Kan mentale angst een einde nemen?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 nov 2014, 08:25

Het is hier nu wel echt een peutertuin geworden, dachten dat dit een ernstig forum was.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 nov 2014, 08:31

Vesselin schreef:Maar als blijkt dat ze echt gestoord zijn is dat natuurlijk boter aan de galg. En de grootste gestoorden zitten niet in instellingen. Dat zijn dikwijls leidinggevende politici en belangrijke bedrijfsleiders.
Dat is wat je overal terugvindt, geen geheim
In hetzelfde boek zette Schumpeter een theorie van de democratie uiteen, die tot doel had, dat wat hij de "klassieke leer" noemde, uit te dagen. Hij betwistte het idee dat democratie een proces was, waarbij de kiezers zich identificeren met het algemeen belang, en dat politici dit algemeen belang vervolgens uit naam van de kiezers uitvoerden. Hij betoogde dat dit onrealistisch was, en dat de onwetendheid en de oppervlakkigheid van de mensen betekende dat zij in feite tot op grote hoogte door de politici zouden worden gemanipuleerd. De politici bepaalden de agenda. Dit maakte een 'regering door het volk' concept naar zijn mening zowel onwaarschijnlijk als ongewenst. In plaats daarvan bepleitte Schumpeter, sterk beïnvloed door Max Weber, een minimalistisch model, waarbij democratie een mechanisme is voor de concurrentie tussen leiders, vergelijkbaar met een marktstructuur. Hoewel periodieke verkiezingen, waar iedereen zijn stem uitbrengt, regeringen legitimeren en verantwoordelijk houden, is het beleidsprogramma een zaak van de regering en niet van het volk. De participerende rol van individuen is meestal ernstig ingeperkt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Schumpeter

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 nov 2014, 09:26

Vesselin schreef:De keel van de heer YYZ is door dit scheermes allang overgesneden vrees ik!
Elke waarheid doorloopt drie fasen

(1) ze wordt belachelijk gemaakt
(2) ze wordt krachtdadig tegengewerkt
(3) ze wordt als vanzelfsprekend aangenomen

A. Schopenhauer

Fase (3) wordt door sommigen nooit bereikt omdat ze volledig opgaan in fase (1) & (2) en daarin voor eeuwig verankerd lijken. De tragische grap is dat men zelfs geen notie heeft waar het dan écht over gaat, het is dan als strijden tegen luchtkastelen waarbij de aanbrenger het moet ontgelden, het is schering en inslag. De stelling van Schopenhauer is eenvoudig te verifiëren middels praktische voorbeelden, iets dat niet gezien wordt door diegenen die continu in angst leven. De getuigenissen zijn legio voor wie het aandacht geeft.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 nov 2014, 09:42

