Brussel stad autovrij

Hier is plaats voor vragen en informatie over het openbaar vervoer.
Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal.
(Marc Callewaert)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

26 jun 2015, 06:54

Blijkbaar gaat het niet meer mogelijk zijn in de Brusselse binnenstad met de auto te komen ...

En er gaat ook nog iets nieuws komen, namelijk een buslijn die rond de stad gaat rijden, zo een beetje de zogenaamde kleine ring volgen ...

Is dit nieuw?

Wel neen, ik herinner mij nog heel goed de tramlijn 15 van de MIVB die vroeger reeds dit parcours volgde, en die door de aanleg van de metro en premetro verdween ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

26 jun 2015, 11:15

Danny. schreef:Wel neen, ik herinner mij nog heel goed de tramlijn 15 van de MIVB die vroeger reeds dit parcours volgde, en die door de aanleg van de metro en premetro verdween ...
Die fameuze "15" werd door de Brusselaars "de spoetnik" genoemd.
(vader was een echt Zinneke - geboren en getogen in de Marollen - en heeft het grootste deel van z'n leven bij de STIB gewerkt)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

26 jun 2015, 12:09

Michel, de echte spoetnik werd eind 1957 gelanceerd, was die naam spoetnik voor die lancering reeds in gebruik?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

26 jun 2015, 14:53

Danny. schreef:Michel, de echte spoetnik werd eind 1957 gelanceerd, was die naam spoetnik voor die lancering reeds in gebruik?
Natuurlijk niet, niemand had er ooit van gehoord. De bijnaam kwam in zwang ten tijde van Expo58 toen zowat al het min of meer beschikbare personeel - ook dat van de ateliers, waaronder mijn vader - een stoomcursus Wattman "vrijwillig" konden volgen en ja, hij heeft ook dienst gedaan op de spoetnik.

Qua verloning was dat wel mooi meegenomen vanwege de vele zondagdiensten en "dobbel pree". Nadeel evenwel de vele onderbroken of late diensten zodat hij dikwijls bij zijn ouders ging slapen als hij de "vroege" had, gelukkig woonden die op een steenworp van "den Belgrade".
Zes maanden en een stuk of vier accidenten later - zo'n tram kan nu eenmaal lastig naar links of rechts uitwijken, laat staan alles dichtgooien - was hij wel content dat het gedaan was.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

26 jun 2015, 17:30

MichelN schreef:... De bijnaam kwam in zwang ten tijde van Expo58 ...
Waarschijnlijk omdat die ook maar gewoon rondjes maakte rond het centrum van Brussel.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender