Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 jun 2016, 08:06

Wat het geboortejaar van Jezus betreft...

De enige informatie - voor zover ik weet - komt uit de evangelies. En die is tegenstrijdig.
En, zoals Jona Lendering opmerkt: "Wat historisch onderzoek betreft is één bron géén bron."

Volgens de evangelies dus, werd Jezus of geboren in het jaar van de dood van Herodes de grote: 4 v.C.
Of in het jaar van de census van Quirinus: 7 na C. (cfr. Josephus. Lucas heeft zich vergist).

Jij hebt misschien nog andere informatie?...
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

16 jun 2016, 09:06

Vesselin schreef:Wat het geboortejaar van Jezus betreft...

De enige informatie - voor zover ik weet - komt uit de evangelies. En die is tegenstrijdig.
En, zoals Jona Lendering opmerkt: "Wat historisch onderzoek betreft is één bron géén bron."

Volgens de evangelies dus, werd Jezus of geboren in het jaar van de dood van Herodes de grote: 4 v.C.
Of in het jaar van de census van Quirinus: 7 na C. (cfr. Josephus. Lucas heeft zich vergist).
Jij hebt misschien nog andere informatie?...
- Herodes de Grote geeft volgens het N.T. opdracht om alle kinderen TOT 2 JAAR uit de omgeving van Bethlehem om te brengen. Dit wil zeggen dat Jezus tot 2 jaar vóór de dood van Herodes kan geboren zijn, uitgaande dat hij deze opdracht gaf op zijn sterfbed. Dit zal vermoedelijk wel iets daarvoor gegeven zijn. Als we dan het " kerstverhaaltje " erbij halen, wat een allegorische voorstelling is van een sterren/planeten constellatie en plaats vond in 7 v.C. lijkt me dit al iets meer dan een veronderstelling. Let wel, Herodes heeft nooit deze opdracht gegeven. Hij heeft wel al zijn nabije vijanden laten opruimen, tot zijn eigen gezin incluis, en uiteraard ook zijn politieke tegenstanders zoals aanstormde messias Jezus uit het huis David, en laat men hem ook daar geboren worden, alhoewel deze gemeente onbewoond was bij zijn geboorte, en dat wisten de evangelisten wel.
- Bij Markus hebben dit geboorteverhaal niet, maar Markus heeft het wel over ' Jezus de nazarener ' en niet zoals de latere evangelisten ' Jezus van Nazareth '. Nazarener wil wel wat anders zeggen dan ' inwoner van Nazareth '. Nazareners worden meestal aanzien als een joodse sekte, terwijl dit de benaming is voor joodse nationalisten met herstel van de troon van David voor ogen met de laatste erfgenaam ( de netze= tak van stamboom ). Nazareth is ontstaan na de Joodse Oorlog, vermoedelijk door ondergedoken nazareners. Mattheus en Lukas hebben reeds weet van dit gehucht en linken ( bewust ? ) dit aan Jezus ( van Nazareth ). Dit geeft wel een probleem om iemand uit Nazareth te laten geboren worden in Bethlehem. De oplossing bestond hier in om de census door Quirinus ervoor aan te wenden, alhoewel deze census enkel voor Judeeërs gold en niet voor Galileërs. Nu is het ook zo dat men toen de gewoonte had om met dubbele bodem te schrijven. Jezus' familie was niet van Nazareth gezien dit nog niet bestond, maar wél uit de omgeving van Jeruzalem. En dan zal men wel hun onroerend goed door Quirinus hebben laten registreren ( los van Jezus' geboorte ).

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 jun 2016, 08:07

De kindermoord, in opdracht van Herodes, heeft geen historische bronnen, buiten wat er in het evangelie van Mattheus staat.
En: "één bron is géén bron." (Lendering). Het valt niet te bewijzen.

De moorddadigheid van Herodes was berucht. Hij was er op een paranoïde wijze bang voor dat familieleden hem van de troon zouden stoten er moordde zijn eigen familie uit.
Het schijnt dat Augustus grapte: "In de hofhouding van Herodes kun je beter een varken zijn dan een familielid."

