Veranderen van zichtrekening

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

26 aug 2016, 13:44

pastoor schreef:Nete,

De kleine banken zijn verplicht hun voordelen (in verhouding met de groot banken) op alle straten en pleinen te tonen (internet) om klanten te lokken.

Denk jij nu echt dat de grootbanken niets doen?
Helaas lopen 90% van de Belgen met grootbank-oogkleppen op.

Dat is alvast iets wat de grootbanken hun klanten cadeau doen: oogkleppen.
Verder doen ze nog wel wat: tientallen, zoniet honderden miljoenen pompen in meestal zinloze sponsoring. En reuzegrote bonussen uitkeren aan de CEO's omdat de winst stijgt door al dat gegraai.

Maar antwoordt eens op één vraag: wat verantwoordt de grootbanken om geld te vragen om met uw eigen geld iets te doen, terwijl anderen je kunnen belonen voor hetzelfde ?

Tenslotte: ik heb al dikwijls de grootbanken 1000% gelijk gegeven: als je je klant zijn portemonnee lichter kan maken en die klant blijft, dan zou je als bedrijf oerdom zijn om dat NIET te doen.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

26 aug 2016, 21:15

Nete,

Gij betaalt oneindig keer meer uw master credit card in vergelijking met de mijne. en dat voor een grijze kaart.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

26 aug 2016, 21:57

pastoor schreef:Nete,

Gij betaalt oneindig keer meer uw master credit card in vergelijking met de mijne. en dat voor een grijze kaart.
Waarom antwoord ge nooit eens rechtstreeks op een vraag ? Deze bijvoorbeeld: wat verantwoordt de grootbanken om geld te vragen om met uw eigen geld iets te doen, terwijl anderen je kunnen belonen voor hetzelfde ?
Je draait dan steeds opnieuw rond de pot wegens gebrek aan argumenten natuurlijk. Een andere reden kan ik me niet inbeelden....

Mijn kredietkaarten zijn 2 x groen (binnenkort wit) en 1 x paars voor de Visa. Plus nog een witte RecordBank Visa. Dus weinig grijs zo te zien.
Van de groene hebben we er twee, omdat die vooral voor dagelijkse uitgaven gebruikt wordt en daarom ook mijn vrouw er één heeft.
De paarse is voor internet-aankopen, daar is 1 exemplaar voldoende.
En de RecordBank Visa is voor als we eens buiten de eurozone zijn, daar zijn de kosten van de Beobank kaarten hoger.

Al die kaarten samen kosten mij in totaal voor 4 (vier) kaarten 15 euro en brengen me zo'n 150 euro op per jaar via cashback op uitgaven.

En nu gij. Ik kan moeilijk geloven dat de uwe oneindig minder kosten EN meer opbrengen, want dat moet dan een paar duizend euro zijn op zijn minst. :roll: :roll:
Maar leg het me toch maar eens uit in detail a.u.b., ik zou ook wel zo'n "toverkaart" willen. :D

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

26 aug 2016, 23:14

Nete.

Ik kan moeilijk geloven dat de uwe oneindig minder kosten EN meer opbrengen, want dat moet dan een paar duizend euro zijn op zijn minst.
Maar leg het me toch maar eens uit in detail a.u.b., ik zou ook wel zo'n "toverkaart" willen.


Natuurlijk gelooft gij dat niet, doe ook eens uw oogkleppen af.

Niet goed geluisterd op school? € 0 * oneindig = ???.

Op die vraag in het zwart ga ik nooit een antwoord geven.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

27 aug 2016, 09:54

pastoor schreef:Nete.

Natuurlijk gelooft gij dat niet, doe ook eens uw oogkleppen af.

Niet goed geluisterd op school? € 0 * oneindig = ???.

Op die vraag in het zwart ga ik nooit een antwoord geven.
Hopeloze discussie hé....

Mijn Recordbank Visa kost oneindig keer 0,00000 euro.
De uwe zit verpakt in een betalend "pakket" waar ik geen last van heb.

De Beobank kaarten hebben een negatief saldo, wel in MIJN voordeeel. Per saldo geld terugkrijgen is nog altijd ONEINDIG veel leuker dan oneindig x 0 kosten

Ik vraag me af welke oogkleppen ik zou moeten afzetten.

Jaren geleden startte ik in bijberoep met PC verkoop en, om de zaak een beetje uit mekaar te houden (particulier zat ik toen bij Argenta) opende ik voor die zaak een KBC rekening (jaja !) Na een week of drie heb ik ze afgesloten. Het was nog de tijd van de cheques. Ik schreef een cheque voor aankoop van materiaal op vrijdag, ontving een cheque voor de verkoop van dat materiaal op zaterdag en ging hem afgeven op kantoor de maandag (omdat vroeger niet mogelijk was).
Resultaat: een paar honderd frank interest aan mijn been voor 5 dagen negatief saldo. Hoezo vijf dagen ? Ha ja meneer, u schrijft vrijdag een cheque, die gaat donderdag van de rekening en u bezorgt ons maandag een cheque, die komt maar dinsdag op uw rekening.
Dus meneer, vrijdag, zaterdag, zondag, maandag, dinsdag stond uw saldo negatief, 5 dagen dus. Ok, maar kan ik dan de zaterdag of de zondag die cheque komen afgeven ? Ah nee meneer, dan zijn we gesloten.
Toen ik vroeg of die kosten wegkonden omdat ik ze door hun stomme valutadagen (in feite een soort oplichterij) niet kon vermijden, was het antwoord negatief. Ook niet om het terug te brengen tot 2 dagen (de vrijdag en de maandag) waar ik nog had mee kunnen leven.
Resultaat: bye bye KBC. Ze beduvelen u terwijl je erbij staat.

Verder kreeg ik vrijwel op elk rekeninguittreksel: bijdrage voor dit, bijdrage voor dat, bijdrage voor zus, bijdrage voor zo, om tuureluurs van te worden.

Ter info: de zaak bij mijn pensionering maar gestopt, bijna iedereen loopt toch naar de "dozenschuivers" om zeker de allergoedkooste prijs te hebben (denken ze tenminste). Want een euro is een euro hé...
Alleen bij banken zoekt men eerder de allerduursten uit, en betekenen tientallen euro's verschil ineens niks.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

27 aug 2016, 20:37

Nete,

Ik sta er zelf verstomd van.
Ik heb 3 bankrekeningen, waarvan 2 verplicht door de Federale Overheid Diensten (FOD). Voor de twee verplichte rekeningen moet ik maandelijks € 0.35 betalen, of (12 * 2 * € 0.35) = € 8,40 per jaar.
Twee gewone bankkaarten gratis.
De BCC credit card is gratis.
De Visa credit card van de bank is gratis.
De golden credit card van de bank is gratis.
Ik heb dat noot eerder bekeken.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

27 aug 2016, 22:40

pastoor schreef:Nete,

Ik sta er zelf verstomd van.
Ik ook.
U betaalt niks voor de derde rekening ?
U betaalt 8,40 euro, ik ontvang ongeveer 150 à 170 euro per jaar, voor 2 zichtrekeningen en 4 kredietkaarten.

Maar elke situatie kan verschillend zijn, de uwe is dus vrij gunstig want een doorsnee Belg die drie rekeningen en drie kredietkaarten aanhoudt bij een grootbank zal al vlug tussen 100 en 150 euro kwijt zijn per jaar.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

28 aug 2016, 07:19

Afbeelding
't Is chic hé :wink: :lol:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

28 aug 2016, 13:54

Nete,

Een doorsnee Belg die drie rekeningen en drie kredietkaarten aanhoudt bij een grootbank zal al vlug tussen 100 en 150 euro kwijt zijn per jaar.

Ik sta er zelf verstomd van.

Ik ben wat verder gaan zoeken op mijn bankrekening in het verleden.
En dit is het antwoord:

Gratis zichtrekeningen bij de KBC indien men PC-banking doet. Er zijn geen vaste kosten verbonden aan de KBC-Basisrekening.
En dat is zo voor iedereen.

* * * * *

Dan komt de hamvraag: welke grootbank met infuus heeft geen gratis zichtrekening?

Alleen de BNP Paribas Fortis is niet gratis.
Daar is de kostprijs € 12 per jaar wat
en kan veranderd worden in € 5,75 per jaar.

Allemaal zijn ze gratis.

Misschien even uw bericht aanpassen van € 100 en € 150 naar € 0.
En zie eens naar de KBC bankrekening van uw zoon.

* * * * *

Ik krijg dus gratis credit cards (waarde € 63) en elke keer als ik bij de bank ben gratis een koffie met koekjes (waarde € 40 per jaar). Samen
€ 103 per jaar. :roll:
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

28 aug 2016, 14:43

Pastoor je bent onbetaalbare reclame voor grootbanken, ze moesten u een standbeeld geven :D

Ik heb alles gratis (2 bancontactkaarten van Keytrade en 2 bancontactkaarten van Recordbank + een gratis VISA ) en mijn kredietkaarten brengen mij tientallen euro's op ondanks de kost van 15 euro voor de drie Beobank kaarten samen.
Ik heb nu eenmaal geen zin om met één schamel kaartje te werken en die constant te zitten wisselen met mijn vrouw en omgekeerd.
Ben eens gaan kijken: de lijst met betalende opties is een heel stuk langer dan wat inbegrepen zit in het aanbod.

https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... kening.pdf

De kost om bij uitzondering eens cash geld in het kantoor op de rekening te zetten durven ze er (uit eerlijke schaamte ?) blijkbaar niet bijzetten, tenzij dit gewoon niet mogelijk is....
En moesten ze nu eenmalig 0,5 euro vragen voor een bijkomende kaart dan verdienen ze daar bijna zeker nog geld aan, maar nee, het is elke maand 0,5 euro, 6 euro per jaar, 60 euro na 10 jaar. Waarschijnlijk kaarten met een gouden randje ?
Wil je een kredietkaart dan moet je al naar de plus rekening van, met 1 kredietkaart al 3 euro per maand, samen al 36 euro TE BETALEN om een minimum aan comfort te hebben.
https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... kening.pdf

Mijn zoon betaalt nu kosten aan KBC voor zijn zichtrekening, veel of weinig weet ik niet, maar bij hem is het wel: "voor wat hoort wat". Hij kon interessant lenen voor zijn woning, ging die winst nooit terugverdienen via iets opbrengende rekeningen.

Ik heb ook nog nooit gezegd dat KBC e.d. slechte banken zijn hé, alleen, als je er geen verplichting hebt (werkgever, lening, beleggingsportefeuille) dan is het een beetje dom om er een geld kostende zichtrekening aan te houden. Mijn persoonlijke mening hé.

Maar ja, waarom schrijf ik dit hier allemaal, veel (misschien de meeste) lezers hier zijn gewoon selectief potdoof voor elke kritische noot over grootbanken.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

28 aug 2016, 15:42

Nete,

De kost om bij uitzondering eens cash geld in het kantoor op de rekening te zetten durven ze er (uit eerlijke schaamte ?) blijkbaar niet bijzetten, tenzij dit gewoon niet mogelijk is....

Methode 1.

Zo stort je cash geld naar je zakelijke rekening. Zo vaak je wil, kan je als ondernemer cash geld op je zakelijke rekening plaatsen via een storting aan een KBC-stortingsautomaat. Dat is uiteraard volledig gratis.
De uitleg staat hier:
hier klikken en lezen

Methode 2.
In elk kantoor is er de mogelijkheid om bijvoorbeeld in een maal € 3500 cash af te halen aan een bankterminal (wat men aan een bankterminal niet kan in een keer). Daarvoor moet men voorbij een beveiligde deur en je vraagt dat daar en ze maken een plastic kaart met dat bedrag. Ga terug via de beveiligde deur en steek dat in een bankterminal en er komt € 3500. Ik doe zoiets 2 keren per jaar. Dat is gratis.
Omgekeerd kan men op dezelfde manier achter de beveiligde deur cash geld afgeven om te storten op zijn rekening. Dat is gratis.

(De schaamte voorbij).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

28 aug 2016, 15:59

pastoor schreef:Nete,

De kost om bij uitzondering eens cash geld in het kantoor op de rekening te zetten durven ze er (uit eerlijke schaamte ?) blijkbaar niet bijzetten, tenzij dit gewoon niet mogelijk is....

Methode 1.

Zo stort je cash geld naar je zakelijke rekening. Zo vaak je wil, kan je als ondernemer cash geld op je zakelijke rekening plaatsen via een storting aan een KBC-stortingsautomaat. Dat is uiteraard volledig gratis.
De uitleg staat hier:
hier klikken en lezen

Methode 2.
In elk kantoor is er de mogelijkheid om bijvoorbeeld in een maal € 3500 cash af te halen aan een bankterminal (wat men aan een bankterminal niet kan in een keer). Daarvoor moet men voorbij een beveiligde deur en je vraagt dat daar en ze maken een plastic kaart met dat bedrag. Ga terug via de beveiligde deur en steek dat in een bankterminal en er komt € 3500. Ik doe zoiets 2 keren per jaar. Dat is gratis.
Omgekeerd kan men op dezelfde manier achter de beveiligde deur cash geld afgeven om te storten op zijn rekening. Dat is gratis.

(De schaamte voorbij).
Helaas ben ik particulier en het gaat over het plaatsen van bv. 200 euro op bv. een spaarrekening. Die som geeft ik bij Recordbank persoonlijk af aan een vriendelijke mevrouw en 10 seconden later staat dat op de rekening.
Als ik cash nodig heb haal ik dat kleine bedrag (hoogstens eens een paar honderd euro) gewoon uit de muur in één van de banken hier in het dorp.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

28 aug 2016, 18:00

Nete,

Methode 1 is voor de zelfstandigen.
Methode 2 is voor iedereen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

28 aug 2016, 19:12

pastoor schreef:Nete,

Methode 1 is voor de zelfstandigen.
Methode 2 is voor iedereen.
OK maar stel dat ik 200 euro cash op mijn KBC rekening wil zetten, dat zal wel niet met zo'n plastieken kaartje achter een beveiligde deur moeten gebeuren zeker ? En waarschijnlijk ook niet gratis ?

Op rekening zetten wil zeggen dat ik het geld afgeef aan een MENS in het KBC kantoor (en het niet zo'n "vondelingenschuif" hoef te steken in de hoop dat het door die machine altijd juist geteld wordt).

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

28 aug 2016, 19:41

nete schreef:
pastoor schreef:Nete,

Methode 1 is voor de zelfstandigen.
Methode 2 is voor iedereen.
OK maar stel dat ik 200 euro cash op mijn KBC rekening wil zetten, dat zal wel niet met zo'n plastieken kaartje achter een beveiligde deur moeten gebeuren zeker ? En waarschijnlijk ook niet gratis ?

Op rekening zetten wil zeggen dat ik het geld afgeef aan een MENS in het KBC kantoor (en het niet zo'n "vondelingenschuif" hoef te steken in de hoop dat het door die machine altijd juist geteld wordt).
Alles gebeurt via het kastje. In de meeste kantoren van KBC komt er geen cash geld meer binnen. En dat is nog altijd gratis.
Bovendien staat het ook onmiddellijk op je rekening.