Een plek nodig

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

22 jul 2014, 12:09

Laat mensen gewoon geloven waar ze zich goed bij voelen, er hoeft helemaal niets bewezen te worden.
Al die discussies, hoe is 't mogelijk??

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 jul 2014, 12:14

*leah* schreef:Laat mensen gewoon geloven waar ze zich goed bij voelen, er hoeft helemaal niets bewezen te worden. Al die discussies, hoe is 't mogelijk??
Ik denk soms als uitlaatklep voor iets totaal anders maar nooit in zoveel woorden gezegd. Het gaat al lang niet meer over de inhoud, dat is een zeldzaamheid.

In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. Onze huidige maatschappelijk ‘donkere nacht’ is deels te wijten aan de onderdrukking van het kind in ons. (Thomas Moore)

Niet alle geloven hebben een God in de rangen, zeg maar even.
Laatst gewijzigd door YYZ op 22 jul 2014, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

22 jul 2014, 12:15

Atheïsten, evolutieaanhangers en nog een aantal andere groeperingen willen steeds maar dat gelovigen het bestaan van God 'bewijzen'.
Hebben zij dan nog altijd niet begrepen dat geloof in een Schepper en GOD, geen bewijsvoering vraagt ? Anders is het GEEN geloof meer maar het zeker weten.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 jul 2014, 12:17

bluevelvet schreef:Atheïsten, evolutieaanhangers en nog een aantal andere groeperingen willen steeds maar dat gelovigen het bestaan van God 'bewijzen'. Hebben zij dan nog altijd niet begrepen dat geloof in een Schepper en GOD, geen bewijsvoering vraagt ? Anders is het GEEN geloof meer maar het zeker weten.
Stel we morgen in elkaar als mensen beginnen te geloven, zou dan de wereld een betere plaats worden?
Gast

22 jul 2014, 12:27

YYZ schreef:
*leah* schreef:Laat mensen gewoon geloven waar ze zich goed bij voelen, er hoeft helemaal niets bewezen te worden. Al die discussies, hoe is 't mogelijk??
Ik denk soms als uitlaatklep voor iets totaal anders maar nooit in zoveel woorden gezegd. Het gaat al lang niet meer over de inhoud, dat is een zeldzaamheid.

In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. Onze huidige maatschappelijk ‘donkere nacht’ is deels te wijten aan de onderdrukking van het kind in ons. (Thomas Moore)

Niet alle geloven hebben een God in de rangen, zeg maar even.
BV

Ik heb nooit geleerd wat sociaal zijn is!
Ik ben sociaal bij mensen die ik vertrouw.
Het leven is volgens jou vreugdeloos, ik ben een zeer, zeer gewone huisvrouw en ik vind mijn leven helemaal niet vreugdeloos.
Als je vreugde kunt putten uit de hele gewone alledaagse dingen, dan voel je vreugde.
Vreugde is iets van jezelf, noch anderen, noch de buitenwereld kan je dat geven.
Een man daarboven die zogezegd de scepter zwaait over alles heb ik niet nodig om mij vreugdig te voelen, ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde!
Ik laat anderen echter geloven waar zij zich goed bij voelen.
En tussen (), zijn wij nu ineens allemaal onbeleefd, ik ken hoofdzakelijk beleefde mensen en ik vind mezelf ook redelijk beleefd.
Jeetje toch!!!
:?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 jul 2014, 12:53

Ik heb nooit geleerd wat sociaal zijn is! Ik ben sociaal bij mensen die ik vertrouw. Het leven is volgens jou vreugdeloos, ik ben een zeer, zeer gewone huisvrouw en ik vind mijn leven helemaal niet vreugdeloos. Als je vreugde kunt putten uit de hele gewone alledaagse dingen, dan voel je vreugde. Vreugde is iets van jezelf, noch anderen, noch de buitenwereld kan je dat geven. Een man daarboven die zogezegd de scepter zwaait over alles heb ik niet nodig om mij vreugdig te voelen, ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde! Ik laat anderen echter geloven waar zij zich goed bij voelen. En tussen (), zijn wij nu ineens allemaal onbeleefd, ik ken hoofdzakelijk beleefde mensen en ik vind mezelf ook redelijk beleefd.Jeetje toch!!!
Weet niet goed op wat je nu reageert, stukje komt van Thomas Moore die daar studies over gedaan heeft. Misschien is het voor jou allemaal ok omdat je in een comfortzone zit, misschien de vraag eens stellen aan die 26 miljoen werklozen in Europa. We houden het dan dicht bij huis, we weten ook dat het heel anders zou kunnen waardoor het citaat niet onterecht is. Ontkennen heeft gezien de situatie niet veel zin, lijkt me.
Gast