Hoe dan ook... We weten dat Mattheus er een meester in was, Joodse profetieën een draai te geven, om ze te doen passen in zijn visie: dat de oude profeten Jezus, als messias, voorspeld hadden.

De profetie waar het hier om gaat is Jeremia 31:15:

"Zo zegt de HEERE: Er is een stem gehoord in Rama, een klage, een zeer bitter geween; Rachel weent over haar kinderen; zij weigert zich te laten troosten over haar kinderen, omdat zij niet zijn."

Maar de snoodaard vertelt er niet bij dat dit oorspronkelijk een commentaar was bij de Babylonische gevangenschap in de zesde eeuw v.C.!

En wat meer is! De deugniet verzwijgt de volgende verzen!

Zijn Rachels kinderen "niet meer"?! Neen! Zij zijn verbannen naar Babylon. "Maar 't komt in orde", zegt de HEERE (jer. 31:16-17):

"Zo zegt de HEERE: Bedwing uw stem van geween, en uw ogen van tranen; want er is loon voor uw arbeid, spreekt de HEERE; want zij zullen uit des vijands land wederkomen."

"En er is verwachting voor uw nakomelingen, spreekt de HEERE; want uw kinderen zullen wederkomen tot hun gebied."

En zo laten gelovigen zich, tot op de dag van vandaag, bij de neus nemen door de goocheltrucks van Mattheus.
Dwz: De koppige ezels, die weigeren zich te informeren.

En bij deze, zijt ge dus geïnformeerd! :lol: :lol: :lol:

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

17 jun 2016, 13:34

Vesselin schreef:De kindermoord, in opdracht van Herodes, heeft geen historische bronnen, buiten wat er in het evangelie van Mattheus staat.
En: "één bron is géén bron." (Lendering). Het valt niet te bewijzen.
Zeg ik ook niet, wat dacht je. Hier wil de auteur wel wat anders zeggen: De David clan zorgde een ernstige bedreiging voor de Herodeanen. Matth. geeft hier een politiek statement aan. Kinderen tot twee jaar wil zeggen minstens 2 jaar voor Herodes' overlijden.
De moorddadigheid van Herodes was berucht. Hij was er op een paranoïde wijze bang voor dat familieleden hem van de troon zouden stoten er moordde zijn eigen familie uit.
Het schijnt dat Augustus grapte: "In de hofhouding van Herodes kun je beter een varken zijn dan een familielid."
wink: Dat is zo.
Hoe dan ook... We weten dat Mattheus er een meester in was, Joodse profetieën een draai te geven, om ze te doen passen in zijn visie: dat de oude profeten Jezus, als messias, voorspeld hadden.

De profetie waar het hier om gaat is Jeremia 31:15:

"Zo zegt de HEERE: Er is een stem gehoord in Rama, een klage, een zeer bitter geween; Rachel weent over haar kinderen; zij weigert zich te laten troosten over haar kinderen, omdat zij niet zijn."

Maar de snoodaard vertelt er niet bij dat dit oorspronkelijk een commentaar was bij de Babylonische gevangenschap in de zesde eeuw v.C.!

En wat meer is! De deugniet verzwijgt de volgende verzen!

Zijn Rachels kinderen "niet meer"?! Neen! Zij zijn verbannen naar Babylon. "Maar 't komt in orde", zegt de HEERE (jer. 31:16-17):

"Zo zegt de HEERE: Bedwing uw stem van geween, en uw ogen van tranen; want er is loon voor uw arbeid, spreekt de HEERE; want zij zullen uit des vijands land wederkomen."

"En er is verwachting voor uw nakomelingen, spreekt de HEERE; want uw kinderen zullen wederkomen tot hun gebied."

En zo laten gelovigen zich, tot op de dag van vandaag, bij de neus nemen door de goocheltrucks van Mattheus.
Dwz: De koppige ezels, die weigeren zich te informeren.
:lol: Mee eens.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

17 jun 2016, 16:19

QUOTE; http://www.canvas.be/the-secret

Vierdelige Britse dramareeks over twee gerespecteerde burgers die in een pittoresk Noord-Iers kuststadje de haast perfecte dubbele moord plegen. Gebaseerd op de bestseller 'Let This Be Our Secret' van Deric Henderson. Inhoud: Coleraine, Noord-Ierland, 1990. Colin Howell is een vooraanstaand lid van de doopsgezinde gemeenschap en een goede vader en echtgenoot. Maar hij begint een affaire met medegelovige Hazel Buchanan, wat rampzalige gevolgen heeft voor zijn vrouw Lesley en Hazels echtgenoot Trevor. Colin wil niet uit zijn geloofsgemeenschap gezet worden en weigert dus te scheiden, maar hij wil ook Hazel niet verliezen. Wanneer de vader van Lesley sterft, overweegt ze zelfmoord te plegen. En dat brengt Colin op ideeën.
EINDE CITAAT

Ik volgde deze op ware feiten gebaseerde mini-serie op Canvas.

Merkwaardig hoe de Ierse "Colin Howell" zich voortdurend beroept op GOD én citeert uit de BIJBEL, om zijn seksuele uitspattingen en zelfs een dubbele moord te vergoelijken.
Of de gevolgen van een ziekelijke intoxicatie door religieuze indoctrinatie.

SW

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

18 jun 2016, 05:33

Silver Wolf schreef:Merkwaardig hoe de Ierse "Colin Howell" zich voortdurend beroept op GOD én citeert uit de BIJBEL, om zijn seksuele uitspattingen en zelfs een dubbele moord te vergoelijken.
Of de gevolgen van een ziekelijke intoxicatie door religieuze indoctrinatie.
Je hebt dit ook gepost bij het onderwerp "Het probleem met religie", waarop B.V. antwoordt: "Men moet dit niet veralgemenen"

Ik vrees dat dit verschijnsel juist heel erg veel voorkomt!

De psychiater Thomas Szasz heeft er zijn hele loopbaan aan besteed, om aan te tonen dat misdadigers "schizofrenie" als excuus aanvoeren om de meest afschuwelijke misdaden goed te praten.

Ze beweren dan, dat ze de "stemmen van god of Jezus" hoorden, die hun de opdracht gaf om te moorden!!!

God houdt zich dus blijkbaar niet aan zijn eigen gebod: "Gij zult niet doden!"

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

18 jun 2016, 13:16

Vesselin schreef: Volgens de evangelies dus, werd Jezus of geboren in het jaar van de dood van Herodes de grote: 4 v.C.
Of in het jaar van de census van Quirinus: 7 na C. (cfr. Josephus. Lucas heeft zich vergist).
Waarom zou Lucas zich vergist hebben ? Andere gegevens van Josephus maken duidelijk dat Herodes zou kunnen gestorven zijn in 1 v. Chr.

"According to Josephus, Herod died not long after an eclipse of the moon and before a Passover. (Jewish Antiquities, XVII, 167 [vi, 4]; 213 [ix, 3]) Since there was an eclipse on March 11, 4 B.C.E. (March 13, Julian), some have concluded that this was the eclipse referred to by Josephus.
(De geschriften van Josephus tonen aan dat Herodes'dood kort na een maansverduistering en niet lang voor het begin van het Pascha plaatsvond.)

"However, that eclipse in 4 B.C.E. was of ONLY 36-percent magnitude and would have attracted the attention of very few people at the early morning hour that it occurred. Two other eclipses took place in 1 B.C.E., either one of which might fit the requirement of an eclipse not long before the Passover.
The Journal of Theological Studies, W. E. Filmer writes that evidence from Jewish tradition indicates that Herod’s death occurred on Shebat 2 (the month of Shebat falls in January-February of our calendar). Edited by H. Chadwick and H. Sparks, Oxford, 1966, Vol. XVII, p. 284.
On the other hand, there was a total eclipse of the moon in 1 B.C.E., about three months before Passover, while the one in 4 B.C.E. was ONLY partial. The total eclipse in 1 B.C.E. was on January 8 (January 10, Julian), 18 days before Shebat 2, the traditional day of Herod's death.

Solar and Lunar Eclipses of the Ancient Near East From 3000 B.C. to 0 With Maps, door M. Kudlek en E. H. Mickler"
(sommige teksten door mij benadrukt).

BRON

De maansverduistering van 8 januari 1 v. Chr. lijkt de opvallendste te zijn geweest voor de periode van de dood van Herodes.
Ik begrijp niet waarom wetenschappers rekening blijven houden met een gedeeltelijke maansverduistering :?: en aldus de mensen in onwetendheid laten.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

18 jun 2016, 14:03

bluevelvet schreef:
Vesselin schreef: Volgens de evangelies dus, werd Jezus of geboren in het jaar van de dood van Herodes de grote: 4 v.C.
Of in het jaar van de census van Quirinus: 7 na C. (cfr. Josephus. Lucas heeft zich vergist).
Waarom zou Lucas zich vergist hebben ? Andere gegevens van Josephus maken duidelijk dat Herodes zou kunnen gestorven zijn in 1 v. Chr.

"According to Josephus, Herod died not long after an eclipse of the moon and before a Passover. (Jewish Antiquities, XVII, 167 [vi, 4]; 213 [ix, 3]) Since there was an eclipse on March 11, 4 B.C.E. (March 13, Julian), some have concluded that this was the eclipse referred to by Josephus.
(De geschriften van Josephus tonen aan dat Herodes'dood kort na een maansverduistering en niet lang voor het begin van het Pascha plaatsvond.)

"However, that eclipse in 4 B.C.E. was of ONLY 36-percent magnitude and would have attracted the attention of very few people at the early morning hour that it occurred. Two other eclipses took place in 1 B.C.E., either one of which might fit the requirement of an eclipse not long before the Passover.
The Journal of Theological Studies, W. E. Filmer writes that evidence from Jewish tradition indicates that Herod’s death occurred on Shebat 2 (the month of Shebat falls in January-February of our calendar). Edited by H. Chadwick and H. Sparks, Oxford, 1966, Vol. XVII, p. 284.
On the other hand, there was a total eclipse of the moon in 1 B.C.E., about three months before Passover, while the one in 4 B.C.E. was ONLY partial. The total eclipse in 1 B.C.E. was on January 8 (January 10, Julian), 18 days before Shebat 2, the traditional day of Herod's death.

Solar and Lunar Eclipses of the Ancient Near East From 3000 B.C. to 0 With Maps, door M. Kudlek en E. H. Mickler"
(sommige teksten door mij benadrukt).

BRON

De maansverduistering van 8 januari 1 v. Chr. lijkt de opvallendste te zijn geweest voor de periode van de dood van Herodes.
Ik begrijp niet waarom wetenschappers rekening blijven houden met een gedeeltelijke maansverduistering :?: en aldus de mensen in onwetendheid laten.
:lol: :lol: :lol: En noem jij dat een bron ? Wie heeft dit artikel geschreven ? :roll:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

18 jun 2016, 22:18

Ik heb gemerkt dat heel wat websites dezelfde informatie geven. Ook al zijn het christelijke, de informatie komt van één en dezelfde bron.

Beter lezen talisman, ik had in mijn posting reeds dit boek vermeld :
"Solar and Lunar Eclipses of the Ancient Near East From 3000 B.C. to 0 With Maps, door M. Kudlek en E. H. Mickler"

Je kan misschien eens het boek kopen of je nader informeren bij de NASA :

SAO/NASA Astrophysics Data System. Journal for the History of Astronomy : Eclipses in Antiquity.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

18 jun 2016, 23:09

bluevelvet schreef:Ik heb gemerkt dat heel wat websites dezelfde informatie geven. Ook al zijn het christelijke, de informatie komt van één en dezelfde bron.
Met wat voor websites kom jij steeds aanzetten ? Zo wanhopig op zoek naar voor 1 keer gelijk te krijgen ?
Beter lezen talisman, ik had in mijn posting reeds dit boek vermeld :
"Solar and Lunar Eclipses of the Ancient Near East From 3000 B.C. to 0 With Maps, door M. Kudlek en E. H. Mickler" .
Ik lees zeer goed, stukken beter dan jij of moet ik je nog eens aan e.a.a. laten herinneren ? :lol:
Mijn vraag was who the fuck zijn deze twee pipo's ? Enkele jaren geleden heb ik hier zelfs een resumé gepost van een doctoraat paper van iemand uit univ. Leuven en dat heb je dan aangevochten. Is hier wat komen trollen en bashen het enige wat je recht houdt ?
Laten we er vanuit gaan dat Jezus toch in jaar 1v.C. zou geboren zijn, was hij maar 31 jaar geworden. Dat weten we dan weer. :lol:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

19 jun 2016, 01:39

Misschien kan je eens inlichtingen vragen over die twee pipo's, zoals jij ze noemt, aan diegene van wie je een resumé gepost hebt van een doctoraat paper van iemand uit univ. Leuven ? Een artikel werd gepubliceerd in "Journal for the History of Astronomy" die iemand uit Leuven zou dat dan toch moeten weten !