floopiedoopie schreef:Algoed dat ik hier zijn aangekomen hé. Toch éne dan die weet waar jij het over hebt. ja, vind ik ook. Email bericht horen binnekomend van webmaster@seniorennet-be dacht ik dat het onze patiënt al weer was, maar 't waarde gij. Wat zou er met hem aan de hand zijn? Misschien zijn ego-batterijtje plat, eens terug opgeladen of nieuw batterijke in dat tinnen trommelpopsoldaatje gestoken zien we hem hier wel terug. Intussen worden we hier even niet afgeleid door zijn ziekelijk meelijwekkend, pathologisch gelul en opmerkingen. Ikke sarcastisch scherpe tong? Hmm... merci, 'k denk dat ge mij bewust hebt gemaakt van wat mijn vriendin soms wel is te verduren krijgt. 'k zal er is op letten in communicatie met haar. Die paljas van een YYZ verdient niet beter, dat hij is effe normaal doet zeg. Maar ja, we weten dat hij dat niet kan. Met forumlid YYZ gemoedelijk zeveren moet dan maar in de bezoekerszaal van de psychiatrische kliniek voor wie met zo'n halve gare een poging daartoe wil ondernemen. Ik neem niet gemakkelijk de woorden 'niet normaal' in de woorden. Bedenk me dan steeds dat het over normen en waarden gaat.Maar hij mankeert toch wel degelijk een vijs hoor. Een grap en een grol moet zeker is kunnen, forumlid Vesselin is daar een meester in, maar in een interessant onderwerp als dit ook to the point blijven en niet gaan zeveren zoals YYZ over de monetaire reset. Dat heeft hier niks mee te maken, maar mijnheer doet al jaren niets anders dan overal veel eerder onpas dan te pas tussen te smijten wat HIJ waardevol vindt en hoe het / wat normaal zou moeten zijn. Onbeschoften egoïstische asociale boer dattem is.
Slechts drie vragen volstaan om te zien hoe het werkt, voeg iets toe dat men niet kent en het drama kan starten, als ware ze kinderen die nooit hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn, angst overheerst.
Het dunning-krugereffect is een psychisch verschijnsel. Het treedt op bij incompetente mensen die juist door hun incompetentie het metacognitieve vermogen missen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn. Incompetente mensen overschatten nogal eens hun eigen kunnen, en daardoor wanen ze zich bovengemiddeld competent. Mensen die werkelijk bovengemiddeld competent zijn, hebben daarentegen de neiging hun eigen kunnen te onderschatten. Minder competente mensen slaan zodoende hun eigen capaciteiten hoger aan dan zij die veel competenter zijn. Dat kan een verklaring zijn voor het gebrek aan intellectueel zelfvertrouwen waar sommige competente mensen mee kampen: zij gaan ervan uit dat anderen net zo capabel zijn als zijzelf. Incompetente mensen vergissen zich dus doordat ze zichzelf te hoog inschatten, terwijl competente mensen zich vergissen doordat ze anderen te hoog inschatten. Het verschijnsel is waargenomen door tal van filosofen, onder wie de Brit Bertrand Russell, die er het volgende over opmerkte: "In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effect

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 nov 2014, 13:33

floopiedoopie schreef:Ja, het word hoog tijd dat je hier verdwijnt. Deze peutertuin is niets voor een miskend genie als jij waar uw kennis als cargo cult' logica wordt ervaren en uw sociale vaardigheden als ondermaats.
We kunnen slechts herinneren aan de overhandigde fundamentals, het biedt geen garantie dat ze ook geïntegreerd worden. In deze dynamiek zien we de mentale angsten gemanifesteerd, het vormt een sluier die steeds transparanter wordt voor de buitenwereld.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 nov 2014, 13:52

floopiedoopie schreef:Doe zo voort jongen, doe zo voort, herinner mensen maar aan al wat jij wilt. Ik zal nog een dozijn kalmeerspuitjes laten klaarleggen. Volgende week zien we u terug ter observatie in onze psychiatrische kliniek. Datum niet vergeten hé, want ge weet, als ge niet vrijwillig afkomt sturen we den ambulance en dat vind ge nogal genant als de buren u zo zien instappen met dwangbuis aan.
De eerste fase vangt aan bij de geboorte van het kind. Bij die gebeurtenis ondervindt het kind een maximale lichamelijke stress (lichamelijk gebeurt er van alles, er moet bv. geademd worden, de omgeving is licht, koud en lawaaiig). Na de symbiose tijdens de baarmoederfase is het uitermate belangrijk voor het kind om weer in de veilige moederarmen te komen, haar stem te horen en de harteklop te voelen. In de loop van het eerste jaar maakt het kind een rouwproces door over het feit dat zijn eigen lichaam en dat van moeder twee verschillende grootheden zijn die los staan van elkaar. Dit roept in eerste instantie angst, woede en verdriet op. Tijdens dit proces leert het kind het onderscheid tussen het subject van zijn eigen lichaam en het object van moeders lichaam te maken. Dit is het eerst scharnierpunt van de menselijke ontwikkeling: rouwen over de verloren gegane lichamelijke symbiose én de progressieve ontwikkeling van: dit is mijn lijf en dat is het lijf van moeder, en als ik roep of huil dan komt ze naar mij toe. Als dit proces niet goed doorlopen wordt ontstaat hieruit de mogelijke wortel van een latere psychose.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 nov 2014, 14:47

