Het einde van het geld

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

12 nov 2014, 05:52

Ik heb een zeer doorgedreven denker in verband met het geldsysteem en hoe dat werkt ontdekt: De Weense universiteitsprofessor dr. Fraz Hörmann. Je moet natuurlijk voldoende Duits kennen om zijn boek "Das Ende des Geldes" te lezen. Maar op zijn site staan een paar links naar Youtube-filmpjes, over de ontstaansgeschiedenis van het bankwezen, die de meesten wel kunnen bekijken. Ik geef ze hier: "Hoe geld functioneert": Deel 1 Deel 2 Deel 3. En "De geschiedenis van goudsmid Fabian"
We kunnen er dan misschien later over debatteren.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

walteropdemaan
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:56

12 nov 2014, 07:55

Hij wil het betalen met wortelschijven invoegen maar hoe gaat hij dat praktisch aanpakken


Afbeelding
Gast

12 nov 2014, 08:44

Vesselin schreef:Ik heb een zeer doorgedreven denker in verband met het geldsysteem en hoe dat werkt ontdekt: De Weense universiteitsprofessor dr. Fraz Hörmann. Je moet natuurlijk voldoende Duits kennen om zijn boek "Das Ende des Geldes" te lezen. Maar op zijn site staan een paar links naar Youtube-filmpjes, over de ontstaansgeschiedenis van het bankwezen, die de meesten wel kunnen bekijken. Ik geef ze hier: "Hoe geld functioneert": Deel 1 Deel 2 Deel 3. En "De geschiedenis van goudsmid Fabian"
We kunnen er dan misschien later over debatteren.
Dit hoort thuis in het draadje "Geld en werk".

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

12 nov 2014, 08:58

Ha?! Mag ik geen eigen draadje starten van u misschien? :lol:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

12 nov 2014, 09:10

walteropdemaan schreef:Hij wil het betalen met wortelschijven invoegen maar hoe gaat hij dat praktisch aanpakken
Waar slaat dat weeral op? Efkes tussen twee boterhammen door zijn boek gelezen misschien? Serieus blijven hé.
De mentaliteit van de oudere generatie is nogal van het "après nous le déluge" type!
Beter een forum oprichten om zo veel mogelijk jonge mensen te bereiken want aan hen is de toekomst.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
Gast

12 nov 2014, 09:41

Niets nieuws hier .... "Money as Debt" staat als sinds het begin van de bankencrisis op het internet : http://www.youtube.com/watch?v=jqvKjsIxT_8" ( of http://www.youtube.com/watch?v=CB5M5nuT ... 0F7517D5CD )
Laatst gewijzigd door Gast op 12 nov 2014, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

12 nov 2014, 09:46

Bedankt voor de tip. Ga dat eens bekijken, zie.
Voor mij wij was de huidige realiteit dat geld uitsluitend gedekt wordt door schuldpapieren een openbaring.
Ben meer geïnteresseerd in de oplossingen die Hörmann aanreikt.
Ben dat aan het vertalen uit het Duits.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
Gast

12 nov 2014, 09:53

In de echte , oeroude betekenis is geld niets meer dan een tussentijds ruilmiddel voor goederen en diensten. Je kan immers niet meteen een varken van de boer krijgen als je hem een paard geeft. En daarom krijg je van een boer "iets" voor het paard dat je later voor een varken kunt inruilen ( als het varken vet genoeg is ). Dit is de essentie. Wat snuggeren er echteraf van gemaakt hebben , en die zich dan "bankiers" noemden , is een andere zaak,. Dat ruilmiddel "geld" bestaat al heel lang voor onze tijdrekening. Als er iets beters zou bestaan , dan had dit allang het geld vervangen ....

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

12 nov 2014, 09:58

Ja... het gaat hier over de problemen die ontstaan zijn door wat de bankiers ervan gemaakt hebben. De filmpjes hierboven laten niets aan de verbeelding over en kunnen voor veel mensen angstaanjagend zijn en tot ontkenning leiden.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

jamaar
Lid geworden op: 30 aug 2013, 17:34

12 nov 2014, 10:36

De overheid - De Staat - de politici stelen het geld van hun werkende onderdanen. Is altijd zo geweest en ooit is er in de geschiedenis een opstand geweest omdat de kasteelheer en zijn vazallen en rentmeersters 1 tiende van de opbrengst van de landbouwgronden wilde stelen.

Dat stelen gebeurt wel grotendeels legaal, dus langs zelfgemaakte wetten door de politici.

Dat gestolen geld houden de politici in eerste instantie om zichzelf en hun vriendjes goed te bedienen. En een deel gebruiken ze om te investeren zodat de werkende onderdanen toch nog verder zouden kunnen werken. En een steeds groter deel delen ze uit zoals Sinterklaas aan de behoeftigen. En de politici laten zich prijzen en loven voor zoveel gulheid.

