Bewijs voor het niet bestaan van God

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 jul 2014, 21:16

Fazal schreef:
Reini schreef:Een goed boek over evolutie brengt dan raad.
God ja zeg, ik heb daarover al enkele interessante boeken verslonden, en volg de evolutie v/d wetenschap verder op. En telkens weer, kwam, en kom ik, tot de conclusie dat het leven géén mysterie is. Dus, maak ik er ook geen mysterie van. Laat dan het leven eventueel een toevalligheid wezen, ik lig er niet wakker van. Ik blijf erbij, een mysterie is pas een mysterie, als, en voor iemand, die er een mysterie van maakt. Maar goed, degenen die er willen blijven over discussiëren, voor mij geen probleem. Ik zie het als een hobby, en ik denk dat dat vooral voor hen zo is.
Zo, wie ben ik, om die mensen de mond te snoeren!? Ik mocht dat nog kunnen, ik zou het zeker NIET doen. Maar trachten een mysterie op te lossen dat eigenlijk geen mysterie is, daarvoor vind ik persoonlijk, het leven te kort. Ik zie het dus zo, als er geen probleem is, dan hoeft men het ook niet op te lossen. Men kan slechts een probleem oplossen, als het probleem zich stelt. Er rekening mee houdende dat de kans bestaat, dat men geen oplossing vindt. Het kan zelfs heel goed zijn, dat er helemaal geen oplossing voor bestaat. DE waarheid en DE werkelijkheid zijn eigenlijk zo simpel als wat. Belééf het leven en geniet ervan, voor zo ver dat in uw mogelijkheden ligt. Het is al erg genoeg dat niet voor iedereen de zon schijnt. Maar ook dat, is al lang geen mysterie meer. Er zullen altijd mensen zijn die het beter of (helaas voor hen) slechter hebben dan de anderen. Conclusie: het leven is, of wordt, pas ingewikkeld voor degene die het ingewikkeld maakt. Erger is natuurlijk, als hij het voor anderen ingewikkeld maakt. :wink:
Doet me plots aan het onderstaande denken, mysterie?

Een probleem kan niet worden opgelost als je niet weet wat het is. Zelfs als het in werkelijkheid al is opgelost, zul jij nog steeds het probleem hebben, omdat je niet inziet dat het is opgelost. Zo staat het met de wereld. Het probleem van de afscheiding, dat eigenlijk het enige probleem is, is al opgelost. Toch wordt de oplossing niet gezien, omdat het probleem niet wordt gezien. (boek)
Fazal

04 jul 2014, 21:24

Dat betwist ik niet hoor YYZ. Ik geef u zelfs overschot van gelijk.
Maar ik denk toch dat een, of het, probleem meestal is gekend, maar dikwijls niet is geweten uit welke elementen het probleem bestaat.

Men kan het eigenlijk zo'n beetje met algebra vergelijken.
Eens het, of de, ontbrekende element(en) zijn gekend, ligt de oplossing meestal voor de hand.

Maar als het probleem op zichzelf niet wordt gezien kan het ook niet worden herkend, en aldus zeker niet is gekend, dan kan er ook geen sprake zijn van een probleem.

M.a.w. misschien is er een probleem, maar als wij het niet zien, kunnen we ook geen probleem mét het probleem hebben. En zodoende, wordt een oplossing niet gevraagd. We kunnen dan idd geen oplossing zoeken voor een probleem dat wij niet zien, volgens ons, dus niet bestaat.

Het is wel interessant een eventueel probleem, als gevolg van, te voorzien.
Dan kan men tenminste ook een oplossing voorzien als het probleem zich stelt.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 jul 2014, 22:00

Fazal schreef:Dat betwist ik niet hoor YYZ. Ik geef u zelfs overschot van gelijk. Maar ik denk toch dat een, of het, probleem meestal is gekend, maar dikwijls niet is geweten uit welke elementen het probleem bestaat. Men kan het eigenlijk zo'n beetje met algebra vergelijken. Eens het, of de, ontbrekende element(en) zijn gekend, ligt de oplossing meestal voor de hand. Maar als het probleem op zichzelf niet wordt gezien kan het ook niet worden herkend, en aldus zeker niet is gekend, dan kan er ook geen sprake zijn van een probleem. M.a.w. misschien is er een probleem, maar als wij het niet zien, kunnen we ook geen probleem mét het probleem hebben. En zodoende, wordt een oplossing niet gevraagd. We kunnen dan idd geen oplossing zoeken voor een probleem dat wij niet zien, volgens ons, dus niet bestaat. Het is wel interessant een eventueel probleem, als gevolg van, te voorzien. Dan kan men tenminste ook een oplossing voorzien als het probleem zich stelt.
Mooi gezegd, men heeft dat voor WOII ook proberen te zeggen, men zag het probleem blijkbaar ook niet. Vandaag hetzelfde verhaal maar geen gebrek aan oplossingen ... die men blijkbaar weer niet ziet.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

05 jul 2014, 00:04

YYZ, trapt de mens niet steeds in dezelfde val ?
Doe zoals Fazal en leef je leven, je hebt er maar eentje.
Of ga jij de wereldcrisis en het geldgebrek in je eentje oplossen ?
Je kan ook kiezen ineens in je kist te kruipen, ben je van alle zorgen verlost.
Veel bijval hebben je postings niet, je merkt dat ook.
Zal aan ons liggen, we begrijpen ze gewoonweg niet.
De weg van genieën loopt nu eenmaal niet over rozen
:(

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 jul 2014, 06:38

Reini schreef:YYZ, trapt de mens niet steeds in dezelfde val ?
Doe zoals Fazal en leef je leven, je hebt er maar eentje.
Of ga jij de wereldcrisis en het geldgebrek in je eentje oplossen ?
Je kan ook kiezen ineens in je kist te kruipen, ben je van alle zorgen verlost.
Veel bijval hebben je postings niet, je merkt dat ook.
Zal aan ons liggen, we begrijpen ze gewoonweg niet.
De weg van genieën loopt nu eenmaal niet over rozen
:(
Dat we steeds in dezelfde vallen trappen mag duidelijk zijn, daarom dat ik verwijs naar WOII, ik doe dit niet zomaar. Maar dan komt het, mensen hebben ook de vreemde en zorgwekkende neiging om alles weg te lachen en/of te rationaliseren, het is altijd achteraf dat men zegt dat men het wel heeft zien aankomen, begrijp je?

Op m'n eentje dat geldprobleem oplossen? Iedereen kan dat op z'n eentje als je er even over nadenkt, dat is zelfs verbluffend eenvoudig. Als een brave burger geef ik dat door aan politiek met vriendelijk verzoek om eens tot een ernstige dialoog te komen, ook dat resultaat is verbluffend te noemen, nog zorgwekkender. Maar ik doe m'n best, volgende week zit ik met een aantal wetenschappers samen om dat eens te bespreken. Alternatieven zijn er in overvloed Reini, dat is echt het probleem niet.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

05 jul 2014, 09:05

Het is juist dat "mysterie" dat sommigen graag GOD noemen, omdat het te groots is om te vatten..... en daaruit is veel goeds maar ook veel kwaads gegroeid dat ons mensen steeds zal bewegen - de ontstane "kerken" hebben er steeds héél veel schepjes nog bij gedaan en nog steeds.

Vandaar alle hysterie die daar vaak mee gemoeid gaat :idea: :roll:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 jul 2014, 11:13

Klaartje schreef:Het is juist dat "mysterie" dat sommigen graag GOD noemen, omdat het te groots is om te vatten..... en daaruit is veel goeds maar ook veel kwaads gegroeid dat ons mensen steeds zal bewegen - de ontstane "kerken" hebben er steeds héél veel schepjes nog bij gedaan en nog steeds. Vandaar alle hysterie die daar vaak mee gemoeid gaat :idea: :roll:
Hysterie, soms lijkt het op hypnose. Bijna onwaarschijnlijk om er geloof aan te hechten, toch gebeurt het.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

05 jul 2014, 11:42

YYZ schreef:Op m'n eentje dat geldprobleem oplossen? Iedereen kan dat op z'n eentje als je er even over nadenkt, dat is zelfs verbluffend eenvoudig. Als een brave burger geef ik dat door aan politiek met vriendelijk verzoek om eens tot een ernstige dialoog te komen, ook dat resultaat is verbluffend te noemen, nog zorgwekkender. Maar ik doe m'n best, volgende week zit ik met een aantal wetenschappers samen om dat eens te bespreken.
Ik vermoed dat het merendeel aan geld momenteel enkel uit reeksen van cijfers bestaan die in elektronische geheugens staan opgeslagen binnen instituten die men met de naam 'banken' aanduid.
En wat is nu makkelijker dan gewoon die cijfers even aanpassen waardoor drukkende schuldenlasten verholpen zijn. Echter dat is tegen de zere benen schoppen van zij, die denken macht te moeten hebben op de massa om deze in toom te moeten houden. Natuurlijk moet er een systeem zijn om diensten van en naar elkaar te kunnen uitruilen. Maar omdat uit te baten ter eigen macht, en velen ( zelfs gehele volkeren) daardoor in slechte leef omstandigheden te brengen is absoluut verkeerd mijn inziens. Maar ja ... wie ben ik? Juist, janx met al zijn beperkingen aan begrip. :cry:
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 jul 2014, 13:35

janx schreef:Ik vermoed dat het merendeel aan geld momenteel enkel uit reeksen van cijfers bestaan die in elektronische geheugens staan opgeslagen binnen instituten die men met de naam 'banken' aanduid. En wat is nu makkelijker dan gewoon die cijfers even aanpassen waardoor drukkende schuldenlasten verholpen zijn. Echter dat is tegen de zere benen schoppen van zij, die denken macht te moeten hebben op de massa om deze in toom te moeten houden. Natuurlijk moet er een systeem zijn om diensten van en naar elkaar te kunnen uitruilen. Maar omdat uit te baten ter eigen macht, en velen ( zelfs gehele volkeren) daardoor in slechte leef omstandigheden te brengen is absoluut verkeerd mijn inziens. Maar ja ... wie ben ik? Juist, janx met al zijn beperkingen aan begrip. :cry:
Wel Janx, over meer gaat het echt niet, echt niet. We zijn inmiddels zover dat we er wegenkaarten van maken, blijkbaar is dat voor sommigen gigantisch moeilijk om te begrijpen. Gewoon als voorbeeld:

Afbeelding

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

05 jul 2014, 13:42

Hi YYZ, is het erg voor mij dat ik niet de teksten kan lezen die het schema staan vermeld? En bij het uitvergroten wordt het te diffuus en onleesbaar.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 jul 2014, 13:56

janx schreef:Hi YYZ, is het erg voor mij dat ik niet de teksten kan lezen die het schema staan vermeld? En bij het uitvergroten wordt het te diffuus en onleesbaar.
Ik weet niet of dit erg is, het is hetzelfde dan wat je eerder schreef. Het blijkt soms dat je eerst dingen heel complex moet maken om uiteindelijk te zeggen dat je maar iets eenvoudigs wou zeggen. In het andere geval zegt men misschien dat het zo eenvoudig niet kan zijn, begrijp je? Anders gezegd, je hebt niet meer nodig, miljoenen mensen worden wel bedolven onder allerhande economische nonsens die ze wellicht - tegen beter weten in - gewoon geloven. En men blijft dat maar volhouden, bijna onwaarschijnlijk maar toch gebeurt het.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