floopiedoopie schreef:
YYZ schreef:...Als dit proces niet goed doorlopen wordt ontstaat hieruit de mogelijke wortel van een latere psychose.
Allez vooruit, ge weet dus waar uw psychose vandaan komt.
Niet dat gij of anderen daar vet mee zijn natuurlijk, dat is duidelijk op alle fora waaraan gij deelneemt onder een of ander pseudoniem. Als geen ander ben je direct te herkennen met uw stereotiepe psychose en voor-geprepareerde kopie-plak teksten en afbeeldingen.
Het zesde scharnierpunt, het visioenlogische, behelst de kernvraag: “waartoe ben ik hier, wat is de zin van mijn leven, wat is hiervoor en wat is hierna?” Wordt op het vorige niveau vooral gebruikt gemaakt van het denken, op dit nieuwe niveau vindt integratie plaats van denken, voelen. De waarneming gebeurt vanuit alles wat de mens ter beschikking staat, dus ook de intuïtie. Wie hier niet goed doorkomt ziet alleen maar een gapend gat van zinloosheid.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Laura_Perls

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 nov 2014, 15:08

floopiedoopie schreef:de kernvraag: “waartoe ben ik hier, wat is de zin van mijn leven, wat is hiervoor en wat is hierna
Het is van belang op de juiste wijze te interpreteren op welk niveau een bepaald verschijnsel plaats vindt.

In het dagelijks leven is het heel goed om te beseffen op welk bewustzijnsniveau we zelf actief zijn: gevangen in een emotie (niveau 2) en op dat niveau blijven hangen; een bonkende gedachte hebben (3); aan een dogma (4) blijven hangen; of ons identificeren met ons heldere verstand en dat niet durven loslaten (5); open staan voor subtiele gevoelens en intuïtie (6); eenheid met de natuur (7). En vervolgens: wat is het niveau van mijn gesprekspartner? Hoe kan ik de ander op zijn niveau aanspreken opdat er een optimaal contact ontstaat?

Als iemand heel geëmotioneerd is zullen we aan moeten sluiten op die emoties en er niet overheen moeten redeneren of met regels aan moeten komen. Wordt iemand rustiger dan kun je weer verder. Als iemand op niveau 2 zit is een gedachte in eerste instantie al te hoog gegrepen, laat staan een filosofische opmerking. Iemand op niveau 4 over transpersoonlijke zaken aanspreken werkt ook niet om die reden: we worden weer als zwever geboekstaafd. Je moet dus gaan aanvoelen of informatie uit die hogere niveaus komt of niet. Omgekeerd als iemand op die 'hogere' niveaus zit en je praat alleen over niveau 1 (materiële zaken en dingen) of vraagt naar zijn emoties dan zal hij zich niet gezien voelen in de dingen waar hij werkelijk belangstelling voor heeft op dat moment.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geheugen_(psychologie)

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 nov 2014, 15:16

floopiedoopie schreef:
YYZ schreef: ...Als iemand heel geëmotioneerd is zullen we aan moeten sluiten op die emoties en er niet overheen moeten redeneren of met regels aan moeten komen.
Rustig jongen, rustig, uw kalmeer spuitjes liggen klaar.
Ik zal al een verpleger langsturen in afwachting u terug bij ons in de kliniek opgenomen te zien worden. Het wordt weer hoog tijd.
Naarmate het zwaartepunt van een maatschappij verschuift, zijn er mensen die kunnen achterblijven, gemarginaliseerd, uitgesloten van hun eigen ontwikkeling, benadeeld op de meest gruwelijke wijze nl. in hun innerlijke bewustzijn, waarde en betekenis. Dit schept een interne spanning in de cultuur die verwoestend kan zijn. De kans op een cultuur- of bewustzijnskloof wordt groter bij iedere nieuwe culturele transformatie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ken_Wilber

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 nov 2014, 15:55

floopiedoopie schreef:En zo gaat dat dus altijd met dat gestoord heerschap YYZ hier en op de vele fora en topics onder andere direct herkenbare pseudoniemen waar hij de boel vervuilt met zijn eigen psychoses. 'k houd het maar weer is voor bekeken. 'k vink de waarschuwing als er gereageerd wordt uit. Daar zie je flipper, flapper, floopie afscheid nemen. :roll:
Dank voor je nuttige bijdrage, het was leerzaam.

Onder informatie (van Latijn informare: "vormgeven, vormen, instrueren") verstaat men in algemene zin alles wat kennis of bepaaldheid toevoegt en zodoende onwetendheid, onzekerheid of onbepaaldheid vermindert. In striktere zin wordt wel gesteld dat pas van informatie gesproken kan worden als die voor mensen interpreteerbaar is. Het interpreteren en integreren van deze informatie resulteert in kennis. Er zijn in de loop van de tijd honderden definities van het begrip informatie gegeven. Dit komt doordat het begrip in een aantal (sub)wetenschappen en toepassingsgebieden op verschillende wijzen wordt gebruikt. Informatie wordt overgedragen via communicatie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Informatie

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

03 nov 2014, 07:34

@Silver Wolf,
Er de kat van de buren bij sleuren helpt ook niemand vooruit.

Kijk... de vraag: "Kan mentale, of psychologische angst een einde nemen" is een van de belangrijkste kwesties die een mens kan onderzoeken, omdat het oplossen van dit probleem cruciaal is voor het voortbestaan van de mensheid.

Er mag gezeverd worden. Het mag humoristisch en luchtig zijn. Maar ook de nodige filosofische ernst is onontbeerlijk.
Maar wat dat laatste betreft maak ik mij allang geen illusies meer over het niveau van dit forum.

Af en toe komt er iemand langs, voor één interventie, om een spottende of denigrerende opmerking te maken.
Wat heeft dat voor zin? Het is zo bekrompen en kinderachtig. Waar is de zogenaamde wijsheid die de ouderdom met zich mee brengt? Nog niet veel van gemerkt! Ook al ben ik met mijn zestig jaar een snotneus in de ogen van velen hier.

Ik trek het mij niet meer aan. Het is altijd de moeite waard om te blijven schrijven voor sommige lezers die er misschien wel wat aan hebben.

Met YYZ heb ik eigenlijk medelijden. De jongen is blijkbaar de voeling met de werkelijkheid verloren.
Maar ik blijf openstaan voor de mogelijkheid dat hij eens iets zinnig zegt.
Jammer genoeg: als het zinnig klinkt heeft hij het bij iemand anders gepikt!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

03 nov 2014, 10:08

Zeg, arrogante zot, als het je hier niet aanstaat, bol het dan af.
Eerst jezelf opblazen en dan komen leeglopen op dit forum.
Jawatte

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 nov 2014, 10:33

Vesselin schreef:Wat heeft dat voor zin? Het is zo bekrompen en kinderachtig. Waar is de zogenaamde wijsheid die de ouderdom met zich mee brengt? Nog niet veel van gemerkt! Ook al ben ik met mijn zestig jaar een snotneus in de ogen van velen hier.
Misschien heb je er wat aan, in de familie zal er weldra iemand doctoreren rondom het thema 'speelsheid'. Zal je laten weten wanneer het boek uitkomt, hebben onze bijdrage geleverd op basis van het onderzoek.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

03 nov 2014, 10:43

Vesselin schreef:

Wat heeft dat voor zin? Het is zo bekrompen en kinderachtig. Waar is de zogenaamde wijsheid die de ouderdom met zich mee brengt? Nog niet veel van gemerkt! Ook al ben ik met mijn zestig jaar een snotneus in de ogen van velen hier.


Misschien is die wijsheid er wel Vesselin: dat we beter alles met een korrel zout nemen.... want eindigen doet het altijd slecht.
Wat luchtigheid is dan zeker op zijn plaats.
Niet iedereen moet vechten voor wat rust en evenwichtigheid.
Dat moesten we leren door te leven. [/i]

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

03 nov 2014, 11:06

cappa schreef:Zeg, arrogante zot, als het je hier niet aanstaat, bol het dan af.
Eerst jezelf opblazen en dan komen leeglopen op dit forum.
Gij zijt ook moeders beleefdste niet hé? Voelt ge u aangesproken misschien? 8)
Ik probeer dat hier op een hoger niveau te krijgen!

Als er hier van die eenmalige interventies zijn, heb ik altijd de indruk dat men komt vragen: "Alstublieft zeg, hou dat hier eens op café/toogpraat-niveau!"
Waarom daar aan toegeven? Is het een schande dat men over enige eruditie beschikt.

Uw opmerking: "arrogante zot" verwijst naar uw innerlijke psychologie, van waaruit ge op mij projecteert. Een mooi voorbeeld van het kortzichtige: "De aanval is de beste verdediging!"
Vraag u liever eens af wat er achter "terechte woede" schuil gaat.
Ik neem u niets kwalijk! "Nil humani a me alienum puto". :lol:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain