Bestaat God, ja of neen ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 okt 2014, 19:08

bluevelvet schreef:
socrates schreef:Waarom heeft god trouwens niet eers een dochter verwekt?
Waarom een dochter ?

De bedoeling was om een 'nieuwe Adam' te verwekken, die de eerste zondige Adam moest vervangen. GEEN zondig mens kon de mensen van zonden vrijkopen daarom was er een 'tweede Adam' nodig zoals Jezus nog genoemd wordt, een man ZONDER zonde.
"zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. 19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden. (Romeinen, hoofdstuk 5 : 18-19) De apostel Paulus had het goed begrepen.

Hier zien we de barmhartigheid en rechtvaarigheid van God, onze Schepper !
Wat Paulus als geen andere had begrepen was de potentiële politieke macht die in die nieuwe beweging schuilde.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

08 okt 2014, 20:15

socrates schreef:Kan men niet zonder dood te gaan in een soort Nirwana terecht komen ? Buiten het louter fysieke lijden, is het belang en de omvang van het lijden wellicht functie van de hoegrootheid van de behoeften, echte of vermeende. Hoe meer verlangens ik koester, hoe groter de kans dat ze niet zullen worden bevredigd. Kan ik dan niet op weg gaan naar het Nirwana door mij te ontdoen van alle overbodige ballast? Als ik een inventaris maak van mijn behoeften, dan kan ik die gaan uitzuiveren volgens de norm: noodwendig, nuttig, overbodig. Mogelijk kan ik mij dan van de laatste twee soorten ontdoen en een grote stap dichter komen bij mijn levensdoel: geluk. Of er al dan niet een god zou bestaan is daarbij totaal irrelevant.
Inderdaad Socrates, in het oorspronkelijke (Theravada) boeddhisme is het niet relevant of er een God, al dan niet als schepper bestaat. Ik weet niet of je meer weet over het Boeddhisme, ik zal hierna proberen schets te geven waaruit de leer van de Ouden, zoals het Theravada meestal genoemd wordt bestaat, en sorry dat het wat lang uitvalt, maar het is moeilijk om het en korter en verstaanbaar te houden. Wat ik hierna schrijf is geen waardeoordeel, nochtans weet ik dat er een deel van de leden van dit forum hierdoor op mijn nek gaan zitten. Door het feit dat het geen waardeoordeel is en dat de tekst helemaal voor mijn eigen rekening is, dit alleen ter verduidelijking, ik er geen polemiek over voeren. (heb er momenteel trouwens niet de tijd voor.

Nirwana is veel meer dan het nihilistische “Le Néant” van Sartre. De leegte van Nirwana slaat op de afwezigheid van objecten die we kunnen kennen, het is een leeg zijn voor het verstand maar ter zelfder tijd houdt het de aanwezigheid in van alles, van het mysterie van het leven, de potentie van het zijnde. Het is een ervaringsrealiteit waar we puur met ons verstand niet bij geraken.

Voor Gautama, de Boeddha, bestaat de enige realiteit uit Zuivere Geest als krachtveld. Hij beschouwde als reëel, als echt bestaande alleen datgene dat eeuwig blijft. Gezien geen enkele materie bestendig is, is zij niet reëel; zodat voor hem alleen het geestelijk aspect echt bestaat. Niet het geestelijk aspect gezien onder de vorm van een idividuele ziel (atman), niet als bundel potentiële eigenschappen, maar. het geestelijke als deel-krachtveld van het alles omvattende krachtveld is reëel.
Onder verlossing of verlichting verstaat hij het in zichzelf doordringen tot en het inzicht verkrijgen in dit wezenlijke krachtveld, dat hij als het “Ware Zelf” benoemt.

Dit is een mystieke ervaring die niet verbaal kan overgedragen worden, maar die, volgens hem, wel iedereen kan verwezenlijken. Deze beleving is het tijdelijk bereiken van Nirwana.

Terugkerende tot de leer van Boeddha lijkt het begrip van wat Zuivere Geest is nogal moeilijk, maar met de volgende vergelijking wordt het misschien iets duidelijker :
We kunnen de ervaring van de Zuivere Geest vergelijken met het rimpelloze wateroppervlak van een meer.
Alle gestalten, alle materie, elke gedachte zijn als de wind en veroorzaken beweging in dit oppervlak. Hoe meer gestalten, gedachten hoe meer golven die interfereren en tot een ware storm kunnen uitgroeien, terwijl elk streven naar gedachteloosheid, naar leegmaken van de geest ervoor zorgt dat het water kalmer wordt. Maar leegmaken van de geest vergt oefening en volharding. Om dit doel te bereiken is het ook noodzakelijk om steeds minder belang te hechten aan het ego en aan de ons omringende materie, anders blijven we onvermijdelijk onze geest vullen.

De materie, de gestalten die wij hier en nu zijn en die wij waarnemen zijn tijdelijke concentraties van energie, zij zijn gematerialiseerde energie in onze ruimte-tijd unit, dit doet dan onvermijdelijk denken aan de moderne kernfysica.

Volgens Boeddha wordt ons bestaan hier en nu door drie dingen gekenmerkt, nl. door de vergankelijkheid van ons bestaan, door onze gebondenheid aan de vergankelijke materie onstaat lijden en ons ego is alleen maar een tijdelijke bundeling van gewaarwordingen, emoties, ideeën, wil.

Alleen het Zelf als krachtveld is reëel. Het ego is een aspect van de materialisatie van het individuele deelkrachtveld en als dusdanig vergankelijk. Het is te vergelijken met de druppel water die uit de oceaan opspat, zich even als druppel manifesteert en daarna weer opgenomen wordt in de oceaan.

Het streven naar aards geluk vloeit voort uit heimwee naar de integratie van het individuele deelkrachtveld in het totale Krachtveld, maar dat niet als dusdanig wordt onderkend. Dit streven naar aards geluk veroorzaakt de noodzaak tot handelen. Deze noodzaak tot handelen is het Karma, de oorzaak waaruit het gevolg komt. Elk gematerialiseerd individueel deelkrachtveld wordt met Karma geladen. Wanneer dit individuele krachtveld op het einde van zijn materialisatie nog geladen is met + of – Karma moet het opnieuw materialiseren, zodat de kringloop van leven en dood ontstaat, die ze Samsara noemen.

Aan dit Karma kunnen we enkel ontkomen door los te komen van de dingen, door ons Ware Zelf niet meer af te wijzen en hiervoor heeft Boeddha de weg uitgestippeld van de 4 edele waarheden en het 8- voudige pad.

De 4 edele waarheden hebben veel weg van een doktersbehandeling en zijn :
- Duhkka : Het lijden = symptoom van de ziekte
- Karma : onstaan van het lijden = oorzaak
- Nirwana : stopzetten van het lijden = genezing
- 8- voudige pad = remedie

Deze remedie of het 8-voudige pad bestaat uit :
- Juist begrijpen -
- Juiste geesteshouding
- Juist spreken
- Juist handelen
- Juist leven
- Juist streven
- Juiste bezinning
- Samyah-samadi = juiste meditatie
a) puntgerichte meditatie = gestalt moment
b) niwana = veldmoment

Een dieper gaande uitleg over de 4 edele waarheden en het 8-voudige pad zou ons hier veel te ver brengen maar dit is de basisidee die je in alle stromingen van het Boeddhisme terugvindt. Daarna zijn er verschillende richtingen en/of scholen in en van het Boeddhisme tot ontwikkeling gekomen.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk ;-) en als de uitleg niet voldoet, dan leg je hem maar terzijde.
elk moment is belangrijk

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 okt 2014, 20:27

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik onthoud dat het beleven van het Boeddhisme weliswaar aanlokkelijk, maar ook een stuk moeilijker is,dan het slaafs volgen van de Tien Geboden. Wie die naleeft komt immers zonder fout in het Nirwana dat gelovigen hemel noemen.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