05 jul 2014, 14:00

cappa schreef:Beperk je maar tot zeggen dat we het niet kunnen vatten. Al de rest is wollige onzin vol contradicties.
is het niet zo dat jij je zelf die beperking oplegt?
cappa schreef:Samengevat: Er is geen absolute leegte, enkel een aanwezigheid die alles bevat en werkzaamheid doet ontstaan.
In 't kort dus: er is een god.
Lijkt mij zeer juist deze samenvatting van je.
cappa schreef:Vraag: en van waar komt die god? 'k Wil maar zeggen, zo kun je nog lang in (wollige) cirkeltjes lopen. Zijn ze al duizenden jaren mee bezig.
Zeker, die vraag blijft altijd onbeantwoord denk ik. Maar is dat dan ook een noodzaak om het precies te weten? Weet jij precies wie je zelf bent? Wat heeft je bewustzijn gevormd en je denken wat is dat die werkzaamheid als kern van jouw zelf?
Alle antwoorden, door de mens gevonden, zijn maar simpele benaderingen van het werkelijke wat is, was en zal zijn. Hm, ... te wollig? :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 jul 2014, 14:45

janx schreef:Alle antwoorden, door de mens gevonden, zijn maar simpele benaderingen van het werkelijke wat is, was en zal zijn. Hm, ... te wollig? :wink:
Deze stelling veronderstelt dat we weten wat een 'mens' is, wetenschap weet dat helemaal niet, net zoals men nog steeds niet wat tijd en ruimte is. Zoek het maar eens op, wetenschappers bijten zich de tanden kapot, men weet het niet.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

05 jul 2014, 16:14

Ik denk met het weinige wat ik heb, en mijn denken vertaald in het schrift geeft dan weer de reactie van hetgeen de ander aan bezit heeft, wat gemeten naar die van mij, hoger zal scoren. En dat vind ik niet erg we zijn allen ooit begonnen denk ik dan maar.
Ten aanzien van ruimte en tijd, dit overdacht door mij, en niemand zal applaudisseren is mijn verwachting, is enkel die (ooit ontstane ) werkzaamheid. Daarvoor was het enkel de aanwezigheid, geen tijd geen ruimte, die moesten nog ontwaken.
Verandering van het ene bestaansvorm naar het andere maakt dat er tijd en ruimte ontstaan is, is mijn denken. Dus alleen die werkzaamheid veroorzaakt het.
Kan de mens iets ontdekken wat absoluut geen werking heeft of geeft?
Woorden zijn soms onvolledig in hun betekenis maar ik hoop dat je dit een beetje kunt oppikken wat ik bedoel te zeggen of is mijn wereldse domheid te groot?.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 jul 2014, 16:23

janx schreef:Ik denk met het weinige wat ik heb, en mijn denken vertaald in het schrift geeft dan weer de reactie van hetgeen de ander aan bezit heeft, wat gemeten naar die van mij, hoger zal scoren. En dat vind ik niet erg we zijn allen ooit begonnen denk ik dan maar. Ten aanzien van ruimte en tijd, dit overdacht door mij, en niemand zal applaudisseren is mijn verwachting, is enkel die (ooit ontstane ) werkzaamheid. Daarvoor was het enkel de aanwezigheid, geen tijd geen ruimte, die moesten nog ontwaken. Verandering van het ene bestaansvorm naar het andere maakt dat er tijd en ruimte ontstaan is, is mijn denken. Dus alleen die werkzaamheid veroorzaakt het. Kan de mens iets ontdekken wat absoluut geen werking heeft of geeft? Woorden zijn soms onvolledig in hun betekenis maar ik hoop dat je dit een beetje kunt oppikken wat ik bedoel te zeggen of is mijn wereldse domheid te groot?.
Wat je hier 'werkzaamheid' noemt, noemen anderen 'bewustzijn'. De werking van bewustzijn waarvan je stelde dat je dat kan 'vergaren'. Herinner me niet een antwoord daarop gekregen te hebben. Vraag was hoe je dat kan 'vergaren' en/of waartoe dat leidt?

En zo zitten we terug op schema van het topic na de wellicht onvermijdelijke omwegen die elk waarachtig debat doorkruisen, wel of niet nuttig van aard.