Geïnteresseerden in Afrikaanse sprookjes en fabels gezocht

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

03 jan 2015, 01:25

Hallo people,
Ik ben mijn "archief" aan het opruimen met het oog op reorganisatie van mijn huis en stuit regelmatig op dingen die ik al decennialang overal meesleep, van verhuizing naar verhuizing, en die nu de kop opsteken.
Soms kan ik met het één en het ander iemand plezier doen: ik heb al een paar pakjes naar geïnteresseerden gestuurd, die daar blij mee waren.
Nu vind ik een stapel getypte bladen, waarvan ik me vaag herinner dat ze me gegeven zijn door een oude missionaris, bijna 30 jaar geleden. Ik zat er wat in te lezen en het was nog het best te omschrijven als een serie fabels, in de trant van Esopus of La Fontaine, of van het Reynaert-epos: verhalen van observatie van menselijk gedrag, met in de hoofdrollen dieren. Ze zijn door een andere missionaris, die toen al dood was, uit het Kikongo of Lingala vertaald in het Nederlands en ze zijn eigenlijk érg leuk. Ze moeten qua wijsheid niet voor Esopus of Van Den Vos Reynaerde onderdoen! Ondanks het ietwat schabouwelijke Nederlands (de missionaris was duidelijk geen taalpurist) is het toch een buitengewoon interessante en amusante lectuur. Het zijn verhalen die nu zelfs in Congo misschien niet meer bekend zijn, maar die duizenden jaren oraal overgedragen zijn. Misschien zijn ze wel ouder dan die van Esopus.
Nu vraag ik me af wie ik daarmee nu blij zou kunnen maken? Ik denk aan een stichting voor Afrikaanse cultuur of een museum of VZW die zich bezighoudt met het verzamelen van volksmythologie uitalle hoeken van de wereld, of zoiets.
Maar ik ken niet direct zulke organisaties.
Heeft er iemand onder jullie een idee?
Het zou doodjammer zijn om het bij het oud papier te gooien. Zoveel kan ik wel zien. Maar wat moet ik ermee? Ik heb de overtuiging dat iemand ergens die verhalen graag zou willen hebben!
Denken jullie een beetje mee?
Merci

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

03 jan 2015, 05:53

Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

03 jan 2015, 08:48

cyper,

je zou bij de zoekertjes ook iets kunnen plaatsen:

http://www.seniorennet.be/Pages/Zoeken/zoeken.php
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

03 jan 2015, 14:51

ah, ja, merci, dat eerste zou goed kunnen zijn. Dan zal ik de teksten wel eerst wat moeten verbeteren want zoals ik zei het is nogal schabouwelijk Nederlands.
Die website is wel geweldig kerstboomachtig! Het lijkt wel of de maker ervan niet genoeg kon krijgen van wilde kleuren! Niet erg handig om te lezen... Een wat soberder kleurenpalet zou beter zijn. Maar als ik er mijn teksten naar op kan sturen, en ze willen ze hebben, dan is het goed. Ik zal eens contact opnemen.
En als die het niet willen, dan zet ik ze in de zoekertjes.
Bedankt, getweeën, en de beste wensen van 't jaar!