Onderzoek naar wijsheid en dwaasheden

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

01 aug 2014, 12:18

YYZ schreef: Talisman El Gnostico kent maar weinig van deze dynamische processen,
Talisman komt hier niet de TROL uithangen met over economische doemscenario's te orakelen op een forum wat gaat over RELIGIE PSYCHOLOGIE FILOSOFIE.

Voor jouw frustraties moet je elders hulp zoeken.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 aug 2014, 13:28

talisman schreef:Talisman komt hier niet de TROL uithangen met over economische doemscenario's te orakelen op een forum wat gaat over RELIGIE PSYCHOLOGIE FILOSOFIE. Voor jouw frustraties moet je elders hulp zoeken.
Het onderzoek naar dwaasheden gaat gewoon verder, economie is een sociale wetenschap waarin het gedrag van mensen bepaalt of het goed of slecht gaat. Wanneer de mens in het verhaal vergeten wordt dan krijg je allerhande absurde scheeftrekkngen, de 'dwaasheden' genoemd. Vervolgens komt Talisman El Gnostico ons uitleggen dat het hier over psychologie gaat en niet over economie. De dwaasheden stapelen zich op naarmate Talisman El Gnostico een bericht plaatst, het is werkelijk leerzaam voor de lezer. Ons medelijden heb je in ieder geval gewekt, pijnlijk om je zo bezig te zien.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 aug 2014, 08:32

Onderzoek naar dwaasheden leidt tot onthutsende resultaten

Economische logica

Het eindresultaat van het proces van financiële mondialisering zal misschien zijn dat we in de kern van onze economieën een automaat hebben gecreëerd die in beslissende mate ons leven conditioneert. De grote nachtmerrie van de mensheid – er getuige van zijn hoe machines onze wereld gaan beheersen – lijkt op elk ogenblik werkelijkheid te kunnen worden, niet in de vorm van robots die banen overbodig maken, of grote regeringscomputers die ons dag en nacht bewaken, maar als een elektronisch systeem van financiële transacties. Deze automaat functioneert volgens een eigen logica die niet de logica is van de regels van onze traditionele markt. Overheden, ondernemingen en financiële instellingen hebben vrijwel geen greep op de dynamiek van de door de automaat in beweging gebrachte geldstromen, ondanks hun rijkdom en macht. Toch is een effectieve regulering van de wereldeconomie technisch denkbaar. Het schort niet aan technologie, maar het draait om menselijke (en dus ook om politieke) waarden. Deze menselijke waarden kunnen veranderen, het zijn geen natuurwetten. Dezelfde elektronische netwerken van informationele en financiële stromen kunnen worden afgestemd op andere waarden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Manuel_Castells

Tragische absurditeit

Dit is een onthutsende gedachte. We zijn compleet afhankelijk van de commerciële banken. Elke dollar die we in circulatie hebben moet geleend worden, zowel cash als krediet. Als de banken volop kunstmatig geld creëren leven we in voorspoed, zoniet dan is het bittere armoe. We zijn absoluut zonder permanent geldsysteem. Als men het complete plaatje doorziet, is de tragische absurditeit van onze hopeloze positie haast ongelooflijk, maar toch waar. Het is een hoogst belangrijk onderwerp waar intelligente mensen onderzoek naar zouden moeten doen en over na zouden moeten denken. Het is zelfs zo belangrijk dat onze huidige beschaving in elkaar kan storten, tenzij dit alom bekend raakt en begrepen wordt, en we er snel iets aan doen. (Robert H. Hemphill)

http://www.webofdebt.com/

Oriëntatie
Afbeelding
Communicatie

Kuhn beschreef de 'structuur van de wetenschappelijke revoluties' in een aantal termen die sindsdien wetenschapsfilosofische standaardtaal geworden zijn: In periodes van normale wetenschap lossen wetenschappers puzzels op. Dat doen ze binnen een paradigma. Maar na verloop van tijd komen ze anomalieën tegen, fenomenen die onverklaarbaar zijn. Als de stapel anomalieën te groot wordt, ontstaat een crisis. Die leidt tot een revolutie: een nieuw paradigma wordt de standaard. Je gaat dus door een paradigmaverschuiving waarbij tussen het oude en het nieuwe paradigma geen communicatie mogelijk is. Het is alsof twee verschillende werelden door een onoverbrugbare kloof gescheiden worden. Door deze onvergelijkbaarheid wordt het onmogelijk om op zuiver rationele gronden tussen de verschillende paradigma's te kiezen. Kuhn benadrukte die paradigmabreuk om het idee van een cumulatieve wetenschapsgroei te ondermijnen.

