Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 jul 2016, 08:40

socrates schreef:Misschien gewoon het einde van de Westerse hegemonie. Nu het centrum van de wereldse macht steeds verder opschuift naar het Oosten; is mogelijk een doorbraak van het Confucianisme nakend.
:lol: Dat is dan wel, zonder de Chinezen zelf, gerekend!

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 jul 2016, 08:51

YYZ schreef:Onderhand kan je het beter een andere naam geven, verzin maar wat.
Ja, ja... geef het kind een andere naam! Dat zal er niets aan veranderen. Alle mogelijke namen, om de menselijke situatie te benoemen, zijn al gegeven.
"Uitzichtloze tragedie", lijkt mij nogal accuraat.

Zeven miljard mensen, waarvan een groot deel zich nog elke dag afvraagt: waar haal ik in godsnaam (sic) de volgende maaltijd vandaan... Beg, steal or borrow!

Onbewustheid is koning. Angst is zijn eerste minister. Veiligheid wordt gezocht in agressie en hebzucht.

Daarom is het enige zinvolle wat een individu kan doen:
Bewúst de angst en het egoïsme in zichzelf beëindigen!

Heb jij dat al gedaan?
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 jul 2016, 09:35

Vesselin schreef:Ja, ja... geef het kind een andere naam! Dat zal er niets aan veranderen. Alle mogelijke namen, om de menselijke situatie te benoemen, zijn al gegeven. "Uitzichtloze tragedie", lijkt mij nogal accuraat. Zeven miljard mensen, waarvan een groot deel zich nog elke dag afvraagt: waar haal ik in godsnaam (sic) de volgende maaltijd vandaan... Beg, steal or borrow! Onbewustheid is koning. Angst is zijn eerste minister. Veiligheid wordt gezocht in agressie en hebzucht. Daarom is het enige zinvolle wat een individu kan doen: Bewúst de angst en het egoïsme in zichzelf beëindigen! Heb jij dat al gedaan?
Heb dat eens gedaan en was enorm bevrijdend, enige probleem is dat die mensonterende wereld nog wat meer begint te storen. De mensheid in strijd met luchtkastelen, je mag er alleen niets over zeggen, hoe ook benoemd. Heb jij dat al gedaan?

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 jul 2016, 09:37

Kun je niet lezen?!...
Ik dóé niets anders!!!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 jul 2016, 09:59

Vesselin schreef:Kun je niet lezen?!... Ik dóé niets anders!!!
Je ging me dat e-mailadres van die burgemeester nog bezorgen, je doet niets anders?

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 jul 2016, 11:57

YYZ schreef:Je ging me dat e-mailadres van die burgemeester nog bezorgen,
Hahahahaha!

Wel, deugniet... in plaats van altijd maar aan de kant te blijven staan en te roepen: "Ik Beschuldig!", zou je - nu het religie-forum toch gescheiden is van het forum dat over de andere 'geestes'wetenschappen gaat - daar een topic kunnen openen over (ik suggereer maar wat): "De Menselijke Situatie".
En daar dan eens vertellen welke initiatieven we concreet volgens jou moeten nemen.
Echte voorstellen te berde brengen dus, en niet alleen maar zeggen: "jullie doen niets!".
Dat kan namelijk iedereen! Het is pseudo-gedrag en heet: "De beste stuurlui staan aan wal!"

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 jul 2016, 12:03

Vesselin schreef:Hahahahaha! Wel, deugniet... in plaats van altijd maar aan de kant te blijven staan en te roepen: "Ik Beschuldig!", zou je - nu het religie-forum toch gescheiden is van het forum dat over de andere 'geestes'wetenschappen gaat - daar een topic kunnen openen over (ik suggereer maar wat): "De Menselijke Situatie". En daar dan eens vertellen welke initiatieven we concreet volgens jou moeten nemen. Echte voorstellen te berde brengen dus, en niet alleen maar zeggen: "jullie doen niets!". Dat kan namelijk iedereen! Het is pseudo-gedrag en heet: "De beste stuurlui staan aan wal!"
Blijkbaar traag van begrip, heb je die burgemeester nu al aangeschreven? Voor Christenen maakt het niet zoveel uit eigenlijk, die zijn weg voor de hel losbarst. Lees maar:

Ik kom veel christenen tegen die het herstel van het Joodse volk in hun thuisland van harte bijvallen en die tegelijk de eindtijdtheorie aanhangen bekend onder de naam ‘opname van de gemeente vóór de grote verdrukking’. Deze leer gaat ervan uit dat Jezus eerst zal terugkeren als een “dief in de nacht” om de gemeente weg te rukken van de aarde, voorafgaand aan een hels terreur regiem onder een valse messias tijdens de laatste dagen. Daarna zal Jezus weer terugkomen met Zijn gemeente om elke satanische heerschappij op deze planeet te vernietigen en om het langverwachte messiaanse tijdperk in te luiden.

https://christenenvoorisrael.nl/2011/01 ... de-opname/

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 jul 2016, 12:33

YYZ schreef:Blijkbaar traag van begrip, heb je die burgemeester nu al aangeschreven?
YYZ... onnozele zeveraar!
Ik lees uw schrijfsels nu al tien jaar. Ik ken uw agenda door en door.
Ondanks al mijn goede wil ga ik niet meer op u reageren...
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

16 jul 2016, 13:36

Vesselin schreef:@Bluevelvet,

Ik heb dan uiteindelijk toch het boek "Bewijs genoeg" van Lee Strobel gelezen. (Apropos... heb jij het gelezen?)

De eerste keer heb ik het teleurgesteld en geïrriteerd opzij gelegd, toen ik bij het interview met dr. Blomberg las dat die man beweert: dat Mattheus het oudste evangelie zou zijn.
Dit was zodanig in flagrante tegenspraak met de algemene consensus onder de geleerden - zowel gelovige als vrijzinnige - dat Marcus het oudste is, dat ik het boek onmogelijk nog au sérieux kon nemen.

Mijn oorspronkelijke commentaar vind je hier

Dat het "pure bible-belt propaganda" zou zijn, neem ik terug... dat was er over.
Hij breekt een lans voor zijn geloof door, toch wel eminente, geleerden te interviewen.
Waar hij tekortschiet is: dat ál deze geleerden overtuigde christelijke apologeten zijn. De vrijzinnige tegenpartij laat hij gewoon niet aan het woord! En dat is toch wel een zeer zwak punt, als je pretendeert, als journalist, de zaak ernstig te onderzoeken!

Daarna heb ik de doordachte kritiek van Jeff Lowder uitgeprint en aandachtig gelezen.

Wat het boek voor mij waardevol maakt is: dat je een heel goed inzicht krijgt in hoe hedendaagse overtuigd-christelijke Amerikaanse theologen denken. (Je kunt de meeste van hen zelfs bezig horen in debatten op Youtube).

Hun vrijzinnige collega's worden wel vermeld, maar altijd afgedaan als: dat ze het bij het verkeerde eind hebben. En, aan het woord, laat Strobel hen nooit.

Ik ben hem dankbaar, echter, dat hij mij de ongelooflijk helder redenerende, geestige, fantastische John Dominic Crossan leren kennen heeft!
@ Vesselin,

Een eerder discussie over dit onderwerp, zie
http://www.seniorennet.be/forum/viewtop ... c&start=60

Ik wil wel het boek eens lezen als ik het op de kop kan tikken.

Ik heb John Dominic Crossan opgezocht en lees o.a. het volgende :

"Een andere extreme groep Bijbelgeleerden heeft zich verenigd in het Jesus Seminar onder leiding van ultraradicale Bijbelgeleerden als John Dominic Crossan en Marcus Borg. Ik noem deze personen omdat ze vaak verschijnen in documentaires die door o.a. Discovery Channel en History Channel worden uitgezonden, waarin ze hun opinie afschilderen als de "meerderheidsopinie" over de Schrift. Weest u zich ervan bewust dat deze groep helemaal geen meerderheid van de wetenschap vertegenwoordigt. De enige reden waarom het Jesus Seminar genoemd moet worden, is omdat het serieuze media-aandacht krijgt en daardoor de indruk wordt gewekt dat het de meerderheid van de wetenschap representeert.

Als voorbeeld hier onder hoe dit seminarie tewerk gaat :

"Nog niet zo lang geleden publiceerde het Jesus Seminar The Five Gospels. Hierin worden de vier evangeliën uit het Nieuwe Testament besproken tezamen met het zogenaamde vijfde evangelie: het Evangelie van Thomas. Dit laatste "evangelie" wordt door een meerderheid van de Bijbelwetenschappers als niet betrouwbaar afgewezen. Het Jesus Seminar heeft "door een stemsysteem te gebruiken" alle uitspraken van Jezus in deze "vijf evangeliën" met een kleur gemarkeerd die aangeeft of deze uitspraak inderdaad door Jezus is gedaan: rood is "met zekerheid", roze "waarschijnlijk", grijs "misschien;, en zwart zeer zeker niet. Het resultaat was dramatisch: slechts vijftien van Jezus" uitspraken in de evangeliën waren rood gekleurd en 82% werd helemaal afgewezen. Nogmaals, dit is slechts de opinie van deze kleine groep liberale Bijbelgeleerden. Een groep van evangelische Bijbelgeleerden heeft naar aanleiding van The Five Gospels een weerwoord geschreven met als titel "Jesus under Fire " een voortreffelijk repliek op de aantijgingen van het Jesus Seminar. "
http://www.gefundeerdgeloof.org/wat-is-de-bijbel-.html (Scroll naar onder tot onderkopje" Bijbelgeleerden en de Schrift")

:roll: Ze worden dus geklasseerd onder extreme en radicale bijbelgeleerden ! !
Vraag mij af hoe zij tot hun bevindingen komen ?
De repliek met als titel "Jezus under Fire" zal ik ook eens opzoeken op het net.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 jul 2016, 15:15

Vesselin schreef:YYZ... onnozele zeveraar! Ik lees uw schrijfsels nu al tien jaar. Ik ken uw agenda door en door. Ondanks al mijn goede wil ga ik niet meer op u reageren...
We kunnen slechts herhalen wat reeds geweten is, en we gingen verder alsof er niets geweten is.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 jul 2016, 16:37

bluevelvet schreef:Ze worden dus geklasseerd onder extreme en radicale bijbelgeleerden ! !
Vraag mij af hoe zij tot hun bevindingen komen ?
De repliek met als titel "Jezus under Fire" zal ik ook eens opzoeken op het net.
Een kleine dertig jaar geleden had ik een stevige kater overgehouden aan mijn Indische avonturen. Dat laatste niet letterlijk dan - ik ben nooit in India geweest.
Vooral mijn interesse in de figuur van Sai Baba liep op een vreselijke teleurstelling uit. En ook had ik mij zo diep in de Advaita Vedanta verdiept, dat ik de wereld haast geestelijk verlaten had.

Van de weeromstuit begon ik te lezen over wat hedendaagse geleerden over Jezus te vertellen hadden en - potverdorie - het blijkt dat ik toen ook het boek van Crossan: "Jezus, een revolutionaire biografie" gelezen heb!
Ik was dat vergeten. Ik ben het aan het herlezen en ik moet zeggen: werkelijk een uitstekend, zeer doordacht boek en zeker en vast een uitdaging voor elke hedendaagse christen.

Apropos, Talisman: "Koning Jezus" van Graves heb ik ook weer eens ingekeken, en blijkt dat ik vergeten was dat Graves ervan overtuigd was, dat Jezus een zoon was van Maria en Herodes Antipater - de zoon en potentiële troonopvolger van Herodes de grote - die Herodes (dat bloeddorstige zwijn!) heeft laten executeren!


Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

16 jul 2016, 16:50

Vesselin schreef: Dat kan namelijk iedereen! Het is pseudo-gedrag en heet: "De beste stuurlui staan aan wal!"

Afbeelding
:lol: Die hebben vast model gestaan voor de beeldengroep ' De kaailopers ' uit Temse.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

16 jul 2016, 16:57

Vesselin schreef: Apropos, Talisman: "Koning Jezus" van Graves heb ik ook weer eens ingekeken, en blijkt dat ik vergeten was dat Graves ervan overtuigd was, dat Jezus een zoon was van Maria en Herodes Antipater - de zoon en potentiële troonopvolger van Herodes de grote - die Herodes (dat bloeddorstige zwijn!) heeft laten executeren!
En zijn vader Julius Caesar en een Romeins soldaat doen daar ook al beroep op. Pulp !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 jul 2016, 07:10

Podverdorie, nog an toe, zeg!!!

Ben ik nu toch wel weer begonnen met boeken over Jezus te lezen...

Hé... jullie zijn toch niet stiekem voor mij aan het bidden??!!...

Wacht... gauw nog wat tegengif! Een ouwe bak van Fons Jansen:

Jansen: "Heb jij de brieven van Paulus gelezen?"

Pieterse: "Verhip!!!... Hep.. hep die boskabouter ook briefe geschrefe??!!...."

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 jul 2016, 20:43

Tja... YYZ,

Ik ben het boek: "Jezus: een Joodse visie" van David Flusser aan het lezen. En wat lees ik:

"Wie 'leeghoofd' zegt tegen zijn broeder, zal uitgeleverd worden aan het sanhedrin. En wie 'domkop' zegt zal uitgeleverd worden aan het hellevuur." (Mt. 5:22).

Het spijt mij dus oprecht dat ik je 'onnozele zeveraar' genoemd heb!

En, zoals in de "Didache" staat:
"Wees niet vatbaar voor woede, want woede leidt tot moord..."
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain