Een grafologisch expert gezocht!

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

09 jan 2015, 18:56

Hallo,
Is er iemand die heel goed rare handschriften kan ontcijferen?
Ik heb hier een stukje tekst waar ik al jaaaaren naar zit te turen maar er nog altijd niet uit wijs kan geraken. Het is dan ook door iemand geschreven -ik weet niet wie- in een ongelooflijk onleesbaar handschrift.
Dat ik er nieuwsgierig naar ben, komt doordat het achterop een manuscript van mij gekriebeld staat, dat ik had ingediend voor een literatuurprijs. Het is heel lang geleden, toen je je manuscript nog niet in een CD opstuurde, of gewoon "in de cloud" gooide, maar in de vorm van een getypt pak tekst. Meestal werden mijn manuscripten aanvaard, maar die keer niet. En ze zeiden niet waarom, maar ze stuurden gewetensvol mijn manuscript terug. (dat was vóór de tekstverwerkers, toen je elke tekst maar één keer en desnoods met carbonnekes erachter nog een paar keer kon typen en daarna opnieuw mocht beginnen typen).

De motivatie kreeg je er niet bij, en dat was heel frustrerend. Nu stond op de achterkant van mijn manuscript iets gekrabbeld met potlood, dat ze waarschijnlijk vergeten waren uit te gommen... al hadden ze zich de moeite kunnen besparen, want al kan ik nog zo goed lezen, aan dit Mesopotamisch spijkerschrift was geen touw vast te knopen.

Dus... vraag ik het aan iedereen die ogen heeft en lezen kan, wat hier staat?
Ik heb al een paar woorden te pakken gekregen op deze manier, maar ik ben nog lang niet zover dat ik weet wat dit "commentaar" op mijn verhaal inhoudt.

Voor ik aan professor Barabas vraag om de Teletijdmachine te mogen lenen, om me 3.300 jaar voor Christus te sturen om aan een passerende Sumeriër dit kunstwerk voor te houden met de vraag het te lezen, wil ik het ook nog eens aan jullie aanbieden.
Kan IEMAND hier wijs uit worden?
Hier komt het:
Afbeelding
Ik hoop op iemand met ogen als laserstralen....

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

10 jan 2015, 08:46

Van welk jaar dateert dit manuscript?

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

10 jan 2015, 13:52

Uit 1988. Niet echt de tijd van de Hittieten, hé?
't Is gewoon een mens die alle letters anders aan mekaar hecht of loslaat en alles anders schrijft dan het hoort geschreven te zijn. Ik kijk me er al 27 jaar op scheel. 8O
Daarom dacht ik: laat ik er eens een ander stel ogen bij vragen!

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

22 feb 2015, 00:17

Ik kan er flarden uit lezen:

v/d geschreven enkele dingen die niet kloppen en biezonder
Maar het heeft iets publiceerbaar
JEP! Misschien is hierdoor (?) het doel (?) maar geen prijs waard.
Ondank is 's werelds loon

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

22 feb 2015, 00:43

Ja, dat klopt ongeveer met wat ik intussen van anderen al heb horen helpen: tot nu toe heb ik nu dit:
"Knappe vondsten - vlot geschreven - enkele dingen die niet kloppen -
en of een biezonder................................................hier iets waar ik totaal niks van kan maken.
"Maar het heeft iets
Publiceerbaar
JFP? (dat is een allusie op de naam van de Prijs, de John Flanders Prijs) Misschien
Is kandidaat
Maar geen prijs waard."
het is dat "biezonder enzvoort" dat mij nog altijd hoofdpijn bezorgt.
Van dat "publiceerbaar" heb ik lang "recycleerbaar" gemaakt.
Recycleerbaar??? :?: :( 8O ????

Het vreemde is, dat dit allemaal tamelijk gunstig lijkt. Het is vlot geschreven, met knappe vondsten, het heeft iets, is kandidaat voor het concours, publiceerbaar, alleen enkele dingen die niet kloppen (welke die dingen zijn, heeft hij er ook niet bij geschreven, tenzij dat achter dat "biezonder.... komt).
Maar als motivatie voor een weigering maakt mij dat niet veel wijzer, hé? Er zou moeten staan: slecht geschreven, saai, geen enkele vondst, het heeft niks, het is absoluut niet publiceerbaar, JFP? in geen geval, en zéker geen prijs waard" of zoiets. Dan zou ik gedacht hebben: okee, ze vonden het heel slecht.
Maar deze kriebelaar vindt -afgezien van die niet kloppende dingen en dat onleesbare tussenstuk- dat mijn manuscript dus h elemaal niét slecht was. Dan is het nog moeilijker te begrijpen waarom ze het niet wilden hebben... ik heb jaren tevoren al mindere verhalen opgestuurd die ze wél gepubliceerd hebben...
Allez savoir :?