http://cobra.be/cm/cobra/boek/boek-rece ... /1.1298656

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

02 aug 2014, 19:09

YYZ schreef:
talisman schreef:Man man, wat kan jij een pakske zagen zeg. Slachtoffer in de ARCO zaak ? Veel centjes verloren ? Frustrerend moet dat zijn.
Dit topic noemt 'onderzoek naar dwaasheden en wijsheid', in het schema staat dat speculatie geen economische logica herbergt waardoor inderdaad veel slachtoffers kunnen vallen. Wilde speculatie is dan ook het orgelpunt van een uit de hand gelopen monopolyspel, het verstoort de traditionele markten waardoor heel het het systeem onder druk komt, en dat is inclusief het speculeren zelf. Talisman El Gnostico kent maar weinig van deze dynamische processen, het stopt dan ook bij het aangeven van allerhande dwaasheden, inhoudelijk meedenken is er blijkbaar net iets teveel aan. Het onderzoek loopt dus verder, beter is te zeggen dat het resultaat van het onderzoek telkenmale bevestigd wordt, net dankzij de Talismannen der aarde. Anno 2014, de mensheid in gevecht met getallen op een balans, wat een dwaasheid natuurlijk.
... wist LULLEMANS OP ZIJN TANDEM te vertellen. Van een JAN M'N KLOTEN gesproken.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 aug 2014, 20:02

talisman schreef:... wist LULLEMANS OP ZIJN TANDEM te vertellen. Van een JAN M'N KLOTEN gesproken.
Elke 'waarheid' komt in drie fasen

(1) ze wordt belachelijk gemaakt
(2) ze wordt krachtdadig tegengewerkt
(3) ze wordt als vanzelfsprekend aangenomen

Arthur Schopenhauer

El Gnostico beetje traag van begrip? Fase (1) en (2) ken je al, misschien niet bewust maar goed, we zien niets inhoudelijks van je. En maar stampevoeten, ben je nog niet moe? Er komt nog een stukje bij, het is duidelijk dat je bij de roden zit :wink:
Afbeelding
Fazal

03 aug 2014, 14:18

Zou de moeite waard zijn om dit hier, ook even te onderzoeken! :D :D :D

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 aug 2014, 14:33

Fazal schreef:Zou de moeite waard zijn om dit hier, ook even te onderzoeken! :D :D :D
Ja, duidelijk iets voor Talisman El Gnostico, dan hoeft hij niets inhoudelijk toe te voegen. :wink:

Pela
Lid geworden op: 15 jan 2010, 00:45
Locatie: Limburg

05 aug 2014, 22:13

Best wel interessant, dacht even aan het boek Ecclesiastes, maar dit terzijde en zonder bijbedoelingen.
A bird that you set free may be caught again, but a word that escapes your lips will not return.
Jewish Proverb

Pela
Lid geworden op: 15 jan 2010, 00:45
Locatie: Limburg

05 aug 2014, 22:19

Meestal ga ik hier zien, maar vraag me niet waarom, het is anders, maar toch:

http://www.statenvertaling.net/bijbel/pred/1.html

12 Ik, prediker, was koning over Israël te Jeruzalem.

13 En ik begaf mijn hart om met wijsheid te onderzoeken, en na te speuren al wat er geschiedt onder den hemel. Deze moeilijke bezigheid heeft God den kinderen der mensen gegeven, om zich daarin te bekommeren.

14 Ik zag al de werken aan, die onder de zon geschieden; en ziet, het was al ijdelheid en kwelling des geestes.

15 Het kromme kan niet recht gemaakt worden; en hetgeen ontbreekt, kan niet geteld worden.

16 Ik sprak met mijn hart, zeggende: Zie, ik heb wijsheid vergroot en vermeerderd, boven allen, die voor mij te Jeruzalem geweest zijn; en mijn hart heeft veel wijsheid en wetenschap gezien.

17 En ik begaf mijn hart om wijsheid en wetenschap te weten, onzinnigheden en dwaasheid; ik ben gewaar geworden, dat ook dit een kwelling des geestes is.

18 Want in veel wijsheid is veel verdriet; en die wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart.
A bird that you set free may be caught again, but a word that escapes your lips will not return.
Jewish Proverb

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 aug 2014, 23:43

Pela schreef:18 Want in veel wijsheid is veel verdriet; en die wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart.
Onderzoek naar het leven ontbloot zaken die je misschien liever niet had geweten maar dat wist je niet voor je aan een dergelijk onderzoek begon, het stelt ons dan ook droevig om de toestand van de wereld te beschouwen. Zeker te weten dat we ons vaak druk maken over dingen waar ook bevredigende alternatieven voor bestaan die ons allen ten goede komen. Maar pas dan begint het, alternatieven worden niet altijd gezien en zelfs krachtdadig tegengewerkt, het idee van de Duivel in het spel krijgt dan ook meer voeding naarmate je dit fenomeen onderzoekt.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 nov 2014, 05:45

floopiedoopie schreef:De diagnose heb ik al lang gesteld: We hebben te maken met een dubbel geflipte halve gare.
Het onderzoek werpt z'n vruchten af, iets wat de antagonisten logischerwijs ontgaat. Het is kloppen, slagen en verwonden zonder enig begrip over de essentie, er bestaat derhalve geen garantie op een goede afloop.
AfbeeldingIn periodes van normale wetenschap lossen wetenschappers puzzels op. Dat doen ze binnen een paradigma. Maar na verloop van tijd komen ze anomalieën tegen, fenomenen die onverklaarbaar zijn. Als de stapel anomalieën te groot wordt, ontstaat een crisis. Die leidt tot een revolutie: een nieuw paradigma wordt de standaard.

Je gaat dus door een paradigmaverschuiving waarbij tussen het oude en het nieuwe paradigma geen communicatie mogelijk is. Het is alsof twee verschillende werelden door een onoverbrugbare kloof gescheiden worden. Door deze onvergelijkbaarheid wordt het onmogelijk om op zuiver rationele gronden tussen de verschillende paradigma's te kiezen. Kuhn benadrukte die paradigmabreuk om het idee van een cumulatieve wetenschapsgroei te ondermijnen.

http://cobra.be/cm/cobra/boek/boek-rece ... /1.1298656

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 nov 2014, 13:33

floopiedoopie schreef:
YYZ schreef:
floopiedoopie schreef:De diagnose heb ik al lang gesteld: We hebben te maken met een dubbel geflipte halve gare.
Het onderzoek werpt z'n vruchten af, iets wat de antagonisten logischerwijs ontgaat. Het is kloppen, slagen en verwonden zonder enig begrip over de essentie, er bestaat derhalve geen garantie op een goede afloop.
Daar ben ik zeker van: met u, de protagonist, gewoonlijk de 'held' van het verhaal, komt het nooit meer goed!
Op oewe kop gevallen en blijven botsen zijde gij.
Of ge zijt geboren zo, kan ook.

"De antagonist van het verhaal probeert het de protagonist moeilijker, of onmogelijk, te maken zijn doel te bereiken. De verteller of scenarist zal over het algemeen bij de lezer of kijker sympathie trachten te wekken voor de 'held' en het tegendeel voor de tegenstander. Het kan echter voorkomen dat de lezer of toeschouwer hiermee op het verkeerde been wordt gezet en de sympathie (geleidelijk of plotseling) verschuift. Dit soort verrassende plots wordt soms toegepast in thrillers en detectiveverhalen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antagonist_(narratologie)
Het is nu wachten op die verrassende plot, dat zal zijn wanneer de Russen en de Chinezen de Amerikanen buitenspel zetten, fasten your seatbelts. En de muppets bleven rustig verder slapen, geprogrammeerd om totaal iets anders te doen, uiterst nuttig leermateriaal.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 nov 2014, 18:38

floopiedoopie schreef:Awél, nu zegt ge is iets zinnigs sé. Pas oep, oek al vind ik u nen dubbel geflipte halvegare, dat wilt niet zeggen dat ik dan geen één zinneke van u, om uw woorden te gebruiken 'uiterst nuttig leermateriaal' vind. Ook andere psychiatrische patiënten zoals gij kunnen soms iets zinnigs zeggen. Enfin, wat vind ik nu dus zinnig van u, dat ge mensen als muppets beschouwd, allen geprogrammeerd om iets te doen. Ik reken alle mensen daarbij, mijzelf en u er dus ook bij. Gij geprogrammeerd om fora ('t is te zeggen waar ze u nog niet geblokkeerd of geïsoleerd hebben) vol te schijten met uw onzin, ik, om den draak te steken met u. Maar nu komt de kat op de koord dus: gij vind uzelf geen muppet, 'wakker' als je bent hoort gij bij de 'uitverkorenen', verlost uit het muppet-zijn, wakker gemaakt uit de droom van het muppet-zijn.
Of waart ge soms al wakker geboren? Kan ook natuurlijk, de Messiah dan waar iedereen op zit te wachten. Maar tot hiertoe zie ik nog geen potentiële apostelen uw virtuele tempel der 'wijsheid' bezoeken > http://chaospunt.forum2go.nl De enige die daar schrijft en post zijde gij zelf. ...Tragisch absurd te noemen op zijn minst. Maar 'k weet het jongske, voor u zijn we allemaal, 't is te zeggen zeker diegenen die nog om één of andere reden de moeite doen om op u te reageren, antagonisten hé. De slechterikken, de escapisten die de 'held', jij, niet begrijpen en (daarom) zelfs tegenwerken. Maar gij weet 'wel beter' hé jong. Den heilige geest is in u, met u en voor u.
En dan hebben we nog geen vraag gesteld, wonderbaarlijk is het. Zullen dat maar laten, we weten al wat er dan gaat gebeuren.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 nov 2014, 19:22

floopiedoopie schreef:Wonderbaarlijk is het jongen, 'wonderbaarlijk' ben jij. Ja ja, we zullen het maar laten, we weten al wat er gaat gebeuren, gezegd, geplakt gaat worden in je volgende posts in andermans topics en topics door jou gestart. Zoals op je eigen forum - http://chaospunt.forum2go.nl/ - gebeurt er dan NIKS, NIETS, NADA, nul de botten en klooten. Zeer wonderbaarlijk is het, ben ik met je eens.
Katallaktiek of Katallaxie (Grieks: καταλλαξία - katallaxia, betekent "uitwisseling", maar ook impliciet "van een vijand een vriend maken") is de praxeologische studie van de werking van marktinteracties. De leer van de katallaktiek analyseert (wisselwerkingen in) uitwisselingsrelaties in markten, het onderhandelen dat het uitwisselingsproces kenmerkt, de effecten van mogelijke en reële marktinteracties en de instituties waarbinnen deze plaatsvinden.

Sinds het begin van de 20e eeuw wordt het begrip katallaktiek in de economie gebruikt als aanduiding voor vrije marktinteracties als de drijvende kracht achter de oplossing van complexe economische problemen. Het belang van de katallaktiek wordt benadrukt door de herhaalde uitreiking van Nobelprijzen voor katallaktisch onderzoek door bekende economen, zoals onder andere Daniel Kahneman, Vernon L. Smith, George A. Akerlof, Michael Spence en Joseph E. Stiglitz, alsook Friedrich von Hayek.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Katallaktiek

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 nov 2014, 19:27

floopiedoopie schreef:@YYZ: Wonderbaarlijks, grappig is het, meelijwekkend je psychose te aanschouwen, pijnlijk.
We zijn alweer onder de indruk van je optreden, die Ashrams blijken toch niet zo'n goede zaak te zijn.