Bidden, wie doet dat nog?

hier is plaats voor alle wereldreligies

ihubuk
Lid geworden op: 07 apr 2015, 23:29

16 apr 2015, 13:25

Halo lieve mensen,
bidden, wie doet dat nog?

iedereen kan bidden, op een eenvoudige manier, vanuit het hart. De drie basisgebeden komen hierop neer: help me, bedankt, en ik geef me over. Er is geen godsdienstige overtuiging voor nodig om hulp te vragen uit een bron of kracht buiten je gewone ego, of om dankbaarheid uit te drukken voor wat je in je leven hebt gekregen. Of om de kunst van openhartige overgave te beoefenen door ‘Het zij zo’ te zeggen als je liever zou roepen: ‘Nee!’

Wanneer je hart is gebroken, staat het het meest open. Dankzij die openheid kun je genezen. Zo vind je verlichting in de duisternis. Of zoals Leonard Cohen zong: ‘Overal zit een barstje in, daar breekt het licht doorheen.’

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

16 apr 2015, 13:31

Lap, de eerste zonnestralen hebben al slachtoffers gemaakt!

ihubuk
Lid geworden op: 07 apr 2015, 23:29

16 apr 2015, 13:45

Paul Siemons schreef:Lap, de eerste zonnestralen hebben al slachtoffers gemaakt!
en wat bedoelt u daarmee?

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

16 apr 2015, 14:04

ihubuk schreef:
Paul Siemons schreef:Lap, de eerste zonnestralen hebben al slachtoffers gemaakt!
en wat bedoelt u daarmee?
Altijd je hoofd bedekken als je in de zon wandelt .... een zonnesteek is zo opgelopen en sommigen beginnen hier dan wartaal uit te kramen over bidden 8O 8O 8O 8O

ihubuk
Lid geworden op: 07 apr 2015, 23:29

16 apr 2015, 14:11

@Paul: oh dat bedoelt u. Wartaal uitkramen over bidden.
Is dat de manier waarop in dit forum over religie gedebatteerd wordt?
Ik zeg toch ook niet dat waar u belang aan hecht, ik veronderstel 'het gezond verstand', dat u dat maar moet verwerpen want waardeloos?

Wel, ik ga vandaag een wandeling doen en maar is kort bidden in de kerk. Daar zijn ze uiteindelijk ook voor gemaakt als ik me niet vergis.
Fazal

16 apr 2015, 15:05

Doe dat in ieder geval zo stil mogelijk en in uzelf gekeerd, want luidop tegen uzelf praten, lijkt zo een beetje op dementeren. Daar zijn vooral de jongeren mee gediend, want dan kunnen ze met de ouderen, nòg maar eens, goed de spot drijven. En dat doen ze zo al graag, en goed genoeg! :wink:

ihubuk
Lid geworden op: 07 apr 2015, 23:29

16 apr 2015, 15:24

@fazal: niet alle jongeren drijven de spot met mensen die bidden. De meerderheid wel ja, net zoals de meerderheid der volwassenen in West-europa.

Maar weinigen zijn zo intelligent om te begrijpen dat er geen godsdienstige overtuiging nodig is zoals ik in mijn openingspost beschreef.
Ze kijken niet verder dan hun neus lang is en het eerste wat ze doen, wat er opkomt in hun denkapparaat is bidden associëren met een godsgelovige en dan tot openlijke of verdekte spot overgaan.
Mooi voorbeeld is de eerste reactie op mij van Paul Simoens.
Fazal

16 apr 2015, 16:06

ihubuk schreef:@fazal: niet alle jongeren drijven de spot met mensen die bidden. De meerderheid wel ja, net zoals de meerderheid der volwassenen in West-europa.
Nee, niet allemaal, gelukkig maar!? :roll:
Maar de meerderheid doet dat dus wel, zoals je zelf hierboven schrijft.

En nee, het is niet speciaal met de mensen die bidden, het is voornamelijk met de leeftijd dat zij het zotje houden. Het is dus niet nodig om er als oudere, nog een schepje bovenop te doen.

Voor de meeste jongeren zijn ouderen ouwe zakken waarmee zij geen rekening meer hoeven te houden.

Jaja, natuurlijk zijn er anderen, en alweer gelukkig maar, want straks krijg ik hier nog alle oma's en bompa's op mijne nek.

"Neenee, de mijne zijn niet zo, en de mijne zijn zus of zo"! :twisted:
Wel, dan mogen die van geluk spreken, want er zijn er anderen.
Het gaat niet over de uwen beste mede-senioren, het gaat over de meerderheid van jongeren die er zo over denken.

Ze mogen nog zo goed voor u zijn, liefst wel, maar achter uwe rug ben je toch maar een ouwe zak. Hun eigen ouders en grootouders zijn hierbij geen uitzonderingen, maar ze hebben hen (misschien) als kind of kleinkind, wel degelijk lief.

fonzarelli
Lid geworden op: 23 mar 2007, 11:30
Locatie: Lier

16 apr 2015, 17:06

Als zo een jongere een beetje uit de hoogte of wat lacherig doet tegen mij zeg ik altijd het volgende: Luister manneke, zo oud als jij nu bent ben ik al geweest, maar als jij zo oud wil worden als ik nu ben zal je nog dikwijls moeten ademen.
De meesten zwijgen dan. 8)

AV,
Fonzarelli.

ihubuk
Lid geworden op: 07 apr 2015, 23:29

16 apr 2015, 17:29

Ik beschouw de reacties hier op mijn openingsvraag:
bidden, wie doet dat nog? zonder een godsdienstige overtuiging te hebben als een NEE.

Ik had natuurlijk, zelfs vooral wel een spotten verwacht, maar was tegelijk toch een beetje nieuwsgierig over er onder de 50 plussers misschien toch nog iemand was die op een gezonde manier nog wat religeus was.

ihubuk
Lid geworden op: 07 apr 2015, 23:29

16 apr 2015, 17:43

Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Albert Einstein.
Fazal

16 apr 2015, 20:08

Ja, maar in die tijd had Einstein nog geen rekening te houden met bvb de Islam!
Moslims bidden zo een 5 keer per dag, en moorden elkaar (en eigenlijk iedereen) uit.
Ze zouden verdorie beter wat minder bidden!
En het is eigenlijk al altijd met àlle mogelijke religies zo geweest.

Ipv tot een mystiek wezen, zou men beter wat meer 'tot' elkaar bidden.
Want bidden is tenslotte praten. Nee, niet tegen een blinde muur of tegen een of ander afgodsbeeldje, maar 'tot, met, en onder' elkaar!
Dàt, is het énige dat de mens-, en op zijn beurt, de wereld 'kan' verbeteren!
Het is daarom nog niet nodig om elkaar te aanbidden.

Elkaar aanhoren, elkaar verstaan, èn begrijpen!
Dàt tenminste, is het proberen waard!
Van die muur, noch van dat beeldje zal nooit iemand een antwoord, laat staan, er hulp van krijgen! Tenzij men zich dat inbeeldt natuurlijk!
Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Albert Einstein.
De wereld is gestadig aan het veranderen, en idd, wel degelijk door de mens!
Maar NIET in de goeie zin! En al zeker niet door tegen een dove muur te bidden! :twisted:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

16 apr 2015, 20:53

@ ihubuk,

Vanaf het begin van het menselijk bestaan heeft de mens al altijd de behoefte gehad om een of andere godheid te aanbidden en offers te brengen om van hen iets gedaan te krijgen of om hen gunstig te stellen. Waarom deden ze en doen ze dat toch ?

Ik vraag me af tot wie jij wil bidden, of om welke kracht of bron het gaat die jou gebeden zou verhoren ? En hoe worden ze verhoord ?

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

16 apr 2015, 22:32

Zoals men al eens zegt: bidden is spreken met God.....
gewoon : "bidden" is spreken met zichzelf :idea:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 apr 2015, 08:53

If you talk to God, you are praying; If God talks to you, you have schizophrenia.
Thomas Szasz
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain