Veranderen van zichtrekening

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

23 aug 2016, 22:41

wanton schreef:maar bij de supermarkt, het tankstation en derg. gebruik ik mijn maestro-kaart. Die dient daar namelijk voor!
Geef nu eens antwoord op mijn vraag: waarom "dient" een maestro kaart voor het tanken en eten te kopen aan 100% als het evengoed kan met een kredietkaart aan 99% ????????????????
Uiteraard is u vrij de kaart van uw keuze te gebruiken (nogal logisch), maar de logica van de zin "daar dient die voor" ontsnapt me volkomen.

Wij betalen in Colruyt met Maestro omdat ze (nog) geen kredietkaarten aanvaarden. Daar zitten we beperkt tot een cashback van 5 eurocent (de 5 cent actie van Keytrade die nu al jaren loop)t.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

23 aug 2016, 23:28

Een kredietkaart bij de één bank, een maestro bij een ander bank. Ge kunt het zo gek niet vinden. En die twee banken rijk maken door de onderlinge transferten.
En waarom het doen voor 5 cent?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

24 aug 2016, 00:47

wanton schreef:Een kredietkaart bij de één bank, een maestro bij een ander bank. Ge kunt het zo gek niet vinden. En die twee banken rijk maken door de onderlinge transferten.
En waarom het doen voor 5 cent?
Omdat ik per maand zo'n 1,5 euro op mijn rekening gestort krijg. (Alle betalingen via overschrijving etc... x 5 cent). Da's zo'n kleine 20 euro per jaar. Peanuts natuurlijk, maar ik moet wel 0,00000000000000000 euro betalen voor die rekening. Ook als ik geld uit de muur haal bij gelijk welke bank. Doe ik wel zelden, meestal vragen we wat geld cash in de supermarkt (waarop we dan nog 1% cashback krijgen via de Mastercard).

En ja, ik heb ook nog een Recordbank rekening met een Maestro en een VISA kaart: 0,000000000000000000 euro kosten per jaar. Die rekening vooral om indien nodig cash geld aan het loket af te geven om op de rekening te zetten (kosten:0,0000000000000000 euro). Gebeurt zelden maar bij Keytrade kan dat nu eenmaal niet.

Hoeveel krijg jij op je KBC Maestro rekening terugbetaald ?
Hoeveel cashback krijg jij op je Visa kaart die je toch 9 euro méér kost dan mijn Beobank MC ?

Als jij NIET in een grootbank werkt of gewerkt hebt dan zou ik je eerste zin hierboven toch herschrijven:

"Zo blind verliefd zijn op een bank die je eerder plundert dan beloont, je kan het zo gek niet bedenken."
En van banken rijk maken gesproken: de miljoenen Belgen die alles slikken wat de grootbanken ook in hun nadeel beslissen (binnenkort spaarboekjes op 0, let maar op), die maken deze banken juist rijk.

Maar nog eens: gelukkig hebben we vrije keuze. En wie bv. met een lening voor zijn huis zit bij KBC wegens interessant (zoals mijn jongste zoon) is beter af met KBC.

En we zullen wel nooit op dezelfde golflengte zitten hé !
Laatst gewijzigd door nete op 25 aug 2016, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

24 aug 2016, 11:54

Denk jij nu echt dat de banken gelukkig zijn met dat nul-tarief. Dat werkt ook voor hen negatief. Of zie jij, binnenkort als de intresten gaan stijgen, al die mensen met hun hypothecaire leningen gaan aanschuiven om een aanpassing te vragen van hun rentevoet?
Nete, ik begin een zicht te krijgen op uw psyche. Is het waar dat jij zelden of nooit een pint betaalt voor uw vrienden?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

24 aug 2016, 16:09

wanton schreef: Nete, ik begin een zicht te krijgen op uw psyche. Is het waar dat jij zelden of nooit een pint betaalt voor uw vrienden?
Integendeel Wanton, met het geld dat ik uitspaar bij mijn betaalverkeer door mijn oogkleppen af te doen, kan ik ze al enkele keren mooi trakteren.

Ik zal het eens anders proberen uitleggen: jij gaat naar een winkel waar je trouwe klant zijt en daar zeggen ze: "ja meneer, u moet eerst een vergoeding betalen van zo'n 60 euro per jaar en dan mag je bij ons kopen. Maar we geven wel nergens een korting, hoe klein ook. En als je toch bv. met cash geld wil betalen dan moeten wij daarvoor nog eens 6 euro bijrekenen".

Jij bent trouwe klant bij KBC en deponeert daar waarschijnlijk elke maand je inkomen. Wat KRIJG je voor die trouw terug ? Niente, nee, je mag nog een paar tientallen euro's betalen om met je eigen geld iets te doen.

Beste Wanton, ik ben helemaal niet vastgeroest bij mijn huidige banken. Zetten zij alles op nul (geen kosten en geen opbrengst) dan blijf ik klant. Kan ik dan een gratische zichtrekening (een volwaardige hé met gratis kaarten en kredietkaarten en geen kosten voor transacties) openen bij KBC, dan zal ik een overstap zeker overwegen.
KBC is een goeie bank hé, maar in feite heeft een gewone particulier zonder hypothecaire lening daar nu weinig te zoeken.
Het gaat me trouwens niet zozeer over die 100 of 200 euro, maar vooral over het principe: voor wat hoort wat.

Geen haar op mijn hoofd denkt eraan om voor de schone ogen van de CEO van KBC zo'n kleine 200 euro te gaan uitgeven (hetgeen ik nu KRIJG + hetgeen anders te betalen is aan KBC). Wie wordt daar beter van ? De KBC CEO die dankzij hogere winstcijfers weer zoveel duizenden euros hogere bonus zal krijgen.

Ik denk dat ik gewoon een nuchter denkend mens ben: als ik klant ben bij een bedrijf (bank) en ik geef hen (samen met duizenden anderen) maandelijks een paar duizend euro in handen, dan verwacht ik toch dat ze mij enigszins belonen als trouwe klant: door de voor hen zeer minieme kost van het betaalverkeer zelf te financieren i.p.v. nog aan winstmaximalisatie te doen op kap van een klant.


Ik schrijf dit voor het lezerspubliek hier als info dat het ook anders kan, dus neem het aub niet persoonlijk. En het gaat hier tenslotte uitsluitend over een "stomme" zichtrekening.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

24 aug 2016, 17:00

Nete,

De BEOBANK heeft de beste architecten.

hier klikken, de architecten

In tegenstelling tot de meeste andere banken die enkel hun eigen beleggingsfondsen promoten, stellen wij bij Beobank ook de beleggingsfondsen (beveks en gemeenschappelijke beleggingsfondsen) van andere grote financiële instellingen voor. Dit is wat we open architectuur noemen.

Dat wil zeggen, wij zijn jandorie beter.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

24 aug 2016, 17:33

pastoor schreef:Nete,

De BEOBANK heeft de beste architecten.

hier klikken, de architecten

In tegenstelling tot de meeste andere banken die enkel hun eigen beleggingsfondsen promoten, stellen wij bij Beobank ook de beleggingsfondsen (beveks en gemeenschappelijke beleggingsfondsen) van andere grote financiële instellingen voor. Dit is wat we open architectuur noemen.

Dat wil zeggen, wij zijn jandorie beter.
Zo had ik het nog niet bekeken :D

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

25 aug 2016, 07:15

Beo bank ligt 15km van hier en de KBC naast de deur bij wijze van spreken Als ik een euro of twee wil verdienen drink ik een tas koffie minder Dat gratis bankieren of 0,05 euro spreekt mij totaal niet aan!

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

25 aug 2016, 08:43

dafke schreef:Beo bank ligt 15km van hier en de KBC naast de deur bij wijze van spreken Als ik een euro of twee wil verdienen drink ik een tas koffie minder Dat gratis bankieren of 0,05 euro spreekt mij totaal niet aan!
Da's uw goed recht natuurlijk !
Maar het gaat wel over 175 à 200 euro verschil per jaar en geen 5 cent.
Daar kan ik al eens een citytripje mee financieren i.p.v. het aan de CEO van KBC te laten.
Ik heb helemaal geen zichtrekening bij Beobank (niet nodig), enkel een MC en een VISA. De kostenstaat mag ik vereffenen binnen de 3 weken na ontvangst via overschrijving vanaf mijn Keytrade rekening.
Beobank kantoor is hier ook 10km vandaan maar ik moet daar NOOIT zijn.
Zijn Argenta of RecordBank voor u ook 15 km uit de buurt ?
En dat KBC kantoor bijna naast de deur bezoek je misschien alle dagen ? :D
Ik ga misschien een keer of vijf op een jaar naar het kantoor van Recordbank (2 km hier vandaan) om wat cash geld op de rekening te zetten. En die doen dat zonder kosten...

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

25 aug 2016, 13:10

pastoor schreef:

De BEOBANK heeft de beste architecten.

Ik heb al lang gedacht dat zo'n kleine banken eigenlijk zelfstandige bijkantoren van de grootbanken zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

25 aug 2016, 14:56

wanton schreef:
pastoor schreef:

De BEOBANK heeft de beste architecten.

Ik heb al lang gedacht dat zo'n kleine banken eigenlijk zelfstandige bijkantoren van de grootbanken zijn.
Als dat zo zou zijn (ik geloof dat trouwens niet), dan zou dat toch DE reden bij uitstek zijn om onder dezelfde "papaplu" een stuk goedkoper af te zijn door te switchen naar één van de dochterbanken ?
Hier en daar is het in feite al zo: Recordbank is een dochter van ING.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

25 aug 2016, 15:20

Van stadsbank naar spreeuwbank.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

26 aug 2016, 09:58

Eigenlijk moet ik Pastoor, Dafke, Wanton bedanken om hier mijn standpunt qua betaalverkeer constant te verdedigen.

Hoe kan je anders verklaren dat ze steeds rond de pot draaien, terwijl ik zit te wachten op doorslaande argumenten die me zouden laten switchen naar een grootbank-zichtrekening en kredietkaart.

Buiten het "klassieke" argument "KBC is hier bijna naast de deur" (alhoewel, hoe dikwijls moet je daar nog zijn) worden bv. kredietkaarten aangehaald die 50 euro kosten, terwijl de mijne 5 euro kost.
Kortom, heb ik hier nog geen enkel valabel argument gelezen.

Over die 5 cent actie van Keytrade wordt lacherig gedaan, terwijl die 20 euro per jaar bovenop de "kost" komt van 0,000000000000000000 euro per jaar. Tel uit wat een KBC, BNP... rekening kost en tel er die 20 euro bij, wordt al een leuk sommetje (waar ik inderdaad niet rijk van word).
Trouwens ook Axa en de Bank van de Post zijn niet te beschaamd om hun klanten 1 tot 5 cent te geven per transactie.

De doorsnee Belg en grootbanken, het lijkt wel masochisme :D

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

26 aug 2016, 11:26

Mijn visakaart kost bij KBC 14 euro Al ik èèn groot stuk koop (elektrisch) dan veeg ik uw 5cent voor jaren weg Ik krijg twee jaar extra waarborg Kijk maar eens wat het kost als je het moet betalen! Ik doe trouwens bijna geen betalingen met overschrijving Alle vaste kosten worden automatisch afgehouden Het is gemakkelijk en het mag voor mij gerust een paar cent kosten!

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

26 aug 2016, 11:43

Nete,

Buiten het "klassieke" argument "KBC is hier bijna naast de deur" (alhoewel, hoe dikwijls moet je daar nog zijn) worden bv. kredietkaarten aangehaald die 50 euro kosten, terwijl de mijne 5 euro kost. Kortom, heb ik hier nog geen enkel valabel argument gelezen.

De kleine banken zijn verplicht hun voordelen (in verhouding met de groot banken) op alle straten en pleinen te tonen (internet) om klanten te lokken.

Denk jij nu echt dat de grootbanken niets doen?
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.