* * * * * W O 1 * * * * *

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

15 okt 2016, 16:55

LUC7515 schreef:Bijzonder knap geschreven is "De grote oorlog" van Sophie De Schaepdrijver. Dit is een werk dat je niet moet "doorworstelen" maar zich meeslepend laat lezen, maar ook een "basiswerk" voor wie zich wil verdiepen in het "Belgisch verhaal" in wereldoorlog één
Hoe zou jij dat weten, want je hebt dat boek overduidelijk niet gelezen!

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

15 okt 2016, 16:55

MichelN schreef:
socrates schreef: Ben jij wel een senior, de men op die foto ziet er wel erg jong uit.
Bah neen, da's Erik Van Looy met een valse snor opgeplakt!
Zou kunnen maar voor hetzelfde geld zie ik er een Verhofstadt in met een pruik.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

15 okt 2016, 17:46

LUC7515 schreef:Sophie De Schaepdrijver wordt in die haat website beschreven als een dame die zeer goed op de hoogte is van de grote oorlog en waarvan zij veel informatie hebben gebruikt in de site. Ge weet wel de SITE die U compleet onderuit gehaald heeft en waar uw fantasieën de mist ingingen
Waar ergens?
Hebt ge dat boek nu gelezen of niet? Niet dus.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

16 okt 2016, 10:35

LUC7515 schreef:Socrates, ik dacht toch dat je een trap hoger stond dan Michel
Dan ben ik daar nu afgedonderd, wist zelf niet dat ik zo hoog stond. Toch bedankt voor de intentie; :wink:
PS; Die soldaten in de dodengang zullen af en toe ook wel eens een grapje verteld hebben toch ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

16 okt 2016, 13:33

Beste Socrates Michel Danny Luc
Laten we het rustig houden hier , alsook laat ons respect opbrengen om iemand anders gedachtegoed , laat ons elkaar helpen , als er al eens fouten zijn in iemands bijdrage laat het ons op een constructive manier verhelpen.Steeds met elkaar in de clinch gaan is geen goede oplossing .
Vr.Gr.
Lehcim (Michel)
IK ZAL DIT BERICHT LATER VEWIJDEREN
NB.Socrates en Danny ik heb jullie een privé bericht gezonden willen jullie daar het nodige voor doen a.u.b. Dank U

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

16 okt 2016, 17:21

lehcim schreef:Beste Socrates Michel Danny Luc
Laten we het rustig houden hier , alsook laat ons respect opbrengen om iemand anders gedachtegoed , laat ons elkaar helpen , als er al eens fouten zijn in iemands bijdrage laat het ons op een constructive manier verhelpen.Steeds met elkaar in de clinch gaan is geen goede oplossing .
Vr.Gr.
Lehcim (Michel)
IK ZAL DIT BERICHT LATER VEWIJDEREN
NB.Socrates en Danny ik heb jullie een privé bericht gezonden willen jullie daar het nodige voor doen a.u.b. Dank U
Kijk, Lechim/Michel, je doet natuurlijk met je posting wat je wil, maar ik zou het ten zeerste appreciëren dat de repliek bleef staan.
Ik heb al een aantal keren aangegeven dat ik ermee akkoord kan gaan dat er duidelijk problemen waren qua taal- en bevelsstructuren. Waar ik wel wat tegen heb is de ongenuanceerde kijk op die problematiek en dat eeuwige - pardon the expression - gezeik over de zogenaamde incompetentie van de Belgische legerleiding. Ik hoef maar te verwijzen naar wat de geallieerden ervan dachten, waarom zouden ze het anders gehad hebben over "Brave little Belgium" toen het Schlieffen-plan, (vooruit Luc, dat wordt weer googlen) zij het kortstondig, een halt toegeroepen werd.
Ik geloof niet dat er ergens in een ander land op dusdanige laffe wijze wraak werd genomen op de lokale burgerbevolking, zowel in Wallonië als in Vlaanderen. Het vestingleger, dat voornamelijk bestond uit ongetrainde officieren en reservisten, had geen schijn van kans tegen een overmacht in een orde van grootte van 1 op 6, idem de verhouding qua vuurkracht, temeer omdat de geallieerden toen zo goed als geen poot uitstaken om ons te helpen. Dat het Belgisch leger een hopeloos gebrek had aan officieren en leidinggevenden staat als een paal boven water, daar waren evenzeer talloze redenen voor. Dat de koning en zijn hogere officieren niet toegaf aan geallieerde druk om zomaar piotten te laten afslachten in volkomen zinloze operaties pleit in hun voordeel.

Ik hecht nog steeds weinig waarde aan amateur websites waar je in het beste geval een samenraapsel van dikwijls uit verband gerukte citaten vindt zonder enige bronvermelding. Soms wordt het helemaal hilarisch als in de door Luc aangehaalde links precies het tegenovergestelde staat van wat hij poneert. Zelve komt hij dan als "bewijsmateriaal" aandraven met zijn geburen, zijn vele vrienden, de "Luikse inlichtingendienst", oud-studenten, de boeken die hij nooit gelezen heeft en wat dies meer zij, maar nooit ofte nimmer een controleerbare bron.
Ik heb al zo dikwijls (doelbewust) gerichte vragen gesteld maar er komt nooit een concreet antwoord op om de eenvoudige reden dat de Wiki hem in de steek laat.

Er zijn nog talloze onderwerpen over WOI waarover te discussiëren valt, ik noem voor de vuist weg: de Flamenpolitik, de collaboratie, de aktivisten, "passivisten", Frontbeweging, de bestuurlijke scheiding van België en last but not least de nasleep. Ik bezit behoorlijk wat kranten uit laatste maanden van de oorlog waarin uitgebreid wordt ingegaan op het Verdrag van Versailles, de chaos na de bevrijding, de voedselbevoorrading...ik zal er straks eentje inscannen.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

16 okt 2016, 18:02

De Stem ui België 22 nov 1918, die krant werd in London gedrukt en verscheen wekelijks op +/- 4000 exemplaren.
AfbeeldingAfbeelding

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

16 okt 2016, 20:17

Goede avond MichelN
Het zou enkel de Quote van Socrates en Danny , weet je deze waar mijn foto in staat , het zijn eigenlijk deze 2 dat ik zou willen verwijderd zien.Verder denk ik dat Danny en Socrates dit wel zouden wilen verwijderen.Dank U Goede zondag avond.

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

16 okt 2016, 20:26

Goede avond Luc.
Eigenlijk wat jij en MichelN hier posten , dit alles heb ik aandachtig gelezen , en ik moet toegeven beiden van jullie's info WO1 is interessant , zo hoef ik niet gans het internet af te zoeken , ik krijg hier alles bij mekaar en dit is gemakkelijk.Laten we ons verder doen op een volwassen manier.Dank U goede zondag avond.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

17 okt 2016, 17:53

LUC7515 schreef:De fun is er af en ben dan ook van plan te stoppen met op zijn fantasieën te antwoorden. Hij denkt dat wij in een film zitten. [...]
Het staat iedereen vrij besluiten te trekken uit een opinieartikel in de Knack van de hand van de erevoorzitter van een flamingantische vereniging, een naamloze telenet/users site of een vzw die, behalve uitstappen en lezingen organiseren, een tijdschrift uitgeeft waarvan de laatste bijdrage al twee jaar oud is. Uit de inhoudsopgave van dat tijdschrift blijken er nochtans wel interessante bijdragen in te zitten, helaas en zoals gebruikelijk kan Luc7515 geen enkel concreet stukje citeren. Niets nieuws onder de zon dus.

Wacht, ik heb nog wat om over te palaveren:
"Volgens een andere zeer hardnekkige overlevering die blijft standhouden, zouden in deze ene loopgraaf dagelijks tientallen doden zijn gevallen. De loopgraaf zou zijn naam niet gestolen hebben. De Dodengang, de loopgraaf waar soldaten een gewisse dood tegemoet gingen. De mythe van de duizenden Belgische doden van de Dodengang houdt hardnekkig stand. Tot nu.
Het nieuwe microhistorische onderzoek dat het Legermuseum heeft gevoerd, had als doel de geschiedenis van de Dodengang opnieuw te bekijken aan de hand van historische bronnen in verscheidene archieven. Elke oorlogsdag werd uitgeplozen op zoek naar een vermelding van de Dodengang. Dit historische onderzoek bracht een verrassende geschiedenis aan het licht. Zo kon eindelijk een lijst opgesteld worden met het aantal doden. Het gaat niet om duizenden doden zoals steeds wordt aangenomen, maar "slechts" om een 250-tal. Biografische fiches van deze doden zijn via een eenvoudige applicatie te consulteren in het Interpretatiecentrum. De doden van de Dodengang krijgen voor het eerst een naam en een gezicht.
Verder liet het nieuwe onderzoek toe duidelijk uit te maken wat er allemaal gebeurd is in de Dodengang. Van dag tot dag werd een lijst met evenementen opgesteld. Meer dan 1070 gebeurtenissen zijn nu te raadplegen in het Interpretatiecentrum in de applicatie De Dodengang van dag tot dag." /end quote

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

17 okt 2016, 21:35

't Is nie waar zekers, een blog over heu... De Panne. Bon, passons aux choses sérieuses.
Jammer genoeg is in het Nederlands niet echt veel diepgaands te vinden over dit heerschap en zijn fameus plan uit 1905.
Gelukkig zijn er de Amerikanen van West Point die ons daarbij kunnen helpen, :-) in het Engels weliswaar: "Breakdown and Rebirth, 1914 to the Present"
Het is een ellenlange link, maar Tinyurl heeft de onhebbelijke gewoonte dat de verkorte links na een tijdje verdwijnen.

Vanaf pagina 12
https://books.google.be/books?id=UUl4qg ... th&f=false

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 okt 2016, 21:55

Dit is blijkbaar echt een rubriek enkel voor kenners. Als volslagen leek op dit terrein had ik gehoopt door deze rubriek te volgen, wat meer geschiedkundig inzicht op te doen over W.O.1. Nu blijkt helaas dat deze geschiedenis hier wordt herleid tot het Belgische leger en de moeilijke relatie tussen de legerleiding en de vaak ongeletterde Vlaamse piotten. Ik meen te weten dat ook andere legers dan het Belgische, in die Groote Oorlog een belangrijke rol hadden gespeeld. Maar misschien wordt daarover nog wel van gedachten gewisseld als ooit het welles-nietes spel over specifieke zaken een einde neemt. Mogelijk is de titel van dit topic W.O. 1 wat te ruim gekozen ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

18 okt 2016, 14:37

LUC7515 schreef: Doordat er een uitwisseling gebeurd met leerlingen, wisselwaar voor een select clubje, zijn er ook gastcolleges van historici waaronder vroeger onze hoogleraar Luc De Vos. Zo zie je ook België eens door de ogen van het Amerikaanse leger.
Waar? Wanneer? Geef eens een link naar een gastcollege van L. De Vos?

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

18 okt 2016, 16:21

MichelN schreef:
LUC7515 schreef: Doordat er een uitwisseling gebeurd met leerlingen, wisselwaar voor een select clubje, zijn er ook gastcolleges van historici waaronder vroeger onze hoogleraar Luc De Vos. Zo zie je ook België eens door de ogen van het Amerikaanse leger.
Waar? Wanneer? Geef eens een link naar een gastcollege van L. De Vos?
Als mijn informatie klopt woont Luc De Vos in groot Leuven, die moet dus vrij makkelijk te vinden zijn bijv. al in een telefoongids of anders via de KUL waar hij als buitengewoon hoogleraar ook gastcolleges gaf (geeft)*
*Sinds juli 2012 met emeritaat en mogelijk verhuisd naar zijn appartement aan de kust.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

18 okt 2016, 20:01

Socrates / ….ook andere legers dan het Belgische, in die Groote Oorlog een belangrijke rol hadden gespeeld….
.
Andere legers , ja inderdaad Socrates.Mijn vraag is , welke was de kleinste buitenlandse legerdivisie die deel genomen heeft op Belgisch grondgebied tijdens WO1 , ik zou denken de Zouaven of het Vreemdelingenlegioen ? Mischien weet Luc of Micheln hier meer over.