Doel van de natuur

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

05 sep 2015, 01:41

Kotje, uw "hypothese" kan mijzelf geen flikker schelen.
U vraagt zich af (of meent het in al uw wijsheid te weten) of de natuur een doel heeft.
Wel neen, de natuur is er gewoonweg en evolueert ... men kan duizenden boeken schrijven met "hypotheses" maar het blijven "hypotheses" en geen "bewijzen". Hoe men zijn tijd kan verspillen aan het doordrammen hierover is me een compleet raadsel.
Zelf ben ik oud genoeg om me nog de voorspelling te herinneren dat wij aardlingen in 1972 contact zouden krijgen met "buitenaardsen". Misschien moet ik me tot een fantast-sekte bekeren om het licht te zien?
Nuchtere mensen wensen nagels met koppen te zien en hebben geen oren naar oeverloos gezwam.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

06 sep 2015, 01:37

Paca schreef: Nuchtere mensen wensen nagels met koppen te zien en hebben geen oren naar oeverloos gezwam.
Paca, met uw redenering komen we geen stap verder.
Nagels met koppen zijn een eindpunt.
Daar moet noodzakelijk eerst "oeverloos gezwam" aan te pas komen.
Ondank is 's werelds loon

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

06 sep 2015, 01:47

kotje schreef:Volgens de formule van Drake (https://nl.wikipedia.org/wiki/Vergelijking_van_Drake) zijn er al tot 10000 bewoonbare planeten in ons melkwegstelsel.In ons heelal moeten er onschatbare vele zijn. Zij zijn allemaal gemaakt uit dezelfde stoffen als onze planeten.Ik meen dat mijn hypothese beweerd dat de eventuele intellectuele wezens zullen hersens hebben,die veel weg hebben van de onze.Misschien zijn er al die de natuur begrijpen?
Ik geloof de formule van Drake of andere logische redeneringen dat wij waarschijnlijk niet alleen zijn. Blijft natuurlijk overeind, de voorlopig onverklaarbare Fermi-paradox, die dat geloof flink op de proef stelt.
Het ons bekende universum is volledig gemaakt uit de ons bekende elementen.
Eventuele intellectuele wezens zouden hersenen hebben die op de onze gelijken.

Ik heb daar eens over nagedacht (soms denk ik al eens na) en ben tot de volgende bedenkingen gekomen.

Er is enerzijds informatie (de ruwe data die in elk deeltje vervat zitten) en anderzijds is er de intelligentie en de kennis die daaruit voortvloeit. Die is het gevolg van het interpreteren van die informatie.
Die informatie wordt volgens mij verspreid doorheen het ganse universum door energie (golven). Er is een ontvanger en verwerker nodig van die energie: dat zijn onze hersenen. Andere intelligente wezens kunnen volgens mij, naar de vorm, heel anders uitziende hersenen hebben. Maar het principe van informatie kunnen ontvangen en verwerken moet hetzelfde zijn.

Informatie (=energie) kan bestaan zonder een stoffelijk draagvlak.
Kunnen we dan weer niet opnieuw van iets God-achtigs spreken?
Waarom bestaan wij? Zijn wij gedoemd de natuur te begrijpen, en waarom? Misschien zijn we allemaal wel kleine Goden. Of kopieën van die ene God zoals sommige religies beweren.

Van waar komt de informatie die in het universum zit?
Wie heeft die aan het universum toegevoegd?
In dat opzicht geloof ik niet in de evolutietheorie van Darwin, die eigenlijk zegt dat we uit niet-levende bouwstenen zijn geëvolueerd tot het intelligente wezen mens. Want als je lang genoeg wacht (miljoenen jaren en langer) wordt een baksteen dan misschien ook wel slim.
Die ontvankelijkheid voor de informatie, onze intelligentie om die te verwerken, komt niet zomaar uit niet-levende materie.
Mijn intuïtie zegt dat er een zin moet zijn, mogelijk zelfs een vooropgezet plan.

En ik blijf er dus bij, iets of iemand moet die informatie er met een opzet hebben ingestoken. Want niets wat bestaat is zinloos. Als iets zinloos zou zijn, zou het niet bestaan. Dat zegt mijn intuïtie.

Wat gebeurt er als de natuur zichzelf begrijpt, want dat is toch een ingrijpend moment. Is dat een eindpunt?
Ik heb het ergens heel mooi verwoord gelezen als “het ontwaken van het heelal”. Gans het heelal zal dan doordrongen zijn van kennis van zichzelf.

Nu we stilaan voor een kantelmoment staan, namelijk het construeren van werkende kwantumcomputers, denk ik dat we deze als surrogaat kunnen beschouwen van onze biologische hersenen. Deze computers zijn zo krachtig dat we er het heelal in kunnen simuleren. Om maar te zeggen, ze zullen slimmer zijn dan wijzelf, en ze zullen misschien in onze plaats de natuur begrijpen. In dat opzicht zijn ze een verlengstuk of een uitbreiding van onze hersenen.

Misschien zijn er al die de natuur begrijpen, zeg je.
Ik denk niet dat er al geweest zijn die de natuur begrijpen, want dan zouden we het eindpunt, het ontwaken van het heelal bereikt hebben, en dan zouden wij daarvan op de hoogte zijn. Dat begrip van de natuur zou ook tot onze hersenen doorgedrongen zijn.
Misschien zullen wij uitgeroeid zijn voor we onszelf en de natuur begrijpen.
Dan is het weer aan andere levensvormen om elders de draad op te pakken.
Ondank is 's werelds loon

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

06 sep 2015, 01:56

De wetenschap gaat er momenteel van uit dat het heelal een vriesdood zal sterven.
Wat is het verband met het ontwaken van het heelal?
Wat als de natuur zichzelf begrijpt voor die vriesdood? Zal de vriesdood dan omgekeerd kunnen worden, in eeuwig leven misschien?
Wat als de vriesdood ons inhaalt?

Zou het kunnen dat het multiversum een experiment is?
Om te bekijken welk universum zichzelf begrijpt vooraleer het uitgestorven is?
Ondank is 's werelds loon

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

06 sep 2015, 10:43

Paca schreef:Kotje, uw "hypothese" kan mijzelf geen flikker schelen.
U vraagt zich af (of meent het in al uw wijsheid te weten) of de natuur een doel heeft.
Wel neen, de natuur is er gewoonweg en evolueert ... men kan duizenden boeken schrijven met "hypotheses" maar het blijven "hypotheses" en geen "bewijzen". Hoe men zijn tijd kan verspillen aan het doordrammen hierover is me een compleet raadsel.
Zelf ben ik oud genoeg om me nog de voorspelling te herinneren dat wij aardlingen in 1972 contact zouden krijgen met "buitenaardsen". Misschien moet ik me tot een fantast-sekte bekeren om het licht te zien?
Nuchtere mensen wensen nagels met koppen te zien en hebben geen oren naar oeverloos gezwam.


Zonder hypotheses geen wetenschap.Zonder wetenschap geen techniek .Zonder techniek een holbewoner.
Ik vraag me af wat men moet doen met 'De natuur is er gewoon'.Gij zijt er ook gewoon.Leven zonder vragen te stellen en proberen te beantwoorden is niets anders dan leven als een DIER.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

06 sep 2015, 11:19

Maior domus ik moet toegeven dat het altijd met veel plezier is dat ik je posts lees.
Als ge engels leest raad ik je het violgende boek aan:The universe in your hand' van Christophe Galfard.Het beste en eenvoudigste boek over het heelal dat in ooit gelezen heb.
De paradox van Fermi bestaat al van in de jaren 1950.Maar houdt er rekening mee dat de afstanden in het heelal immens groot zijn en we nooit de snelheid van het licht(300000 km/sec) kunnen bereiken.
Gij spreekt altijd van het ontwaken van het heelal.Dit is mooi uitgedrukt.Maar als het de vriesdood zal sterven kan het nooit ontwaken (hypothese Paco(ik meen dat te maken heeft met platte sex).
Als ge spreekt van de informatie die van in het begin in het heelal zit kan dit ook te maken hebben met mijn hypothese(?).
Ik zie ook dat ge nog altijd vasthoudt aan je bovennatuurlijke entiteit.Dat is je goed recht.Die komt dan misschien voort van een meer bovennatuurlijke entiteit enz.Voor mij is iets oneindig lang bestaat niet mogelijk.Oneindig is zeer moeilijk om te zeggen niet te vatten.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

07 sep 2015, 15:56

kotje schreef: Ik vraag me af wat men moet doen met 'De natuur is er gewoon'.Gij zijt er ook gewoon.Leven zonder vragen te stellen en proberen te beantwoorden is niets anders dan leven als een DIER.
Het zal u waarschijnlijk verwonderen kotje dat mij een "dier" noemen in feite een compliment is. Als u mij zou een "beest" genoemd hebben lag de zaak wat anders.
Voor de goede orde: "Ik ben een dier in het diepst van mijn gedachten". Hopelijk is deze parafrase op een bekende uitdrukking u niet vreemd.
Wie niets van dieren kent en hen zelfs niet eens wenst te kennen heeft, m.i., een ernstige tekortkoming in zijn opvoeding gehad. Zoals zovelen dus.
Prijs u wat gelukkig dat ik me met deze thread nooit meer zal bezighouden ... alleen indien u mij wenst te beledigen (dat is de enige uitzondering) ... ga met uw god!

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

07 sep 2015, 17:12

Ik zal nooit iemand beledigen met taal die gij gebruikt.Tussen haakjes ik geloof alleen in de natuur.
Ik zie wel dat ge wijselijk commentaar op:'Zonder hypotheses geen wetenschap.Zonder wetenschap geen techniek .Zonder techniek een holbewoner'. vermijdt.
Gij denkt daarbij over jezelf wat ge wilt.Ik ook wil met jou liefst niets meer te maken hebben.Het ga je goed.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

12 sep 2015, 20:04

Ik ben daar juist naar de mis geweest(zelden). Wat men daar vertelt vind ik ....(vul maar zelf een liefst negatief woord in).Het is mooi maar het zijn geen daden en zullen het nooit op die manier worden.Ik noem dit huichelarij.Ik excuseer mij als ik sommige mensen kwets.Het is maar een mening van mij.Wat ben ik blij dat de toekomst van de wereld(voor mij) niet in de handen van geloven ligt.
Wat ik wel zie en zeker weet is dat de maatschappij meer in de richting van wat ik daar gehoord heb evolueert naarmate de mens de natuur beter begrijpt.Amen.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

13 sep 2015, 03:22

Kotje, er is hoop! Het schijnt me toe dat je een beetje van het licht gezien hebt. Ga voort op de goede weg.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

13 sep 2015, 08:01

Paca ik meen dat ge mij verkeerd begrijpt.
Voor mij bestaat alleen de natuur en heeft ze een doel zichzelf begrijpen.
Wat ik constateer is dat naarmate de mens(natuur) beter de natuur begrijpt we een maatschappij krijgen die beter is voor mens en dier.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

14 sep 2015, 18:33

Als men aan een gelovige vraagt vanwaar komen jouw god(en) dan is het antwoord mysterie.
Er vroeg mij iemand vanwaar komt de natuur.Mijn antwoord was:Dit zullen we weten als we de natuur begrijpen.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

25 sep 2015, 20:09

Misschien is dit wat reclame voor mijn post 'Doel van de natuur'.
Ik heb 4 video's gemaakt en op you tube gezet.Ze zijn volledig geimproviseerd.


Doel van de natuur
Doel van de natuur en Stephen Hawking
Doel van de natuur en geloven
Brein van buitenaards leven

Ik heb mij hierbij misschien belachelijk gemaakt maar ik ben ook maar een zeer gewone 73 jarige man.

https://ak.ssl.imgfarm.com/images/motit ... 8/XOXO.gif
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

28 sep 2015, 12:24

Bedankt voor JOUW mening.
Ik geef veel reacties daarin hebt ge gelijk. Ik vind niet anders dan bewijzen voor mijn mening en wil ze dan delen.IS ER ECHT NIEMAND DIE KAN ZEGGEN WAAROM IK ONGELIJK HEB?
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

28 sep 2015, 19:04

kotje schreef:.IS ER ECHT NIEMAND DIE KAN ZEGGEN WAAROM IK ONGELIJK HEB?
JA, JONGEN, GE HEBT GELIJK!
Content nu?