mag witgele kruis een palliatieve patient uitsluiten?

Hier is plaats voor discussie of vragen over palliatieve zorgen.

vivaldi
Lid geworden op: 07 feb 2003, 11:07
Locatie: DEINZE

02 jan 2015, 10:25

Dit is wel een dringende vraag.
Ik ben mantelzorger voor een palliatieve diabetes patiënte, 78 jaar.
Ze krijgt reeds jarenlange verzorging woor het witgele kruis.
Die hebben zonder overleg met dokter, familie of mezelf hun diensten opgezegd terwijl die mevrouw in het ziekenhuis lag.

De reden zou (?) zijn dat ze dreigt te vallen en door haar gewicht, 80 kg, niet recht geholpen kan worden door de verpleegster.
Ook heeft ze waanbeelden bij het ontwaken, alsof ze niet uit haar droom kan geraken. Verder is ze NIET dement, zelfs heel alert.

Ze is nu al een tiental dagen in het ziekenhuis en wacht tot we een oplossing gevonden hebben voor een tijdelijk verblijf of een zelfstandige verpleging.
De palliatieve zorg vereist het bezoek van drie verpleegsters per dag, dat tot nu toe vlot verliep. Het is wel zo dat een avondverpleegster 3 maanden zwanger is en een tweede een "lichtgewichtje". Ik help haar trouwens ook recht te staan voor haar nachtkleding en pampers.

Mijn vraag is nu: Heeft het witgele kruis het RECHT zonder raadpleging of verwittiging hun diensten plots stop te zetten of moeten ze de verpleging verder zetten tot er een oplossing gevonden is.

Ze is een heel lieve en dankbare dame en treurt nu in haar ziekenhuisbed zonder ziek te zijn. Een hersenscan is positief gebleken.

Kan iemand op mijn vraag antwoorden want op internet heb ik hier niets over gevonden.

Bij voorbaat dank!!

vivaldi
ERRARE HUMANUM EST
MEDION derde generatie NVIDIA GEFORCE.
4GB DDR3CSDRAM. 2TB GARDE SCHIJF. WIRELESS LAN. USB3.0.MULTIKAARTENLEZER
2 EXTERNE SCHIJVEN 930 GB EN 31 GB

Windows 10

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

02 jan 2015, 11:38

Natuurlijk mag en kan dat niet.
U zou uw CM moeten contacteren hierover om een eventueel een andere oplossing hiervoor te vinden. Zij mogen geen patiënten weigeren. Het is mooi dat er nog mensen zijn die zo blijven voor elkaar zorgen, dat moet ondersteund worden.

Geen fijne start voor jullie beiden in het nieuwe jaar. Maar de hoop niet opgeven. Er zijn uitstekende zelfstandige verpleegkundigen die zich toeleggen op de verzorgingen van palliatieve patiënten in de thuissituatie. Misschien eens in die richting horen. Naast het wit-gele kruis heeft men nu veel mogelijkheden om goede ondersteuning en hulp te krijgen.
Ik hoop dat u en uw vrouw vlug een mooie oplossing zullen vinden.

vivaldi
Lid geworden op: 07 feb 2003, 11:07
Locatie: DEINZE

15 jan 2015, 22:42

Ze ligt nu 10 dagen in tijdelijke opvang in Eke, dank zij de sociale dienst van Maria Middelares.

Ze is ook al twee jaar palliatief verklaard, zodat ze betere verzorging kreeg.
Vandaag kreeg ik bericht van de zelfstandige verpleegster dat 21 bezoeken (3 per dag, 7 dagen per week) de eerste weken niet kunnen ingevuld worden.
Morgen ga ik naar de CM. Veel verwacht ik er niet van.
Wat als de tijdelijke opvang gedaan is?

Het is laf en leugenachtig wat het WGK gedaan heeft, zonder te overleggen met haar familie of dokter! De reden dat ze constant valt is een leugen. Sinds augustus 3 keer en tweemaal de schuld van de verpleegsters die haar niet goed op rolstoel of bed gezet hebben.
Ik zal zien wat CM zegt, maar indien negatief, wat dan????
Bestaat er een ombudsman voor deze zaken? De hebben gewoonlijk wel een oplossing. Het rusthuis en ook die in de omgeving zijn volzet.
Ik herhaal dat ze niet dement is en zeer meegaand.
Dat er problemen zijn in de plaatselijke afdeling (verschillenden willen zelfstandig worden) en bij één van de verpleegsters geldt toch niet als excuus?
Ze is tweemaal kwaad geworden omdat ze nog niet wakker was en klaagde over haar verzorging en dat was dan het einde, maar die reden werd zelfs niet aangehaald.
Ik vind het echt een schande!
Ondertussen ben ik 20! jaar haar mantelzorger, geef haar eten, insuline, bloedtest, boodschappen en nog vele andere zaken....gratis, wel ten koste van mijn eigen sociale kontakten!

Goede raad is echt welkom....

vivaldi
ERRARE HUMANUM EST
MEDION derde generatie NVIDIA GEFORCE.
4GB DDR3CSDRAM. 2TB GARDE SCHIJF. WIRELESS LAN. USB3.0.MULTIKAARTENLEZER
2 EXTERNE SCHIJVEN 930 GB EN 31 GB

Windows 10

zibet
Lid geworden op: 08 apr 2005, 19:34
Locatie: brugge

14 mar 2015, 13:26

een verpleegster mag wetelijk maar 23kg heffen, bent u bereid om 3 verpleegsters extra te betalen want slechts de 4de is van het WGK
uit Brugge; de mooiste stad van vlaanderen en omstreken

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

30 aug 2015, 21:41

wat is dat voor regeling: "maar" 23kg heffen, dan hebben wij andere dingen moeten doen hoor en dan werkt geen enkele dienst onder die voorwaarden.

dan kunnen alleen kinderen tot een bepaalde leeftijd geholpen worden
Gast

31 aug 2015, 10:55

Ik heb ook in de bejaardenzorg gewerkt, 23 kg, laat me niet lachen!