08 okt 2014, 20:37

socrates schreef:Bedankt voor de heldere uitleg. Ik onthoud dat het beleven van het Boeddhisme weliswaar aanlokkelijk, maar ook een stuk moeilijker is,dan het slaafs volgen van de Tien Geboden. Wie die naleeft komt immers zonder fout in het Nirwana dat gelovigen hemel noemen.
Met plezier gedaan en geen dank hoor. En we zien wel waar we later komen ;-)
elk moment is belangrijk

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

09 okt 2014, 12:17

socrates schreef:Bedankt voor de heldere uitleg. Ik onthoud dat het beleven van het Boeddhisme weliswaar aanlokkelijk, maar ook een stuk moeilijker is,dan het slaafs volgen van de Tien Geboden. Wie die naleeft komt immers zonder fout in het Nirwana dat gelovigen hemel noemen.
:roll: Ja, aanlokkelijk schrijf je ! Er is geen enkel bronnenmateriaal uit zijn tijd dat iets kan vertellen over de Boeddha. Er zou, volgens de overlevering, na de dood van Gautama een concilie van 500 monniken bijeen gekomen zijn om de authentieke leer van hem te bepalen. Er zijn twijfels of deze bijeenkomst wel heeft plaats gehad, er werd toen niets op schrift gezet maar uit het hoofd geleerd. De vroegste "canonieke teksten" zouden op schrift gesteld zijn in de 1ste eeuw na christus, ook over het leven van de boeddha, maar andere teksten verschenen zelfs in de vijfde eeuw na Christus, bijna duizend jaar na zijn tijd ! Een GROOT verschil met de tijdstippen voor het optekenen van het N.T. waar dus geen tijd gelaten werd om er mythische verhalen aan toe te voegen.
De biografieën zouden doordrenkt zijn van legendarisch en mytisch materiaal met heel wat herzieningen en veel toevoegingen. Hoe kan men met zekerheid stellen of de opgetekende leer, zoveel eeuwen later, aan de Boeddha zelf toegeschreven kan worden :?:

Zouden vele volgelingen van Boeddha weten hoe hij verwekt is ? In een droom van koningin Maya uit Ghandara wordt de toekomstige Boeddha voorgesteld als een witte olifant die haar rechterzijde binnendringt om haar zwanger te maken. De koning riep toen 64 hindoepriesters en vroeg hen om uitleg van die droom, waarna toen 32 wonderen gebeurden !
Verder vond de geboorte plaats in een tuin van vijgebomen, het Lumbiniwoud, en zich aan een tak vasthoudend baarde zij in staande houding.

Afbeelding
De droom van koningin Maya.


Buiten de verslagen van deze mythen bestaat er toch een traditioneel verslag over het leven van de Boeddha, "A manual of Buddhism", die in schrille tegenstelling met de "canonieke teksten" wel algemeen aanvaard wordt.
Hoe kwam de verlichting tot stand ? Niet zonder eerst aan de verzoekingen en aanvallen van de duivel Mara te weerstaan. Hij bleef gedurende 4 à 7 weken aan één stuk mediteren waarna hij naar verluidt boven alle kennis en inzicht uitsteeg en verlichting bereikte. Zo werd Gautama de Boeddha de Ontwaakte of de verlichte. Hij noemde zichzelf ook Tathagata (iemand die kwam om te onderwijzen) :idea:

:arrow: Als deze verslagen opgetekend zijn vele eeuwen na zijn dood, is het begrijpelijk dat er zaken in opgenomen werden die verband houden met Jezus leven op aarde, zoals de verzoekingen van de duivel en als 'onderwijzer' erkend te worden.
Mag men hier spreken van plagiaat :idea: :?: :idea:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

09 okt 2014, 12:38

Afbeelding
Naar men zegt"Een historisch verantwoorde levensgeschiedenis van Boeddha in de vorm van een stripverhaal".

