Onderzoek naar wijsheid en dwaasheden

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

08 nov 2014, 14:02

YYZ schreef:De middelen om dat te herstellen zijn ook rijkelijk aanwezig, technisch gezien is dat perfect mogelijk. De vraag stelt zich hoe lang men nog gaat talmen om het ook wereldkundig te maken opdat de onvrede niet uit de hand loopt. Het grootste probleem zal misschien worden dat een aantal kleur zullen moeten bekennen, met name politiek.
Het beste middel is het kunnen beschikken over een gezonde geest. Ik bedoel hiermee dat het aan de mens zelf is, hoe de maatschappij in te richten.
En juist die niet zgn gezonde geest van de mens is de veroorzaker het nog niet gunnen aan een ander.
En dat heeft alles te maken met evolutie. Geen één leven, binnen de mensheid, is precies het zelfde in gevoel en denken. Allen zijn bezig zich te ontwikkelen in hun eigen omgeving en mogelijkheden en die ontwikkelingen zijn, zoals ik denk, vanuit het onbewuste leventje wat de mens is door de eeuwen en eeuwen heen kunnen komen naar wat het nu is. Maar wat ik al zei, niemand is gelijk aan elkaar je zou van verschillen in bewustzijn gradaties kunnen spreken.
In feite zijn we dus als mens, als het ware levensgraden in al haar verscheidenheid. Bijvoorbeeld, de ene hecht meer aan bezit de ander aan verdeling. De ene denkt alleen aan zichzelf en de ander heeft ook oog voor de ander en alle gradaties daar tussen in. En zolang er geen meerderheid binnen de mensheid is die ook kunnen delen met de nog zwakkeren, blijft het een strijd zowel letterlijk als verguurlijk om bezit het te willen behouden of het willen of kunnen delen.
ik zeg dit samengevat YYZ. Dus hoezeer er ook mensen zijn die het eerlijker en beter verdeeld zouden willen zien zonder de last van schulden, kan alleen maar doorgang vinden indien daar een bewustzijns meerderheid in is ontstaan zowel door de bevolking als binnen de politiek is mijn gedachte.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

09 nov 2014, 08:42

janx schreef:Het beste middel is het kunnen beschikken over een gezonde geest. Ik bedoel hiermee dat het aan de mens zelf is, hoe de maatschappij in te richten. En juist die niet zgn gezonde geest van de mens is de veroorzaker het nog niet gunnen aan een ander. En dat heeft alles te maken met evolutie. Geen één leven, binnen de mensheid, is precies het zelfde in gevoel en denken. Allen zijn bezig zich te ontwikkelen in hun eigen omgeving en mogelijkheden en die ontwikkelingen zijn, zoals ik denk, vanuit het onbewuste leventje wat de mens is door de eeuwen en eeuwen heen kunnen komen naar wat het nu is. Maar wat ik al zei, niemand is gelijk aan elkaar je zou van verschillen in bewustzijn gradaties kunnen spreken. In feite zijn we dus als mens, als het ware levensgraden in al haar verscheidenheid. Bijvoorbeeld, de ene hecht meer aan bezit de ander aan verdeling. De ene denkt alleen aan zichzelf en de ander heeft ook oog voor de ander en alle gradaties daar tussen in. En zolang er geen meerderheid binnen de mensheid is die ook kunnen delen met de nog zwakkeren, blijft het een strijd zowel letterlijk als verguurlijk om bezit het te willen behouden of het willen of kunnen delen. Ik zeg dit samengevat YYZ. Dus hoezeer er ook mensen zijn die het eerlijker en beter verdeeld zouden willen zien zonder de last van schulden, kan alleen maar doorgang vinden indien daar een bewustzijns meerderheid in is ontstaan zowel door de bevolking als binnen de politiek is mijn gedachte.
Congruente samenvatting die bevestigd wordt door tal van werken, als we de mens en zijn groeipotentieel centraal stellen dan komen we tot iets eenvoudigs, inherent aan het leven:

(1) egocentrisme
(2) etnocentrisme
(3) wereldcentrisme
(4) heelheid

Een mens heeft de neiging om altijd meer te willen, de zgn dorst naar heelheid (4) wat vaak als 'zweverig' wordt benoemd. Deze neiging om steeds meer te willen kan zich echter ook anders vertalen (bv meer geld en bezit) waardoor de strijd hierom tot allerhande scheeftrekkingen kan leiden. Het betekent mi dat we de mens in het verhaal ahw buitenspel zetten en anderen gaan zien als vijanden, het uit zich in minder sociaal gedrag dat niet langer getuigt van gezond verstand. Dit kunnen we benoemen als de 'dwaasheden', we zijn er getuige van en misschien ook de oorzaak, geen prettige gedachte.

Als we dit aanvaarden als oriëntatie kunnen we gaan spelen, welke middelen hebben we tot onzer beschikking om conflicten te neutraliseren op zo een manier dat de mens in het verhaal ruimte krijgt om zich verder te ontwikkelen? Dit vergt een sociaal inclusieve aanpak die tegengesteld is aan het 'vijandige denken' van waaruit de 'dwaasheden' ontstaan, dat wat we minder wijs kunnen noemen.

Wat betreft 'meerderheid', naar mijn mening zijn de 'dwazen' in de minderheid maar zij 'beïnvloeden' wel de meerderheid waardoor tot 'dwaze' dingen 'gedwongen' wordt. Hier kunnen we ons bewust van worden, gezien de situatie is dat vandaag eerder makkelijk dan moeilijk, zo meen ik.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

09 nov 2014, 10:23

YYZ schreef:Wat betreft 'meerderheid', naar mijn mening zijn de 'dwazen' in de minderheid maar zij 'beïnvloeden' wel de meerderheid waardoor tot 'dwaze' dingen 'gedwongen' wordt. Hier kunnen we ons bewust van worden, gezien de situatie is dat vandaag eerder makkelijk dan moeilijk, zo meen ik.
ja ... ik moet je daarin wel een gelijk geven YYZ.
Maar tevens is de meerderheid zich daarvan niet echt bewust en laat dat gebeuren. :cry:
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

09 nov 2014, 14:15

janx schreef:ja ... ik moet je daarin wel een gelijk geven YYZ.
Maar tevens is de meerderheid zich daarvan niet echt bewust en laat dat gebeuren. :cry:
Dat is een beetje het drama inderdaad, vandaar ook het onderzoek naar 'dwaasheden'. Het vergt in de eerste plaats de interesse om een dergelijk onderzoek te willen aanvatten waardoor die bewustwording vrijwel automatisch groeit. Het werkt een beetje als een 'als => dan' verhaal, als (1) = 'neen' dan (2) 'niet van toepassing', logischerwijs.