Hoe stelen de politici het geld van de werkende mensen ?
Enkele voorbeelden:

1. Door op ieder uur dat een vakman werkt, BTW te heffen. De huisschilder die ons appartement aan het schilderen is, betaal ik 40 euro per uur. En op ieder uur dat die schilder werkt, moet ik ook 21 % BTW aan de Staat betalen. Dus de Overheid pakt 8,4 euro per uur op het werk van die schilder

2. Door de mensen Lotto biljetten te laten kopen. Door de mensen in een coöperatieve te laten stappen en wijs te maken dat ze daarmee de solidariteit helpen. Zoals ACW en ARCO deed.

3. Door de mensen aandelen te doen kopen. Ondersteund door een enorme barnumreclame
Eerst laten ze de aandelen wat stijgen in waarde en spiegelen ze een mooi rendement voor maar dan plots gaat het piramidespel failliet en de aandelen zijn niets meer waard.

4. Door de mensen verpakte schulden te verkopen. Geleerde engelse namen voor die schuldpapieren. Die dan nog verder worden verkocht en opnieuw vepakt enz. Plots zijn die waardeloos want de schulden worden niet terugbetaald.

Uiteindelijk krijgen de politici en hun handlangers de notarissen, de makelaars en de bankiers, niets meer verkocht want de mensen zijn te dikwijls bedrogen en trappen er niet meer in.

Wat moeten de politici nu doen ?

1. Geen intrest meer geven op het spaargeld.

2. Iedere dag miljoenen euro bijmaken uit het niets, ongedekt en virtueel geld. Die de Europese bank dan geeft aan de nationale banken gratis en zonder intrest, wel wetende dat dit geld nooit zal worden terugbetaald.
Door al dat virtuele geld verwatert het echte spaargeld van de Vlamingen. Nu kan men met 10.000 euro nog een kleine auto kopen, binnen 8 jaar kan men met dat bedrag zelfs geen elektrische fiets meer kopen.

3. Nog niet genoeg. Groen stelt voor een vermogenskadaster aan te leggen. En iedereen die meer heeft dan het gemiddelde vermogen van de Belgen (én de armoezaaiers nieuwe belgen), een deel spaarcenten af te nemen.
Dus zoals in Cyprus. Op een maandagmorgen worden de Vlamingen wakker en er is 10 % van hun spaarcenten afgenomen van de spaarboekjes en doorgestort aan de Staat. De bankwereld is éénpotnat met de politiek en voert alles uit wat de particratie en de politiek hen oplegt.

*****

En wat zouden de groenen en de sossen én Verhofstadt dan doen met dat spaargeld.
Nog meer armoezaaiers uit de moslimlanden en oostbloklanden naar hier laten komen.
Nog meer geld geven aan Oekraïne om de strijd aan te gaan tegen Rusland enz.

***
Dus voor mij niet nodig om boeken te vertalen. Is gewoon zonneklaar en duidelijk toch waartegen de Vlamingen weerstand moeten bieden ?
We leven niet in het aards paradijs en 'life is not fair'.

Rabbi Jacob
Lid geworden op: 15 nov 2009, 14:40

12 nov 2014, 11:23

jamaar schreef:
1. Door op ieder uur dat een vakman werkt, BTW te heffen. De huisschilder die ons appartement aan het schilderen is, betaal ik 40 euro per uur. En op ieder uur dat die schilder werkt, moet ik ook 21 % BTW aan de Staat betalen. Dus de Overheid pakt 8,4 euro per uur op het werk van die schilder

Ik had het kunnen denken! Een salonkapitalist die minder dan vijf jaar geleden, zich een magistraal appartement heeft kunnen aanschaffen. Anders moest gij nu geen 21 % BTW betalen, maar had de staat voldoende aan 6%.
Ik kan mij echt niet inbeelden dat een mier, zo maar te veel BTW zou betalen.
Eventjes om de mentaliteit van de middenstand toe te lichten; Verleden week plaatste ik een bestelling voor een nieuwe houten garagepoort. De ellendelingen rekenden 52.36 €/uur aan.(zonder 6 % BTW). Om zeker te zijn dat ik een afgewerkte poort ging ontvangen, voegde ik er een paar voorwaarden bij dat muren en plafond in goede staat dienden hersteld te worden in regie. De bestelling kon niet aanvaard worden want, mijn voorwaarden waren strijdig met hun algemene voorwaarden. Ik ben eens naar die mannen hun neergelegde balans gaan kijken en kreeg zoals ik verwachte een resultaat te zien van ongeveer nul Euro. Ik heb mij direct in mijn bid kamertje teruggetrokken om een akkoord te regelen met mijn grootmeester, dat het bedrijf volgend jaar failliet gaat. Onze nieuwe Vlaamse regering durft geld toeschuiven naar deze bedrijven! Ronduit een schande.
Ps Wie massieve houten garagepoorten aan de man brengt schrijft mij een PB. Wie een nieuwe poort gaat bestellen, kan mij altijd met plezier te weten komen waar gij zeker niet moet bestellen.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

