Wetenschappelijk onderzoek naar leven na dit leven

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 nov 2014, 17:27

Ik heb al op mijn zestiende leren mediteren en doe dat tot op de dag van vandaag.
Als ge veel mediteert is dat kans groot dat ge zogenaamde "mystieke ervaringen" hebt.
Ik heb die dan ook inderdaad gehad, maar dat is zeer persoonlijk en in het geheel niet voor theoretische en intellectuele discussie vatbaar. Het vormt wel de bron van mijn "spiritualiteit", die niets uitstaans heeft met officiële geloofsovertuigingen of gevestigde godsdiensten.
Verder dient gezegd dat ervaringen - het mogen dan "mystieke" zijn en onbeschrijflijk mooi - komen en gaan. Ge kunt ze niet vasthouden.
Mocht ik die ervaringen niet hebben, zou ik honderd procent "naturalist" zijn (niet in de betekenis van naaktloperij), in de betekenis van de overtuiging dat niets het "natuurlijke" overstijgt of, met andere woorden, dat er niets "bovennatuurlijk" bestaat. Dan zou ik in goed gezelschap zijn. Zoals dat van Spinoza, die God gelijkstelde met de natuur: "Deus sive natura".
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

26 nov 2014, 17:50

Vesselin schreef:Als ge veel mediteert is dat kans groot dat ge zogenaamde "mystieke ervaringen" hebt.
Tussen die twee is er geen rechtstreeks verband, hoogstens indirect.
Jawatte

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 nov 2014, 07:04

Wat mij het idee van doodsangst geeft, als reactie op bovenstaand artikel, is de opmerking dat dezelfde elektrische verschijnselen zich voordoen bij ratten die aan het stikken zijn. Als ge stikt voelt ge grote paniek en doodsangst.
Ik weet dit uit eigen ervaring, vermits ik een keer bijna verdronken ben. Moest ik op dat moment verbonden geweest zijn met een elektro-encefalograaf zou dit waarschijnlijk massieve elektrische activiteit in mijn brein te zien gegeven hebben.
De vraag is natuurlijk, wat de professor echt gezegd heeft en wat de wetenschapsjournalist ervan gemaakt heeft.
Er is de suggestie dat de elektrische patronen een verklaring zouden kunnen zijn voor de, dikwijls zeer complexe, belevenissen van mensen, die een bijna dood ervaring rapporteren. Dit is duidelijk een brug te ver!
Het suggereert dat men deze patronen zou kunnen 'lezen' en duiden in termen van bewuste ervaringen. Dat is natuurlijk helemaal niet zo!
Het doet denken aan wat sommige journalisten schreven, ten tijde van de Terri Schiavo controverse: dat neurowetenschappers zouden kunnen zien in hun scans wat mensen denken. Die fantasten veroorzaakten nogal wat verlegenheid bij de wetenschappers en werden krachtig terug gefloten.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 nov 2014, 17:56

cappa schreef:
Vesselin schreef:Als ge veel mediteert is dat kans groot dat ge zogenaamde "mystieke ervaringen" hebt.
Tussen die twee is er geen rechtstreeks verband, hoogstens indirect.
Leg uit...
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 nov 2014, 05:17

Als ik het heb over 'mystieke ervaringen', moet ge daarbij niet denken aan spectaculaire dingen als visioenen en dergelijke. Absoluut niet! Ik heb het over iets zeer, zeer eenvoudig.
Als ik, tijdens de meditatie, tot geestelijke ontspanning kom, het conflictaire denken loslaat en tot rust kom in de stilte voorbij het denken, dan kan het gebeuren dat ik iets aanvoel van het 'mysterie dat het leven is'.
Dat klinkt eenvoudig, maar als ervaring of gewaarworden, of aanvoelen is het zeer ingrijpend en ontroerend. Ook niet aan iemand anders te beschrijven.
Zij die dit ook meemaken, begrijpen waar ik het over heb. En zij die dit nooit meegemaakt hebben gaan er over theoretiseren en dat is zinloos omdat ze geen referentiepunt hebben in hun ervaringen.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

30 nov 2014, 12:10

Vesselin, volledige ontspanning , meditatie, kunnen een AHA erlebnis teweeg brengen.
Bij mij brachten ze soms klaarheid bij bepaalde problemen... ik denk dat je geconfronteerd wordt met je onderbewuste en daar oplossingen vindt.
Nu, wat het mysterie van het leven betreft: is dat werkelijk een mysterie, of zit de fantasie al in je hoofd ingebakken zodat je tot die vaststelling komt.
Want nu we toch zeker mogen vaststellen dat het leven een evolutie-weg heeft afgelegd van miljoenen jaren, om dan een wezen te creëren dat erover kan nadenken, is dat misschien toch niet zo mysterieus.
Waarschijnlijk een toevalligheid door het samensmelten van aardse stoffen, met misschien ook uit de ruimte ,wat men nu driftig onderzoekt , de bliksem die een juiste vonk gaf om van plantaardig naar dierlijk over te stappen ?
Dat beetje mysterie moeten we inderdaad nog oplossen.
En dat kan alleen door de wetenschap op de voet te volgen en niet te dromen.

:wink:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 nov 2014, 15:46

:lol: :lol: :lol:
Oké, jij bruinogige, blonde vamp van een nuchtere tante!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

30 nov 2014, 16:30

Vesselin schreef::lol: :lol: :lol:
Oké, jij bruinogige, blonde vamp van een nuchtere tante!
Idem dito jij pijprokende ( of doende alsof ) fantast ! :)

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 dec 2014, 01:23

Reini schreef:Idem dito jij pijprokende ( of doende alsof ) fantast !
Spijtig genoeg verslaafd! Ik steek al na het opstaan een pijp op. Erg... erg...
Uche... uche... kuch... kuch.... en dat voor een professionele zanger!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 dec 2014, 08:43

Om dit onderwerp voorlopig af te ronden, moet ik ervan uitgaan dat - als we verschijnselen, zoals spiritistisch contact met overgeganen, bijna dood ervaringen, uittredingen, voor mogelijk houden - we de hypothese van het dualisme moeten aanvaarden.
Deze hypothese wordt vanzelfsprekend verdedigd in traditionele godsdiensten, maar ook nog altijd in de hedendaagse filosofie (een minderheid weliswaar). De mainstream van de wetenschapsbeoefenaars, verdedigt haar in het geheel niet.
Zelf heb ik dit soort ervaringen nooit gehad. Maar de verslagen van andere mensen hierover zijn natuurlijk legio.
Als je - van het aantal onderzochte gevallen - het zoeken naar aandacht, de fantasie voor werkelijkheid houden, en de pathologische neiging van vele mensen om te liegen, eraf trekt, hou je nog genoeg over om serieuze onderzoekers bezig te houden.
Zelf zit in te wachten op de resultaten van een bepaalde wetenschappelijke opstelling, nl: dat iemand, die tijdens een operatie zogenaamd uittreedt en aan het plafond zweeft, een bordje leest dat alleen vanaf die positie te lezen is, en dit bij zijn ontwaken meedeelt. Nogal altijd geen resultaten vermeld in die zin!
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

26 dec 2014, 09:32

Vesselin schreef:Om dit onderwerp voorlopig af te ronden, moet ik ervan uitgaan dat - als we verschijnselen, zoals spiritistisch contact met overgeganen, bijna dood ervaringen, uittredingen, voor mogelijk houden - we de hypothese van het dualisme moeten aanvaarden.
Fout.
Uittredingen bijvoorbeeld zijn perfect verklaarbaar binnen de huidige wetenschappelijke context.
Jawatte

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

26 dec 2014, 09:33

Vesselin schreef:Zelf zit in te wachten op de resultaten van een bepaalde wetenschappelijke opstelling, nl: dat iemand, die tijdens een operatie zogenaamd uittreedt en aan het plafond zweeft, een bordje leest dat alleen vanaf die positie te lezen is, en dit bij zijn ontwaken meedeelt.
Afbeelding
Jawatte

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 dec 2014, 09:51

Cappa schreef:Fout.
Uittredingen bijvoorbeeld zijn perfect verklaarbaar binnen de huidige wetenschappelijke context.
Vele verslagen van uittredingen gaan veel verder dan wat Metzinger verklaart.
Dat is zeer beperkt. Metzinger kent trouwens uit eigen ervaring alleen maar de lucide droom.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 dec 2014, 10:11

De proefopstelling die Metzinger beschrijft is zeer statisch. Maar mensen die uittredingservaringen hebben ervaren juist een zeer grote beweeglijkheid. Wat bvb schijnt voor te komen is, dat iemand 's nachts wakker wordt en opstaat om iets te eten of te drinken te halen uit de koelkast. Als hij die wil opendoen merkt hij dat zijn hand er door grijpt. Meestal is de reactie grote paniek en wordt men wakker in bed, er een beetje later van overtuigd dat men gedroomd heeft.
'Geoefende' uittreders daarentegen blijven kalm en wandelen rustig door de muren van hun huis heen de straat op. Of ze denken aan het huis van een bekende en zijn daar het volgende ogenblik.
Sinds de oprichting van het Monroe-instituut is daar heel wat lectuur over en worden cursussen en workshops georganiseerd om te leren uittreden. Of: dit is allemaal boerenbedrog of zelfbedrog, of: het is mogelijk.
Zelf heb ik geen enkele ervaring (buiten één lucide nachtmerrie). Dus ben ik ook erg sceptisch.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

26 dec 2014, 10:28

Het zijn dus gewoon dromen, dromer. :wink:
Dat mensen , in het andere geval, werkelijk hun ijskast leegplunderen en daar de volgende morgen niks van herinneren, is een vorm van slaapwandelen. Al een reportage over bekeken.
Probeer toch eens nuchter te denken Vesselin, in plaats van alles te omwikkelen met een waas van geheimzinnigheid.