Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 7:56  Onderwerp: Geloof verzet bergen, interpretatie
Dit wordt al wat interessanter, hoe kunnen we de stelling 'geloof verzet bergen' interpreteren en de wel/niet waarachtigheid hiervan aantonen? Als introductie:

Wat voor beeld kunnen Jezus en zijn leerlingen gehad hebben bij een berg die zich in zee verplaatst? In het Oude Testament zijn enkele tientallen passages te vinden waarin de bergen schudden of beven, smelten als was, verbrijzeld worden, opensplijten of instorten. In vrijwel alle gevallen is dat een beeld van de kosmische siddering als de Eeuwige komt om zich te laten gelden, om het kwaad te wreken, om de volken te oordelen. Vaak worden dan de bergen samen genoemd met andere kosmische elementen: hemel en aarde, zee en wolken, zon en sterren, hoogte en diepte, licht en duister, watervloed en vuur. Als de Eeuwige afdaalt, blijft er niets op zijn plaats.

http://www.woordenmetzielenzin.nl/art/exeg/int/bergen.htm
talisman

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 8:44  Onderwerp: Re: Geloof verzet bergen, interpretatie
YYZ schreef:
Dit wordt al wat interessanter, hoe kunnen we de stelling 'geloof verzet bergen' interpreteren en de wel/niet waarachtigheid hiervan aantonen? Als introductie:

Wat voor beeld kunnen Jezus en zijn leerlingen gehad hebben bij een berg die zich in zee verplaatst? In het Oude Testament zijn enkele tientallen passages te vinden waarin de bergen schudden of beven, smelten als was, verbrijzeld worden, opensplijten of instorten. In vrijwel alle gevallen is dat een beeld van de kosmische siddering als de Eeuwige komt om zich te laten gelden, om het kwaad te wreken, om de volken te oordelen. Vaak worden dan de bergen samen genoemd met andere kosmische elementen: hemel en aarde, zee en wolken, zon en sterren, hoogte en diepte, licht en duister, watervloed en vuur. Als de Eeuwige afdaalt, blijft er niets op zijn plaats.

Wel, dit antwoord heb ik reeds op Politics.be geplaatst ( fiets voor twee ? )
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 9:04  Onderwerp: Re: Geloof verzet bergen, interpretatie
talisman schreef:

Wat was je antwoord daar?
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 10:41 
Niet zomaar een vraag

Dat is niet zomaar een academische vraag. We hebben in onze dagen te maken met de verwoestende gevolgen van allerlei vormen van nietsontziend geloof, religieus en niet-religieus. Vooruitgangsgeloof, marktfundamentalisme en geloof in het eigen gelijk brengen mensen en samenlevingen ertoe om zichzelf breed te maken ten koste van de rest van de wereld. Hartgrondig en met vernietigende kracht vellen mensen hun oordelen over degenen die hun weg kruisen of die hun belangen in de weg staan. Geloof verzet bergen: het richt maar al te vaak ravage aan.

talisman

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 11:36  Onderwerp: Re: Geloof verzet bergen, interpretatie
YYZ schreef:
talisman schreef:

Wat was je antwoord daar?

Ga kijken, je weet verdomd goed de weg. Laughing
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 12:02  Onderwerp: Re: Geloof verzet bergen, interpretatie
talisman schreef:
Ga kijken, je weet verdomd goed de weg.

Hoe noem je daar? Of moet ik dat raden op basis van stereotiepe inhoud?
talisman

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 16:20  Onderwerp: Re: Geloof verzet bergen, interpretatie
YYZ schreef:
talisman schreef:
Ga kijken, je weet verdomd goed de weg.

Hoe noem je daar? Of moet ik dat raden op basis van stereotiepe inhoud?

Dat was mijn vraag niet. Laughing
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 17:04  Onderwerp: Re: Geloof verzet bergen, interpretatie
talisman schreef:

Je mag de smileys achterwege laten of probeer je deze topic ook weer te verpesten misschien?
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 17:06  Onderwerp: Re: Geloof verzet bergen, interpretatie
talisman schreef:
Dat was mijn vraag niet.

In dit boek laat Piet van Veldhuizen zien dat al tussen de bijbelse evangelisten verschil van inzicht bestond over de strekking van Jezus’ woorden. Het lijkt erop dat Jezus en Paulus ervoor wilden waarschuwen dat geloof een ravage kan aanrichten als het niet gepaard gaat met vergeving, geduld en liefde.

http://www.vergadering.nu/boekveldhu...een-bergen.htm
talisman

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 17:17  Onderwerp: Re: Geloof verzet bergen, interpretatie
YYZ schreef:
talisman schreef:

Je mag de smileys achterwege laten of probeer je deze topic ook weer te verpesten misschien?

Het zijn je stomme antwoorden die je topic verpesten.
talisman

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 17:20  Onderwerp: Re: Geloof verzet bergen, interpretatie
YYZ schreef:
talisman schreef:
Dat was mijn vraag niet.

In dit boek laat Piet van Veldhuizen zien dat al tussen de bijbelse evangelisten verschil van inzicht bestond over de strekking van Jezus’ woorden. Het lijkt erop dat Jezus en Paulus ervoor wilden waarschuwen dat geloof een ravage kan aanrichten als het niet gepaard gaat met vergeving, geduld en liefde.

http://www.vergadering.nu/boekveldhu...een-bergen.htm

Weer geen antwoord.
Op Politics is er een zekere pipo met de nickname Tandem net op hetzelfde ogenblik met dezelfde topic begonnen. Die pipo heeft daar ook al problemen. Laughing
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 17:21  Onderwerp: Re: Geloof verzet bergen, interpretatie
talisman schreef:

Zullen zien Talisman, hieronder is een berg. Wat nu?

Kan je die verzetten met geloof? Wat denk je? De antwoorden heb je al, niet?
Fazal

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 17:51 
Ik vervloek die berg!
Moge hij in de zee verdwijnen! Cool
talisman

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 17:58  Onderwerp: Re: Geloof verzet bergen, interpretatie
YYZ schreef:
talisman schreef:

Zullen zien Talisman, hieronder is een berg. Wat nu?

Kan je die verzetten met geloof? Wat denk je? De antwoorden heb je al, niet?

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Laughing Laughing Laughing
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 23 Jul 2014, 19:08  Onderwerp: Re: Geloof verzet bergen, interpretatie
talisman schreef:
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

Kan je aub bij het topic blijven? Dit is iets ersntiger dan je vermoeden wil, alvast dank. Je kan je desgevallend ook gewoon onthouden van deelname.

Ga naar: