Onderzoek naar wijsheid en dwaasheden

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

29 jul 2014, 18:45

Ik, Prediker, was koning van Israël in Jeruzalem. 13 Ik heb met heel mijn hart elke vorm van wijsheid onderzocht, want ik wilde alles wat onder de hemel gebeurt doorgronden. Het is een trieste bezigheid. Een kwelling is het, die de mens door God wordt opgelegd. 14 Ik heb alles gezien wat onder de zon gebeurt, en vastgesteld dat het niet meer is dan lucht en najagen van wind. 15 Wat krom is kan niet recht worden gemaakt, en wat ontbreekt kan niet worden meegeteld. 16 Ik zei tegen mezelf: Ik heb meer en groter wijsheid verworven dan iedereen die voor mij in Jeruzalem heeft geregeerd. Ik heb veel wijsheid en kennis opgedaan. 17 Ik heb me er met hart en ziel voor ingespannen te ontdekken wat wijs is, en wat dwaas en onverstandig is. Maar ook dat, zo heb ik ingezien, is enkel najagen van wind. 18 Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Pr ... =nl&set=10

Interessant stuk van Prediker, wie deelt in deze droefheid en smart? En waarom?

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

31 jul 2014, 01:26

Als je het mij vraagt ... er bestaat zoiets als de oude Griekse uitdrukking: De goden moeten hun getal hebben. Persoonlijk behoor ik niet tot dit getal en het zal me vierkant worst wezen!

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

31 jul 2014, 07:42

Paca schreef:Als je het mij vraagt ... er bestaat zoiets als de oude Griekse uitdrukking: De goden moeten hun getal hebben. Persoonlijk behoor ik niet tot dit getal en het zal me vierkant worst wezen!
Het maakt je dan niet uit dat miljoenen mensen slachtoffer zijn van allerhande dwaasheden?
Gast

31 jul 2014, 12:05

Jasses zeg, altijd dat uitdelen van schuldgevoelens.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

31 jul 2014, 12:32

*leah* schreef:Jasses zeg, altijd dat uitdelen van schuldgevoelens.
Komt m'n strot ook al uit, en dat is niet enkel op dit forum.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

31 jul 2014, 15:50

talisman schreef:Komt m'n strot ook al uit, en dat is niet enkel op dit forum.
Beetje last om nuchter naar de wereld te kijken Talisman? Waarom voel je je telkens zo aangesproken? Misschien moet je nog wat meer mensen proberen belachelijk te maken, lijkt je dat geen goed idee? Je hoeft dan niets te veranderen, bijzonder voordeel.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

31 jul 2014, 16:33

YYZ schreef:
talisman schreef:Komt m'n strot ook al uit, en dat is niet enkel op dit forum.
Beetje last om nuchter naar de wereld te kijken Talisman? Waarom voel je je telkens zo aangesproken? Misschien moet je nog wat meer mensen proberen belachelijk te maken, lijkt je dat geen goed idee? Je hoeft dan niets te veranderen, bijzonder voordeel.
Op dit forum http://forum.politics.be/showthread.php?t=205400 liggen ze al in een deuk met jou, m'n beste Tandem. Je kan niet blijven zeiken, is het niet ?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

31 jul 2014, 16:36

talisman schreef:Op dit forum http://forum.politics.be/showthread.php?t=205400 liggen ze al in een deuk met jou, m'n beste Tandem. Je kan niet blijven zeiken, is het niet ?
Ons onderzoek naar dwaasheden gaat gewoon verder, niets verandert. Blijf rustig ontkennen.

Dit is een onthutsende gedachte. We zijn compleet afhankelijk van de commerciële banken. Elke dollar die we in circulatie hebben moet geleend worden, zowel cash als krediet. Als de banken volop kunstmatig geld creëren leven we in voorspoed, zoniet dan is het bittere armoe. We zijn absoluut zonder permanent geldsysteem. Als men het complete plaatje doorziet, is de tragische absurditeit van onze hopeloze positie haast ongelooflijk, maar toch waar.

http://www.goodreads.com/author/quotes/ ... H_Hemphill

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

31 jul 2014, 16:40

talisman schreef:Op dit forum http://forum.politics.be/showthread.php?t=205400 liggen ze al in een deuk met jou, m'n beste Tandem. Je kan niet blijven zeiken, is het niet ?
En maar schateren, Talisman El Gnostico weet het allemaal. Straks wordt het weer besparen, en lachen dat we doen, man man ... Herinner dat verhaal nog van geld uit het niets ...

