenmaal uit de bol mogen gaan alvorens aan het serieuze werk te beginnen. Maar ja, die vroegere geplogenheden veranderen en de betekenis van de oorspronkelijke origine verwatert. De christelijke Vasten is niet meer wat hij geweest was en misschien is dit niet echt een slechte zaak. Wel eigenaardig is dat onze islamitische nieuwkomers dit fenomeen hebben overgenomen via de Ramadan en blijkbaar daar veel belang aan hechten mede dank zij onze Vlaamse geschreven en televisiepers.
Nu is het zo dat ik zelf geen fervent carnavalvierder ben. Maar een goede vriend van mij, een collega, is een Aalstenaar en wie in deze periode van het jaar het woord “Aalst” uitspreekt, kan niet anders dan onwillekeurig aan carnaval denken. Nu is het zo dat die stad enkele beroemde figuren heeft voortgebracht zoals Dirk Martens, de drukker die nog met Erasmus correspondeerde. (Overigens en terzijde : Erasmus schreef ooit een boekje over het derven van vlees met als ondertitel “en andere bepalingen die van mensen uitgaan” – ondertitel met een omfloerste uithaal naar de toenmalige kerkelijke overheid). Maar ook Louis Paul Boon, Boontje toutcourt, en priester Daens waren beroemde Aalstenaars.
Tegenwoordig echter is er in Aalst niet echt veel te beleven, hun voetbalploeg Den Eendracht scheert geen hoge toppen meer en de Aalstenaars moeten het van carnaval hebben. Dit is ook niet mis want hun evenement is onlangs erkend als immaterieel werelderfgoed of waar de “voil jeannetten” al niet geschikt voor zijn.
Maar goed, mijn goede vriend-collega en Aalstenaar nodigde me uit om het carnaval te komen bijwonen. Zelf was hij een naarstige werknemer die weinig eisen stelde omtrent zijn vakantieperiode behalve dan de week van het carnaval. De eerste drie dagen om deel te nemen en de volgende vier om te herstellen van zijn bijdrage hiertoe. Ik hapte op zijn uitnodiging toe in de veronderstelling dat ik het gebeuren vanaf de tribune zou kunnen waarnemen. Maar blijkbaar had hij de zaken anders bekeken.
“Als wat ga je deelnemen ?”, vroeg hij.
“Wel, gewoon als toeschouwer. Vanaf de tribune”, antwoordde ik.
Hij klakte even met de tong alsof ik een verkeerd antwoord had gegeven. “Neen ,neen, dat gaat niet, die tribune is voorbehouden voor VIP’s, genre torenp..p..s en consoorten, neen man, je moet je carnavalesk verkleden.
Ik voelde me een beetje onthutst en vroeg hem : “Je bedoelt dat ik een zotspak moet aantrekken ?”. Meer en meer kreeg ik de neiging om zijn uitnodiging af te wimpelen.
“Ik zal me verkleden als bankbediende” opperde ik. “Je weet wel, een proper hemd met aangepaste stropdas en een behoorlijk pak”.
Opnieuw was afkeurend tonggeklak mijn deel : “Op die manier kun je niet in de stoet lopen. Je gaat volledig uit de toon vallen en je riskeert door de politie te worden opgepakt wegens verstoring van de openbare orde. GAS-boetes her en der zullen je deel zijn. Je moet hier geen herrie komen schoppen… Gedraag je normaal en hang de idioot uit.”
Even probeerde ik mijn aanwezigheid te verantwoorden door me te verkleden als flitspaal en me ergens gedekt op te stellen langs het parcours waarbij ik even met de ogen zou knipperen telkens een deelnemend stuk miserie waggelend mijn blik voortbijschreed maar ook dit initiatief werd afgewimpeld.
Ik heb het begrepen. Carnaval is een mooie traditie maar geen spek voor de bek van

figaretto

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

21 jan 2014, 22:56

Het voorgaande artikel is een mooi verhaal over dat werelderfgoed Aalst carnaval. Een titel waarvoor waarschijnlijk dik betaald werd door poserende halfontklede stadsbestuurders.Mannen en vrouwen, die de stad denken te bewaken, vanaf of tussen de kantelen van hun kasteel. Als oud- Dendermondenaar kan ik daar maar gedeeltelijk om lachen. Nu ja, oud -Dendermondenaar is nu niet de juiste benaming. Ik heb er enkele jaren mijn broek versleten op de schoolbanken van een college dat de pretentie had zich maagdelijk te noemen. In feite is mijn aangelande gemeente door deze éénstraatarme stad geconfisqueerd voor de centen. Dit, tengevolge een fusieramp in de jaren zeuventig. Of men het een ramp mag noemen, weet ik niet zo direct. Maar door omstandigheden woon ik in de gebuurte van de ajuinenstad. Een stad, die er trots op is een paard te hebben van karton en een stadsbestuur, dat met haken en ogen in elkaar hangt. Toegegeven. Dat “peerd” is praktischer dan dat van Dendermonde. Dat beest kan zijn kop buigen. Zo niet kan het niet onder de Aalsterse bruggen. In geval van nood kan men die namaak nog wat méér laten zakken. Men kan zijn/haar banden plat zetten. Dat geval staat op wieltjes. Het heeft ook al een chronische snotvalling wat zich uit door het confettiachtig verlies uit de neusgaten. Tot daar wil ik alles nog zo een beetje door de vingers zien. Dat de Aalstenaars zich echter de titel van enige zotten in Vlaanderen durven toe-eigenen, en dit met de hulp van derden, vind ik op zijn minst pretentieus. Dat er hier een halve Italiaan het carnaval en haar Jeannetten komt promoten, vind ik straf! Het kan bijna niet anders of die man is omgekocht,gegeseld, of bedreigd met zijn leven. Gelukkig is er nu het zandmannetje die mij de kans geeft, om mijn ongenoegen wereldkundig te maken. Bij deze roep ik dan ook de VN, Unesco, het E.P, zelfs het centrum De Witte, nog straffer ,P.Vincke op, om mijn eis te steunen. Een terechte eis, om mijn oude stad eveneens op te nemen in de galerie van de zotten. Mijn conclusies zullen hen, nà een strikte controle op procedure- en schrijffouten, die mij eigen zijn, per aangetekend schrijven worden overgemaakt.

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

22 jan 2014, 07:52

:D Blijven a.u.b. zandmannetje !

SEBASTIAN
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:12
Locatie: in het midden

23 jan 2014, 09:43

Duidelijk wezen, Spiksin!

Wat wou u zeggen met "zandmanneke"? Hij noemt toch niet Brahim, ofzo?

Ik ben enorm alert, wanneer het over "zandmannekes" gaat.
De kunst v/h leven is thuis te zijn alsof men op reis is. Godfried Bomans.

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

24 jan 2014, 00:12

Oeps!

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

24 jan 2014, 09:19

Het verschil ligt in " manneke " en " mannetje " volgens mij , maar vergeef een oude Antwerpse sukkelaar die nog te doen had met leurders met wit zand , kinderen die met zand moesten spelen in de zandbak in de nonnekens kindertuin , en de echte zandmannen .

En dan , graag , terug naar 't zandmannetje . a.u.b .

Met vriendelijke groeten .