22 jul 2014, 14:50

Daar kan ik niks aan veranderen YYZ (aan die vele werkloosheid) en jij ook niet.
Mijn schouders zijn te smal om daar het leed van heel de wereld op te torsen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 jul 2014, 15:30

*leah* schreef:Daar kan ik niks aan veranderen YYZ (aan die vele werkloosheid) en jij ook niet. Mijn schouders zijn te smal om daar het leed van heel de wereld op te torsen.
Die werkloosheid oplossen is zowat het eenvoudigste dat er bestaat, waarom denk je dat je dat niet zou kunnen?
Gast

22 jul 2014, 16:29

Ik heb niet gezegd dat dat niet op te lossen is YYZ, ik zei dat ik dat niet kan, als jij het kunt, waar wacht je dan nog op?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 jul 2014, 16:52

*leah* schreef:Ik heb niet gezegd dat dat niet op te lossen is YYZ, ik zei dat ik dat niet kan, als jij het kunt, waar wacht je dan nog op?
Hebben het doorgegeven aan politiek, daar stopt het verhaal. Een econoom zegt namelijk dat je de benodigde productie kan verdelen onder het aantal mensen, politiek zegt dat je jobs moet verzinnen om ze aan het werk te krijgen. Vandaar dat niemand politiek nog gelooft, ze beschouwen de bevolking als slaven. Ze hebben ook media in hun macht, de bevolking krijgt daarom niets anders dan verkeerde informatie te slikken, iets waar sommigen blind geloof aan hechten. En dat is nog wat anders dan geloven in een God daarboven maar wel soortgelijk in het blinde aspect daarvan. Heel begrijpelijk dat mensen deze mensonterende wereld willen ontvluchten, je houdt de waanzin amper voor mogelijk, toch gebeurt het.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

22 jul 2014, 18:28

bluevelvet schreef:Atheïsten, evolutieaanhangers en nog een aantal andere groeperingen willen steeds maar dat gelovigen het bestaan van God 'bewijzen'.
Hebben zij dan nog altijd niet begrepen dat geloof in een Schepper en GOD, geen bewijsvoering vraagt ? Anders is het GEEN geloof meer maar het zeker weten.
Juist ! En mijn WETEN is dat GELOOF hieraan ondergeschikt is. WETEN dat de bijbel van geen meter klopt. :lol:
Fazal

22 jul 2014, 18:29

bluevelvet schreef:Atheïsten, evolutieaanhangers en nog een aantal andere groeperingen willen steeds maar dat gelovigen het bestaan van God 'bewijzen'.
Hebben zij dan nog altijd niet begrepen dat geloof in een Schepper en GOD, geen bewijsvoering vraagt ? Anders is het GEEN geloof meer maar het zeker weten.
Juist! En dat weten jullie ook niet zeker!
Fazal

22 jul 2014, 18:32

*leah* schreef:Laat mensen gewoon geloven waar ze zich goed bij voelen, er hoeft helemaal niets bewezen te worden.
Al die discussies, hoe is 't mogelijk??
Vind ik dus ook! Waarom al die discussies???
Ik heb het al meermaals geschreven, beleef uw godsdienst in- en bij uzelf!
Het is dus absoluut niet nodig om hier discussies over uit te lokken!
Als men als gelovige, zichzelf in dat geloof gelukkig bij voelt, wat willen die gelovigen dan nog meer!?
Laatst gewijzigd door Fazal op 22 jul 2014, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 jul 2014, 18:39

talisman schreef:Juist ! En mijn WETEN is dat GELOOF hieraan ondergeschikt is. WETEN dat de bijbel van geen meter klopt.
In welke zin klopt het niet, het geschiedkundige aspect en/of het ethische kenmerk?
Fazal

22 jul 2014, 18:40

Ik schreef:Het is veel gemakkelijker te bewijzen dat god 'niet kan' bestaan, dan trachten te 'bewijzen' dat hij wel bestaat.
Dààrover is helemaal géén enkel bewijs te vinden!
En ook de Bijbel, kan NIET bewijzen dat god echt bestaat.
*Leah* schreef:Fazal,
Ook dat kan niemand bewijzen! Dat God niet bestaat bedoel ik.

De bewijzen dat god 'niet kan' bestaan, staan hier menigmaal te lezen.
Dat dat wezen wel zou bestaan, is hier 'nog nooit' bewezen!
Laatst gewijzigd door Fazal op 22 jul 2014, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.