De wereld, haar onmacht en het lijden van miljoenen.

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

25 sep 2015, 12:23

Lieve Monika, jij bent een mooie mens,
en je draagt dat ook uit.
Dank voor het gedicht, dat inderdaad
een boodschap inhoud voor ons allemaal.

Vandaag zou ik willen vertellen over de drie Belgische bisschoppen die op
uitnodiging van de Chaldeeuws-katholieke kerk in het noorden van Irak op bezoek waren.

Zij waren zo onder de indruk van wat ze gezien hebben, dat de bisschop van
Doornik zijn tranen niet kon bedwingen.

.....

"Drie Belgische bisschoppen, Guy Harpigny (Doornik), Jozef De Kesel (Brugge)
en Léon Lemmens (hulpbisschop voor het vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen),
trekken de volgende dagen naar Noord-Irak op solidariteitsmissie met de christenen in het gebied.

Dat maakte de Bisschoppenconferentie woensdagavond in een persbericht bekend.
Met het bezoek wil men ook de aandacht vestigen op de zware druk op
de religieuze diversiteit in Irak en Syrië.

De drie zijn van 17 september tot 21 september te gast bij de Chaldeeuws-katholieke Kerk,
die onder meer in Erbil en Dohuk instaat voor de opvang van duizenden vluchtelingen.

"We mogen de christenen in het Nabije-Oosten niet aan hun lot overlaten",
stellen de bisschoppen in het persbericht. De aanwezigheid van christelijke
gemeenschappen dateert er van het begin van onze jaartelling en vele
eeuwen hebben zij er vreedzaam hun godsdienst kunnen belijden, maar dat
samenlevingsmodel staat nu op de helling.

"Het verlies van die religieuze diversiteit in het Midden-Oosten zou niet
alleen een ramp zijn voor de christenen, maar voor de hele mensheid".

De katholieke gemeenschap is in de regio bijzonder actief, onder meer
via de pauselijke hulporganisatie Kerk in Nood - die de reis mee heeft georganiseerd -
en de ngo's Caritas International en Jesuit Refugee Service.
De bisschoppen zullen onder meer projecten van deze hulporganisaties bezoeken.

Maar ze bezochten niet alleen verdreven christenen, maar ook Yezidi's.
Ook daar waren schrijnende beelden, waar 10 gezinnen die in 1 kapot
geschoten flat, samen proberen te overleven.

Kijk en luister zelf:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... =1.2450554
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

29 sep 2015, 12:10

VIDEO van het bezoek van de paus in een gevangenis in de US.

https://youtu.be/NpMpyq6s1pw
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

10 okt 2015, 10:34

Een heilige die bij ons minder bekend is.

http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... ke-heilige

Voor één keer dus goed nieuws.
ria
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

10 okt 2015, 10:35

Een heilige die bij ons minder bekend is.

http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... ke-heilige

Voor één keer dus goed nieuws.
ria
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

12 okt 2015, 23:50

Afbeelding

Hierbij denk ik aan de velen die dakloos zijn, gezinnen uit elkaar gerukt.
De tekst van dit gebed geeft het weer (vind ik)

liefs,
ria
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

Monika **
Lid geworden op: 05 jun 2004, 13:10
Locatie: ardennen

16 okt 2015, 19:55

Afbeelding



Lieve Ria

dit is het bos waar ik heb gewandeld
en mooie paddenstoelen heb gevonden

ik zal mijn natuur blogs hier zetten
als u eens tijd hebt
ook al zet u niks is niet erg kunt hier op forum doen hoor
veel liefs Monika

http://blog.seniorennet.be/monika1
http://blog.seniorennet.be/monika/


dit is mijn gedichten blog
http://blog.seniorennet.be/monik

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

26 okt 2015, 12:37

De exodus en ons geweten.

http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/10/2 ... en-1548419

Ziet u ook alle ellende van de mensen die voorbij trekken.
Het doet mij denken aan de vele vluchtelingen die aan de hoek van onze straat voorbijtrokken, op weg naar waar? Ik was toen vier, en kort daarna trokken wij zelf op de vlucht. Ik spreek van 1943-1944.
Ik zie nog de stootkarren en de kinderwagens, volgeladen en bovenop vermoeide kinderen, hongerige kinderen ook. Oorlog, geweld, onzekerheid, verdriet. Moeders, kinderen, oude mannen. De jonge mannen waren gevlucht of opgeëist om te werken in Duitse fabrieken.

"En jij weet dat nog allemaal" hoor ik u vragen. Ja, ik weet er nog heel veel van. Omdat wij omringd waren door ouders, grootouders en familie, was dit alles redelijk dragelijk. Maar het was ook een beetje avontuur. De ene nacht sliepen we in ons eigen bed. De volgende nacht in de kelder bij een tante, in een veiliger buurt.

Wat die mensen nu meemaken kan ik mij alleen maar voorstellen. Als vluchteling kwamen wij op een veilige plaats in de Westhoek, en we hadden dat niet te voet moet doen. Dat zou ook niet mogelijk geweest zijn voor mijn hoogzwangere moeder en mijn stokoude grootouders.

Zo ziet de trek van oost naar west er ook een beetje uit, alleen nog erger denk ik. Ik heb met ze te doen. Ik voel met hen mee. Was ik jonger, ik nam direct een heel familie in ons huis.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

01 nov 2015, 17:39

Vandaag werd in de Eerste Lezing van de zondagviering de tekst gelezen van de H. Johannes, waarin het gaat over het visioen van het Lam. En van de ontelbare menigte in hun witte gewaden, die hun gewaden hebben gewassen in het Bloed van het Lam.

Wij noemen ze "martelaren".

Zo gaat het er in deze tijd aan toe:
http://curiales.nl/2015/11/01/christeli ... elzoekers/

Afbeelding
Bekeer of sterf

Als er een groep is die daadwerkelijk kan worden gekenmerkt als ‘vluchtelingen’ zijn het wel de christenen woonachtig in de islamitische wereld. Repressieve islamitische regimes en de opkomst van terreurbewegingen zoals Islamitische Staat (IS) hebben hun leven veranderd in een ware hel. Al jaren lang verlaten christenen deze regio’s in epische proporties; een etnische zuivering die bijna compleet wordt genegeerd door de mainstream media. Hoewel veel van deze christenen hun heil zoeken in het Westen, biedt zelfs dit niet langer garantie voor vrede en veiligheid.

Etnische zuivering
Een jaar geleden veroverde IS de Irakese stad Qaraqosh, een eeuwenoude Assyrisch-christelijke stad. De bevolking sloeg massaal op de vlucht en voor de achterblijvers had IS een duidelijke boodschap: “Bekeer of sterf.” De christenen die ‘geluk’ hadden kregen een derde optie voorgeschoteld in de vorm van jizya; een vernederende belasting voor niet-moslims die hen feitelijk tot derderangsburgers transformeert.

Het komt dus niet als verrassing dat veel christenen in het Midden-Oosten – de bakermat van het christendom nota bene – de regio voorgoed verlaten. In eerdere artikelen kon u al lezen over de precaire situatie waarin deze minderheidsgroep verkeert, maar recente gebeurtenissen tonen aan dat de situatie nog hopelozer is dan gedacht.

Gedurende het regime van Saddam Hoessein leefden er 1.4 miljoen christenen in Irak. Vandaag de dag zijn er nog amper 250.000 over. Nieuwe onderzoeken tonen aan dat als de huidige ontwikkelingen zich voortzetten het Irakese christendom in het jaar 2020 voor goed verdwenen zal zijn. Daarmee blijven er nog slechts drie landen over met een aanzienlijke minderheid aan christenen: Syrië, Libanon en Egypte.

De uitbraak van de Syrische burgeroorlog in 2011 betekende eveneens een onofficieel startsein voor de etnische zuivering van christenen in Syrië. De vooroorlogse christelijke bevolking van Syrië werd geschat op ongeveer twee miljoen. Momenteel zijn er ruim 350.000 christenen op de vlucht geslagen. Velen vluchten naar Libanon, wat tevens het laatste relatief veilige land in de regio voor hen zal zijn. Anderen gaan naar Europa, om nooit meer terug te keren.

.......

zie video en vervolg tekst
http://curiales.nl/2015/11/01/christeli ... elzoekers/


Wat kunnen wij doen?
- op de eerste plaats voor hen bidden
- steun verlenen aan hen die bewust achtergebleven zijn
( er zijn enkele organisaties zoals Kerk in Nood-Oostpriesterhulp en Caritas
die scholen, priesters en kleine gemeenschappen ondersteunen.)
- aandringen bij onze regering opdat christenen als vluchteling zou worden erkend en ze niet teruggestuurd worden, ook niet naar Irak.



Voor allen die geloven een zalige hoogdag van Allerheiligen

Voor ieder die een geliefde verloren heeft, sterkte in deze moeilijke dagen.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

02 nov 2015, 12:49

Hebt u even tijd?

Lees dan dit levensecht verhaal van 3 nonnen die in de gruwel van de oorlog in Syrië, bewust zijn achtergebleven. WAAROM? " OM TE TROOSTEN" is het antwoord.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... sten.dhtml

Geen media verhaal, maar pure werkelijkheid, hoe mensen vandaag de dag moet leven,
tussen het puin en de brokstukken van een leeglopende stad, Aleppo.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

13 nov 2015, 12:30

EEN NOODKREET uit NIGERIA"

Mgr. Oliver Dashe Doeme roept op een petitie te tekenen. Hij vraagt de internationale gemeenschap om “politieke, economische en militaire steun om de duivel van Boko Haram te bevechten”.


Een bisschop uit het door terreur geplaagde noorden van Nigeria roept de internationale gemeenschap op tot “politieke, economische en militaire steun om de duivel van Boko Haram te bevechten”.

Mgr. Oliver Dashe Doeme doet dat via een petitie op de website CitizenGo. De bisschop van Maiduguri vraagt mensen om die te ondertekenen en hem zo te helpen de internationale gemeenschap om steun te vragen.

Dood of op de vlucht

Boko Haram, schrijft de bisschop van Maiduguri, “blijft terreur verspreiden in ons land. Afgelopen maand was bijzonder gewelddadig. Twee vrouwen pleegden een zelfmoordaanslag en veroorzaakten elf doden. Islamitisch terrorisme heeft de levens geëist van ten minste 150.000 mensen in Nigeria”.

Naast de doden zijn volgens Mgr. Doeme 2,1 miljoen Nigerianen op de vlucht. “Alleen al in mijn bisdom zijn 60.000 van de 125.000 gelovige christenen hun huizen ontvlucht.”

Sommigen keren terug, maar, schrijft de bisschop, het ontbreekt aan de eerste levensbehoeften: “Voedsel, medicijnen en soms zelfs onderdak.” Zijn mensen “hebben een immens trauma doorgemaakt, en moeten nu in armoedige omstandigheden leven”.

Ondanks geweld Boko Haram 'niet bang'

Ondanks het geweld zijn de katholieken “niet bang”, zegt Mgr. Doeme, “omdat we weten dat de Kerk zichzelf altijd uitbreidt te midden van vervolging. Onze leden zijn steeds dapperder. Om deze reden weet ik dat de toekomst van de Kerk in Nigeria stralend is”.

Ook vertelt hij zeker te zijn van het gebed van de martelaren, “en dit is wat ik mijn mensen vertel”.

Lichtpuntjes

Mgr. Doeme ziet ook enkele lichtpuntjes. Zo bevrijdde het Nigeriaanse leger volgens hem in oktober 338 gegijzelden, kwamen 150 jihadisten om in een militaire operatie en stuurden de Verenigde Staten driehonderd militairen naar buurland Kameroen, waar Boko Haram eveneens actief is.

Verder is Frankrijk bezig een ‘Nigeria-top’ op te zetten waar maatregelen tegen het geweld besproken moeten worden.

'Moeder MARIA zal Boko Haram verpletteren'

KN sprak eerder dit jaar met de bisschop van Maiduguri, die onder meer vertelde hoe dankzij de rozenkrans het tij keert. “Wat is de boodschap van Jezus? Bid voor je vijanden, vergeef je vijanden, houd van je vijanden.” Hij is overtuigd van de kracht van het gebed: "Mama Maria zal Boko Haram verpletteren."

Ook sprak KN met de bisschop van Yola, mgr. Mamza, die zei dat Boko Haram alles kan vernietigen, "maar niet ons geloof".

De petitie voor internationale steun aan de Nigeriaanse christenen is hier te vinden.

http://www.citizengo.org/en/pr/30968-ni ... nd-out-sos
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

14 nov 2015, 12:59

Afbeelding

Laat ons bidden voor alle slachtoffers,
waar ook ter wereld;
voor hun families
en voor allen die op de vlucht zijn
voor haat en geweld.

Als christen kunnen wij niet anders
dan ook te bidden
voor de moordenaars,
opdat zij tot inzicht zouden komen.
Amen
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

Monika **
Lid geworden op: 05 jun 2004, 13:10
Locatie: ardennen

14 nov 2015, 18:50

Lieve Ria


ik vraag me af
of we nog kunnen geloven
eerst die vluchtelingen
er zijn zo velen die hebben geholpen
ik vraag me af waar God is
waarom laat hij dat toe
zo een afslachtingen
ik begrijp de wereld niet meer
wat u schrijft ik denk ook aan die mensen
die dit lijd moeten dragen
en maar hopen dat er toch nog eens vrede op aarde komt Afbeelding
voor alle mensen die deze kaars nodig hebben
dit zijn mijn gedachten Ria
lieve Groetjes Monika

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

21 nov 2015, 17:09

EEN GLIMLACH, EEN SPRANKELTJE HOOP, te midden van alle verdriet en geweld.

Zelf heb ik al minstens 10 keer naar deze prachtige video gekeken.
Een wijze papa, een kleine jongen en de angst van Parijs.

VIDEO - klik hieronder.
https://www.facebook.com/flabber.nl/vid ... 200065159/

Voor wie het moeilijk verstaat.
Op de vraag van de journalist zegt de kleine jongen dat"
de terroristen slechte mensen zijn en dat ze wapens hebben.
Ze zijn heel, heel slecht, herhaald hij.

Hij zegt dan dat ze zullen moeten verhuizen, maar de vader zegt
"neen, Frankrijk is onze thuis."
Jongetje: maar papa er zijn hier slechte mensen, met wapens,
vader: die zijn er overal, maar kijk, wij hebben bloemen...
....
Jongetje: maar bloemen kunnen niets doen,
papa: toch wel, ze zijn om de wapens te bestrijden.
.....
jongetje: om ons te beschermen?
papa - Ja.
...
jongetje: en de bougies?
papa - die zijn er om de mensen te gedenken die er niet meer zijn.
....
jongetje keert zich terug naar de reporter en zegt:
"wij hebben bloemen en bougies om ons te beschermen."
---
Ja, zegt de journalist, ben je nu gerust gesteld.
Ja, antwoord de kleine, en hij glimlacht naar zij papa.

EEN BUITENGEWOON HARMONISCH TAFEREEL, kleine jongen die ondanks zijn
angst zich laat leiden door de wijze en geruststellende woorden van zijn papa.

Afbeelding
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

03 dec 2015, 13:18

LEES DIT MAAR EENS, WEER EEN BRON VAN TER PLAATSE
http://www.kerkinnood.be/veilige-christ ... -en-syrie/

Veilige christenen “geëlimineerd” in Irak en Syrië

Vluchtelingencoördinator: overheden moeten in de bres springen voor christenen want ze zijn het voornaamste doelwit van de extremisten.

Königstein/Surrey, 01.12.2015. De christenen in het Midden-Oosten lijden het ergst van allen maar de Westerse regeringen lijken hun benarde situatie te negeren, zegt een vooraanstaande vluchtelingencoördinator, die waarschuwt voor de infiltratie van extreme islamitische elementen in de grote groepen asielzoekers die naar Europa trekken.

Priester Khalil Jaar, van de Vereniging van Boodschappers van de Vrede, zei dat christenen doelbewust worden geëlimineerd door de binnentrekkende troepen van Daesh (IS). Deze in Jordanië werkzame priester, die voorziet in onderdak en onderwijs aan de duizenden toestromende christenen in de hoofdstad Amman, stelt zich kritisch op tegenover de Westerse regeringen – zoals de Britse – die voorstellen om vluchtelingen op te nemen uit de grote kampen.

Op zoek naar een beter leven

Priester Khalil beklemtoonde dat christenen en andere minderheden niet de zelfde kansen krijgen in de asielprocedures in Europa. In een gesprek met Kerk in Nood, zei priester Khalil dat sommige vluchtelingen die Europa binnenkomen, sympathisanten zijn van Daesh (IS). Hij vond de bewijzen hiervoor in tal van opnamegesprekken met asielzoekers en in rapporten uit Syrië en Irak. Hij zei dat hij “een directe link” zag tussen de toevloed van vluchtelingen uit het Midden-Oosten in de laatste maanden en de aanslagen in Parijs van afgelopen maand. Priester Jaar zei dat de meeste vluchtelingen geen asielzoekers zijn maar economische migranten die op zoek gaan naar een beter leven.

Hij zei: “Het Westen slaagt er helemaal niet in om te herkennen wat er in het Midden-Oosten aan de hand is. De meerderheid van de vluchtelingen die in Europa toestromen, zijn mensen die op zoek zijn naar een beter leven. Als het échte asielzoekers geweest waren, dan zouden ze wel aanvaard hebben om in het eerste beschikbare land te blijven dat hen een veilige plaats aan bood. De échte vluchtelingen worden achtergelaten.”

Christelijke aanwezigheid uitschakelen:
WORDT VERVOLGD
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

03 dec 2015, 13:20

ZIE EERSTE DEEL HIERBOVEN:

“Waarom doet het Westen niet meer voor de christenen en de andere minderheden? Dat zijn degenen die het meeste lijden. Wanneer de christenen in Syrië en Irak blijven, lopen ze het risico te worden afgemaakt door islamitische extremisten en wanneer ze heil zoeken in de belangrijkste buitenlandse vluchtelingenkampen, dan zijn ze onderhevig aan tal van misbruiken van hen die daar al zijn.”

Hij zei dat islamitische groepen zware druk uitoefenen op christenen in Syrië en Irak om zich tot de islam te bekeren, de Jizya-belasting te betalen of de dood in de ogen te kijken. Hij zei dat er bedreigingen worden geuit door alle intrekkende islamitische strijdkrachten zoals het al-Nusra Front, Jaysh al-Islam, Ahrar al-Sham en Daesh (IS) natuurlijk. De meeste troepen die in Syrië vechten, komen vanuit het buitenland, zei priester Jaar en hij voegde eraan toe: “Wanneer de islamitische groepen nieuw terrein veroveren, is hun eerste doel het uitschakelen van de christelijke aanwezigheid. “De mensen die het meeste gevaar lopen, zijn de christenen.

Hij prees organisaties, zoals Kerk in Nood en de hulporganisatie ‘Iraakse Christenen in Nood’, die beiden een kantoor hebben in het Verenigd Koninkrijk, en ook andere ngo’s, omdat christenen die in Jordanië en elders arriveren helemaal afhankelijk zijn van hun steun.

Priester Jaar zei dat afgelopen zomer het hoofd van de delegatie van de Europese Unie in Jordanië, Joanna Wronecka, hem vertelde dat er geen fondsen beschikbaar waren om Iraakse vluchtelingen te helpen, maar alleen voor Syriërs. Ze zei dat dit een richtlijn was, uitgevaardigd door de donorlanden.

In zijn commentaar hierop zei priester Khalil aan Kerk in Nood: “Dit is een regelrechte discriminatie. Zowel de Iraakse als de Syrische vluchtelingen zijn slachtoffers van hetzelfde geweld en dezelfde intimidatie.”
Het werk van priester Khalil in de parochie Marka, een buitenwijk in Jordanië, bestaat erin hulp te bieden aan 450 Iraakse christenen, van wie 12 gezinnen wonen op een grondstuk van de parochie en de rest woont in gehuurde appartementen, gefinancierd door Kerk in Nood en de Iraakse Christenen in Nood (ICIN).

In zijn dankwoord aan Kerk in Nood zei hij: “Als Kerk in Nood de Iraakse vluchtelingen in Erbil niet zou helpen dan verkeerden ze nu in een hopeloze situatie. Priester Jaar dankte ook ICIN en Caritas en de vele mensen die uit eigen buidel doneren. “Ik dank allen die ons hulp boden – op een officiële wijze of via een persoonlijke gift. Als deze organisaties geen zorg zouden dragen voor de Iraakse vluchtelingen, dan zouden ze helemaal verlaten zijn.”

Op de vergadering van de Belgische Bisschoppenconferentie van 8 oktober werd beslist dat de collecte van Kerstmis 2015 bestemd is voor de vervolgde christenen in het Midden-Oosten en de vluchtelingen. Het bedrag van de opbrengst zal bekend gemaakt worden aan de pers. Het wordt als volgt verdeeld: 45% voor Caritas International, 45% voor Kerk in Nood en 10% voor het Steuncomité aan de Christenen van het Midden-Oosten).

Samen met u willen wij een helpende hand zijn voor alle mensen in nood. Op die manier dragen we zorg voor de toekomst van de arme, lijdende en vervolgde Kerk.

U kan helpen door

Een online schenking voor pastorale projecten schenk
Een gift voor pastorale projecten op rekeningnummer IBAN: BE91 4176 0144 9176 en BIC: KREDBEBB (Kerk in Nood vzw – zonder fiscaal attest). Pastorale projecten komen volgens de Belgische wetgeving niet in aanmerking voor de toekenning van een fiscaal attest.

Een gift voor sociale projecten kan op rekeningnummer IBAN: BE11 4176 0100 0148 en BIC: KREDBEBB (Hulp en Hoop vzw – met fiscaal attest vanaf € 40,-). Zij die in de loop van het jaar € 40,- of meer storten voor een sociaal project, ontvangen het volgend jaar automatisch een fiscaal attest.

Alvast bedankt voor uw milde steun!
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.