RECENSIE :
Na het in stripvorm vastleggen van de levens van Westerse Heiligen is het nu de beurt aan spirituele Leraar, wiens leer reeds 2.500 jaar de mensheid een spiegel voorhoudt. Prins Siddhartha Gautama Sakya Muni was de zoon van Koning Suddhondana en Koningin Maya. Maya had op een nacht een indringende droom. Een witte olifant drong haar schoot aan de rechterzijde binnen en bezorgde haar een zwangerschap. Een oude wijze meldde daarop dat de Boeddha in aantocht was. De strip volgt het levensverhaal vanuit de oude kronieken. Zijn beschermde jeugd, de intrede in de wrede wereld, zijn verzaking van de troon en het zich terugtrekken uit de wereld om in een kleine gemeenschap te contempleren worden op integere wijze in beeld gebracht. Na de strenge soberheid kiest Siddhartha voor het systeem van gematigdheid, de Weg van het Midden. Gezeten onder de Bodhiboom komt hij tot Verlichting. Het verhaal wordt vol liefde en devotie voor de Boeddha verteld en in beeld gebracht. De kleurrijke striptekenkunst is ingebed in de schilderkunst uit het gebied van de Himalaya. De omslag is zeer treffend. Vanaf ca. 12 jaar.
http://www.bol.com/nl/p/het-leven-van-b ... country=BE
(Biblion recensie, Ruud Booms.)


Of hoe kinderen bij ons nu ook al met de leer van Boeddha kunnen kennismaken !

Websites over een stukje levensverhaal van Boeddha :

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... eddha.html

Geboorte onder een gunstig gesternte of de droom over een witte olifant.

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

09 okt 2014, 14:49

Beste Blue Velvet,
Elk zichzelf respecterend kenner van het boeddhisme kent uiteraard ook de fabels en mythes van het boeddhisme. In tegenstelling tot het Christendom zijn er geen dogma's.
De uitleg die ik gaf betreft de filosofie van het Theravada¨/b*, gebaseerd op de overgeleverde pali-teksten, die rond 35-32 voor Christus opgetekend werden. Trouwens de oudste inscriptie verwijzend naar het boeddhisme (geen volledige tekst) dateert van de periode van koning Asoka die in 260 voor Christus het boeddhisme als staatsreligie uitriep, dit nadat hij een zeer bloedige veldslag won.
Je bent een liefhebber van bronnen, wel de mijne zijn iets te lang om hier op te sommen, maar wat het boeddhisme betreft een paar : Tilmann Vetter, Jan de Breet, Ulrich Libbrecht, Bruno Nagel, Edel Maex (om het bij het Nederlandstalige taalgebied te houden) en nog vele anderen en natuurlijk de diverse soetra's van verschillende boeddhistische stromingen.
elk moment is belangrijk

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

09 okt 2014, 15:00

En nog een rechtzetting van een detail in uw tekst : na de dood van Gautama zijn er drie concilies geweest. De leer werd mondeling doorgegeven en vier concilies geweest voor men in 35-32 vc de pali tekst heeft opgetekend, en om niet teveel tijd te verliezen geef ik u hieronder de tekst die hierover op wiki te vinden is :

