Het einde van het geld

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 aug 2015, 08:38

Ik ken hém niet, noch zijn "Venus project".

Zal het te zijner tijd bekijken. (Vakantie voorbij en andere dingen aan mijn hoofd. :wink: )

Heb ook nood aan een time-out, na hier een klein jaar intensief mee bezig te zijn.

Het probleem is dat de "powers that be" halsstarrig blijven vasthouden aan Maggie Thatcher's "There is no alternative!". En dat is er wel dégelijk!

Volgens de pessimistische economische en financiële waarnemers moet het huidige systeem met mathematische zekerheid opnieuw imploderen.

We zullen zien... Ikzelf zie de toekomst somber in. (Maar ik ben dan ook een zwartkijker. :roll: )

Tot later, alligator! Voor mij is het nu weer muziek instuderen geblazen...
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 aug 2015, 10:11

Dag Vessie, we zullen je hier missen want het wordt hier, nu al, erg stil. Misschien kom jij hier nog wel eens terug als een van de Wagners. Of als iemand met Wal-kuren:wink: ?Niet vals zingen, al valt dat bij bassen misschien minder op ? :lol:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 aug 2015, 11:11

Bedankt "Socry"...
Maar vals zingen betekent onherroepelijk het einde van mijn loopbaan... ik kan het mij gewoon niet permitteren! :lol:

Time-out, betekent niet dat ik niet meer ga posten, maar dat ik mijn lectuur rond het geldsysteem een tijd ga opzij leggen... ik kreeg er een punthoofd van, en dat is slecht voor de resonantie!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

21 aug 2015, 08:16

Vesselin schreef:Time-out, betekent niet dat ik niet meer ga posten, maar dat ik mijn lectuur rond het geldsysteem een tijd ga opzij leggen... ik kreeg er een punthoofd van, en dat is slecht voor de resonantie!
En ik had je nog zo gewaarschuwd, het is logisch dat je daar een punthoofd van krijgt aangezien het hedendaagse systeem ontdaan werd van logica. Het is niet zomaar crisis, het is nog slechts dwalen en naar geld graaien uit onzekerheid. Anno 2015, de wereld op drift.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 aug 2015, 07:52

Vesselin schreef:Time-out, betekent niet dat ik niet meer ga posten, maar dat ik mijn lectuur rond het geldsysteem een tijd ga opzij leggen... ik kreeg er een punthoofd van, en dat is slecht voor de resonantie!
Minieme fluctuatie

Vlindereffecten zijn een gekend fenomeen in de systeemtheorie, het wil eenvoudig zeggen dat een minieme wijziging een bestaand systeem kan ‘opblazen’ waardoor een ander systeem zich kan nestelen in de samenleving. Het nieuwe systeem kan in kwalitatieve zin dermate verschillen waardoor een paradigmabreuk ontstaat, beproefde overtuigingen komen hierdoor onder druk omdat ze niet langer passen in de hernieuwde systeemconfiguratie.

http://newsmonkey.be/article/52751

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

23 aug 2015, 17:57

Misschien werpt dit een ander licht op onze zaak?

Het koppelen van alle partijen aan het spreekwoordelijke ‘niets’ betekent dat heel wat meer opties vrijkomen om het economische herstel in te leiden, een situatie die onvergelijkbaar anders is dan wat we gewend zijn. Echter, de huidige systeemconfiguratie heeft er ook toe geleid dat een haast onoplosbare schuldenberg zich gevormd heeft en nu als een mijlpaal onze toekomst hypothekeert. Deze schuldenberg is onderwerp van veel debat maar kan ook op een louter technische wijze weggewerkt worden, het ontbreekt derhalve niet aan oplossingen dan wel is de bereidheid om ze in praktijk om te zetten een primaire voorwaarde tot succes. Ook hier zien we hoe een structurele wijziging van het systeem tot heel andere uitkomsten kan leiden, de manier waarop gedacht wordt is dan ook van cruciaal belang, net zoals het in overweging nemen van alle beschikbare opties om tot een besluit te komen.

https://inhibitie.wordpress.com/interferentie/

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

24 aug 2015, 13:35

Waar sommigen voor waarschuwden, nu echt in de maak?

De aandelenbeurzen wereldwijd zijn op crashkoers. Japan -4,5%, Hongkong -4,7%, Shanghai -7,3% en India -4,0%. Ook deze maandag staan alle futures in Europa weer fors in het rood. Ongeveer -3%. De future van de AEX-index staat om 08.00 uur op 430 punten. De index is in augustus nu ruim 15% gedaald. Ook de olieprijs blijft maar dalen, de koers van WTI Creude Oil is maandagochtend 24 augustus tot onder de $40 per vat (159 liter) gedaald. Er is angst in de markt. Paniek zoals u wilt. De volatiliteit gaat door het dak. De euro en goud dienen vooralsnog als veilige havens in deze spannende tijden.

https://biflatie.nl/artikelen/de-markt/ ... -onder-40/
Gast

24 aug 2015, 14:01

YYZ schreef:Waar sommigen voor waarschuwden, nu echt in de maak?

De aandelenbeurzen wereldwijd zijn op crashkoers. Japan -4,5%, Hongkong -4,7%, Shanghai -7,3% en India -4,0%. Ook deze maandag staan alle futures in Europa weer fors in het rood. Ongeveer -3%. De future van de AEX-index staat om 08.00 uur op 430 punten. De index is in augustus nu ruim 15% gedaald. Ook de olieprijs blijft maar dalen, de koers van WTI Creude Oil is maandagochtend 24 augustus tot onder de $40 per vat (159 liter) gedaald. Er is angst in de markt. Paniek zoals u wilt. De volatiliteit gaat door het dak. De euro en goud dienen vooralsnog als veilige havens in deze spannende tijden.

https://biflatie.nl/artikelen/de-markt/ ... -onder-40/
Paniek op de beurzen is mooi als je goed short zit.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

24 aug 2015, 15:58

petrol schreef:Paniek op de beurzen is mooi als je goed short zit.
Zei men net voor WOII ook? Men spreekt hier al over Black Monday, is iedereen daar plots arm geworden?

