Money (that's what I want)

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

05 dec 2018, 05:36

LES NOUVEAUX PAUVRES

Door de eeuwen heen proberen mensen zich te onderscheiden van elkaar, hoofdzakelijk door geld en bezittingen te vergaren. Dat ligt ook het meest voor de hand als je tot de bevoorrechte klasse wil gerekend worden. Het is volgens mij een competitiedrang die eigen is aan het menselijk bestaan.

In de oude culturen was de religieuze elite vaak het machtigst, hun stedelijk bestuur versmolt zich met de politieke klasse, waardoor zij zich konden verrijken en er zo kapitaal vrijkwam voor tempels en paleizen. De Romeinse parlementaire raadsleden verwierven echter veel prestige als zij (ogenschijnlijk) afstand deden van wereldse zaken als geldverwerving of bezitsdrang. Maar, ver buiten de stad bezaten deze hypocrieten vaak enorme landerijen.

Tegen het einde van de stugge middeleeuwen veranderde er veel op sociaal-economisch vlak: de kooplieden vormden een nieuwe sociale klasse en reisden vaak over lange afstanden om te participeren aan jaarmarkten in belangrijke Europese steden, om zodoende hun omzet te vergroten. De petit-bourgeois was geboren!

Begin twintigste eeuw kreeg men te maken met 'Les nouveaux riches': mensen die bemiddeld zijn geworden ondanks hun bescheiden achtergrond, maar hun rijkdom en weelde patserig tentoonspreiden ... een bezigheid waarvan de aristocratie zich uitdrukkelijk distantieerde.

De term 'sociaal kapitaal' werd midden vorige eeuw gelanceerd door de socioloog Bourdieu. Ook intellectuele bagage en kunstzinnigheid bleken naast materiele statussymbolen een belangrijke rol te spelen in de complexe klassenstrijd die in onze maatschappij woedt.

Lange tijd werd in de moderne westerse samenleving ruimte als een vorm van luxe beschouwd: een ruime woning of wagen waren het statussymbool bij uitstek.

Maar nu we in de 21ste eeuw zijn beland, voelt rijkdom zo passé aan. Bijna iedereen hier kent nu comfort en luxe. En ik heb soms de indruk dat er een nieuwe belangrijke sociale klasse ontstaan is: Les nouveaux ... pauvres. Want geef toe: alleen zij vallen nog op in het straatbeeld. Zij onderscheiden zich dus door bezitloos te zijn!

Worden zij de nieuwe (spirituele) elite?

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

09 dec 2018, 15:07

GO CLODY GO !

Toen ik mijn jeugdliefde Evelyne tijdens de zomer van 1986 had ontmoet, wilden wij, stapelverliefd als we waren, in het Atheneum samen het vierde leerjaar doorbrengen. Haar strenge vader had immers alle buitenschools contact tussen ons verboden. Er was wel een kleine hindernis om met elkaar het schooljaar door te kunnen brengen: ik moest enkel mijn schoolrapport een beetje 'corrigeren' omdat ik het derde jaar Latijn-Grieks niet met goed gevolg had afgesloten.

Om een lang verhaal kort te maken: ik schreef me in voor de richting plastische kunsten maar moest na een tijdje terug naar het derde leerjaar, de prefect had mijn 'correctie' ontdekt ! Ik zou dus logeren bij mijn vader te Brussel omdat ik daar via De Examencommissie een herkansing kreeg om alsnog mijn diploma lagere humaniora te bekomen: ik moest dus op drie weken tijd, drie jaar leerstof instuderen. En ja, ik heb het gehaald.

Het bizarre is echter dat ik tijdens deze examens de achttienjarige Jos had leren kennen die in Mechelen een eigen muziekstudio had opgericht. We raakten in gesprek. Bleek dat Jos naar eigen zeggen regelmatig een irritante klant over de vloer kreeg. Deze zanger was niemand minder dan Mick Jagger !

Het werd Jos al heel snel duidelijk dat ik fan was van deze blaaskaak. We sloten een deal: ik maakte een reclame-tekening voor zijn muziekstudio en ik zou de meest verguisde rock-ster van de kosmos kunnen ontmoeten !

Zo gezegd zo gedaan, op een zomerse dag telefoneerde Jos mij dat mijn tekening goed was bevonden én dat Jagger diezelfde avond aanwezig zou zijn.

Maar ik twijfelde. Was ik bang om mijn idool te ontmoeten ? Of was ik nog te jong ?

Kort later hoorde ik op de radio Chuck Berry bijna zingen: Go Clody go !

Vliegensvlug vertrok ik met de trein naar de muziekstudio maar... ik was te laat. Jos glimlachte teleurgesteld: Mick has left the building.
Laatst gewijzigd door Claudio op 14 dec 2018, 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

12 dec 2018, 16:44

LET'S SPEND SOME MONEY TO GET HER

Nice sweater sir, but I'm broke, my wife
spent all my money, playing her high class
game, so my fortune has gone up in smoke.

But noblesse oblige, I have dollars on my mind.

Yes girl, under the Christmas tree you'll find
the most wanted Stones-shirt since mankind.

She whispers: Let's drink a glass of wine
and dream that one day your name wil be
printed on a jumper with the same fame. 

For now you keep on pushing my love
over the borderline ! Yes dear, I must
admit: I've been thinking about a new
flame, soon you will be out of time !! 

And you know what ? She already came !! 

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

16 dec 2018, 08:57

Afbeelding


CLAUS EN CLAUD

Na zijn bloemlezing en het applaus
in de oude varkensschuur te Watou
stapte ik wat verlegen naar hem toe
gaf hem mijn hekeldicht over de paus.

We liepen samen naar de barbecue
in de tuin, sopten ons vlees in de
tomatensaus, kletsten wat over de
beroemde happy few en spraken zo
af voor een volgend rendez-vous
in de Antwerpse Clubhouse.

Maar zover kwam het niet meer
want hij overleed op 19 maart.

Op die dag at ik gretig mijn
veertigste verjaardagstaart!

Toeval? Of dacht hij toch aan
mij, de goddelijke bakkebaard?

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

19 dec 2018, 19:51

DREAM DREAM DREAM BROTHER !

Ik duim voor mijn broer Pascal die nu op
de resultaten van de Euromillions wacht,
het loterijspel waar hij ooit een fortuin
winnen zal, dat heb ik hem voorspeld.

Ach neen, ik ben niet helderziend maar
ik verwacht wel dat hij vandaag alle geluk
ter wereld verdient, met de kracht van
positief denken, dat heeft hij ingezien.

En plots is hij dan miljonair, slentert met zijn
grote liefde door de straten van Parijs, ja zij
dromen reeds van een mooie villa dicht bij
het paleis van Robespierre, genieten innig
van ijs met chocola en schreeuwen: Victoria !
Want hij maakt volop plannen, iets met software.

Zo staan jullie aan de top van een ivoren
Eiffeltoren, wegsmijten dus die buikriem !

Yes brother, all you have to do is ...dream dream dream !! 

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

24 dec 2018, 08:46

BRUSSELS BY NIGHT

Bij de metrohalte Diamant sta
ik in de winterlucht op wacht
als plots een migrant zonder
aanleiding naar me glimlacht.

Ik vlucht in mijn krant, bang
voor deze vreemde man
want met één oogopslag
trek ik te vlugge conclusies:
die leeft van de bijstand.

Terwijl hij op deze Kerstnacht
alleen maar even een illusie
als cadeau wil van iemand.

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

30 dec 2018, 06:06

MIJN DIAMANTEN VOCABULAIR
(geschreven voor een gedichtenwedstrijd)

Ja, ik stam af van een revolutionair
dat vernam ik van mon pauvre père
ons fortuin zijn we verloren maar
we leven encore in ivoren torens.