(1) geld kom uit het niets, het is een abstractie of een idee dat we omzetten in iets tastbaars
(2) iemand neemt vervolgens een monopoly op dat 'niets', een vreemdsoortig patent waardoor de oneindigheid van geld plots als een schaarste ervaren wordt, een slot op oneindigheid.
(3) als gevolg van (2) ontstaat er zoiets als een geldsyndroom, het is pikken en graaien omdat we denken dat er niet genoeg zal zijn, er staat een barricade voor 'niets' waar we niet voorbij geraken
(4) als gevolg van (3) ontstaan er tekorten (bv pensioenkas) en de bevolking wordt ingezet als slachtvee, als robotten die geld moeten genereren door fysiek arbeid in de hoop dat men geld kan binnenhalen, geen garantie wordt geboden
(5) de bevolking hecht blind geloof aan al die berichten en loopt in het gareel, schorremorrend maar het is niet anders
(6) hup, solidaire hup, het zijn nu eenmaal moeilijke tijden, zegt politiek
(7) ....

En nu is het zoeken naar God, net zoals vloeken op God. Tja, wat kan een weldenkend mens daar nog op zeggen? Ga terug naar (1) en (2) en verlos de mensheid uit haar haast onwaarschijnlijke blindheid? Hebben we daar nu echt God voor nodig of gewoon logisch boerenverstand? En maar bidden in die kerken, halleluja !!!!

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

31 jul 2014, 19:25

Ik denk dat onzen tandem, alias XYZ slechte ervaringen heeft in beleggen. :lol:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

31 jul 2014, 20:29

talisman schreef:Ik denk dat onzen tandem, alias XYZ slechte ervaringen heeft in beleggen. :lol:
Toevallig had ik het daar net over, ook hier van toepassing, lijkt ons. En ze blijven maar schateren natuurlijk, bijna onwaarschijnlijk maar toch gebeurt het.

Theodicee van de apathie

Volgens de theodicee van de apathie laten het lijden en het kwaad God koud. Onze problemen interesseren hem gewoonweg niet. In dit geval is God geen rechter, geen vader en geen leraar. Hij is ongevoelig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Theodicee

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

31 jul 2014, 21:14

YYZ schreef:
talisman schreef:Ik denk dat onzen tandem, alias XYZ slechte ervaringen heeft in beleggen. :lol:
Toevallig had ik het daar net over, ook hier van toepassing, lijkt ons. En ze blijven maar schateren natuurlijk, bijna onwaarschijnlijk maar toch gebeurt het.

Theodicee van de apathie

Volgens de theodicee van de apathie laten het lijden en het kwaad God koud. Onze problemen interesseren hem gewoonweg niet. In dit geval is God geen rechter, geen vader en geen leraar. Hij is ongevoelig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Theodicee
Was het Lernaut & Hauspie ?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

31 jul 2014, 21:51

talisman schreef:Was het Lernaut & Hauspie ?
Man man, wat kan jij een pakske zagen zeg, hier nog een tekeningetje waarop je dan weer je inhoudsloze commentaar kan geven. Denk er aub niet over na want het zou kunnen dat je wakker wordt.
Afbeelding
Slaap rustig verder

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

31 jul 2014, 22:52

YYZ schreef:
talisman schreef:Was het Lernaut & Hauspie ?
Man man, wat kan jij een pakske zagen zeg, hier nog een tekeningetje waarop je dan weer je inhoudsloze commentaar kan geven. Denk er aub niet over na want het zou kunnen dat je wakker wordt.
Afbeelding

Slaap rustig verder
Man man, wat kan jij een pakske zagen zeg.
Slachtoffer in de ARCO zaak ? Veel centjes verloren ? Frustrerend moet dat zijn.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 aug 2014, 08:34

talisman schreef:Man man, wat kan jij een pakske zagen zeg. Slachtoffer in de ARCO zaak ? Veel centjes verloren ? Frustrerend moet dat zijn.
Dit topic noemt 'onderzoek naar dwaasheden en wijsheid', in het schema staat dat speculatie geen economische logica herbergt waardoor inderdaad veel slachtoffers kunnen vallen. Wilde speculatie is dan ook het orgelpunt van een uit de hand gelopen monopolyspel, het verstoort de traditionele markten waardoor heel het het systeem onder druk komt, en dat is inclusief het speculeren zelf. Talisman El Gnostico kent maar weinig van deze dynamische processen, het stopt dan ook bij het aangeven van allerhande dwaasheden, inhoudelijk meedenken is er blijkbaar net iets teveel aan. Het onderzoek loopt dus verder, beter is te zeggen dat het resultaat van het onderzoek telkenmale bevestigd wordt, net dankzij de Talismannen der aarde. Anno 2014, de mensheid in gevecht met getallen op een balans, wat een dwaasheid natuurlijk.