Concilies

Mahakasyapa
In de eerste eeuwen van het Indiase boeddhisme vond er vier maal een concilie plaats. Er is twijfel of het hier in alle gevallen letterlijk om concilies ging of dat er sprake was van synodes of lokale vergaderingen van monniken.[1]
Concilie in Rajagriha (543 v.Chr.)
Dit werd kort na het parinibbana van Gautama Boeddha georganiseerd door Mahakasyapa en wordt beschreven in deVinayapitaka. Het concilie werd door rond 500 monniken bezocht. De aanleiding was dat Mahakasyapa had waargenomen dat er afgeweken werd van de oorspronkelijke leer van De Boeddha.[1][3]
Concilie in Vaishali (ca. 350 v.Chr.)
Het concilie werd belegd omdat onenigheid was over de te volgen discipline. Het ging bijvoorbeeld over voorvallen die in strijd waren met de vinaya als het aannemen van goud en zilver van leken, tijdstippen van het eten van voedsel, het nuttigen van alcohol en de viering van de Uposatha zonder dat leken waren uitgenodigd.[1][3]
Concilie tijdens Asoka de Grote
Dit concilie wordt niet erkend door de Pali-stroming in Sri Lanka. De reden voor het bijeenroepen van dit concilie was gelegen in het verschil van mening over de natuur van de arhat. Aan het eind van dit concilie waren de volgelingen nog steeds verdeeld in twee kampen.[1][2]
Concilie in Kasjmir
Over dit concilie zijn oorspronkelijke geschriften met elkaar in tegenspraak. Het zou een algemeen concilie zijn dat door keizer Kanishka zou zijn uitgeroepen dan wel door de sarvastivada's. In het laatste geval zou het geen concilie betreffen. Dit concilie stond in het teken van de interpretatie van een deel van deAbhidhamma.[1]


Gewoon even ter informatie
Jammer dat je altijd probeert eender welke filosofische visie of geloofsovertuiging terug te brengen tot het Christendom. Voor mijn part geloof je wat je wilt of hang je eender welke overtuiging aan, maar steek uw hoofd niet in het zand en probeer niet elke andere visie tot de uwe te reduceren. Misschien eens kennis maken met de school voor Comparatieve filosofie in Antwerpen ?
elk moment is belangrijk

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

09 okt 2014, 15:46

Na enkele malen Sri Lanka bezocht te hebben en nadien Thailand, waar ik een tijdlang een huis had in Phichit, kwam ik nogal veel met het Boeddhisme in aanraking.
En in beide landen viel me op, dat heel die cultuur met prachtige tempels in schril contrast staat met de armoede van het grootste deel van de bevolking.
Natuurlijk... als die mensen geloven dat ze karma moeten verwerven om het nadien beter te hebben houdt men ze wel zoet.
In Sri Lanka is er dan nog een soort kastesysteem zoals in India, - hoewel iets minder uitgesproken - waarbij de rijken bijna ongenaakbaar zijn.

Binnen de kring van mijn Thaise vrienden viel ook op, dat zij niet zoiets iets kennen als schuld, vergiffenis, berouw en boete. Al wat ze fout hebben gedaan hoort bij hun eigen leerschool om moeizaam tot aan die de 7de trap te geraken. Maar wanneer de poetsvrouw mijn beste vaas brak, mocht ik daar nadien niks meer over zeggen. Dat hoorde nu eenmaal bij het proces van haar evolutie.
De boeddhisten die ik ontmoette zagen de sukkelaars met andere ogen. Want volgens hen hadden die in hun vorig leven fouten gemaakt en daarom konden ze nu zichzelf verbeteren. Ze gooiden links en rechts wel eens een aalmoes naar een bedelaar, maar niet zozeer uit empathie maar eerder om hun eigen karma te verhogen. Nogal een zelfzuchtige logica.

Nu, ja hier schenkt men iemand iets en hoopt mogelijk (later) iets terug te krijgen. Maar in het Verre Oosten, bleek men dankbaar te moeten zijn, omdat de ontvanger uw geschenk(en) wou aannemen, zodat jij jouw karma ermee kon verhogen. Een verpakt geschenk werd nooit geopend in het bijzijn van wie het gaf....

De monniken staan 's morgens vroeg op een straathoek en de burger komt om eten en andere zaken te kunnen schenken. Zo kan die monnik ook leven en...wanneer er in de tempels restjes zijn, komen nadien sukkelaars langs de achterpoort om ook hun graantje mee te pikken.

