Bewijs voor het niet bestaan van God

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie
Fazal

05 jul 2014, 16:45

Naar mijn gevoel, zijn wij als mens, gewoon een zoogdier, begaafd met een zelfdenkend verstand. Heeft zeker is met de evolutie te maken. En volgens mij weten de wetenschappers dat dus wèl.

Voor wat tijd, afstand en ruimte betreft, hoef je maar de stellingen van Einstein te lezen. Het staat er duidelijk in vermeld. Meer nog, je kan er niet omheen. En nòg meer van dat, is, dat de wetenschappers van vandaag, en in dat verband, zich voor het merendeel op de stellingen van Einstein baseren.

Je moet je dan maar eens voorstellen, wat de huidige wetenschap op die basis al heeft bereikt. Ik ga hier niet met formules beginnen goochelen, maar feit is, dat het licht zich met (afgerond) 300.000 km/sec verplaatst, en op die basis kan men, zelfs met een simpel rekenmachientje, de afstand aan de snelheid v/h licht op jaarbasis berekenen.

M.a.w. als het licht vanuit een zeker punt vertrekt, en sterk genoeg is, om zich één jaar later, nog ergens ver weg, te manifesteren, staat dat gelijk aan een afstand van zo'n 9,5 biljoen km dat het licht heeft overbrugd. Dat noemt men dan ook een lichtjaar.

Dus het woord zegt het zelf. Lichtverplaatsing over één jaar, is dus een afstand, omgezet in tijd, en omgekeerd. En, als men dat in ruimte vertaalt, is de afstand tussen verschillende voorwerpen welke zich in die ruimte bevinden, gelijk aan de afstand dat het licht aflegt over een bepaalde tijd.

De snelheid v/h licht, zijnde 300.000 km/sec, wordt sindsdien aangenomen als een basiswaarde, vanwaar men kan uitgaan om verdere berekeningen in die zin te maken.

Maar in feite, denk ik eigenlijk hier met niets nieuws af te komen, gezien ik veronderstel dat velen onder ons dat gewoon al lang wel zullen weten!? :roll:
Laatst gewijzigd door Fazal op 05 jul 2014, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 jul 2014, 17:01

Fazal schreef:Naar mijn gevoel, zijn wij als mens, gewoon een zoogdier, begaafd met een zelfdenkend verstand. Heeft zeker is met de evolutie te maken. En volgens mij weten de wetenschappers dat dus wèl. Voor wat tijd, afstand en ruimte betreft, hoef je maar de stellingen van Einstein te lezen. Het staat er duidelijk in vermeld. Meer nog, je kan er niet omheen. En nòg meer van dat, is, dat de wetenschappers van vandaag, en in dat verband, zich voor het merendeel op de stellingen van Einstein baseren. Je moet je dan maar eens voorstellen, wat de huidige wetenschap op die basis al heeft bereikt. Ik ga hier niet met formules beginnen goochelen, maar feit is, dat het licht zich met (afgerond) 300.000 km/sec verplaatst, en op die basis kan men, zelfs met een simpel rekenmachientje, de afstand aan de snelheid v/h licht op jaarbasis berekenen. M.a.w. als het licht vanuit een zeker punt vertrekt, en sterk genoeg is, om zich één jaar later, nog ergens ver weg, te manifesteren, staat dat gelijk aan een afstand van zo'n 9,5 biljoen km dat het licht heeft overbrugd. Dat noemt men dan ook een lichtjaar. Dus het woord zegt het zelf. Lichtverplaatsing over één jaar, is dus een afstand, omgezet in tijd, en omgekeerd. En, als men dat in ruimte vertaalt, is de afstand tussen verschillende voorwerpen welke zich in die ruimte bevinden, gelijk aan de afstand dat het licht aflegt over een bepaalde tijd. 300.000 km/sec, wordt sindsdien aangenomen als een vaste waarde, vanwaar men kan uitgaan als basis om verdere berekeningen in die zin te maken. Zoals daar bvb zijn één kg, één liter, één meter, enz. enz. .In feite, denk ik hier eigenlijk met niets nieuws af te komen, gezien velen onder ons dat gewoon al weten!? :roll:
Einstein zei ook dat de mensheid haar problemen niet opgelost krijgt binnen hetzelfde denken dan waarin ze veroorzaakt worden. Geloof me niet maar z'n stelling klopt, gewoon eens proberen op praktisch toepasbare zaken. Laat me alvast hopen dat je niet te hard schrikt wanneer je de bevestiging daarvan ziet.
Fazal

05 jul 2014, 17:03

Ja, misschien vandaar zijn stelling dat àlles als relatief is te beschouwen!?
Maar ik schrik niet zo gauw hoor. Integendeel, dat is iets dat mij al gans mijn leven boeit. En o.a. daardoor, heet ik alle verassingen in die aard volkomen welkom. Telkens als de wetenschap iets nieuws vindt, het mag nog tegen al het vorige indruisen, heb ik de neiging om 'eureka' te roepen, maar mijn (bescheiden) aard laat dat niet toe. :wink: :lol:
Laatst gewijzigd door Fazal op 05 jul 2014, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

05 jul 2014, 17:03

Of die zeer interessante uitleg een bewijs vormt voor het niet bestaan van een god, Fazal, durf ik te betwijfelen. :wink:
Ik vraag me dan eerder af, vermits de gelovige zich volledig focust op de relatie : god-mens,
Waarom dat wonderlijk wezen het opportuun achtte, om miljoenen jaren de aarde te bevolken met gedierte waar geen enkel wezen met geëvolueerd verstand ooit iets van te zien kreeg.
Folieke van hem ?
Of weer een mysterie ?
Fazal

05 jul 2014, 17:15

Ach Reini, voor het ogenblik heeft die sukkel zijn handen (lees: zijn ogen) vol met naar het WK-voetbal te kijken. En alle ploegen bidden om zijn bijstand. Wat moet hij doen???