12 nov 2014, 11:29

@Jamaar
Goeie samenvatting.
Niet alleen Vlaanderen, maar de hele wereld, zou ik zeggen.
Voor mij was die Hörmann een openbaring.
Wat ik voor mezelf vertaal is zijn voorstel om hier uit te raken.
Hij predikt een nieuwe geweldloze revolutie.
Het zwakke punt is natuurlijk: algemenen bewustwording van het probleem en dan de nodige solidariteit om het waar te maken.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

jamaar
Lid geworden op: 30 aug 2013, 17:34

12 nov 2014, 11:56

Vesselin schreef:@Jamaar
Goeie samenvatting.
Niet alleen Vlaanderen, maar de hele wereld, zou ik zeggen.
Voor mij was die Hörmann een openbaring.
Wat ik voor mezelf vertaal is zijn voorstel om hier uit te raken.
Hij predikt een nieuwe geweldloze revolutie.
Het zwakke punt is natuurlijk: algemenen bewustwording van het probleem en dan de nodige solidariteit om het waar te maken.
Maak voor ons maar eens een samenvatting van het voorstel van die meneer, om eruit te geraken.

En dat beroep doen op solidariteit. Er zijn grenzen aan de solidariteit.
En de solidariteit van de 500.000 immigranten die in Vlaanderen de laatste vijftien jaar zijn binnengestroomd, is nihil.
Zelfs een beetje dankbaarheid en respect voor de Vlamingen kan er niet van af.

ik vrees dat het voorstel erop zal neerkomen, hoe kunnen we de mensen de vruchten van hun werk stelen zonder dat ze het beseffen.

Of anderzijds alle maskers af (zoals Groen) en revolutie maken door dagelijks te herhalen dat de Vlamingen die hard hebben gewerkt en wat hebben proberen te sparen, krenterige smeerlappen zijn. Kortom het alternatieve verhaal van de krekel en de mier dat hier reeds sedert 2007 op sennet staat.

http://www.seniorennet.be/forum/viewtop ... b8955a17b0

Dus ik kijk met veel belangstelling uit naar uw samenvatting van de paradigmas van deze reddende engel.

Tot dan blijf ik volgeling van Theodore:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Theodore_Dalrymple
We leven niet in het aards paradijs en 'life is not fair'.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 nov 2014, 13:15

Vesselin schreef:Niet alleen Vlaanderen, maar de hele wereld, zou ik zeggen. Voor mij was die Hörmann een openbaring. Wat ik voor mezelf vertaal is zijn voorstel om hier uit te raken. Hij predikt een nieuwe geweldloze revolutie. Het zwakke punt is natuurlijk: algemenen bewustwording van het probleem en dan de nodige solidariteit om het waar te maken.
Beste Vesselin, je noemt hier een aantal punten die cruciaal zijn inderdaad

(1) algemene bewustwording
(2) bereidheid tot co-creatieve samenwerking

Dit proces (cfr geweldloze revolutie) loopt simultaan met het ter kennis stellen van de beschikbare alternatieven, ze faciliteren (1) en (2) en vergen aandacht en ontvankelijkheid. Sociale innovaties van deze aard impliceren ook een vorm van 'creatieve destructie', dit betekent een systeemaanpassing met als doel een ethische upgrade (cfr bewustwording) die een mondiale aanpak/visie vereist. Technisch gezien bestaat er geen probleem om een dergelijke transformatie ook te realiseren, er zijn zelfs verschillende opties mogelijk.

jamaar
Lid geworden op: 30 aug 2013, 17:34

12 nov 2014, 13:27

YYZ schreef:
Vesselin schreef:Niet alleen Vlaanderen, maar de hele wereld, zou ik zeggen. Voor mij was die Hörmann een openbaring. Wat ik voor mezelf vertaal is zijn voorstel om hier uit te raken. Hij predikt een nieuwe geweldloze revolutie. Het zwakke punt is natuurlijk: algemenen bewustwording van het probleem en dan de nodige solidariteit om het waar te maken.
Beste Vesselin, je noemt hier een aantal punten die cruciaal zijn inderdaad

(1) algemene bewustwording
(2) bereidheid tot co-creatieve samenwerking

Dit proces (cfr geweldloze revolutie) loopt simultaan met het ter kennis stellen van de beschikbare alternatieven, ze faciliteren (1) en (2) en vergen aandacht en ontvankelijkheid. Sociale innovaties van deze aard impliceren ook een vorm van 'creatieve destructie', dit betekent een systeemaanpassing met als doel een ethische upgrade (cfr bewustwording) die een mondiale aanpak/visie vereist. Technisch gezien bestaat er geen probleem om een dergelijke transformatie ook te realiseren, er zijn zelfs verschillende opties mogelijk.
Technisch en theoretisch gezien, misschien wel.
Maar politiek en sociologie zijn geen rationele wetenschappen

Zelfs economie is geen positieve wetenschap maar steunt vooral op massapsychologie en sociologie.

Geen kans dat de politici en hun vazallen - de bankiers, de journalisten, de notarissen, de makelaars etc. - nogmaals de Vlamingen in dezelfde valkuilen kunnen laten trappen.
We leven niet in het aards paradijs en 'life is not fair'.