Dus vuur ik nu dit gedicht af op deze
poëzie-wedstrijd en ach zelfs met de
laatste prijs ben ik tevreden want ik
geniet al een beetje bekendheid als
ik door de juryleden wordt gelezen.

Sinds m'n studie psychologie en filosofie
werk ik immers geslepen aan een eigen
diamanten poëtische vocabulair al moet
ik rekening houden met mijn hardheid.

Win ik vandaag de literaire savoir-faire ?
Of blijf ik een poète maudit die staat te
bedel-dichten met 'n edelsteenrijke air ?

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

06 jan 2019, 10:15

EEN GLAASJE TEVEEL ?

De man van mijn overleden stieftante
is kort na de rouwplechtigheid naar
New-York gevlogen om de erfenis te
gaan beleggen in ruwe diamanten.

Jarenlang heeft dit berekend koppel
de familie belogen en bedrogen, enfin
hij heeft z'n schaapjes nu op het droge.

Onlangs vroeg moeder beleefd aan
de sluwe weduwnaar of hij twee
goudomrande wijnglazen terug
kon geven, ze hadden immers een
grote sentimentele waarde voor haar.

Zij wacht nu al een tijdje op een antwoord
van deze kerel, die tot de land-adel hoort.

Moeder voelt zich echt gevierendeeld, de
vreemde woont clandestien in het kasteel
waar zij normaal gezien zou moeten wonen.

En ik zeg haar: denk maar niet dat hij
een glaasje teveel met je deelt want de
arme ziel zit gevangen in de wereld van
de gierige, kleingeestige gelddemonen!

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

09 jan 2019, 16:00



LES WAUCQUEZ ? WAW !!

Ik was vijf en lag samen met m'n vader te genieten van een warme zon en een zalige frisse bries aan de kust van Tenerife. En zo maar ineens begon hij te vertellen over de Spaanse generaal Waucquez, hij pochte dat deze een bloedverwant van hem was. Ik wist intussen wel dat mijn vader ongelooflijk goed kon fantaseren en dus hechtte ik niet teveel belang aan zijn straffe verhalen.

Toen we het strand verlieten en we naar de camping keuvelden waar moeder het middagmaal aan het bereiden was, passeerden we een stil pleintje. En daar doemde plots een standbeeld op, enfin het was een ruiter te paard met het zwaard in de lucht. Vader stapte nieuwsgierig tot bij dit kunstwerk en riep: 'Hey Clo-clo, dat is het standbeeld van die Generaal Waucquez ! Ik ga je fotograferen! Kom gauw kijken! ' Hij grinnikte want ik kon het opschrift onderaan nog niet lezen, ik zou pas na deze vakantie naar het eerste leerjaar gaan. Maar iets in mij zei dat vader me wou beetnemen. Ik weigerde dus om voor zijn lens te poseren. Vader brulde het uit van plezier maar kon mij met een ijsje als beloning toch overhalen.

Jarenlang heb ik naar deze foto gezocht maar tevergeefs. Omdat mijn grootvader Albert dit jaar precies vijftig jaar is overleden, zocht ik naar informatie over het bedrijf dat hij ooit had overgenomen van diens vader Félicien. En zo ontdekte ik dat deze industrieel was getrouwd met een zekere mevrouw M. Waucquez. Waarom wist ik hier niks van? vroeg ik vandaag aan moeder. Ze glimlachte: misschien omdat jij vaders straffe verhalen nooit geloofde ...

De familie Waucquez is aangetrouwd in 1875. De volgende info heb ik van Wikipedia:

De familie Waucquez is een oude industriële familie die van oudsher een aantal industriële en financiële banden onderhoudt. Toch heeft de familie de voorbije decennia een aantal van haar pluimen moeten laten. Het familievermogen is momenteel verankerd in kleine participaties in de zakenbank Degroof en in de bedrijven Etex en SCR-Sibelco. Deze laatste twee bedrijven zijn de spilbedrijven. Gaëtan Waucquez is momenteel de meest visibele telg van de familie, vooral als ceo van de beursgenoteerde holding Floridienne. Dat bedrijf is altijd al een vat vol explosieve ideeën geweest. De holding overkoepelt een bijwijlen vreemd geheel van bedrijven gespreid over de drie divisies: chemie, voeding en life science. Zo bezit Flordienne een bedrijf dat bereide wijngaardslakken levert, een producent van sint-jakobsschelpen, een zalmrokerij en een producent van diepvrieszeevruchten en ossentong uit blik. De divisie life sciences herbergt een bedrijf dat hommels en andere insecten kweekt om planten te bestuiven en parasieten te bestrijden en een bedrijf dat zee-egels kweekt in aquacultuur. De chemieafdeling doet het niet altijd even goed. De Belgische tak van die chemieafdeling moest enkele jaren terug in handen worden gegeven van de Waalse overheid om zo van het faillissement te worden gered. Daarbij komt dat enkele slepende juridische conflicten hun schaduw werpen over de groep. De overname van Larzul bijvoorbeeld, de Franse fabriek van ossentong, gebeurde zonder toestemming van de familiale aandeelhouders. Dat eindigde in een bedrijf waarvan Floridienne wel eigenaar was maar waarover het geen invloed had. Ook de verscheurende machtsstrijd uit 2008 tussen de clan Delwart en de groep rond huidig ceo Gaëtan Waucquez speelde het bedrijf parten.

Waw !!

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

15 jan 2019, 08:47

ONE ?

Waarom werd er weer een zwarte
vrouw gearresteerd voor peanuts?

Een blanke agent hield haar vol agressie
tegen de grond tot zij uitgeput naar een
politiecel werd afgevoerd, ze schreeuwde
dat ze leed aan epilepsie maar men had
haar de mond dichtgesnoerd, drie dagen
later vond men haar, de dood lag immers
op de loer, het land is nu in rep en roer!

Waarom bestaat er zulke rassenhaat?
Dàt vroeg ik me af, geschokt en kwaad.

Zijn we echt geen brothers and sisters
in het wonderlijke Leven van dit heelal?

Is ieder van ons geen uniek fabrikaat
dat ontstond uit die Ene...oerknal?

Of zijn wit en zwart gewoon 'n potje aan
het schaken met als inzet: dit tranendal?

En m'n radio zingt een lied van U2:
We're one but we're not the same ...

De zanger klinkt bijna black and blue!

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

15 jan 2019, 09:54

THE SPACE-REVOLUTION
Afbeelding
Kies een datum precies uit en
maak dan het universum buit
elke molecule elke planeet
wordt dan jouw persoonlijk
bezit en verruimt jouw spirit.

Kastelen en paleizen worden
van jou, alsook de natuur met
z'n dieren en z'n hemels blauw.

Alles op Aarde zal nietig blijken!

Hang dit gedicht dus op één van
jouw prikborden, schreeuw het uit,
desnoods vanop de Noorse fjorden.

Want ieder levend wezen mag
weten van welk huis hij eigenaar
is en dat het voor elke vorm van
leven bewoonbaar verklaard is.

Het meest nog voor wie dakloos is! 

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

21 jan 2019, 09:07

MISS YOU CHILD

He cries and shouts
but he's in too deep
after all there's no way out
so he falls asleep

Another one promise
that God couldn't keep
while in the church now
the guitar gently weeps

But at the End of the tunnel
he finally sees the Light...
he's safe now, he's alive !

Time for two quick lunches
Or maybe five !

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

26 jan 2019, 08:54

WAITING ON A FRIEND

Afbeelding

In 1999 was ik reeds negen jaar bevriend met Jan Buytaert. Hij was kunstschilder en ik was volop aan het experimenteren met poëzie. Omdat we beiden een nogal wispelturig karakter hadden klikte het niet altijd tussen ons. Het gebeurde soms dat we ruzie kregen, maar we legden het altijd snel weer bij. Tot ik op een dag werd gebeld door een dichter die mij voorstelde om samen met de grote Tom Lanoye mijn werk voor te dragen. Jan had bij Lanoye meerdere keren aangedrongen om mij een kans te geven. 

Ontgoocheld in mij omdat ik die kans niet had gegrepen verbrak Jan alle contact. Op vernissages meden we elkaar als de pest. Intussen was de vrouw van wijlen Ferre Grignard, de bekende Antwerpse zanger, in zijn leven gekomen. De breuk leek zo definitiever dan ooit. Maar ik bleef hoopvol wachten op een eventuele verzoening met mijn beste vriend. 

Maanden en jaren verstreken. Ik dacht toen nog veel aan de hartverwarmende gesprekken die ik met Jan had. Ik herinnerde mij bijvoorbeeld ons gesprek waarbij hij kloeg dat hij de lelijke Kokoschka van ons tweeën was en ik de mooie Rimbaud. Jan was immers onzeker bij het andere geslacht vanwege de huidvlekken op zijn gezicht. In dat gesprek gaf ik hem een boost door te zeggen dat de meeste vrouwen vallen voor geld en niet altijd voor een mooie jongen. En dàt is voor hem het keerpunt in zijn leven geweest. 

Ondertussen exposeerde Jan tot in Rusland... 

Op een mooie lentedag kon men bij de stedelijke bibliotheek informatie inwinnen over de kunstacademie waar ook Jan leraar was.Ik liep er toevallig langs en wou wel een kijkje nemen bij de info-stands. Gauw vroeg ik aan een informant of hij iets over Jan Buytaerts werk had.

‘Ja ja en ik betaal het boekje wel ‘ hoorde ik iemand zeggen die vlak achter mij stond. Ik had de stem van mijn beste vriend natuurlijk dadelijk herkend! 

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

31 jan 2019, 07:21

Afbeelding

Onrustig en blootsvoets dwaalt zij
door het dodenrijk over ’n roodzwart
kolentapijt, zij is door Lucifer naar
hier gelokt, op Aarde heeft zij met
vuur gespeeld, de oude slang heeft
haar immers om de tuin geleid.

En nu is haar laatste uur geslagen want
aan de rand van deze vulkaan hebben
saters haar gadegeslagen, het dondert
en bliksemt plots, de 666-tattoo wordt
in haar roetzwarte schedel geslagen.

Knarsetandend sterft haar ziel nu in de
vlammen en dat... is een perfecte deal!
Ze had maar beter moeten weten, haar
slechte geweten meer laten spreken.

Ja, ze heeft ons kaal geplukt met haar
gulzige sprinkhanenplagen, maar hoor
haar nu jammeren en weeklagen want
straks wordt haar stoffelijk overschot
met 'n oude kruiwagen weggedragen!

En op smalle wegen, let ik op elk verbodsbord
terwijl ik rijd met haar lichtblauwe sportwagen!

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

31 jan 2019, 14:43

ALWEER TIEN OP TIEN ?

Voor de vakken aardrijkskunde en
geschiedenis haalde ik gemakkelijk
de hoogste punten, hij baalde omdat
hij veel te vaak een acht op tien had
dat was natuurlijk ook wel uitmuntend.

Toch kon ik bij het schaakspel nooit
winnen van hem, zijn ogen zie ik nog
altijd blinken als hij me had gekweld
door mijn koning na enkele zetten tot
mat te dwingen, zonder al te veel
wapengekletter won hij zo elk duel.

En dus had hij leedvermaak toen ik
met de schaakcomputer zelfs op
het laagste niveau de overwinning
niet kon horen toeteren maar ik gaf
me echter niet zo snel gewonnen.

Want maanden later versloeg ik
in tien minuten tijd, het tiende en
hoogste level van m'n pc-bestand.

Alweer 10/10 brother, hopelijk kan je
dat beoordelen met gezond verstand ! 

En ? Gaan we nu naar Parijs, Moskou of Londen ?