In Sri Lanka hadden mijn vrienden (in Kandy) twee huisbedienden, die nogal slaafs alles uitvoerden. Maar zijzelf als nogal begoede burgers, gingen er als goede boeddhisten van uit, dat ze toch die twee onderdak gaven en eten verschaften. In dit leven een stap verder komen, zou die twee nog jonge mensen nooit lukken, maar dat kon dan in de gekende filosofie in hun volgende leven met een trapje hoger in de klim naar het Nirwana. :?

't Is maar hoe men het kan verkocht krijgen aan de goegemeente.

sw

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

09 okt 2014, 17:26

Beste Silver Wolf,
Zo zie je dat in bijna alle religies en filosofieën er een hemelsbreed verschil is tussen filosofie, theoretische godsdienst, volksgeloof en de dagelijkse praktijk. Ze worden gebruikt of vooral misbruikt om de massa zoet te houden en macht uit te oefenen of om zich te beschermen tegen de angst voor het onbekende (ongekende). Zelfs als de basisideeën mooi zijn, dan is de praktijk dat niet altijd. Als je dan nog eens een (het denkbeeld van een)wraakzuchtige god als uitgangsbasis neemt dan is de praktijk nog gruwelijker, dat zien we elke dag.
Karma is trouwens een begrip dat het boeddhisme meedraagt vanuit zijn hindoeïstische oorsprong. Het theravada is de boeddhistische school die zich vanuit India vooral naar het zuiden toe heeft verspreid. In het Mahayana krijg je over het algemeen al een ruimere visie op het begrip karma, als principe dat je handelen gevolgen heeft, daar wordt ook het begrip "naastenliefde" geïntroduceert en men streeft er niet alleen naar eigen "verlichting" maar naar de verlichting van alle levende wezens. Deze vorm van Boeddhisme verspreidde zich vooral naar het noorden en naar China toe, waar het onder invloed van het taoïsme "chan-boeddhisme"werd en naar Japan, waar het vooral gekend is onder de vorm van de twee belangrijkste Zen-scholen. Het neemt niet weg dat er overal meestal een hemelsbreed verschil is tussen filosofie en praktijk.
elk moment is belangrijk

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

09 okt 2014, 18:15

fotofant schreef:En nog een rechtzetting van een detail in uw tekst : na de dood van Gautama zijn er drie concilies geweest. De leer werd mondeling doorgegeven en vier concilies geweest voor men in 35-32 vc de pali tekst heeft opgetekend, en om niet teveel tijd te verliezen geef ik u hieronder de tekst die hierover op wiki te vinden is
Er hoeft helemaal geen rechtzetting omdat ik nergens beweerd hebt dat er maar één concilie was na de dood van de Boeddha. Ik refereerde naar de bijbeenkomst van de 500 monniken.Of het waar is is nog al twijfelachtig. En omdat alles mondeling gebeurde, zijn er geen geschreven teksten van die tijd. Zo, hoe wil je dan met zekerheid weten wat er gezegd werd ? ?
Begrijpelijk dat er zoveel stromingen of scholen ontstaan zijn en ieder zijn eigen canon had ! Ondertussen zijn er al veel van verdwenen.

Het huidige boeddhisme is totaal verschillend van wat de Boeddha oorspronkelijk beoogde.
Volgens de Vinaya-pitaka wilde de Boeddha dat zijn leringen zouden worden begepen door allerlei mensen. Maar dat lijkt niet zo te zijn.

Verder kan men zich nog afvragen welk bewijs er is dat alle lijden het gevolg is van iemands daden in een vorig leven :?:
en
Welk bewijs bestaat er in feite dat er een vorig leven is :?:

De witte olifant symboliseert de Boeddha en ging/gaat mee in processies ! Vandaar zeker dat men boeddhabeelden ziet met een olifantenslurf !
Van een mythe gesproken !

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

09 okt 2014, 18:48

bluevelvet schreef: De witte olifant symboliseert de Boeddha en ging/gaat mee in processies ! Vandaar zeker dat men boeddhabeelden ziet met een olifantenslurf !
Van een mythe gesproken !
Hier worden twee relligies door mekaar gegooid !!! Ik weet niet waar je het haalt dat een beeldje van Ganesha een boeddha beeldjes zou zijn. Ganesha is een godheid uit het Hindoeïsme. De mythe gaat dat hij de zoon van Shiva is. De mythe vertelt dat Shiva Ganapati’s hoofd afhakte toen hij woedend werd omdat de jongen hem de toegang tot zijn moeders’ vertrekken weigerde, dit gebeurde op verzoek van zijn moeder Parvati. Overmand door verdriet eiste ze van Shiva dat hij op een of andere manier de jongen terug tot leven bracht. Shiva gaf zijn staf opdracht om iemand, mens of dier, te zoeken die met zijn hoofd naar het zuiden sliep en dat schepsel zo vlug mogelijk naar hem toe te brengen. Toevallig was dat schepsel een olifant en vakkundig werd het hoofd van de olifant op het lichaam van de jongen bevestigd en zo werd Ganapati Ganesha.
Dus die olifant is helemaal geen boeddhabeeld.

Als je aandachtig het deel van de 4 edele waarheden zou gelezen hebben zou je weten dat lijden niet het gevolg is van karma. Verder vraagt niemand je om in vorige levens te geloven, er wordt alleen maar verteld dat boeddhisten daarin geloven, zoals jullie Christenen geloven in de verrijzenis van Christus, die uit de dood zou zijn opgestaan. Iemand anders hoeft dat ook niet te geloven. Zo zie je dat elke godsdienst of filosofie, die een vorm van godsdienst geworden is, zijn specifieke "aannames" heeft, dingen waarin men gelooft waar geen rationeel bewijs voor is.
elk moment is belangrijk

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

09 okt 2014, 18:51

bluevelvet schreef:En omdat alles mondeling gebeurde, zijn er geen geschreven teksten van die tijd. Zo, hoe wil je dan met zekerheid weten wat er gezegd werd ?
He kijk, dit is nu net hetzelfde als met het N.T. Ook toevallig.
Begrijpelijk dat er zoveel stromingen of scholen ontstaan zijn en ieder zijn eigen canon had ! Ondertussen zijn er al veel van verdwenen.
Al na het eerste concilie reeds.

:lol:
Over mythes gesproken.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

10 okt 2014, 16:30

Afbeeldingdit is Bhrama die door de Thaïse boeddhisten aanbeden wordt (nabij het Erawan Hotel in Bangkok).

Vlakbij het beeld worden allerlei zaken zoals kleine beeldjes van mensen en/of olifantjes en ook bloemen-kransen verkocht om aan het beeld in 4-voud te offeren.
Positief is, dat de opbrengst van al wat daar wordt geofferd, aan het Thaïse Rode Kruis wordt geschonken. De cijfers van die opbrengst worden gepubliceerd in The Bangkok Post (Engelstalig dagblad).

sw

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

10 okt 2014, 17:01

Silver Wolf schreef:Vlakbij het beeld worden allerlei zaken zoals kleine beeldjes van mensen en/of olifantjes en ook bloemen-kransen verkocht om aan het beeld in 4-voud te offeren. Positief is, dat de opbrengst van al wat daar wordt geofferd, aan het Thaïse Rode Kruis wordt geschonken. De cijfers van die opbrengst worden gepubliceerd in The Bangkok Post (Engelstalig dagblad).

sw
Interessant, zouden dat idee hier kunnen overnemen met een totaal nieuwe God die alle andere goden overstijgt en omvat. Gezien alle besparingen die ons te wachten staan, kan het zeer welkom worden. De geofferde beeldjes kunnen telkens opnieuw verkocht worden, zo blijft het systeem eeuwig draaien. Of die God dan wel of niet bestaat, wordt hierdoor irrelevant, het is tenminste een God die iets positiefs teweeg brengt dan.