Alle hens aan dek op de aandelenmarkten wereldwijd. De winsten van 2015 verdampen als sneeuw voor de zon en veel indices begeven zich inmiddels in een bearmarket en zijn dus vanaf de top al 20% gedaald. Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard. AEX nu ruim 8,5% in de min. We kunnen zeker over een echte Black Monday spreken. Er zijn slechts 2 vielige havens, natuurlijk goud en deze keer niet de dollar maar de euro, die stijgt fors in waarde ten opzichte van alle andere valuta.

https://biflatie.nl/artikelen/crisis/bl ... p-beurzen/

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

24 aug 2015, 20:25

YYZ schreef:
petrol schreef:Paniek op de beurzen is mooi als je goed short zit.
Zei men net voor WOII ook? Men spreekt hier al over Black Monday, is iedereen daar plots arm geworden?

Alle hens aan dek op de aandelenmarkten wereldwijd. De winsten van 2015 verdampen als sneeuw voor de zon en veel indices begeven zich inmiddels in een bearmarket en zijn dus vanaf de top al 20% gedaald. Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard. AEX nu ruim 8,5% in de min. We kunnen zeker over een echte Black Monday spreken. Er zijn slechts 2 vielige havens, natuurlijk goud en deze keer niet de dollar maar de euro, die stijgt fors in waarde ten opzichte van alle andere valuta.

https://biflatie.nl/artikelen/crisis/bl ... p-beurzen/
Goed voor alle import maar vooral zeer slecht voor een land dat van de export moet leven.
Welke categorie van mensen heeft belang bij een beurscrack ? Wie heeft nu concreet die 5 à 6 % verloren waarmee de indexen zijn gedaald ? Verandert dat iets aan de balans of aan de winst-en verliesrekening van een onderneming ? Aan het geld op spaarboekjes ? Aan de waarde van een gebouw ? Aan het nominale loon van een arbeider ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

24 aug 2015, 20:35

socrates schreef:Goed voor alle import maar vooral zeer slecht voor een land dat van de export moet leven. Welke categorie van mensen heeft belang bij een beurscrack ? Wie heeft nu concreet die 5 à 6 % verloren waarmee de indexen zijn gedaald ? Verandert dat iets aan de balans of aan de winst-en verliesrekening van een onderneming ? Aan het geld op spaarboekjes ? Aan de waarde van een gebouw ? Aan het nominale loon van een arbeider ?
Leuke vragen Socrates, we zouden denkelijk zeer naïef zijn om te denken dat er enkel maar verliezers zijn wanneer dergelijke capriolen zich voordoen. Stel het volgende:

(1) jij hebt 100 aandelen van 100 en men verwacht een daling van 50%
(2) wellicht kies je om deze aandelen zo snel mogelijk van de hand te doen, hachje redden
(3) ik ben zeer bereid om jouw aandelen over te kopen, neem aan 75
(4) nu heb ik meer aandelen in dat bedrijf waar ik controle over wil, dank!!
(5) eens kijken wat we zo nog kunnen regelen?

Mensen in dat bedrijf werken gewoon verder zoals gisteren, enkel de aandeelhouders zijn van naam veranderd. Playing monopoly.
Gast

24 aug 2015, 21:34

De Dow&Jones is vandaag een rollercoaster.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

24 aug 2015, 21:44

petrol schreef:De Dow&Jones is vandaag een rollercoaster.
Wat ons doet denken aan de Rational Fools van Amartya Sen

Dat Sen heel anders over economie denkt dan mensen als Friedman en Greenspan is vooral het gevolg van zijn belangstelling voor filosofie en literatuur. Friedman en zijn mannen zijn homo economici, die zijn van top tot teen op economie ingesteld, dat wil zeggen: op het maken van winst. Alsof je helemaal van hout bent. De homo economicus als de beperkte mens, de mens met oogkleppen, is het onderwerp van een vermaard geworden artikel van Sen uit 1977: ‘Rational fools’. Dit is het artikel over ‘de traditionele economische theorie’ waarin de ‘rationele egoïst’ meent dat mensen altijd alleen maar aan hun eigen belang denken, als een wetmatigheid. De rationele gek denkt dat het een algemene neiging is, terwijl het alleen zijn eigen blinde drang is om zijn belang veilig te stellen.

http://www.vn.nl/amartya-sen-pluralist- ... e-idioten/

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

28 aug 2015, 13:37

Anders bekeken, wat betreft systeemovermacht

Het element van systeemovermacht kan op verschillende manieren belicht worden, de wijze hoe systemen geconfigureerd worden laten hun sporen na in onze manier van denken en handelen. Het maatschappelijke denken kan echter dermate ‘vastroesten’ waardoor we ons er verder ook geen vragen meer bij stellen, we handelen dan auto-conform het gangbare systeem. Als gevolg daarvan kunnen een aantal onbewuste belemmeringen ontstaan die ons quasi letterlijk in de greep houden, het doorzien van dergelijke epistemologische obstakels betekent echter een wereld van verschil.
Afbeelding
https://gevangeniswezen.wordpress.com/systeemovermacht/

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

31 aug 2015, 06:32

Economics is extremely useful as a form of employment for economists.
-- John Kenneth Galbraith


Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain