Trein online betalen

Hier is plaats voor vragen en informatie over het openbaar vervoer.
Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal.
(Marc Callewaert)

Dirk 3
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:40
Locatie: Sint Niklaas

16 feb 2015, 23:31

Je ziet het meer en meer op de trein dat reizigers een zelf geprint vervoerbewijs tonen. Nu ben ik nooit de eerste om nieuwe dingen uit te proberen, en maak nog maar het laatste jaar gebruik ve-an die automaten die in stations staan om biljetten te drukken.
Nu vorig weekend gingen we gebruik maken van die valentijnspromotie om een dagje naar Rotterdam te gaan. Die biljetten moest je op voorhand online bestellen. Om te betalen kon je credietkaarten gebruiken (maar dat heb ik niet) of via online bankieren van enkele banken. Ik ben klant bij Fortis en KBC. Fortis stond er niet bij. Ik klik op KBC en vanzelf kwam daar mijn rekeningnummer op, en de vraag of ik van dat rekeningnummer wilde betalen. Verder moest ik op mijn kaartlezer van de bank een nummer intikken en mijn code. Dan het verkregen nummer van de kaartlezer weer op de computer intikken en kreeg ik direct een bevestiging van mijn betaling en kon ik mijn vervoerbewijzen afdrukken. Weer iets bijgeleerd.
In Amsterdam waren we met nieuwjaar nog geweest, en daar heb je op 1 dag toch veel te weinig gezien. Daarom kozen we Rotterdam, voornamelijk voor een havenrondvaart. Het was een leuke boottocht, maar de haven is niet specialer dan die van Antwerpen of Hamburg, en ze beweren alle drie van (bijna) de grootste te zijn.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

17 feb 2015, 00:16

Ferm gemakkelijk die vervoersbewijzen die je online kan kopen.
Ik laat het rechtstreeks op mijn identiteitskaart zetten, die moet je toch altijd bij hebben. Als je dan op de Amsterdam zit en je toont je ID dan vraagt de begeleidster of je een ticket wil en omdat ze geen kastje heeft zoals de onzen gelooft ze je op je woord als je zegt dat je plaatsbewijs op je ID staat.

Dirk 3
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:40
Locatie: Sint Niklaas

17 feb 2015, 01:12

Dat is dan weer iets dat ik niet ken. Ik heb wel al gezien dat sommige mensen een kaartje afgeven aan de treinbegleider maar ik dacht dat dat een abonement was.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

24 apr 2016, 10:23

Ik print en betaal vrijwel altijd mijn treintickets online. Via mijn Beobank VISA krijg ik dan nog 1% retour, niet veel, maar toch beter dan 20 euro te moeten betalen voor een kredietkaart.

Ik laat de tickets wel zelden op mijn ID kaart zetten, ik heb altijd wat medelijden als de controleur dan een minuut of zo moet staan zwoegen met zijn toestel om te kunnen zien of je werkelijk betaald hebt.