En anders eens navragen op DEZE SITE
en
Klik op "Access full-text" en maak je misschien lid :idea: :lol:

HIER kan je al een pagina lezen.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

19 jun 2016, 02:09

talisman schreef: Laten we er vanuit gaan dat Jezus toch in jaar 1v.C. zou geboren zijn, was hij maar 31 jaar geworden. Dat weten we dan weer. :lol:
Om Jezus geboortejaar te weten te komen moet men niet alleen rekening houden met Herodes maar ook nog kijken naar Johannes De Doper zijn geboorte en zijn bediening.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

19 jun 2016, 07:38

bluevelvet schreef: Om Jezus geboortejaar te weten te komen moet men niet alleen rekening houden met Herodes maar ook nog kijken naar Johannes De Doper zijn geboorte en zijn bediening.
Weer van die'n onzin.

Hier, dit bedoel ik met een verklaring geven met alles erop en eraan.
https://carlkop.home.xs4all.nl/wonder.html

Weet je ook gelijk wanneer Herodes de Grote gestorven met de vermelde maansverduistering. Deze conjunctie viel natuurlijk niet samen met Jezus' geboorte en er kan wel nog een jaartje opgezeten hebben. Voor de auteur van het evangelie was het de bedoeling een datum vast te pinnen, los van de toen gangbare jaartellingen en dat waren er wel wat.
Bovenvermelde bron is niet de enige met deze data. Ik heb er zelfs een heel boek over.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

19 jun 2016, 15:02

De maansversduistering in het jaar 4 v. Chr. KAN ONMOGELIJK in aanmerking komen voor de dood van Herodes, het was slechts een GEDEELTELIJKE maansversduistering die door weinig mensen zou opgemerkt zijn.
Vermeld Josephus een GEDEELTELIJKE dan moet je dat maar eens aantonen :roll:
Josephus gaf ook aan dat Herodes 70 jaar oud was toen hij stierf. In 4 v. Chr. zou hij 67 of 68 jaar geweest zijn. Nog een reden te meer om zijn dood later te plaatsen.

Zelfs als wetenschappers onderling niet akkoord gaan met het jaar van Herodus dood, is de geboorte van Jezus niet van zo'n belang. Volgens de bijbel kennen wij de datum van zijn dood, toen hij 33.1/2 jaar oud was en deze is voor de mensheid van veel meer betekenis .

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

19 jun 2016, 15:15

bluevelvet schreef:De maansversduistering in het jaar 4 v. Chr. KAN ONMOGELIJK in aanmerking komen voor de dood van Herodes, het was slechts een GEDEELTELIJKE maansversduistering die door weinig mensen zou opgemerkt zijn.
Vermeld Josephus een GEDEELTELIJKE dan moet je dat maar eens aantonen :roll:
Josephus gaf ook aan dat Herodes 70 jaar oud was toen hij stierf. In 4 v. Chr. zou hij 67 of 68 jaar geweest zijn. Nog een reden te meer om zijn dood later te plaatsen.

Zelfs als wetenschappers onderling niet akkoord gaan met het jaar van Herodus dood, is de geboorte van Jezus niet van zo'n belang. Volgens de bijbel kennen wij de datum van zijn dood, toen hij 33.1/2 jaar oud was en deze is voor de mensheid van veel meer betekenis .
Hebben die cijfers "33" ook een symbolische betekenis, zo ja welke ? Was de keuze voor bv. 28 of 35 als veelvoud van "7", geen sterker teken geweest ? Tegenwoordig kan een gewoon schepsel zelfs al de datum kiezen voor zijn euthanasie. Had die arme zoon van God echt geen keuze ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour