GEVEN

hier is plaats voor alle wereldreligies

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

18 aug 2014, 10:03

Pela schreef:Misschien woont er bij u in de straat wel iemand die het financieel heel moeilijk heeft. U zou haar een enveloppe met geld kunnen geven en gewoon in de brievenbus doen als het donker is. Anoniem geven moet kunnen…………
Hoe zou u het zelf vinden, als u het financieel moeilijk zou hebben en u zou een enveloppe met geld krijgen?
Mensen met een warm hart geven idd in "het donker" zonder tam-tam, niet ( of niet alleen) omdat ze god een gulle gever vinden, die hen goed heeft toebedeeld. Niet om op een goed blaadje bij hem te komen of om zelf een goed gevoel te krijgen maar gewoon omdat ze van mensen houden. Een lief woord dat je deelt, een knipoog als aanmoediging kunnen vaak evenveel betekenen als een financiële gift.
elk moment is belangrijk

Pela
Lid geworden op: 15 jan 2010, 00:45
Locatie: Limburg

18 aug 2014, 12:54

fotofant schreef:
Pela schreef:Misschien woont er bij u in de straat wel iemand die het financieel heel moeilijk heeft. U zou haar een enveloppe met geld kunnen geven en gewoon in de brievenbus doen als het donker is. Anoniem geven moet kunnen…………
Hoe zou u het zelf vinden, als u het financieel moeilijk zou hebben en u zou een enveloppe met geld krijgen?
Mensen met een warm hart geven idd in "het donker" zonder tam-tam, niet ( of niet alleen) omdat ze god een gulle gever vinden, die hen goed heeft toebedeeld. Niet om op een goed blaadje bij hem te komen of om zelf een goed gevoel te krijgen maar gewoon omdat ze van mensen houden. Een lief woord dat je deelt, een knipoog als aanmoediging kunnen vaak evenveel betekenen als een financiële gift.
Bij uw reactie moet ik denken aan een verhaal dat ik altijd heb bewaard, ik citeer een gedeelte van het verhaal, omdat ik de bron niet meer weet.

@
Tweeduizend jaar geleden werd op de weg tussen Jeruzalem en Jericho een eenzame reiziger overvallen. Niemand – zelfs niet de priester die langskwam – stak een hand uit om de man te helpen. Maar vlak voordat hij het bewustzijn verloor, zag hij een vriendelijk gezicht dat zich over hem heen boog en voelde hij hoe twee sterke armen hem optilden en op een ezeltje zetten. Toen hij de volgende dag bijkwam, lag hij in een herberg; zijn wonden verzorgd, zijn dorst gelest. Zijn weldoener was inmiddels verder gereisd en had alle kosten op zich genomen. ‘Wie is deze man, dat hij zich zomaar over mij ontfermt?’, vroeg de reiziger. De waard glimlachte: ‘Zijn naam is Samaritaan.’
A bird that you set free may be caught again, but a word that escapes your lips will not return.
Jewish Proverb

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

18 aug 2014, 13:08

Fotofant schreef:
Mensen met een warm hart geven idd in "het donker" zonder tam-tam, niet ( of niet alleen) omdat ze god een gulle gever vinden, die hen goed heeft toebedeeld. Niet om op een goed blaadje bij hem te komen of om zelf een goed gevoel te krijgen maar gewoon omdat ze van mensen houden. Een lief woord dat je deelt, een knipoog als aanmoediging kunnen vaak evenveel betekenen als een financiële gift.

Dat laatste helpt niet veel als men honger heeft; :wink:
Soms is het moeilijk uit te maken wie er echt noden heeft. Tot hiertoe leven we nog altijd in een gepamperd landje: wie de juiste weg bewandelt wordt officieel geholpen door bv. het OCMW.
Ik zag reeds genoeg beelden waar er sprake is van armoede, maar waar ze kettingroken terwijl ze gefilmd worden.
En mensen die echt armoede lijden, slagen er gewoonlijk dat heel goed te verbergen. Dan weet je 't niet.

Pela
Lid geworden op: 15 jan 2010, 00:45
Locatie: Limburg

18 aug 2014, 13:37

Misschien moeten wij ook weer gaan vasten, zoals vroeger, ik herinner mij het blikje met snoep uit mijn jeugd. Maar ik dacht op Paaszaterdag nooit aan de arme en eenzame kinderen zodat zij ook in mijn weelde konden delen.

Delen was moeilijk, want het snoep zat allemaal aan mekaar geplakt.

Denken jullie nog wel eens aan die periode?
A bird that you set free may be caught again, but a word that escapes your lips will not return.
Jewish Proverb

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

18 aug 2014, 13:46

Eigenlijk niet; we moesten wel van thuis uit. Maar veel snoep kregen we voordien ook al niet . :wink:
Was niet echt een versterving.
We leefden veel gezonder in die tijd.
In de supermarkten zie je nu heelder afdelingen met niks anders dan snoeperij.... onze tieners lopen erbij als dik Trom en dik Trui.
:twisted:

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

18 aug 2014, 13:56

Omdat het hier alweer een verdekte bijbelpreek aan 't worden was toch even deze visie....

Het lijkt ergerlijk dat de ene meer bezit dan de ander.
Maar voor de arme neef zal de rijke(re) oom wel nooit genoeg geven.

VOOR de val van de muur en de opening van het ijzeren gordijn, geloofden de Marxisten in het verdelen van alles en nog wat.
Eigendom was diefstal...
De boeren kregen een vast maandloon of ze goed hadden gewerkt of niet.
En vaak waren de oogsten ernaar, want meermaals moesten Westerse landen bijspringen met graanleveringen.
MAAR...naast de akkers van zo'n boer lag een klein stukje dat hij voor zichzelf mocht bewerken en....daar groeide alles volop!

Conclusie.: De mens is in essentie lui maar enkel als het MOET komt hij uit de pijp. Loon naar werken. En dat dit geen foute redenering is bewijzen de firma's waar men praktisch overal aan een jaarlijkse evaluatie doet. Om ieder naar zijn inzet te belonen.

Voor wie echt behoeftig is en dat niet kan helpen is er de sociale wetgeving. Uiteindelijk gaat van alle loon-en-weddetrekkenden hun maandelijkse inkomsten, 13,5 % naar de RMZ.
En op mijn eigen miniem pensioentje wordt ook nog een RMZ-bijdrage afgehouden en een solidariteitspremie!
Tijdens mijn 45-jarige loopbaan werd op alles wat ik verdiende wel 13,5 % RMZ geheven en dan nog 47,5 % voorheffing aan belastingen. MAAR... sedert 1980 werd een plafond toegepast op wat nog mocht meegeteld worden voor de berekening van het latere pensioen.
Als ik dan tel hoeveel duizenden EURO werden ingehouden zonder daar ooit iets van terug te zien, mag de gemeenschap niet klagen over die opgelegde vrijgevigheid. Die solidariteit wordt genoemd.

En precies daarom verschepen mensenhandelaars vrachten illegalen naar onze contreien.
Want hier vliegen de gebraden kippen in hun mond.

sw

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

18 aug 2014, 14:29

Pela schreef:
fotofant schreef:
Pela schreef:Misschien woont er bij u in de straat wel iemand die het financieel heel moeilijk heeft. U zou haar een enveloppe met geld kunnen geven en gewoon in de brievenbus doen als het donker is. Anoniem geven moet kunnen…………
Hoe zou u het zelf vinden, als u het financieel moeilijk zou hebben en u zou een enveloppe met geld krijgen?
Mensen met een warm hart geven idd in "het donker" zonder tam-tam, niet ( of niet alleen) omdat ze god een gulle gever vinden, die hen goed heeft toebedeeld. Niet om op een goed blaadje bij hem te komen of om zelf een goed gevoel te krijgen maar gewoon omdat ze van mensen houden. Een lief woord dat je deelt, een knipoog als aanmoediging kunnen vaak evenveel betekenen als een financiële gift.
Bij uw reactie moet ik denken aan een verhaal dat ik altijd heb bewaard, ik citeer een gedeelte van het verhaal, omdat ik de bron niet meer weet.

@
Tweeduizend jaar geleden werd op de weg tussen Jeruzalem en Jericho een eenzame reiziger overvallen. Niemand – zelfs niet de priester die langskwam – stak een hand uit om de man te helpen. Maar vlak voordat hij het bewustzijn verloor, zag hij een vriendelijk gezicht dat zich over hem heen boog en voelde hij hoe twee sterke armen hem optilden en op een ezeltje zetten. Toen hij de volgende dag bijkwam, lag hij in een herberg; zijn wonden verzorgd, zijn dorst gelest. Zijn weldoener was inmiddels verder gereisd en had alle kosten op zich genomen. ‘Wie is deze man, dat hij zich zomaar over mij ontfermt?’, vroeg de reiziger. De waard glimlachte: ‘Zijn naam is Samaritaan.’

Die bron van je mooie verhaal PELA , was de Bijbel ! " De barmhartige Samaritaan " , in Lucas 10 : 30 - 37 . Jezus vertelde veel gelijkenissen om de mensen iets duidelijk te maken en te leren wat liefde werkelijk is .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

18 aug 2014, 14:47

EB schreef....
Die bron van je mooie verhaal PELA , was de Bijbel ! " De barmhartige Samaritaan " , in Lucas 10 : 30 - 37 . Jezus vertelde veel gelijkenissen om de mensen iets duidelijk te maken en te leren wat liefde werkelijk is .
EINDE CITAAT.
AfbeeldingDeze intussen ondergedoken "prins karnaval" :roll:
heeft die LIEFDE zelfs met zijn neefje gedeeld.

sw
Gast

18 aug 2014, 15:09

sw

Dat was wellicht "het geven in het donker", alhoewel, enig schaamtegevoel kennen die narren niet, die hebben zelfs geen donker nodig om hun frustraties te koelen op onschuldigen!!!

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

18 aug 2014, 15:17

Silver Wolf schreef: EB schreef....
Die bron van je mooie verhaal PELA , was de Bijbel ! " De barmhartige Samaritaan " , in Lucas 10 : 30 - 37 . Jezus vertelde veel gelijkenissen om de mensen iets duidelijk te maken en te leren wat liefde werkelijk is .
EINDE CITAAT.
AfbeeldingDeze intussen ondergedoken "prins karnaval" :roll:
heeft die LIEFDE zelfs met zijn neefje gedeeld.

sw

SILVER WOLF , wees aub. niet zo belachelijk ! In het OT. staat duidelijk dat dergelijke smeerlapperij ZONDE is !
Jezus spreekt over ware liefde , die rein is en niet egoïstisch , dat kunt ge lezen in 1 Cor. 13 , de uitnemendheid der liefde .
Zoals ook goede ouders van hun kinderen kunnen houden . Nooit van zoiets gehoord misschien ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

18 aug 2014, 15:19

*leah* schreef:sw
Dat was wellicht "het geven in het donker", alhoewel, enig schaamtegevoel kennen die narren niet, die hebben zelfs geen donker nodig om hun frustraties te koelen op onschuldigen!!!
De geilige pedofiel zei het zo (in een interview)
QUOTE.
"Als ik op bezoek ging bij de familie, was er niet veel slaapgelegenheid", aldus de ex-bisschop. "Ik sliep met al mijn neven in één kamer. Met die jongen is het toen begonnen als een spelletje, maar het is nooit verder gegaan. Ik was ook nooit naakt in zijn aanwezigheid, ik had steeds mijn kleren aan. Van penetratie was geen sprake, wel van aanrakingen van de geslachtsdelen. Het was een stukje intimiteit die tussen ons plaatsvond. Volgens mij had het niets te maken met seksualiteit."
EINDE CITAAT
Mogelijk sliep de bisschop in zijn kerkelijk gewaad!? :roll:

Als de bisschop de passie preekt, let dan goed op zijn neefjes....

sw

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

18 aug 2014, 15:25

ebenhaezer schreef:
Silver Wolf schreef: EB schreef....
Die bron van je mooie verhaal PELA , was de Bijbel ! " De barmhartige Samaritaan " , in Lucas 10 : 30 - 37 . Jezus vertelde veel gelijkenissen om de mensen iets duidelijk te maken en te leren wat liefde werkelijk is .
EINDE CITAAT.
AfbeeldingDeze intussen ondergedoken "prins karnaval" :roll:
heeft die LIEFDE zelfs met zijn neefje gedeeld.
sw
SILVER WOLF , wees aub. niet zo belachelijk ! In het OT. staat duidelijk dat dergelijke smeerlapperij ZONDE is !
Jezus spreekt over ware liefde , die rein is en niet egoïstisch , dat kunt ge lezen in 1 Cor. 13 , de uitnemendheid der liefde .
Zoals ook goede ouders van hun kinderen kunnen houden . Nooit van zoiets gehoord misschien ?
Tja, kindermisbruik ofte pedofilie gepleegd door een bisschop is absoluut niets belachelijk hoor EB-tje.

sw

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

18 aug 2014, 23:22

Reini schreef:
Dat laatste helpt niet veel als men honger heeft; :wink:
Denk je dat er alleen honger in de zin van "niet voldoende eten hebben" bestaat? Honger naar waardering, aanmoediging ea zijn even acuut aanwezig bij sommige mensen. Maar hier verder "leuteren over geven en delen" heeft niet veel zin, want het klinkt vrij snel als betuttelend of iets in die zin, dus iedereen doet naar eigen godsvrucht en vermogen ;-). Meer moet dat niet zijn !
elk moment is belangrijk

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

19 aug 2014, 17:34

Afbeelding
Verdeel en heers :roll:

sw