Gezien hij als rechtvaardige god, geen partij mag trekken voor een of andere ploeg, zit hij volgens mij, met de handen in het haar.

Maar gezien ik dat zéker niet geloof, heb ik ook geen enkele reden om te geloven in zijn bestaan! :wink:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 jul 2014, 17:19

Fazal schreef:Ja, misschien vandaar zijn stelling dat àlles als relatief is te beschouwen!? Maar ik schrik niet zo gauw hoor. Integendeel, dat is iets dat mij al gans mijn leven boeit. En o.a. daardoor, heet ik alle verassingen in die aard volkomen welkom. Telkens als de wetenschap iets nieuws vindt, het mag nog tegen al het vorige indruisen, heb ik de neiging om 'eureka' te roepen, maar mijn (bescheiden) aard laat dat niet toe. :wink: :lol:
Hebben dat toegepast op die fameuze schuldenberg, hier een simulatie ...

Afbeelding
En nu zijn al die schulden weg, enig idee wat dat betekent? Ik bedoel met 'weg', onbestaande, geen onderwerp van debat meer. Maar nu voetbal!!!
Fazal

05 jul 2014, 17:26

Sorry hoor YYZ, daar begrijp ik echt geen jota van. :oops:
Ik had zo graag de reïncarnatie van Einstein willen zijn, maar helaas, het lot heeft er anders over beslist. :D
Fazal

05 jul 2014, 17:29

We zijn idd al lang afgegleden van het onderwerp. Alsmede ook 'mijn' verontschuldigingen hiervoor. Maar eigenlijk he, was dat al van voor mijn tijd, tenminste hier in deze topic dan. En nee, 'hier' liefst geen voetbal a.u.b.! :oops: :wink:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 jul 2014, 17:55

Fazal schreef:Sorry hoor YYZ, daar begrijp ik echt geen jota van. :oops:
Ik had zo graag de reïncarnatie van Einstein willen zijn, maar helaas, het lot heeft er anders over beslist. :D
Het vergt slechts een klein beetje aandacht, het kan nog veel eenvoudiger zoals Janx ook terecht aangaf. Om kort te zijn, men heeft ons quasi letterlijk gevangen in een dogma en dat treft miljoenen mensen. Niet ergens in Afrika of zo maar hier, vlak onder onze neus, je hoort erbij.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 jul 2014, 17:57

Fazal schreef:We zijn idd al lang afgegleden van het onderwerp. Alsmede ook 'mijn' verontschuldigingen hiervoor. Maar eigenlijk he, was dat al van voor mijn tijd, tenminste hier in deze topic dan. En nee, 'hier' liefst geen voetbal a.u.b.! :oops: :wink:
Ze gaan beginnen, tot later. Brood en spelen, toch een beetje gevoel van samenhorigheid, het werkt wel.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

05 jul 2014, 19:06

YYZ schreef:Herinner me niet een antwoord daarop gekregen te hebben. Vraag was hoe je dat kan 'vergaren' en/of waartoe dat leidt?
Dat is juist YYZ. Ik kan je daar mijn denken over vertellen maar die wordt beschouwd als komplete onzin door de meeste schrijvers van dit forum omreden dat reincarnatie daar een onlosmakelijk deel vanuit maakt.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 jul 2014, 20:36

janx schreef:Dat is juist YYZ. Ik kan je daar mijn denken over vertellen maar die wordt beschouwd als komplete onzin door de meeste schrijvers van dit forum omreden dat reincarnatie daar een onlosmakelijk deel vanuit maakt.
Je bedoelt dan dat bewustzijn 'vergaren' over verschillende levens gaat? Stel dat het zo is, wat is dan effect op het leven algemeen?

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

05 jul 2014, 22:30

Dat we door vele leerprocessen zullen en moeten gaan, en tegen komen de gevolgen van wat de mens veroorzaakt in zijn onwetendheid.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

06 jul 2014, 10:45

janx schreef:Dat we door vele leerprocessen zullen en moeten gaan, en tegen komen de gevolgen van wat de mens veroorzaakt in zijn onwetendheid.
Gezien de omstandigheden vandaag nog duidelijker dan ooit tevoren, is de hedendaagse crisis dan enkel een gevolg van deze onwetenheid? En sterker, zijn we ons a priori al bewust van deze onwetendheid? Dienen we dit niet eerst maatschappelijk te (h)erkennen alvorens we dat kunnen oplossen?
Fazal

06 jul 2014, 12:21

Hoe meer we denken te weten, hoe meer we beseffen dat er nog heel veel vragen openstaan. Maar naar men beweert, zou het besef van onze domheid, het begin van de wijsheid zijn. Helaas zullen 'wij' de evolutie van onze huidige hersenen, wegens het relatief korte leven dat ons hier beschoren is, niet meer meemaken.

Of misschien niet 'helaas', want zoals het er vandaag aan toe gaat, ziet het er niet naar uit, dat het er zal op verbeteren.

Niettemin, zou ik zo om de 200 jaar, toch nog eens willen terugkeren, alleen al om het resultaat van de evolutie te zien. Maar gezien ik niet in reïncarnatie geloof, en ... mocht het dan nog bestaan, ik in een nieuw leven, niet meer zou weten hoe het hier vroeger was, is de kans onbestaande dat ik het verschil zou kunnen zien.